Inne aktualności
- Warszawa. W lutym premiera „Wiśniowego sadu” w Teatrze Powszechnym 24.01.2025 15:22
- Warszawa. Premiera singla z najnowszej płyty Spanish Night 24.01.2025 15:11
- Łódź. „Mroczne perwersje codzienności” po raz 150. w Teatrze im. Stefana Jaracza 24.01.2025 15:08
- Warszawa. V edycja „Dramatopisania”. Konkurs dla teatrów 24.01.2025 14:07
- Wrocław. W marcu dodatkowe spektakle baletu „Królowa Śniegu” 24.01.2025 13:51
- Warszawa. Dyskusja o przyszłości Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski 24.01.2025 13:40
- Białystok. Teatr Dramatyczny z dotacją Ministra na promocję kultury polskiej za granicą 24.01.2025 13:26
- Warszawa. Poznaj cyfrowe archiwum Grupy Artystycznej TERAZ POLIŻ 24.01.2025 12:43
- Warszawa. Sinfonia Varsovia na festiwalach w Nantes i Kraju Loary 24.01.2025 12:21
- Kraj. Nowa wersja „Aidy” już 25 stycznia na żywo w kinach. W rolach głównych Angel Blue i Piotr Beczała 24.01.2025 12:20
- Szczecin. Jesienne premiery wracają do repertuaru Teatru Polskiego 24.01.2025 12:01
- Szczecin. Spektakle dla najnajów w Klubie Delta 24.01.2025 11:41
- Białystok. Rada powiatu nie zgodziła się na odwołanie Piotra Półtoraka 24.01.2025 11:36
- Kraków. Czy Teatr Słowackiego zmieni nazwę? 24.01.2025 11:31
„Króla Leara". jedno z największych dzieł Szekspira, w reżyserii Anny Augustynowicz przygotowuje Teatr Kochanowskiego na nowy sezon. Będzie to koprodukcja z Teatrem Modrzejewskiej w Legnicy.
„Król Lear" to tragedia obnażająca ludzką małość i podłość, ale też równie jasno pokazująca szlachetność ludzi lojalnych ibe-zinteresownie sprzeciwiających się złu. Król Lear ma trzy córki -Gonerylę, Reganę iKordelię. Postanawia obdzielić je swym majątkiem odpowiednio do stopnia ich deklarowanej miłości do siebie. Dwie pierwsze tylko mówią o miłości, trzecia kocha naprawdę. To punkt wyjścia dramatu, którego finałem jest tragedia i śmierć. „Król Lear" uznawany jest za jedno z największych dzieł Szekspira, zawsze silne oddziałujących na widzów. Nigdy też obojętnymi wobec swojego dzieła nie pozostawia Anna Augustynowicz, jedna z największych osobowości polskiego teatru. - Szekspir odkrywa autorytarny mechanizm sprawowania władzy, który dziś nazywamy populizmem. Miłość do władzy staje się równa miłości do wojny. W tę wojnę wplątana zostaje cała społeczność. Szekspir ostro przedstawia konflikty, które wynikają z przemocy mocno zakorzenionej w kulturze patriarchalnej - tak jeden z motywów sięgnięcia po ten tekst wyjaśnia Anna Augustynowicz.
O roli Leara mówi się, że to „rola ról". Tadeusz Łomnicki, który umarł na scenie podczas prób Leara, nazywał ją skałą bazaltu. W opolsko-legnickim przedstawieniu w tej roli wystąpi gościnnie Mirosław Zbrojewicz. Resztę obsady, odwrotnie niż miało to miejsce wteatrze elżbie-tańskim, stanowią same kobiety. Opolski zespół reprezentują: Cecylia Caban, Weronika Krystek (gościnnie, AST w Krakowie), Karolina Kuklińska, Magdalena Maścianica, Katarzyna Osipuk, Judyta Paradzińska, Beata Wnęk-Malec.
Opolska premiera zaplanowana jest na początek października.