Sześciu performerów działających symultanicznie, snuje własne opowieści-skrawki. Wśród nich widzowie. Całość spięta fragmentami tekstów Brunona Schulza, budującymi poetycką refleksję na temat tego, jak kształtują nas nasze historie indywidualne i historia wspólna.
Trwają ostatnie przygotowania do premiery instalacji performatywnej „Schulz: Skrawki” w reżyserii Konrada Dworakowskiego. Teatr CHOREA zaprezentuje ją w Fabryce Sztuki w Łodzi oraz online w najbliższy piątek (21.08) na otwarcie Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Retroperspektywy.
Konrad Dworakowski sięgając po teksty Schulza – fragmenty „Sanatorium pod klepsydrą” i „Republiki marzeń”, bierze na warsztat pojęcie niedoskonałości i szuka w niej wartości.
– Między słowami Brunona Schulza szukamy inspiracji do opowiadania o nas samych. Idąc za sugestią autora próbujemy dotrzeć do naszego źródłosłowia, przechodząc ten proces na próbę, wiedząc, że niejednoznaczność wspomnień i wrażeń i tak nam na to nie pozwoli. Cieszy nas przesada, z jaką traktujemy słowo, przesuwając akcenty znaczeń, poprzez zmianę pola widzenia – zapowiada reżyser.
Publiczność zostanie zaproszona w przestrzeń sceniczną, gdzie w czasie wędrówki między wyspami performerskimi, prowadzona przez głos samego Dworakowskiego, stanie się pełnoprawnym uczestnikiem performance’u.
– To nie jest spektakl, to jego skrawki, nie bądźcie więc widownią. Aktorzy są tu na usługach metafory, są żywą materią, która bierze na siebie ciężar znaczeń. Są jak manekiny stworzone do jednej roli. Zobaczcie jak to działa. Niech wasza wrażliwość i uwaga podąża za tym, co wam najbliższe, nie musicie oglądać wszystkiego, ta pętla się powtarza – zachęca reżyser.
Poprzez poszukiwanie i przekraczanie granic pomiędzy ludzkim ciałem, a materią aktorzy wejdą w proces twórczy, którego efektem ma być mityczna republika marzeń z opowiadania Schulza. Artyści metaforycznie przyjmą kompetencje Stwórcy, by wykreować na scenie człowieka „na obraz i podobieństwo manekina” z wszelkimi konsekwencjach tego nadużycia.
„Skrawki” spektaklu tworzyć będą performerzy, aktorzy Teatru CHOREA: Janusz Adam Biedrzycki, Joanna Chmielecka, Michał Jóźwik, Majka Justyna, Małgorzata Lipczyńska, Tomasz Rodowicz.
Muzycznie instalację oprawił Paweł Odorowicz. Scenografię według projektu Konrada Dworakowskiego wykonali Jacek Szumacher, Adam Galicki oraz Anna Adamiak, odpowiedzialna też za kostiumy.
„Schulz: Skrawki” to druga po „Dialogus De Passione#Pasja Dialogu” realizacja Konrada Dworakowskiego z teatrem CHOREA. Reżyser tworzy spektakle, zarówno dla dzieci, jak i dorosłych widzów. Jest laureatem wielu prestiżowych nagród. Jego sztuka „Mleko lwicy” otrzymała II nagrodę w konkursie dramaturgicznym z okazji 50-lecia Wrocławskiego Teatru Lalek. W 2009 roku otrzymał nagrodę ATEST za świadectwo Wysokiej Jakości i Poziomu Artystycznego dla przedstawienia „Pippi Pończoszanka” w Teatrze Lalek Pleciuga w Szczecinie.
Jego instalacja performatywna „Schulz: Skrawki” otwiera tegoroczną edycję Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego RETROPERSPEKTYWY, która odbędzie się w dniach 21-30 sierpnia w Fabryce Sztuki w Łodzi i online. Festiwal ma formę przeglądu teatralnego i prezentuje najatrakcyjniejsze zjawiska teatralne, definiujące kulturową tożsamość współczesnego człowieka, nie różnicując artystów na zawodowców i amatorów.
Pełny program wraz z możliwą formą uczestnictwa (online/offline) w poszczególnych wydarzeniach można znaleźć na stronie festiwalu: retroperspektywy.com.
„Schulz: Skrawki” | instalacja performatywna | reżyseria Konrad Dworakowski | Teatr CHOREA | Premiera
21.08.2020 | g. 18.30, 19.00, 19.30
offline | scena Art_Inkubatora w Fabryce Sztuki w Łodzi
online | live stream
youtube.com/ChoreaTheatre