Logo
Aktualności

Poznań. Cyrulik, Królowa Śniegu i inni. Grudzień w Teatrze Wielkim

27.11.2025, 08:58 Wersja do druku

Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza na grudniowe wydarzenia – przed nami premiera Historie na dęte: Straszna gospoda w reżyserii Jerzego Moszkowicza, spektakle Cyrulika sewilskiego z Andrzejem Filończykiem i Stanisławem Kuflyukiem w partii Figara, balet Królowa Śniegu w reżyserii i choreografii Roberta Bondary, warsztaty familijne Robimy operę!, warsztaty baletowe dla dzieci i dorosłych, koncert kolęd oraz koncert sylwestrowy.

fot. mat. teatru

HISTORIE NA DĘTE – STRASZNA GOSPODA 
czwartek, 4.12.2025, Sala Drabowicza, godz. 10:00 premiera i godz. 12:00
sobota, 6.12.2025, Sala Drabowicza, godz. 10:00 i godz. 12:00
Spektakl o charakterze familijnym, przeznaczony dla dzieci starszych i dorosłych
Na postawie Opowiadań dla dzieci Isaaca Bashevisa Singera.

W spektaklu wykorzystano polskie tłumaczenie Opowiadań dla dzieci Isaaca Bashevisa Singera autorstwa Andrzeja Polkowskiego.
Straszna gospoda kontynuuje rozpoczęty w 2024 roku cykl pn. Historie na dęte, którego założeniem jest połączenia opowiadania baśni z klasyczną muzyką wykonywaną głównie przez sekcję instrumentów dętych. Tym razem jednak pozwalamy widzowi zanurzyć się głębiej w teatralny świat. Dwoje solistów wciela się w wędrownych bajarzy, przypominających trochę żydowskich „maggidów” (gawędziarzy), a trochę „badchen” (błaznów weselnych, często prezentujących się z zespołami klezmerskimi), występujących z trupą, w której skład wchodzą także muzycy i tancerze. Snuta w ten sposób historia oparta jest na Opowiadaniach dla dzieci Isaaka Bashevisa Singera i przybiera formę opowieści szkatułkowej, w której ramę narracyjną tworzy opowiadanie Straszna gospoda. Dobór opowiadań prezentuje różne wątki w twórczości noblisty dla dzieci: humorystyczny (O Mędrcach z Chełma i głupim karpiu), sentymentalny (Koza Złotka), filozoficzny (Jak Szlemiel wędrował do Warszawy), a nawet metafizycznego horroru dla najmłodszych (tytułowa Straszna gospoda). Wszystkie one zanurzone są w ludowym nurcie kultury żydowskiej, aszkenazyjskiej, często obecnym także w „dorosłej” prozie pisarza i podkreślone muzyką skomponowaną specjalnie na potrzeby spektaklu. Muzykę do spektaklu skomponował Andrei Yakushau. 
Realizatorzy
Jerzy Moszkowicz – reżyseria i libretto 
Andrei Yakushau – kierownictwo muzyczne 
Karolina Grzeszczuk – scenografia
Michał Roszak – reżyseria świateł 
Dominika Babiarz – choreografia; asystentka reżysera
Obsada
Max: Tomasz Raczkiewicz
Moryc: Barbara Gutaj-Monowid
Anna: Ludwika Link
Benjamin: Jakub Daćkus 
Zespół instrumentalistów Teatru Wielkiego w Poznaniu w składzie:
Maciej Piórkowski – skrzypce 
Tomasz Grabowski – kontrabas 
Magdalena Ficner – flet, flet piccolo
Piotr Furtak – obój, rożek angielski
Sławomir Heinrychowski – klarnet, klarnet basowy 
Mateusz Nowicki – fagot 
Dariusz Rybacki – fagot 
Paulina Chudzyńska – waltornia 
Paulina Kostrzewska – harfa 
Sandra Mika – perkusja 
Grzegorz Słomian – perkusja 

fot. Ośko/Bogunia/mat. teatru

GIOACCHINO ROSSINI CYRULIK SEWILSKI 
czwartek, 4.12.2025, godz. 19:00
piątek, 5.12.2025, godz. 19:00 
sobota, 6.12.2025, godz. 19:00
niedziela, 7.12.2025, godz. 18:00

