EN

26.02.2024, 14:33 Wersja do druku

Opera pod igłą. Nadzieja wbrew rzeczywistości

Twórczość Josepha Conrada znamy ze szkoły po lekturze Jądra ciemności lub Lorda Jima. Gdyby sięgnąć w nią głębiej, dotrze się do zbioru Tajfun i inne opowiadania. Z niego pochodzi opowiadanie Jutro, które stało się kanwą głośnej opery Tadeusza Bairda.

Ważną pozycję w dorobku zmarłego w 1981 roku Tadeusza Bairda, zajmuje muzyka teatralna i wokalna. Stworzył on warstwę dźwiękową do kilkudziesięciu spektakli teatralnych i teatru telewizji, a do najpopularniejszych dziś jego utworów należą Cztery sonety miłosne do słów Williama Szekspira na baryton i orkiestrę. Potencjalnej predylekcji Bairda do muzyki operowej można dopatrywać się w też muzykologicznych opisach jego twórczości. Z jednej strony podkreślano w nich zainteresowanie kompozytora muzyką dawną skonfrontowane z najnowszymi zdobyczami sztuki kompozytorskiej. Z drugiej podkreśla się intensywny, nawiązujący do romantyzmu styl ekspresji. Wydawać by się mogło, że połączenie tych kilku elementów stanowi dobry kapitał, by poświęcić się muzyce operowej. Tymczasem ukończone w 1966 roku Jutro okazało się jedyną operą Tadeusza Bairda. O wartości dzieła decyduje jednak jego jakość, a nie liczba gatunkowych powtórzeń w dorobku, co potwierdza ten właśnie przypadek.

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Opera pod igłą. Nadzieja wbrew rzeczywistości

Źródło:

kultura.poznan.pl

Link do źródła

Autor:

Paweł Binek

Data publikacji oryginału:

23.02.2024