Zawieszona między życiem a śmiercią abstrakcyjna opowieść o Grzegorzu Ciechowskim w autorskim spektaklu Katarzyny Chlebny, charyzmatyczny Marcin Januszkiewicz odnajdujący głos millenialsów w utworach Jacka Cygana, legendarne dzieła Jonathana Larsona: „RENT” krakowskiego Variété i „tik, tik… BUM!” stołecznej ROMY, a do tego muzyczny reportaż, międzypokoleniowe spotkania z poezją, rozmowy i warsztaty – Festiwal OFF-Północna tradycyjnie już gwarantuje programową różnorodność.
Teatr Muzyczny w Łodzi ogłosił właśnie program dziewiątej edycji festiwalu. Sprzedaż biletów rozpocznie się 5 marca.
Tegoroczna edycja Festiwalu OFF-Północna tworzonego z myślą o miłośnikach teatralnych form muzyczno-dramatycznych odbędzie się w dniach od 5 do 13 kwietnia. – Tegoroczna edycja festiwalu będzie pomostem pomiędzy pokoleniami – mówi Krzysztof Wawrzyniak, kierownik artystyczny festiwalu.
– Proponujemy opowieści tych starszych o ich „tamtych czasach”, ale też interpretacje utworów i dzieł dziś już uznawanych za klasykę gatunków, w interpretacji młodych wykonawców, którzy czerpiąc inspirację z oryginałów, przetwarzają ją przez swoją osobowość artystyczną oraz otaczającą ich rzeczywistość .
NOWY JORK KONTRA POLSKIE BLOKOWISKO
Już pierwszego dnia festiwalu na deskach teatru przy Północnej zagości Krakowski Teatr Variété ze swoim najnowszym tytułem – „RENT”. Musical Jonathana Larsona, którego premiera otworzyła nowy rozdział w historii Broadwayu, to hołd dla nowojorskiej bohemy lat 80. i 90. Publiczność śledzi losy młodych artystów, walczących o przetrwanie w ubogiej dzielnicy Nowego Jorku Lower East Side w epoce AIDS. Jak podkreślają recenzenci: krakowski „RENT” to eksplozja talentu, energii i młodości.
OFF-Północna proponuje też bardziej kameralne spotkanie z Larsonem. „tik, tik… BUM!” Teatru Roma – pop-rockowy musical na troje aktorów – opowiada o losach sfrustrowanego artysty, bezskutecznie usiłującego zrobić karierę na Broadwayu. Spektakl, będący de facto autobiografią kompozytora, przepełniony jest gorzkimi, ale zarazem dowcipnymi ponadczasowymi obserwacjami dotyczącymi show-biznesu, codziennego życia w Nowym Jorku lat, świata korporacji i związków międzyludzkich.
W ostatnią dekadę XX wieku – czasów ortalionów, akwizytorów i teleturniejów – zabierze widzów Fundacja Analog ze spektaklem muzycznym „Mleko w tubce”, powstałym w ramach programu OFF Polska organizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego. Słodko-gorzka historia dorastania Rafała, Miłosza, Malwiny, Marka i Izy jak w soczewce skupia największe kurioza polskiego przełomu transformacyjnego – z jednej strony zachłyśnięcie się Zachodem, z drugiej – bezradność wobec nadmiaru niespodziewanie dostępnych możliwości.
MIEĆ CZY BYĆ?
Opowieść o świadomości, tęsknocie i pragnieniach całej generacji młodych Polaków proponuje Teatr Nowy Proxima w Krakowie. „Nie pytaj. Ciechowski” w reżyserii Katarzyny Chlebny to przeprawa przez biografię lidera Republiki, pełna abstrakcji podróż, zawieszona między życiem a śmiercią wybitnego twórcy, wokalisty, kompozytora i poety.
