W marcu odbędzie się druga edycja Festiwalu Sztuki Aktorskiej Teatropolis, organizowanego przez łódzkie Monopolis. Twórcy wydarzenia szczycą się wyjątkowym składem jury i bogatym programem przedstawień.
To będzie dopiero druga odsłona wciąż nowego w Łodzi festiwalu, ale już można śmiało stwierdzić, że wydarzenie zdobyło silną pozycję na mapie kulturalnej miasta i swoimi założeniami wzbudza zainteresowanie środowiska teatralnego całego kraju. Jest przykładem udanego i tak potrzebnego mariażu biznesu oraz sztuki, który jeżeli będzie umiejętnie pielęgnowany ma potencjał, by wykreować jedno z najistotniejszych i najbardziej autentycznych wydarzeń artystycznych nie tylko w naszym mieście.
Festiwal Teatropolis to pomysł Krzysztofa Witkowskiego, prezesa spółki Virako, inwestora łódzkiego Monopolis, a rolę dyrektora artystycznego wydarzenia przyjął znakomity aktor Andrzej Seweryn. Obaj panowie będą współtworzyć prześwietne grono tegorocznego festiwalowego jury. A znalazła się w nim również Anna Seniuk, uwielbiana, wyśmienita aktorka teatralna i filmowa, profesor sztuk teatralnych, pedagog warszawskiej Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza, kochana za rolę Magdy Karwowskiej w serialu „Czterdziestolatek”. Ale przecież artystka ma też w dorobku niezapomniane występy w takich produkcjach, jak „Czarne chmury”, „Kardiogram”, „Panny z Wilka”, „Ojciec królowej”, czy „Niebezpieczni dżentelmeni”, a także wspaniałe kreacje teatralne. Wyróżniona m.in. Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski oraz Wielkim Splendorem - nagrodą Teatru Polskiego Radia i Telekamerą 1999 dla najlepszej aktorki.
Kolejną pierwszorzędną aktorką wśród jurorów będzie Danuta Stenka, zdobywczyni licznych nagród, w tym pięciu Złotych Kaczek, dwóch Orłów i Złotego Mikrofonu, laureatka Grand Prix na 61. Kaliskich Spotkaniach Teatralnych - Festiwalu Sztuki Aktorskiej, uhonorowana Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski. Zagrała m.in. w takich produkcjach, jak „Ekstradycja”, „Chopin. Pragnienie miłości”, „Nigdy w życiu!”, „Katyń”, „Daas”, „Planeta singli”, „Czarny mercedes”, „Wojenne dziewczyny”. Związana z warszawskim Teatrem Narodowym, uznawana jest za jedną z najwybitniejszych współczesnych polskich aktorek teatralnych.
Zestaw jurorów zamyka Łukasz Maciejewski, dziennikarz, filmoznawca, krytyk filmowy, krytyk teatralny i wykładowca akademicki (między innymi w łódzkiej Szkole Filmowej). Można zatem być spokojnym o profesjonalny i wyważony werdykt.
Jak już informowaliśmy, do tegorocznej edycji Festiwalu Sztuki Aktorskiej Teatropolis zgłoszono aż 53 przedstawienia, z czego finałową jedenastkę wybrał dyrektor artystyczny festiwalu, Andrzej Seweryn. Od 23 do 26 marca w Scenie Monopolis widzowie obejrzą łącznie jedenaście przedstawień (dziewięć w kategorii Open i dwa w kategorii Debiuty).
W kategorii Open wybrano następujące spektakle:
- „Czarownice”; wykonanie: Alicja Czemiewicz, Wiktoria Czubaszek, Paulina Mikuśkiewicz, scenariusz Magdalena Drab, reżyseria Karolina Kowalczyk, scenografia Klaudia Laszczyk, muzyka Katarzyna Kapela, choreografia Piotr Mateusz Wach, produkcja Jerzy Górski. Projekt współfinansowany przez Wydział Kultury Urzędu Miejskiego Wrocławia i Fundusz Wsparcia Kultury.
