Logo
Magazyn

Podsumowanie sezonu 2024/25

1.07.2025, 09:02 Wersja do druku

Sezon był świetny, stolicą teatralną kraju była – po raz pierwszy od lat – Warszawa. Książka o przemocy przeszła bez oczekiwanego echa, festiwale nieco rozczarowały, konkursy odbyły się bądź – nie, zdarzało się nawet, że dyrektorami teatrów zostawały osoby, które te konkursy wygrały. Niekiedy jednak organy prowadzące były efektami swojej polityki kulturalnej rozczarowane, bo „przecież umawiały się inaczej”. Znany ze swojej siły kielecki wiatr najwyraźniej coś komuś przewiał. Pisze Rafał Turowski na stronie www.rafalturow.ski.

fot. Bartek Warzecha

Obejrzałem w ciągu ostatnich dziesięciu miesięcy 166 spektakli w całości i – dwa do połowy, gdyż nie zdzierżyłem. Oto krótkie podsumowanie minionego sezonu.

NAJLEPSZE SPEKTAKLE SEZONU

1. OJCIEC – Teatr Collegium Nobilium, reż. Agata Duda-Gracz

2. TĘSKNIĘ ZA DOMEM – Teatr Kochanowskiego w Radomiu, reż. Radosław Maciąg oraz

ZIEMIA OBIECANA – Teatr Zagłębia w Sosnowcu – reż. Maja Kleczewska

3. ANIOŁY W WARSZAWIE – Teatr Dramatyczny w Warszawie, reż. Wojciech Faruga

4. SUSAN SONTAG – Teatr Jaracza w Olsztynie, reż. Agnieszka Jakimiak i Mateusz Atman

5. CZŁOWIEK JAKI JEST, KAŻDY WIDZI – Nowy Teatr w Warszawie, reż. Katarzyna Minkowska oraz

PIEKŁO-NIEBO – Teatr Narodowy w Warszawie, reż. Jakub Krofta oraz

HELENA – Akademia Teatralna w Białymstoku, reż. Magdalena Dąbrowska

NAJLEPSZE ROLE ŻEŃSKIE

1. AGNIESZKA PRZEPIÓRSKA –  Irena K. w spektaklu Ocalone, Dom Spotkań z Historią, reż. M. Kleczewska

2. IZABELA BREJTKOP – Matka w Tęsknię za domem, Teatr Kochanowskiego w Radomiu, reż. R. Maciąg

3. KATARZYNA HERMAN – role w Aniołach w Warszawie i The Wall, Teatr Dramatyczny w Warszawie – reż. W. Faruga i P. Miśkiewicz

4. ANNA MOSKAL – Matka we Wczoraj byłaś zła na zielono, Teatr Dramatyczny w Warszawie, reż. A. Augustynowicz

5. ZUZANNA SAPORZNIKOW – Mama w Piekło-niebo, Teatr Narodowy, reż. J. Krofta oraz

URSZULA GRYCZEWSKA – Milionerka w Imanuelu Kancie, Teatr Szaniawskiego w Wałbrzychu, reż. A. Olsten

NAJLEPSZE ROLE MĘSKIE

1. HUGO TARRES – rola tytułowa w Hamlecie, Teatr Narodowy, reż. Jan Englert

2. WOJCIECH GRUDZIŃSKI – Threesome, Nowy Teatr w Warszawie, reż. W. Grudziński oraz

MACIEJ CYMOREK – role w Susan Sontag, Teatr Jaracza w Olsztynie, reż. A. Jakimiak i M. Atman

3. MAKSYMILIAN ROGACKI – Gustaw w Ślubach Panieńskich, Teatr Polski w Warszawie, reż. D. Jemmet oraz

KRZYSZTOF ZARZECKI – Bloom w Ulissesie, Teatr Słowackiego w Krakowie, reż. M.Borczuch                     

4. MATEUSZ KRÓL – Bob w Szaleństwie nocy letniej, Teatr Współczesny w Warszawie, reż. E. K. Bułhak oraz 

MICHAŁ OPALIŃSKI – role w Jesieni, Teatr Polski w Podziemiu, reż. K. Minkowska oraz 

OSKAR HAMERSKI – role w Zaćmieniu w dwóch aktach, Teatr Narodowy, reż. G. Małecki

5. BARTOSZ BIELENIA – Pies w spektaklu Człowiek jaki jest, każdy widzi – reż. K. Minkowska

ORAZ

CAŁA OBSADA – Ziemia Obiecana, Teatr Zagłębia w Sosnowcu, reż. M. Kleczewska

CAŁA OBSADA – Mewa, Teatr Collegium Nobilium, reż. K. Minkowska

CAŁA OBSADA – Alicji nie będzie, Teatr Collegium Nobilium, reż. E. Adamska-Porczyk i B. Porczyk

NAJLEPSZE DEBIUTY

JULIA BANASIEWICZ – Mewa, Teatr Collegium Nobilium, reż. K. Minkowska

JAN SAŁASIŃSKI – Ojciec, TCN, reż. A. Duda-Gracz; Wiśniowy sad, Teatr Powszechny, reż. P. Łysak, Anioły w Warszawie, Teatr Dramatyczny, reż. W. Faruga

WALDO BASTIDA – Kopciuch, Teatr Studyjny w Łodzi, reż. C. Studniak

DEZORIENTACJE

1. NAGLE, OSTATNIEGO LATA – Nowy Teatr w Warszawie, reż. Michał Borczuch

2. HEKSY – Teatr Polski w Podziemiu, reż. Monika Pęcikiewicz

3. CHŁOPKI – Teatr Modrzejewskiej w Legnicy, reż. Jędrzej Piaskowski

4. MĄTWA – Teatr Klasyki Polskiej, reż. Jarosław Gajewski

5. FAUST – Teatr Narodowy, reż. Wojciech Faruga

Dziękuję.

Tytuł oryginalny

Podsumowanie sezonu 2024/25

Źródło:

www.rafalturow.ski/teatr

Link do źródła

Wątki tematyczne

Sprawdź także