7 czerwca zainaugurowana zostanie siódma edycja Royal Opera Festival – międzynarodowego przedsięwzięcia operowego, które od początku swojego istnienia koncentruje się wokół twórczości włoskiego geniusza stylu belcanto – Gioachino Rossiniego.
Royal Opera Festival to wydarzenie cykliczne, organizowane od 2019 roku, którego celem jest przedstawienie odbiorcom nie tylko powszechnie znanych dzieł Rossiniego, ale także mniej znanej jego twórczości oraz kompozytorów jego epoki. I tak w 2019 roku zaprezentowana została opera Rossiniego „Tancred" – zaledwie 3 razy grana w Polsce od czasu swego powstania w 1813 roku, w 2021 „Jedwabna drabinka" oraz „Elżbieta, królowa Anglii", w 2022 – „Armida", „Adina" oraz „Hermiona", a w 2023 – „Signor Bruschino", w roku 2024 zaś dzieło mało znanego włoskiego kompozytora, rówieśnika Rossiniego, Michele Carafy - „Masaniello".
W obecnej edycji będzie to „L’Inganno felice" ("Szczęśliwe oszukanie") oraz dzieło Józefa Michała Poniatowskiego „Pierre de Médicis". W tym roku po raz czwarty odbywa się również Akademia Belcanto – warsztaty mistrzowskie dla młodych śpiewaków, którzy będą mieli okazję nie tylko uczyć się sztuki śpiewu w stylu włoskim pod okiem znakomitych artystów, ale także wspólnie z nimi wystąpić w festiwalowych produkcjach.
Tegoroczny program festiwalu otwiera sceniczne wykonanie wspomnianej jednoaktówki Rossiniego zatytułowanej „Szczęśliwe" w reżyserii związanego z ROF niemieckiego twórcy, Jochena Schönlebera. Orkiestrę Filharmonii Krakowskiej poprowadzi Claudia Patanè, w partiach solowych wystąpią Xiangjie Liu – Isabella, Francesco Bossi – Tarabotto, Eugenio Maria Degiacomi – Batone, Paolo Mascari – Duca Bertrando i Edoardo di Cecco/Carlos Reynoso – Ormondo. Przedstawienia odbędą się na estradzie Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach w sobotę 7 czerwca i w niedzielę 8 czerwca o godz. 18.
Drugim wydarzeniem festiwalu będzie wykonanie „Petite messe solennelle" Rossiniego – 29 czerwca o godz. 18 w Zespole Szkół Muzycznych im. Ignacego Jana Paderewskiego w Tarnowie. Chór Filharmonii Krakowskiej poprowadzi Alexander, w partiach solowych usłyszymy Elladę Koller (sopran), Verenę Kronblichler (alt), Césara Cortésa (tenor) i Dogukana Özkana (bas). Przy fortepianach zasiądą Monika Płachta oraz Ireneusz Boczek, partię organów wykona Jadwiga Kowalska.
W kolejnym dniu Royal Opera Festival zaprezentowana zostanie natomiast koncertowa wersja opery „Pierre de Médicis" Józefa Michała Poniatowskiego – artysty i wytrawnego dyplomaty, łączącego talent i umiejętności wokalne z gorliwym patriotyzmem i zaangażowaniem w bieżącą politykę w czasach zaborów. Spod jego pióra w 1860 roku wyszła wspomniana opera z librettem opartym na historii z czasów dawnego władcy Florencji, Piotra II Medyceusza.
W próbie generalnej poprzedzającej premierę uczestniczył podobno sam Gioachino Rossini, a pierwsza prezentacja dzieła odniosła na tyle duży sukces, że w przeciągu kilku lat wystawiono je blisko 50 razy w Paryżu, Lyonie, Madrycie i Mediolanie.
Polskie wykonanie koncertowe miało miejsce w Filharmonii Krakowskiej w 2011 roku. W obecnym, w ramach ROF, Orkiestrę i Chór Filharmonii Krakowskiej poprowadzi José Miguel Pérez-Sierra, partię Pierre’a de Médicis wykona Patrick Kabongo, wystąpi ponadto César San Martín jako Julien de Médicis, Nathanael Tavernier jako Fra Antonio i Anle Gou jako Paolo Monti. Koncert odbędzie się 4 lipca 2025 roku o godz. 19.30 w Filharmonii Krakowskiej.
A na zamknięcie tegorocznego festiwalu publiczność zaproszona zostanie do uczestnictwa w prezentacji opery „Otello" Gioacchino Rossiniego – 6 lipca o godz. 18 w Filharmonii Krakowskiej oraz „Kopciuszek" (wykonanie sceniczne) – 10 lipca br. o godz. 19.30 i 12 lipca br. o godz. 18 w Operze Krakowskiej.
Szczegóły na stronie www.filharmoniakrakow.pl