EN

22.05.2023, 10:54 Wersja do druku

Opole. Już za tydzień startują 47. Opolskie Konfrontacje Teatralne „Klasyka żywa”

Opolskie Konfrontacje Teatralne to jedno z najważniejszych wydarzeń teatralnych w kraju. Przez siedem dni (w dniach 28 maja – 3 czerwca) w Teatrze im. Jana Kochanowskiego prezentowane będą najlepsze spektakle minionego sezonu oparte o klasykę polskiej literatury. Program festiwalu zaprezentowano podczas konferencji prasowej, która odbyła się 18 kwietnia w Opolu.

fot. mat. organizatora

Opolskie Konfrontacje Teatralne od prawie pięćdziesięciu lat prezentują najlepsze polskie spektakle inspirowane klasyczną literaturą. Od 2016 roku są finałem Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa”, koordynowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego. Cieszę się, że możemy spotkać się kolejny raz w Opolu i dzięki Konkursowi „Klasyka Żywa” popularyzować polską literaturę. O klasyce w naszym teatrze myślimy priorytetowo – stanowi ona podstawę zaplecza kulturowego mieszkańców naszego regionu – podkreśla dyrektor Teatru im. Jana Kochanowskiego Norbert Rakowski.

Festiwal polskiej klasyki cieszy się dużą sympatią wśród miłośników teatru, zarówno na poziomie regionalnym, jak i ogólnopolskim. Widząc wypełnione po brzegi sale Teatru im. Kochanowskiego, możemy czuć satysfakcję z realizacji jednego z celów Konkursu “Klasyka Żywa”, jakim jest promocja i popularyzacja polskiej klasyki. Cieszę się, że ten festiwal wspierany jest środkami Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego – w tym roku przekazaliśmy na jego organizację kwotę w wysokości ponad 250 tys. złotych. – mówi dyrektor Instytutu Teatralnego Elżbieta Wrotnowska-Gmyz.

Podczas tegorocznego przeglądu zobaczymy pięć tytułów konkursowych:

„Znachor” w reż. Jakuba Roszkowskiego z Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, „Ballady i romanse” w reż. Piotra Soroki, Zdenki Pszczołowskiej i Błażeja Peszka z Wrocławskiego Teatru Pantomimy im. Henryka Tomaszewskiego, „Sen srebrny Salomei” w reż. Piotra Cieplaka z Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy, „Ballady i romanse ver. 2022” w reż. Roksany Miner z Teatru Lalki i Aktora w Wałbrzychu oraz „Wyskubki” w reż. Pawła Kamzy z Wrocławskiego Teatru Współczesnego im. Marii i Edmunda Wiercińskich.

Aż trzy przedstawienia pochodzą z repertuaru romantycznego, co niewątpliwie ma związek z zeszłorocznym Rokiem Romantyzmu Polskiego. – komentuje wybór Komisji Artystycznej “Klasyki Żywej” jej przewodniczący Patryk Kencki. “Wyskubki” na podstawie tekstów Tadeusza Różewicza oraz adaptacja powieści Tadeusza Dołęgi-Mostowicza poszerzają tę pulę. Wszystkie te przedstawienia łączy wymiar formalny, współczesne, nowoczesne środki wyrazu. Ich twórcy starają się zarazem uszanować tekst, nie zdradzić go. – podsumowuje Kencki. W klasycznych tekstach można znaleźć wszystko, co interesuje nas dzisiaj, a także uniwersalną opowieść o naturze świata i człowieka. Teksty dawne przepuszczone przez filtr teatru ożywają, rezonują z widzami, budują też naszą tożsamość i wspólnotę. To jest wartość dodana, o którą nam chodzi.

Finałowa piątka wybrana została spośród 33 spektakli zgłoszonych do VIII Konkursu „Klasyka Żywa”. Przedstawienia mają szanse na nagrody, m.in. za reżyserię, scenografię czy muzykę, oraz na Nagrodę Główną im. Wojciecha Bogusławskiego. Łączna suma nagród, które rozdysponuje Jury, to 120 tys. zł.

Poza konkursem prezentowane będą również m.in: spektakl „Sztuka kochania” w reż. Miry Mańki z Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu, czytania dramatów Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej („Szofer Archibald”, „Mrówki”, „Baba-Dziwo”) oraz czytania dramatów dla dzieci Krystyny Miłobędzkiej („Siała baba mak” i „Ptam”) współorganizowane z działającym obok teatru Centrum Edukacji Kulturalnej.

Wśród festiwalowych wydarzeń nie zabraknie również różnorodnych wydarzeń towarzyszących. Przed każdym pokazem organizowane będą wprowadzenia do spektakli, a po każdym przedstawieniu będzie można uczestniczyć w spotkaniu z twórcami. Oprócz tego w programie znajdują się koncerty znakomitych muzyków oraz warsztaty edukacyjne przygotowane do niektórych spektakli konkursowych przez Centrum Edukacji Kulturalnej.

Źródło:

instytut-teatralny.pl
Link do źródła

Data publikacji oryginału:

18.05.2023

Wątki tematyczne