Kiedy hrabia Almaviva poznaje Rozynę, to bez względu na przeciwności losu postanowia ją poślubić. Opłaca muzykantów, którzy grają pod oknem ukochanej, odnawia znajomość ze swym dawnym służącym, Figarem, udaje ubogiego studenta Lindora i żołdaka szukającego noclegu, a także nauczyciela muzyki…
Cyrulik sewilski to – używając filmowej terminologii – prequel do Mozartowskiego Wesela Figara. Z Cyrulika dowiadujemy się, jak hrabia Almaviva rozkochał w sobie Hrabinę, która w operze Rossiniego jest po prostu Rozyną, a w Weselu żoną Almavivy. Jednak w tym sezonie nie perypetie głównych bohaterów kierują naszą uwagę w stronę Cyrulika, a jedna z jej najsłynniejszej arii La calunia – aria o plotce. Bo możemy potwierdzić pewną plotkę na sto procent. 
Realizatorzy
Marek Weiss – reżyseria 
Antonello Allemandi – kierownictwo muzyczne 
Ryszard Kaja – scenografia
Marek Rydian – reżyseria świateł 
Mariusz Otto – kierownictwo Chóru 
Obsada
Figaro: Stanisław Kuflyuk (4 i 6.12.), Andrzej Filończyk (5 i 7.12.)
Rozyna: Maria Rozynek (4 i 6.12.), Małgorzata Olejniczak-Worobiej (5 i 7.12.)
Almaviva: Krzysztof Lachman (4 i 6.12.), Randall Bills (5 i 7.12.)
Bartolo: Jaromir Trafankowski (4 i 6.12.), Andrzej Ogórkiewicz (5 i 7.12.)
Basilio: Wojtek Gierlach (4 i 7.12.), Rafał Korpik (5 i 6.12.)
Berta: Monika Mych-Nowicka (4 i 6.12.), Magdalena Wilczyńska-Goś (5 i 7.12.)
Fiorello: Vitalii Lashko 
Oficer: Michał Korzeniowski
Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu

Vitalii Lashko uczestniczy w programie Opera helps U, współorganizowanym przez Stowarzyszenie Kulturalne Pegaz i Teatr Wielki im. Stanisława Moniuszki Poznaniu / Vitalii Lashko is a participant in the Opera helps U program, co-organized by the “Pegaz” Cultural Association and the Poznań Opera House.

fot. Ewa Krasucka/mat. teatru

PRZEMYSŁAW ZYCH KRÓLOWA ŚNIEGU 

piątek, 12.12.2025, godz. 18:00
sobota, 13.12.2025, godz. 18:00
niedziela, 14.12.2025, godz. 11:00 i godz. 18:00
środa, 17.12.2025, godz. 11:00 i godz. 18:00
czwartek, 18.12.2025, godz. 11:00 i godz. 18:00
piątek, 19.12.2025, godz. 11:00 i godz. 18:00
sobota, 20.12.2025, godz. 18:00
niedziela, 21.12.2025, godz. 11:00 i godz. 18:00 

