Organizatorzy przewidują, że spektakle z Wielkiej Brytanii, Belgii, Niderlandów, Francji, Hiszpanii (Katalonii), Serbii, Turcji oraz Polski stworzą przestrzeń otwartego dialogu; każdemu z nich towarzyszyć będzie rozmowa z ambasadorem – osobą, która pomoże młodym widzom osadzić poruszaną problematykę w szerszym kontekście społecznym i emocjonalnym. Wśród zaproszonych gości znaleźli się m.in. artysta Nick Sinckler, edukatorka Katarzyna Wójcikowska z „Sexpertów” oraz aktywistka Renata Orłowska.
– Tworząc pierwszą edycję S·PLOTU, wybraliśmy się w podróż po największych europejskich festiwalach, by szukać nowych, nie zawsze oczywistych sposobów na rozmowę z młodą publicznością. Zaowocowała ona mocnym, różnorodnym programem, w którym znalazły się tytuły zarówno dla najmłodszych, jak i dorastających widzów - wyjaśnił kurator Festiwalu Bartosz Kurowski.
Osobom powyżej 16. roku życia organizatorzy polecają „The Making of Pinocchio” duetu Cade & MacAskill z Wielkiej Brytanii. W nowoczesny sposób łączy on dramaturgię i multimedia, przekształcając klasyczną opowieść Carla Collodiego w osobiste wyznanie podejmujące temat transpłciowości.
Wśród spektakli dla nastoletnich widzów (od lat 12) znalazł się też „Widok z okna” Teatru Lalka i Centrum Sztuki Włączającej/Teatru 21. Przez pryzmat historii rodzeństwa – siostry i brata z niepełnosprawnością intelektualną – porusza on temat relacji, społecznej odpowiedzialności i konieczności reagowania na przemoc domową.
– Starszych chcemy zaprosić do dyskusji na ważne, choć nie zawsze łatwe tematy, ale nie zapominamy też o młodszych czy najmłodszych widzach. Im proponujemy doświadczenia uruchamiające wyobraźnię, które zachęcają nie tylko do odkrywania, ale i współtworzenia sztuki – dodał Kurowski.
Takim wydarzeniem będzie skierowane do odbiorców od 4. roku życia „KORROL” belgijskiej grupy Grensgeval. Widowisko łączy w sobie elementy nowego cyrku i performansu, proponując uczestnikom sensoryczne i pełne zabawy doświadczenie w otoczeniu kilogramów betonu. Za ich pomocą akrobata-architekt zbuduje na scenie miasto, drzewo czy człowieka.
Jak przystało na gospodarza, własną premierę zaprezentuje też Teatru Pinokio w Łodzi. „OJOJ Wielka historia małej kreski” w reżyserii Aleksandry Pejcz zapowiadana jest jako pełna humoru i czułości opowieść o chłopcu, który uczy się wierzyć w siebie. Jego przypadkowe spotkanie z niepozorną, czerwoną kreską daje początek niezwykłej podróży do świata, w którym wszystko jest możliwe.
Cały program S·PLOTU znaleźć można na stronie teatrpinokio.pl.
Częścią festiwalu będzie też międzynarodowa konferencja naukowa „Teatr i sztuki performatywne dla dzieci i młodzieży: praktyki artystyczne, perspektywy badawcze, wyzwania społeczno-kulturowe” organizowana w kooperacji z Katedrą Kulturoznawstwa na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.
S·PLOT Międzynarodowy Festiwal Sztuk Performatywnych dla Dzieci i Młodzieży został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Miasta Łodzi.