Tegoroczna edycja festiwalu odbywa się pod hasłem „Literatura chce więcej”. Dlatego też w programie 27. Konfrontacji Teatralnych znajdziemy spektakle opierające się na solidnych utworach literackich.
Spektaklem inaugurującym festiwal będzie „Sztuka intonacji" Teatru Dramatycznego w Warszawie w reżyserii Anny Wieczur. Składa się on z dwóch dramatów: „Sztuki intonacji" i „Powrotu Orfeusza". Widzowie będą mogli bawić się odkrywaniem kolejnych nawiązań do najważniejszych postaci teatru XX wieku, z którym konfrontuje się i z którego czerpie teatr do dziś.
Do Lublina powraca Anna Smolar, tym razem ze spektaklem „Oficerki. O policji. Fantazja oparta na faktach”. Reżyserka po raz kolejny zwraca uwagę na problemy społeczne i osobowościowe. Pracę nad sztuką zaczęła od spotkań zespołu z policjantkami, aby zderzyć swoje wyobrażenia i stereotypy z opowieściami konkretnych kobiet wykonujących ten zawód.
Na scenie zobaczymy też monodram w reżyserii Szczepana Twardocha i Roberta Talarczyka pt. „Byk”, w którym bohater w dwóch językach — po polsku i po śląsku, zmaga się z własną tożsamością klasową i etniczną. „Byk” to drugi po „Pokorze” tekst dramatyczny Szczepana Twardocha, autora bestsellerowych powieści, m.in. „Króla”, „Morfiny” i „Dracha”.
W programie znajdziemy też „Powrót do Reims” Katarzyny Kalwat, czyli spektakl inspirowany książką wybitnego francuskiego socjologa Didiera Eribona z główną rolą Jacka Poniedziałka. Sztuka jest rodzajem osobistej spowiedzi, rozliczenia i oskarżenia rzuconego samemu sobie.
Z kolei bohaterowie „Biblii” szukają odpowiedzi. Pytają o sens cierpienia, miłość i przyszłość. To nowe spojrzenie na pytania, które ludzie zadają od tysięcy lat. Szczególnie w niespokojnych czasach.
Wybitną rolę Katarzyny Herman zobaczymy w przedstawieniu „Badania ściśle tajne” Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu. Autor tekstu — Iwan Wyrypajew jest jednym z najbardziej cenionych współczesnych dramatopisarzy. Jego sztuka jest niezwykle inteligentną, psychologiczną grą, która wciąga niczym kryminalna łamigłówka.
Podczas tegorocznych Konfrontacji Teatralnych nie zabrakło także lubelskich spektakli. Tym razem będą to: „Nad Niemnem” Teatru im. Juliusza Osterwy oraz „KONGRES FUTUROLOGICZNY” Teatru Czytelni Dramatu, który jest adaptacją satyrycznej i w wielu swoich wątkach proroczej powieści Stanisława Lema.
Ostatnią sztuką, jaką zobaczymy podczas festiwalu będzie performatywny monodram „W tłumaczeniu” Adama Stoyanova, wybitnego głuchego poety i aktora. W spektaklu wyreżyserowanym przez Wojciecha Ziemilskiego, aktor będzie dokonywał na naszych oczach próby przełożenia poezji Tadeusza Różewicza na polski język migowy.
Bilety na spektakle dostępne online, w kasie Centrum Kultury oraz w kasie Teatru im. Juliusza Osterwy.
Więcej informacji o tegorocznej edycji oraz pełny program festiwalu dostępne tutaj.
27. Konfrontacje Teatralne
1-30 października 2022