Ostry fragment stłuczonego zwierciadła, który subtelnie mieni się w słońcu, odbiera blask oczu Kajowi. Niepozorna szklana drobinka zamienia chłopca w bezduszną i pełną złości osobę. Jedyne co go zachwyca to Królowa Śniegu – piękna, zimna, niedostępna – tak inna od wszystkich, których znał do tej pory. Jak uratować Kaja? Czy jego przyjaciółka, urocza i dobra Gerda, znajdzie w sobie dość odwagi, by dotrzeć do lodowego królestwa i uwolnić chłopca? Jaką drogę należy pokonać, by poznać siebie?
Z wielu baśniowych opowieści Hansa Christiana Andersena Królowa Śniegu jest tą, którą doskonale można przełożyć na język tańca. Lustrzane odbicia, lodowe przestrzenie, skrzące się płatki śniegu sprawiają, że kroki bohaterów są niepewne, a każdy z nich szuka swojego ruchu i rytmu. Stąpa lekko, niepewnie, bądź doskonale wie, jak się poruszać w migotliwym świecie.
Wśród nieoczywistych, mamiących nasze zmysły przestrzeni, Robert Bondara – choreograf spektaklu – opowiada historię o zagubieniu i odwadze, o poszukiwaniu i rezygnacji, o dorastaniu i stracie, o różnorodności. Na wiele sposobów można snuć baśń o Kaju, który uległ złudzeniu.
Roberta Bondara, choreograf, o spektaklu: Moje baśnie są w takim stopniu dla dorosłych, jak dla dzieci (…) dzieci rozumieją tylko anegdotę, a dopiero jako dorośli dostrzegają i pojmują resztę” – tak Hans Christian Andersen odnosił się do swojej twórczości w „Dziennikach”, co wyraźnie przeczy powszechnym przekonaniom, że jego twórczość jest przeznaczona wyłącznie dla dzieci. Można przecież odkryć w niej wiele prawd o nas samych i naszym życiu. Ten punkt odniesienia stał się dla mnie niezwykle ważny w pracy nad spektaklem „Królowa Śniegu”. Owszem, jest on skierowany również do młodszego widza, ale niezwykle ważne jest dla mnie stworzenie baletu, który pozwoli nam zajrzeć w głąb naszych serc. Jednocześnie chciałbym, by oferował wiele, jeśli chodzi o oprawę wizualną i kunszt tańca, zaspokajając potrzeby widzów ceniących sobie jakości artystyczną na najwyższym poziomie. Zapraszam zatem na spektakl skierowany do szerokiego grona odbiorców, niezależnie od ich wieku. Poznamy dwoje bliskich sobie młodych ludzi: Kaja i Gerdę, których los rozdzieli, dając nam okazję by się przekonać, jak wielka siłą może być moc przyjaźni. 
Wykonawcy:
Balet i Orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu
Realizatorzy:
Aleksander Gref – kierownictwo muzyczne
Robert Bondara – choreografia i reżyseria
Martyna Kander – dekoracje i kostiumy
Jagoda Chalcińska – projekcje
Wiktor Kuźma – reżyseria świateł 
W spektaklu wykorzystano nagrania wykonane 11.10.2023 w Kultowe Studio w Warszawie.
W nagraniach udział wzięli:
Kaj – Brygida Turowska
Gerda – Aleksandra Wróbel
Babcia / Narratorka / Finka – Danuta Stenka
realizator nagrania – Adam Toczko
W spektaklu wykorzystano fragment książki Królowa Śniegu Hansa Christiana Andersena w przekładzie Bogusławy Sochańskiej.
W nagraniach projekcji udział wzięli:
Troll – Andrzej Płatek
Pomocnicy Trolla – Krystian Augustyn, Olaf Przybytniak
Kaj – Takatoshi Machiyama, Miguel Eugênio de Sousa Júnior, Alexandre Sellani
Mała Gerda – Natasza Woźniak, Yelyzaveta Hlushko
Mały Kaj – Dymytro Fursenko, Alan Kaczmarek, Wiktor Strzelewicz
Królowa Śniegu – Kseniya Rzheuskaya

fot. mat. teatru

BALET DLA DZIECI 
warsztaty 
sobota, 13.12.2025, foyer III piętra, godz. 14:30

Zajęcia baletowe dla dzieci prowadzone w przyjaznej atmosferze przez wieloletnich tancerzy poznańskiego baletu – Annę Gumną i Arkadiusza Gumnego. Proponowane warsztaty z tańca klasycznego są nie tylko okazją do rozwijania pasji, ale też doskonalą poczucie rytmu, wrażliwość na muzykę czy pozytywnie wpływają na prawidłową postawę ciała. A poza tym – są też świetną zabawą i okazją do tego, by trochę się poruszać i poskakać.
Wiek uczestników: 4-7 lat
Czas trwania: około 45 minut

BALET DLA DOROSŁYCH 
warsztaty 
sobota, 13.12.2025, foyer III piętra, godz. 15:45  

Zajęcia baletowe, które z powodzeniem zastąpią fitness czy jogę, a dodatkowo mają moc spełniania marzeń z dzieciństwa. Warsztaty prowadzone wieloletnich tancerzy poznańskiego baletu – Annę Gumną i Arkadiusza Gumnego. Są okazją do rozciągnięcia mięśni, zdrowego ruchu, ale również do relaksu przy dźwiękach muzyki. Jeśli kiedykolwiek zastanawiałaś się/zastanawiałeś się jak wyglądają codzienne ćwiczenia tancerki lub tancerza lub jak to jest stanąć przy drążku na czubkach palców – nie zastanawiaj się dłużej, spróbuj! 
Wiek uczestników: 18-108 lat
Czas trwania: około 60 minut

