EN

28.06.2022, 14:35 Wersja do druku

Londyn. „Król Lear” Shakespeare'a w jego teatrze, w The Globe Theatre. Reżyseria Helena Kaut-Howson

fot. mat. autora

.Ponad czterystuletni tekst jest przerażająco współczesny. Lear podzielił swoje królestwo, Brexit podzielił Europę, Trump podzielił USA, Kaczyński Polskę, Putin podzielił cały świat. Skutkiem podziałów znika solidarność i miłość, pojawiają się konflikty, za nimi pojawia się nienawiść, a na końcu niszcząca wszystkich i wszystko wojna. Gdy przed ponad pół rokiem składałem projekty od upiększonego do "zniszczonego" The Globe, od pięknych do zmasakrowanych wojną ludzi, nie przychodziło mi do głowy, że nasz spektakl tak dokładnie opisze rzeczywistość.

Nasze przed wielu laty realizacje "Leara" kładły nacisk na tragedię spowodowaną egoizmem i nieodpowiedzialnością jednostki, na rodzinną tragedię. To wszystko nadal w spektaklu istnieje, język Shakespeare'a jest niemal brutalny i nie pozostawia złudzeń co do przyszłości. Na początku piękna kurtyna królestwa i na jej tle scena podziału, po jej rozsunięciu prawdziwy jego obraz: podparta ruina dawnej świetności, w której toczy się walka o władzę, potem obraz wojny.

fot. mat.autora

Postaci wedle tradycji wchodzą w kontakt, czasem w dyskurs z widownią, zwłaszcza tą stojącą, reakcje są żywiołowe, komentarze głośne, na końcu owacje na stojąco. Shakespeare nie pozwala być obojętnym. Rozwój wypadków wciąga. Patrzyłem na ten codzienny rytuał teatru podczas wszystkich pór dnia z fascynacją. Przez Teatr przechodzą codziennie tłumy: wycieczek, grup uczniów, w końcu widzów. W 2017 roku zrealizowaliśmy w adaptacji i reżyserii Heleny Kaut-Howson (z moją scenografią, kostiumami i światłami) spektakl według powieści Georgia Vladimova „Faithful Ruslan” (w Citizens Theatre w Glasgow i Belgrade Theatre w Coventry) o świecie Gułagu z punktu widzenia jedynej prawdziwie ludzkiej istoty na tamtej ziemi – czyli psa. Oba spektakle stanowią przestrogę…

Scenografia i kostiumy Paweł Dobrzycki, w roli Leara wielka Kathryn Hunter (wkrótce wraca na scenę po kilkudniowej niedyspozycji) - to dzieło życia - w rolach Cordelii i Błazna świetna Michelle Terry, zarazem dyrektor artystyczny The Globe. Spektakl jest grany do 24 lipca 2022.


fot. mat.autora

Źródło:

Materiał nadesłany

Wątki tematyczne