Sezon był świetny, stolicą teatralną kraju była – po raz pierwszy od lat – Warszawa. Książka o przemocy przeszła bez oczekiwanego echa, festiwale nieco rozczarowały, konkursy odbyły się bądź – nie, zdarzało się nawet, że dyrektorami teatrów zostawały osoby, które te konkursy wygrały. Niekiedy jednak organy prowadzące były efektami swojej polityki kulturalnej rozczarowane, bo „przecież umawiały się inaczej”. Znany ze swojej siły kielecki wiatr najwyraźniej coś komuś przewiał. Pisze Rafał Turowski na stronie www.rafalturow.ski.
Obejrzałem w ciągu ostatnich dziesięciu miesięcy 166 spektakli w całości i – dwa do połowy, gdyż nie zdzierżyłem. Oto krótkie podsumowanie minionego sezonu.
NAJLEPSZE SPEKTAKLE SEZONU
1. OJCIEC – Teatr Collegium Nobilium, reż. Agata Duda-Gracz
2. TĘSKNIĘ ZA DOMEM – Teatr Kochanowskiego w Radomiu, reż. Radosław Maciąg oraz
ZIEMIA OBIECANA – Teatr Zagłębia w Sosnowcu – reż. Maja Kleczewska
3. ANIOŁY W WARSZAWIE – Teatr Dramatyczny w Warszawie, reż. Wojciech Faruga
4. SUSAN SONTAG – Teatr Jaracza w Olsztynie, reż. Agnieszka Jakimiak i Mateusz Atman
5. CZŁOWIEK JAKI JEST, KAŻDY WIDZI – Nowy Teatr w Warszawie, reż. Katarzyna Minkowska oraz
PIEKŁO-NIEBO – Teatr Narodowy w Warszawie, reż. Jakub Krofta oraz
HELENA – Akademia Teatralna w Białymstoku, reż. Magdalena Dąbrowska
NAJLEPSZE ROLE ŻEŃSKIE
1. AGNIESZKA PRZEPIÓRSKA – Irena K. w spektaklu Ocalone, Dom Spotkań z Historią, reż. M. Kleczewska
2. IZABELA BREJTKOP – Matka w Tęsknię za domem, Teatr Kochanowskiego w Radomiu, reż. R. Maciąg
3. KATARZYNA HERMAN – role w Aniołach w Warszawie i The Wall, Teatr Dramatyczny w Warszawie – reż. W. Faruga i P. Miśkiewicz
4. ANNA MOSKAL – Matka we Wczoraj byłaś zła na zielono, Teatr Dramatyczny w Warszawie, reż. A. Augustynowicz
5. ZUZANNA SAPORZNIKOW – Mama w Piekło-niebo, Teatr Narodowy, reż. J. Krofta oraz
URSZULA GRYCZEWSKA – Milionerka w Imanuelu Kancie, Teatr Szaniawskiego w Wałbrzychu, reż. A. Olsten
NAJLEPSZE ROLE MĘSKIE
1. HUGO TARRES – rola tytułowa w Hamlecie, Teatr Narodowy, reż. Jan Englert
2. WOJCIECH GRUDZIŃSKI – Threesome, Nowy Teatr w Warszawie, reż. W. Grudziński oraz
MACIEJ CYMOREK – role w Susan Sontag, Teatr Jaracza w Olsztynie, reż. A. Jakimiak i M. Atman
3. MAKSYMILIAN ROGACKI – Gustaw w Ślubach Panieńskich, Teatr Polski w Warszawie, reż. D. Jemmet oraz
KRZYSZTOF ZARZECKI – Bloom w Ulissesie, Teatr Słowackiego w Krakowie, reż. M.Borczuch
4. MATEUSZ KRÓL – Bob w Szaleństwie nocy letniej, Teatr Współczesny w Warszawie, reż. E. K. Bułhak oraz
MICHAŁ OPALIŃSKI – role w Jesieni, Teatr Polski w Podziemiu, reż. K. Minkowska oraz
OSKAR HAMERSKI – role w Zaćmieniu w dwóch aktach, Teatr Narodowy, reż. G. Małecki
5. BARTOSZ BIELENIA – Pies w spektaklu Człowiek jaki jest, każdy widzi – reż. K. Minkowska
ORAZ
CAŁA OBSADA – Ziemia Obiecana, Teatr Zagłębia w Sosnowcu, reż. M. Kleczewska
CAŁA OBSADA – Mewa, Teatr Collegium Nobilium, reż. K. Minkowska
CAŁA OBSADA – Alicji nie będzie, Teatr Collegium Nobilium, reż. E. Adamska-Porczyk i B. Porczyk
NAJLEPSZE DEBIUTY
JULIA BANASIEWICZ – Mewa, Teatr Collegium Nobilium, reż. K. Minkowska
JAN SAŁASIŃSKI – Ojciec, TCN, reż. A. Duda-Gracz; Wiśniowy sad, Teatr Powszechny, reż. P. Łysak, Anioły w Warszawie, Teatr Dramatyczny, reż. W. Faruga
WALDO BASTIDA – Kopciuch, Teatr Studyjny w Łodzi, reż. C. Studniak
DEZORIENTACJE
1. NAGLE, OSTATNIEGO LATA – Nowy Teatr w Warszawie, reż. Michał Borczuch
2. HEKSY – Teatr Polski w Podziemiu, reż. Monika Pęcikiewicz
3. CHŁOPKI – Teatr Modrzejewskiej w Legnicy, reż. Jędrzej Piaskowski
4. MĄTWA – Teatr Klasyki Polskiej, reż. Jarosław Gajewski
5. FAUST – Teatr Narodowy, reż. Wojciech Faruga
Dziękuję.