Logo
Aktualności

Lublin. Warsztaty o komunikacji teatru w mediach w Teatrze Centralnym

30.06.2025, 12:03 Wersja do druku

Teatr Centralny zapraszają młode osoby zainteresowane teatrem, sztuką i tworzeniem treści w mediach społecznościowych do udziału w intensywnym programie warsztatowym łączącym wiedzę o teatrze z praktyką komunikacyjną w przestrzeni cyfrowej.


fot. mat. teatru

Termin: 13–26 lipca 2025

Centrum Kultury w Lublinie

Udział bezpłatny


Dla kogo? Szukamy osób w wieku 18–26 lat, które:

·      interesują się teatrem, sztuką i kulturą

·      mają doświadczenie w tworzeniu treści na IG, TikToku, YT, FB

·      znają narzędzia takie jak Meta Suite, CapCut, Canva

·      lubią pisać, nagrywać, montować, fotografować lub projektować grafiki

·      chcą rozwinąć swoje umiejętności i zdobyć doświadczenie w pracy z zespołem teatralnym

·      chcą dzielić się wiedzą i doświadczeniem o SM.

Jak się zgłosić?

1.    Wypełnij formularz online do 10 lipca 2025

2.    Dołącz krótką autorską rolkę (do 60 sekund) — tematyka: teatr, sztuka, emocje

[WYPEŁNIJ FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY]
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdaWFlfauuMpIpZh1VAmiOqy20AjSPHfIZOuwv89RxmTvRQ1Q/viewform?usp=sharing&ouid=106390267919153027715

Wybrane osoby poinformujemy telefonicznie i mailowo do 11 lipca 2025
Liczba miejsc ograniczona — liczy się to, co masz do powiedzenia w formularzu i jakość zadania.

RAMOWY PROGRAM WARSZTATÓW

13 lipca (niedziela), 16:00–18:00

Spotkanie organizacyjne

·      poznanie grupy i prowadzących

·      omówienie planu

·      podział na zespoły robocze

14 lipca (poniedziałek), 16:00–20:00

✍️Pisanie o teatrze – formy i eksperymenty
Prowadzą: Aleksandra Konarska

·      Opis vs analiza spektaklu

·      Style pisania, etyka, subiektywność i rzetelność

·      Eksperymentalne formy: esej performatywny, mini-teksty do SM

Ćwiczenia: recenzja, analiza ustna, teksty na social media

15 i 16 lipca (wtorek i środa), 17:30–20:00

Praktyka: komunikacja spektaklu w procesie
Prowadzi: Agata Will

·      Czym różni się komunikacja kultury od "zwykłego" contentu?

·      Jak budować narrację o wydarzeniu artystycznym?

·      Jak opowiadać o spektaklu/procesie twórczym?

·      Wideo jako opowieść – jak tworzyć Reels i Stories wokół wydarzeń artystycznych?

·      Udział w próbach do spektaklu „O wilku mówiono w izbie”

·      Analiza przestrzeni, pracy reżysera, zespołu, scenografii

·      Tworzenie materiałów komunikacyjnych w oparciu o próbę

18 lipca (czwartek), 16:00–20:00

Wprowadzenie do teatru alternatywnego i Centralnego
Prowadzi: Irina Lappo

·      Estetyki teatralne: choreografia, muzyka, wizualność

·      Historia teatru alternatywnego w Lublinie

·      Przegląd spektakli NeTTheatre, pokaz VR, lalek, masek

Zadanie: stworzenie posta o fragmencie choreografii + rolka z elementem scenografii lub kostiumem

19 lipca (piątek)

Prowadzi: Agata Will

·      10:00–12:00 – kontynuacja części teatralno-warsztatowej

·      12:00–15:00 – Komunikacja teatru w sieci

·      Jak zaplanować kampanię na social media wokół wydarzenia?

·      Tworzenie kalendarza treści (content planu)

·      Jak tworzyć teaser, relacje z prób

·      Rola dramaturgii wizualnej w SM

·      Współpraca z zespołem teatru / artystami / grafikami / PR

·      Strategie komunikacyjne: jak „opowiedzieć” premierę

20 lipca (sobota), 10:00–15:00

Prowadzi: Agata Will

Praca w terenie – nagrania i dokumentacja

·      Praca z materiałem video i foto z prób, spektakli, garderoby

·      Nagrywanie i montaż Reels / Stories na miejscu

·      Analiza materiału – co działa, co nie

·      Tworzenie treści w grupach: reels, zdjęcia, teksty

·      Storyboard mini-kampanii

·      Konsultacje indywidualne

22 i 24 lipca (wtorek i czwartek), 17:30–20:00

Prowadzi: Agata Will

Od planu do publikacji – warsztat tworzenia strategii

·      Język komunikacji – jak mówi teatr, jak mówi odbiorca?

