Z okazji dwusetnej rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki i kończącego się właśnie Roku Moniuszkowskiego w "Opera Magazine" ukazał się artykuł poświęcony "Halce". Nie bez znaczenia jest na pewno fakt, że na 15 grudnia w Theater an der Wien zaplanowano premierę właśnie tej opery w reżyserii Mariusza Trelińskiego - pisze Sylwia Wachowska w Ruchu Muzycznym.
John Allison rekonstruuje historię wystawień "Halki" zarówno w Europie, jak i na świecie. Stara się również przedstawić kontekst kulturowy, w jakim powstawało dzieło Moniuszki. Problematyczne staje się dla autora stwierdzenie: "poza granicami Polski". Zastanawia się, jak można zdefiniować w przypadku Moniuszki słowo "zagranica", gdy granice Polski mocno zmieniły się od jego czasów. Allison pyta również, jak w takim wypadku definiować można słowo "narodowość", skoro Moniuszko urodził się na terenach dzisiejszej Białorusi, a swoje dorosłe życie rozpoczynał w Wilnie, obecnej stolicy Litwy. Rozpoczynając śledzenie losów "Halki", porównuje ją do drugiej najważniejszej opery kompozytora - "Strasznego dworu". Podczas gdy "Halka" zaistniała na światowych scenach operowych, "Straszny dwór" nie zyskał takiego uznania. Allison tłumaczy to jego hermetycznością, celebracją staropolskości, rozumianej i docenianej tylko na terenie Polski. "Halkę" natomi