- „Elektra”; wykonanie, reżyseria, scenografia, dramaturgia i dramaturgia muzyczna, scenografia, multimedia, światło, napisy Joanna Holcgreber, przekład „Elektry” Eurypidesa Jerzy Łanowski, muzyka prof. Maria Pomianowska, Wojciech Lubertowicz, animacja zabójstwa Daniel Tumanowicz, Rafał Tumanowicz, produkcja Ośrodek Praktyk Teatralnych „Gardzienice”.
- „Historia Jakuba”; wykonanie Łukasz Lewandowski, autor tekstu Tadeusz Słobodzianek, reżyseria Aldona Figura, scenografia i kostiumy Joanna Zemanek, produkcja Teatr Ateneum w Warszawie.
- „Ifigenia ze Splott”; wykonanie Agnieszka Skrzypczak, autor sztuki Gary Owen, tłumaczenie i reżyseria Filip Gieldon, scenografia i kostiumy Adrianna Gołębiewska, produkcja Teatr im. S. Jaracza w Łodzi.
- „Leopold”; wykonanie: Zbigniew Zamachowski, Joanna Pocica i Weronika Krystek, autor Jacek Cygan, reżyseria Krzysztof Jasiński, produkcja Teatr STU w Krakowie.
- „Pogo”; wykonanie: Marcin Hycnar, Radosław Luka, reżyseria Kinga Dębska, scenografia Wojciech Żogała, kostiumy Małgorzata Domańska, reżyseria światła Katarzyna Łuszczyk, kompozytor Radosław Luka, asystentka ds. scenografii Małgorzata Domańska, producentka wykonawcza Magdalena Kłosińska, produkcja Och Teatr w Warszawie.
- „Stryjeńska. Let's dance Zofia”; wykonanie Dorota Lan-dowska, scenariusz Anna Duda (na motywach książki Angeliki Kuźniak „Stryjeńska. Diabli nadali”), scenografia i kostiumy Marta Góźdź, muzyka Christoph Coburger, dźwięk Lech Pukos, światło Damian Bakałarz, kierownictwo produkcji Łukasz Wójtowicz.
- „W maju się nie umiera”; wykonanie Agnieszka Przepiórska, tekst Piotr Rowicki, reżyseria Anna Gryszkówna, scenografia, kostium Alicja Patyniak-Rogozińska, muzyka Michał Lamża, reżyseria światła, wideo Michał Głaszczka, konsultacja merytoryczna Cezary Łazarewicz, produkcja Agata Kucharska. Spektakl został wyprodukowany przez warszawski Dom Spotkań z Historią.
- „Very Funny”; wykonanie Gruba i Głupia, czyli Patrycja Kowańska i Dominika Knapik, tekst, reżyseria, scenografia Gruba i Głupia, światło, technika Wolfgang Macher, konsultacja muzyczna Dawid Sulej Rudnicki, zdjęcia, make-up Magdalena Kasjaniuk.
W kategorii Debiuty wybrano dwa spektakle:
- „Dystrofia”; scenariusz i reżyseria Anna Maska, wykonanie Faustyna Baran.
- „Warszawa płonie”; wykonanie Kacper Jan Lechowicz, Akademia Teatralna im. A. Zelwerowicza w Warszawie.
W kategorii Open główna nagroda to 20 tysięcy złotych, a w kategorii Debiut -10 tys. zł.
Festiwal otworzy spektakl „Zapowiada się ładny dzień” w wykonaniu Joanny Gonschorek, zdobywczyni Grand Prix pierwszej edycji Teatropolis. Pierwszego dnia dwukrotnie pokazany zostanie również spektakl mistrzowski w wykonaniu Marii Seweryn „Na pierwszy rzut oka”. Podczas Gali Finałowej odbędzie się pokaz mistrzowski „Scenariusza dla trzech aktorów”, w wykonaniu Jana Peszka oraz Andrzeja i Mikołaja Grabowskich.