·      Ton komunikatów – oficjalny, memiczny, poetycki?

·      Jak nie zgubić tożsamości teatru?

·      Harmonogram publikacji

·      Narracje i ton komunikacji

·      Jak działają algorytmy IG/TikToka/FB w kontekście kultury?

·      Hashtagi, trendy, dźwięki – co wykorzystać, co odrzucić?

·      Meta Suite, CapCut, Canva — praktyczne zastosowania

·      Analiza przykładów (m.in. Teatr Centralny, Teatr Andersena, TR Warszawa, Teatr Powszechny, Nowy Proxima, Nowy Teatr)

26 lipca (sobota), 10:00–14:00

Prowadzi: Agata Will, Aleksandra Konarska

Prezentacja prac i podsumowanie

·      Pokaz mini-kampanii przygotowanych przez uczestników

·      Feedback od prowadzących

·      Rozdanie certyfikatów, networking, plany na przyszłość

PROWADZĄCE

Aleksandra Konarska – reżyserka, scenografka i artystka nowych mediów, od 2020 roku związana z zespołem neTTheatre, gdzie tworzy jako reżyserka, scenografka i montażystka obrazu VR. Od 2014 roku współpracuje z Pawłem Passinim, a od 2021 jest scenografką zespołu Kupałowców. Założycielka interdyscyplinarnego kolektywu Naamach Groupage, badającego performatywność na styku teatru i sztuk wizualnych w kontekście feministycznym.

Teatrolożka i badaczka – współtworzy projekt „Dynamika Metamorfozy” w Instytucie Grotowskiego, współautorka publikacji o tańcu i teatrze, uczestniczka międzynarodowych konferencji naukowych i projektów artystyczno-badawczych. Kuratorka i producentka festiwalu Bliski Wschód, ekspertka w zakresie teatru białoruskiego, postmigracyjnego i zaangażowanego.

Irina Lappo

Ekspertka teatralna, kuratorka, producentka, tłumaczka i badaczka współczesnego teatru białoruskiego oraz praktyk postmigracyjnych. Kuratorka i współproducentka Festiwalu Teatralnego „Bliski Wschód” w Lublinie (2022–2025), współtwórczyni spektakli i laboratoriów teatralnych. Producentka m.in. „Komedii Judyty” i „Clausa Fores”, organizatorka konferencji „Teatr na uchodźstwie” (2024). Autorka licznych publikacji naukowych poświęconych teatrowi białoruskiemu w kraju, w podziemiu i na emigracji, m.in. w czasopismach „Teatr”, „Draft”, „Annales UMCS” i „Studia Białorutenistyczne”. Dramaturżka, tłumaczka i autorka napisów do spektakli tworzonych w transkulturowych zespołach artystycznych. Jurorka Studenckiej Wiosny Teatralnej (2022–2025), specjalizuje się w kuratorstwie transkulturowym, teatrze zaangażowanym oraz teorii recepcji.

Agata Will

Iberystka, animatorka kultury, menedżerka projektów kulturalnych, kuratorka programów społeczno-artystycznych. Od 2007 roku zaangażowana w rozwój kultury w Lublinie, związana m. in. z Centrum Kultury w Lublinie, Warsztatami Kultury, Teatrem im. H. Ch. Andersena oraz Fundacją Teren Otwarty. Pomysłodawczyni i producentka projektów łączących sztukę, edukację i aktywizację społeczną, takich jak Laboratorium Sztuki Społecznej, Wolontariusz Kultury. Realizatorka międzynarodowych projektów badawczych, m. in. trans-making (Horyzont 2020) cy Europe Grand Central (Kreatywna Europa). Współtwórczyni wielu działań promujących sztukę w przestrzeni miejskiej, w tym wystaw i akcji performatywnych (np. animowana wystawa w Galerii Handlowej Plaza z okazji 65-lecia Teatru Andersena) koordynatorka Nocy Kultury, Festiwalu Kultury Iberyjskiej. Od 2019 roku zajmuje się promocją, komunikacją teatru i komunikacją w biznesie.

ORGANIZATORZY

Teatr Centralny
Centrum Kultury w Lublinie 

Link do wydarzenia na FB fb.me



Źródło:

Materiał nadesłany

Sprawdź także