BALET DLA DZIECI 
warsztaty 
sobota, 20.12.2025, foyer III piętra, godz. 14:30

Zajęcia baletowe dla dzieci prowadzone w przyjaznej atmosferze przez wieloletnich tancerzy poznańskiego baletu – Annę Gumną i Arkadiusza Gumnego. Proponowane warsztaty z tańca klasycznego są nie tylko okazją do rozwijania pasji, ale też doskonalą poczucie rytmu, wrażliwość na muzykę czy pozytywnie wpływają na prawidłową postawę ciała. A poza tym – są też świetną zabawą i okazją do tego, by trochę się poruszać i poskakać. 
Wiek uczestników: 4-7 lat
Czas trwania: około 45 minut

BALET DLA DOROSŁYCH 
warsztaty 
sobota, 20.12.2025, foyer III piętra, godz. 15:45  

Zajęcia baletowe, które z powodzeniem zastąpią fitness czy jogę, a dodatkowo mają moc spełniania marzeń z dzieciństwa. Warsztaty prowadzone przez wieloletnich tancerzy poznańskiego baletu – Annę Gumną i Arkadiusza Gumnego. Są okazją do rozciągnięcia mięśni, zdrowego ruchu, ale również do relaksu przy dźwiękach muzyki. Jeśli kiedykolwiek zastanawiałaś się/zastanawiałeś się jak wyglądają codzienne ćwiczenia tancerki lub tancerza lub jak to jest stanąć przy drążku na czubkach palców – nie zastanawiaj się dłużej, spróbuj!
Wiek uczestników: 18-108 lat
Czas trwania: około 60 minut

ROBIMY OPERĘ!
warsztaty familijne
niedziela, 21.12.2025, Sala Drabowicza, godz. 10:00 i godz. 12:00

Robimy też zamieszanie, trochę hałasu i nieco bałaganu. Ale to nic! – najważniejsze, że to sprawia nam dziką frajdę i że robimy to razem – dzieci i opiekunowie (nie pytajcie nas, kto lepiej się bawi, włączając w to osoby prowadzące warsztaty). Zajęcia inspirowane są jednym ze spektakli z repertuaru poznańskiej opery. Przy okazji poznajemy więc tytuł operowy lub baletowy, na który wrócimy jutro, za pięć, za dziesięć czy za dwadzieścia lat. I też będziemy się dobrze bawić albo wzruszać. A po powrocie do domu wyjmiemy zza szafy własnoręcznie wykonaną scenę obrotową, zagramy w dźwiękowe memory albo spróbujemy zmieścić się w kostium wiewiórki. Nie przetrwał próby czasu? Nic prostszego, na pewno znajdzie się ktoś, z kim znowu będzie można zrobić operę.
Czas trwania: 1h 30 minut
Wiek uczestników: dzieci w wieku od 5 do 9 lat z opiekunami

KONCERT KOLĘD 
wtorek, 23.12.2025, godz. 18:00
niedziela, 27.12.2025, godz. 17:00

Koncert kolęd w wykonaniu chóru poznańskiej Opery to na świątecznej liście przyjemności – pozycja obowiązkowa, równie wyczekiwana jak piernik, prezenty i choinka. To muzyczna uczta składająca się z najlepszych bożonarodzeniowych dań – kolęd i pastorałek, tych znanych bardziej i mniej. To także chwila wytchnienia po przedświątecznej bieganinie i spotkanie z najbliższymi (w ich towarzystwie najlepiej zjawić się na koncercie) oraz… nieoceniania powtórka z repertuaru kolędowego. Niech zatem tradycji stanie się zadość: kolędujmy z chórem poznańskiej Opery! 
Wykonawcy
Chór Teatru Wielkiego w Poznaniu
Mariusz Otto – dyrygent 

KONCERT SYLWESTROWY 
środa, 31.12.2025, godz. 18:00

Wśród wielu obiegowych przekonań jest i takie, że jaki ostatni dzień starego roku, taki nadchodzący cały rok. Jeśli zatem ma on być udany, pełen emocji, wzruszeń i uśmiechu – zapraszamy do Gmachu po Pegazem. Gwarantujemy fajerwerki muzyki nie aż tak poważnej, jak mogłoby się wydawać, mistrzowskie wykonanie gwiazd poznańskiej sceny i dobry nastrój. Wyjątkowy czas, miejsce i muzyczne niespodzianki sprawią, że tegoroczny koncert sylwestrowy z pewnością przyniesie niezapomniane wrażenia, doskonałą zabawę i mnóstwo wspomnień. 

Źródło:

Materiał nadesłany

Sprawdź także