Opera Rara OPERA RARA KRAKÓW World Opera Day '22 (od 25.10.2022 do 1.11.2022)
Krakowskie Biuro Festiwalowe
Tę specjalną edycję festiwalu otworzy „17 języków” (25.10, Teatr Słowackiego). „Dydona i Eneasz” Henry’ego Purcella była na Opera Rara wykonywana już dwukrotnie: najpierw w wersji koncertowej, później w inscenizacji Natalii Iwaniec. Teraz powraca natomiast jako projekt społeczno-edukacyjny, w którym do profesjonalnych muzyków i wykonujących partie solowe studentów śpiewu dołączą amatorzy z Chóru w Kontakcie założonego w Krakowie w 2015 roku przez Wassima Ibrahima. Zespół ten praktycznie wciela w życie idee różnorodności i wielokulturowości – zarówno w odniesieniu do prezentowanych kompozycji, jak i do składu chóru. Nazwa przedsięwzięcia wzięła się stąd, że Chór w Kontakcie ma w repertuarze utwory właśnie w 17 językach.
Na Opera Rara opera ta pojawiała się już dwukrotnie, najpierw w wersji koncertowej, a później w inscenizacji Natalii Iwaniec. Teraz powraca jako projekt społeczny, w którym do profesjonalnych muzyków dołączy Chór w Kontakcie założony w Krakowie w 2015 roku przez Wassima Ibrahima. Zespół ten w praktyczny sposób wciela w życie idee różnorodności i wielokulturowości — zarówno w odniesieniu do prezentowanego repertuaru, jak i składu chóru. W rolach głównych Matylda Sielska i Adam Radnicki, a całość zostanie wykonana pod batutą Denisa Comteta.
Jeszcze tego samego dnia i w tym samym miejscu wystąpi doskonale już znany w Krakowie wenezuelski sopranista Samuel Mariño. Zaśpiewa dwie wielkie sceny operowe: „Scena di Berenice” Haydna i „Ah! perfido” Beethovena — Capella Cracoviensis dyrygowana przez Jana Tomasza Adamusa zagra też jego IV symfonię.
W Światowy Dzień Opery będzie też miała swoją premierę na platformie Play Kraków rejestracja plenerowego spektaklu „Naturzyści” Cezarego Tomaszewskiego, który latem pokazywany był w Lesie Wolskim. Reżyser postanowił, zgodnie z intencją Mendelssohna, wyprowadzić jego „Lieder im Freien zu singen” — razem z wykonawcami i widzami — w naturę.
Paweł Świątek wyreżyseruje spektakl „Bach Goes Opera” (26, 27 i 28.10, Teatr Słowackiego), w którym na warsztat bierze dwie świeckie kantaty lipskiego kantora: BWV 201 i BWV 214. W manuskryptach Bacha zobaczymy, że on sam nie nazywał ich kantatami, pisał raczej: „dramma per musica” (lub tylko „drama”), co było najbardziej typowym w XVIII wieku określeniem gatunku dzisiaj nazywanego po prostu „operą”. W obu znajdziemy podział na role, a w pierwszej z nich, „Geschwinde, ihr wirbelnden Winde”, także wyraziście zarysowaną, pełnokrwistą akcję. To, że za życia Bacha wykonywano ją w kawiarni Gottfrieda Zimmermanna zapewne bez kostiumów i ruchu scenicznego, nie znaczy, że dzisiaj również należy prezentować ją wyłącznie w sytuacji koncertowej. Na scenie odsłoni przed nami pełny potencjał i pokaże Johanna Sebastiana jako prawdziwego kompozytora teatralnego. O stronę muzyczną przedstawienia zadba Jorge Jimenez.
Na festiwalu zabrzmią też cztery ważne requiem, dwa katolickie i dwa protestanckie. Niezwykłe, a rzadko grywane, „Musikalische Exequien” Schütza i „Requiem à 15” Bibera (27.10, Filharmonia) wykona belgijski zespół Oltremontano ze swoim liderem Wimem Becu. W „Ein deutsches Requiem” Brahmsa (30.10, Filharmonia) do Capelli Cracoviensis i Jana Tomasza Adamusa dołączy dwójka wybitnych solistów — baryton Thomas Hampson i sopranistka Chen Reiss. Festiwal zakończy najbardziej znane ze wszystkich muzycznych opracowań mszy za zmarłych: „Requiem” Mozarta (01.11, kościół św. Katarzyny), którym zadyryguje Thibault Noally, wieloletni koncertmistrz Les Musiciens du Louvre i założyciel zespołu Les Accents.
PROGRAM
wtorek 25.10 Światowy Dzień Opery
17:00 Teatr Słowackiego
projekt społeczny 17 języków
Purcell Dydona i Eneasz
Chór w Kontakcie Wassim Ibrahim
Orkiestra Festiwalowa Denis Comtet
19:00 Teatr Słowackiego
Haydn Beethoven
Samuel Mariño
Capella Cracoviensis Jan Tomasz Adamus
premiera na PLAY KRAKÓW
Mendelssohn Lieder im Freien zu singen
Naturzyści
reż. Cezary Tomaszewski
środa 26.10
19:00 Teatr Słowackiego
Bach Goes Opera
kantaty BWV 214 i BWV 201
reż. Paweł Świątek
kierownictwo muzyczne Jorge Jimenez
czwartek 27.10
18:00 Filharmonia
Opera Sacra I
Schütz Musikalische Exequien
Biber Requiem à 15
Oltremontano Wim Becu
20:00 Teatr Słowackiego
Bach Goes Opera
piątek 28.10
19:00 Teatr Słowackiego
Bach Goes Opera
niedziela 30.10
18:00 Filharmonia
Opera Sacra II
Brahms Ein deutsches Requiem
Chen Reiss Thomas Hampson
Capella Cracoviensis Jan Tomasz Adamus
wtorek 01.11
20:00 kościół św. Katarzyny
Opera Sacra III
Mozart Requiem
Capella Cracoviensis Thibault Noally
bilety dostępne na stronach i kasach Teatru Słowackiego, Filharmonii Krakowskiej oraz w serwisie eventim.pl
-
XVI Edycja
(od 1.02.2024 do 18.02.2024) -
Opera Rara Kraków World Opera Day '23
(od 25.10.2023 do 9.11.2023) -
Opera Rara Kraków 2023
(od 16.02.2023 do 26.02.2023) -
OPERA RARA KRAKÓW World Opera Day '22
(od 25.10.2022 do 1.11.2022) -
XIV edycja
(od 12.02.2022 do 26.02.2022) -
XIII edycja
(od 1.02.2021 do 21.02.2021) -
XII edycja
(od 23.01.2020 do 14.02.2020) -
XI edycja
(od 31.01.2019 do 17.02.2019) -
X edycja
(od 18.01.2018 do 13.02.2018) -
IX edycja
(od 18.01.2017 do 10.02.2017) -
VIII edycja
(od 28.01.2016 do 31.12.2016) -
VII edycja
(od 8.01.2015 do 31.12.2015) -
VI edycja
(od 20.02.2014 do 11.12.2014) -
V edycja
(od 17.01.2013 do 12.12.2013) -
IV edycja
(od 19.01.2012 do 19.12.2012) -
III edycja
(od 20.01.2011 do 8.12.2011) -
II edycja
(od 4.03.2010 do 3.12.2010) -
I edycja
(od 23.01.2009 do 18.12.2009)