Inne aktualności
- Rudka. XVII Ogólnopolski Festiwal Teatrów i Monodramistów „Wyżyna Teatralna” 26.07.2024 17:26
- Nowy RAPTULARZ: Dramaty z probówki 26.07.2024 16:50
- Lublin/ Akrobaci, klowni, cyrkowcy na ulicach miasta podczas Carnavalu Sztukmistrzów 26.07.2024 16:00
- Podlaskie. Rozpoczyna się wędrowny teatralny „Wertep” 26.07.2024 14:02
- Sopot. Teatr Atelier dla dorosłych i dla dzieci 26.07.2024 13:42
- Warszawa. Sebastian Fabijański wyreżyserował bajkę dla dorosłych 26.07.2024 11:34
- Zakopane. Teatr „Witkacy” zaczyna 40. sezon artystyczny 26.07.2024 09:45
- Busko-Zdrój. „Związek otwarty” kolejny raz na scenie Buskiego Samorządowego Centrum Kultury 26.07.2024 09:40
- Pińczów. Spektakl komediowy za kilkanaście dni na wirydarzu Belwederu 26.07.2024 09:33
- Łódź. W Teatrze Pinokio będzie sklep i kawiarnia 26.07.2024 09:23
- Gdańsk. Wraca projekt Metropolitalnej Opery Bałtyckiej 26.07.2024 09:09
- Kraków. Przełom. Dyrektor Głuchowski ma zostać w Teatrze im Słowackiego 26.07.2024 09:00
- Warszawa. 45 lat temu zmarł Stefan Wiechecki „Wiech” zwany Homerem warszawskiej ulicy 26.07.2024 08:35
- Warszawa. Rzecznik MSZ: ogłosimy konkurs na ponad 20 stanowisk dyrektorów lub zastępców dyrektorów Instytutów Polskich 26.07.2024 08:25
„Króla Leara". jedno z największych dzieł Szekspira, w reżyserii Anny Augustynowicz przygotowuje Teatr Kochanowskiego na nowy sezon. Będzie to koprodukcja z Teatrem Modrzejewskiej w Legnicy.
„Król Lear" to tragedia obnażająca ludzką małość i podłość, ale też równie jasno pokazująca szlachetność ludzi lojalnych ibe-zinteresownie sprzeciwiających się złu. Król Lear ma trzy córki -Gonerylę, Reganę iKordelię. Postanawia obdzielić je swym majątkiem odpowiednio do stopnia ich deklarowanej miłości do siebie. Dwie pierwsze tylko mówią o miłości, trzecia kocha naprawdę. To punkt wyjścia dramatu, którego finałem jest tragedia i śmierć. „Król Lear" uznawany jest za jedno z największych dzieł Szekspira, zawsze silne oddziałujących na widzów. Nigdy też obojętnymi wobec swojego dzieła nie pozostawia Anna Augustynowicz, jedna z największych osobowości polskiego teatru. - Szekspir odkrywa autorytarny mechanizm sprawowania władzy, który dziś nazywamy populizmem. Miłość do władzy staje się równa miłości do wojny. W tę wojnę wplątana zostaje cała społeczność. Szekspir ostro przedstawia konflikty, które wynikają z przemocy mocno zakorzenionej w kulturze patriarchalnej - tak jeden z motywów sięgnięcia po ten tekst wyjaśnia Anna Augustynowicz.
O roli Leara mówi się, że to „rola ról". Tadeusz Łomnicki, który umarł na scenie podczas prób Leara, nazywał ją skałą bazaltu. W opolsko-legnickim przedstawieniu w tej roli wystąpi gościnnie Mirosław Zbrojewicz. Resztę obsady, odwrotnie niż miało to miejsce wteatrze elżbie-tańskim, stanowią same kobiety. Opolski zespół reprezentują: Cecylia Caban, Weronika Krystek (gościnnie, AST w Krakowie), Karolina Kuklińska, Magdalena Maścianica, Katarzyna Osipuk, Judyta Paradzińska, Beata Wnęk-Malec.
Opolska premiera zaplanowana jest na początek października.