Inne aktualności
- Sopot. „Bo zawsze tak było”. Rozmowy o patologiach w kulturze 05.02.2025 08:20
- Warszawa. „Laguna” – choreograficzny horror w TR Warszawa 05.02.2025 08:16
- Wrocław. Prapremiera „Heks” w Teatrze Polskim w Podziemiu 04.02.2025 20:43
- Warszawa. „Trzy piórka” w Teatrze Guliwer – premiera w sobotę 04.02.2025 17:57
- Wrocław. Prapremiera Requiem Krauzego na 60. Międzynarodowym Festiwalu Wratislavia Cantans 04.02.2025 16:18
- Gdańsk. Premiera „Potopu” w Wybrzeżu przełożona na 29 marca 04.02.2025 16:02
- Kielce. Czytanie, spektakle i joga. Walentynki w Teatrze Żeromskiego 04.02.2025 15:07
- Lublin. Trwa nabór na spotkanie artystów sieci CreArt w portugalskim Aveiro 04.02.2025 14:25
- Toruń. XXXIII Alternatywne Spotkania Teatralne „Klamra” – w marcu 04.02.2025 14:04
- Kraków. W Teatrze Nowym Proxima rozpoczęły się próby do spektaklu o Ryszardzie Riedlu 04.02.2025 13:21
- Kraków. Brązowe Medale „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” dla Moniki Kufel i Michała Nowickiego 04.02.2025 12:34
- Kielce. Jednak nie Kotański, a Klata dyrektorem Teatru Narodowego 04.02.2025 12:24
- Rzeszów. Teatr Przedmieście zaprasza na koncert „Występne piosenki” 04.02.2025 12:08
- Zielona Góra. „Drakula” dla dzieciaków w Lubuskim Teatrze 04.02.2025 11:48
„Króla Leara". jedno z największych dzieł Szekspira, w reżyserii Anny Augustynowicz przygotowuje Teatr Kochanowskiego na nowy sezon. Będzie to koprodukcja z Teatrem Modrzejewskiej w Legnicy.
„Król Lear" to tragedia obnażająca ludzką małość i podłość, ale też równie jasno pokazująca szlachetność ludzi lojalnych ibe-zinteresownie sprzeciwiających się złu. Król Lear ma trzy córki -Gonerylę, Reganę iKordelię. Postanawia obdzielić je swym majątkiem odpowiednio do stopnia ich deklarowanej miłości do siebie. Dwie pierwsze tylko mówią o miłości, trzecia kocha naprawdę. To punkt wyjścia dramatu, którego finałem jest tragedia i śmierć. „Król Lear" uznawany jest za jedno z największych dzieł Szekspira, zawsze silne oddziałujących na widzów. Nigdy też obojętnymi wobec swojego dzieła nie pozostawia Anna Augustynowicz, jedna z największych osobowości polskiego teatru. - Szekspir odkrywa autorytarny mechanizm sprawowania władzy, który dziś nazywamy populizmem. Miłość do władzy staje się równa miłości do wojny. W tę wojnę wplątana zostaje cała społeczność. Szekspir ostro przedstawia konflikty, które wynikają z przemocy mocno zakorzenionej w kulturze patriarchalnej - tak jeden z motywów sięgnięcia po ten tekst wyjaśnia Anna Augustynowicz.
O roli Leara mówi się, że to „rola ról". Tadeusz Łomnicki, który umarł na scenie podczas prób Leara, nazywał ją skałą bazaltu. W opolsko-legnickim przedstawieniu w tej roli wystąpi gościnnie Mirosław Zbrojewicz. Resztę obsady, odwrotnie niż miało to miejsce wteatrze elżbie-tańskim, stanowią same kobiety. Opolski zespół reprezentują: Cecylia Caban, Weronika Krystek (gościnnie, AST w Krakowie), Karolina Kuklińska, Magdalena Maścianica, Katarzyna Osipuk, Judyta Paradzińska, Beata Wnęk-Malec.
Opolska premiera zaplanowana jest na początek października.