Z kolei „Pokolenie Y”. to owoc międzygeneracyjnej współpracy Jacka Cygana z Marcinem Januszkiewiczem. Obaj artyści poprzez muzykę podejmują próbę opowiedzenia historii tych, dla których „mieć” nie ma takiego znaczenia jak „być”, a dla których spełnianie własnych marzeń stało się istotnym elementem tożsamości. Klasyczne teksty, oniryczne i odważne aranżacje oraz surrealistyczne wizje skłaniają do rozmyślań o tym, co na kartach historii pozostawią po sobie – albo już pozostawili – millenialsi.
W programie OFF-Północna znalazł się także spektakl „Usługa czysto platoniczna” zrealizowany na podstawie reportażu Oktawii Kramer. Jego bohaterami są ludzie gotowi zapłacić za erzac bliskości: emeryci zadłużający się na produkty mające dać im „ciepło macierzyńskiej miłości”, studentka psychologii, za zaskórniaki kupująca w pakietach „przyjacielski dotyk”, „akceptację” i „obecność”, czy nieśmiały uczeń „trenera podrywu”. Przedstawienie zostało stworzone przez nieformalny kolektyw aktorski „Światowe kobiety, lokalni mężczyźni” – zespół aktorski odpowiedzialny za świetnie przyjęty przez publiczność i krytyków spektakl „Nie piję, nie palę, chętnie zrobię z Pani mamę” na podstawie reportażu Konrada Oprzędka „Polak sprzeda zmysły”.
OFF-PÓŁNOCNA PO MĘSKU
Jak z wrażliwością, ale też zdrowym dystansem spojrzeć na otaczający nas świat? Odpowiedzi na to pytanie poszuka Mateusz Deskiewicz w recitalu „Róbmy swoje! Piosenki Wojciecha Młynarskiego”. Sięgając do twórczości uznanego poety i tekściarza mówić będzie o życiu mężczyzny, niedzisiejszego intelektualisty oraz jego stosunku do miłości, kobiet, zawodowych rozczarowań i sposobów na to, jak sobie z nimi radzić.
O tym samym, ale nieco inaczej opowie Szymon Jędruch. Jego koncert, czy raczej stand-up muzyczny, „Szymon poszedł w… tango” da sposobność, aby dać się ponieść rytmowi porywającej muzyki w interpretacji znakomitych muzyków i tancerzy oraz tangu wyśpiewanemu z głębi męskiego serca.
Na spotkanie z międzypokoleniową, męską poezją zaprosi też Jacek Bończyk w swoim najnowszym, jubileuszowym recitalu „Licencja na lirykę”. Aktor zaprezentuje utwory najwybitniejszych przedstawicieli polskich poetów – Juliana Tuwima, Edwarda Stachury, Jacka Kaczmarskiego, Stanisława Staszewskiego, Grzegorza Ciechowskiego oraz kilka utworów autorskich. Wielbiciele dobrej piosenki, usłyszą m.in. „Grande valse brillante”, „Tomaszów”, „Celinę”, „Tango Triste”, „Muchę w szklance lemoniady”, „Między nami” i „Nie pytaj o Polskę”. Recital mistrza muzycznej interpretacji będzie zwieńczeniem finału Konkursu Piosenki Aktorskiej im. Jonasza Kofty. Tego dnia, w czasie otwartych dla publiczności konkursowych przesłuchań powalczą o nagrody pieniężne statuetkę Jonaszka i możliwość występu przed festiwalową publicznością. Ich występy oceni jury, w którego składzie zasiadają między innymi: Wojciech Kościelniak, Konrad Imiela czy Piotr Kofta.
Sprzedaż biletów na Festiwal OFF-Północna (w tym na warsztaty) ruszy 5 marca, przez tydzień Wejściówki na wydarzenia będzie można kupić w kasie Teatru Muzycznego w Łodzi oraz online, w serwisie sprzedażowym teatru: www.bilety.teatr-muzyczny.lodz.pl.
Przez tydzień od rozpoczęcia sprzedaży będą dostępne w niższej, promocyjnej cenie. Szczegółowe informacje na ten temat można znaleźć na stronie internetowej festiwalu – offpolnocna.com.
Organizatorem OFF-Północna jest Teatr Muzyczny w Łodzi, a festiwal współfinansowany jest ze środków Miasta Łodzi.