EN
24.01.2022, 13:05 Wersja do druku

Łódź. Nowy Rok w Teatrze Nowym

W Nowym Roku Teatr Nowy nie ustaje w pracy nad nowościami. Na amatorów teatru czekają oryginalne interpretacje klasyki, prapremiery i wydarzenia zachęcające do tego, by spędzić tu więcej czasu niż tylko tyle, ile zajmuje obejrzenie sztuki.

Próba spektaklu „Don Juan” / mat. teatru

Pierwszą premierę 2022 roku Nowy ma już za sobą; 7 stycznia na deskach Dużej Sceny widzowie mogli zobaczyć „Wielki teatr świata” Pedra Calderóna de la Barki w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego. Dobrze przyjęty barokowy dramat religijny, osadzony we współczesnych realiach korporacji kurierskiej, zyskał nowy wymiar: slapstickowego musicalu i „niekończącej się parady wykonów”. Nowatorska interpretacja teatralnej klasyki to kolejna cegiełka do autorskiej linii programowej dyrektorki Doroty Ignatjew. I nieostatnia w 2022.

W ostatnią sobotę karnawału Dużą Sceną zawładnie molierowski „Don Juan”. Reżyser Radosław Rychcik w cynicznym manipulatorze, bezbożniku i uwodzicielu dostrzega drugie oblicze: niepokornego buntownika, niespełnionego Romea, człowieka zagubionego w walce o uwolnienie z okowów społecznych i religijnych zasad, kpiącego z zaściankowej moralności. Uwspółcześniona – choć jednak nie całkiem współczesna inscenizacja przeniesie widzów w gorące czasy seksualnej rewolucji i w miejsce, w którym Don Juan Moliera bywał jedynie przy okazji ożenków: do kościoła. W tytułowej roli wystąpi Paweł Kos.

Pierwszą połowę roku na Dużej Scenie zwieńczy „Narutowicz w Zachęcie” z tekstem i w reżyserii Tomasza Śpiewaka. W stulecie zamachu na Prezydenta powstanie spektakl inspirowany nurtem teatru dokumentalnego, eksplorujący temat zbiorowej pamięci i wartości, wokół których Polacy budują narodową tożsamość.

W drugiej połowie roku na Dużej Scenie będą reżyserować: Maciej Prus i Robert Talarczyk.

Mała Scena Nowego pozostanie w 2022 roku w rękach studentów i absolwentów krakowskiej AST i łódzkiej ASP. W ramach zainaugurowanego wiosną 2021 cyklu „Nowy i Młodzi” twórcy dopiero zaczynający teatralne kariery bez cenzury realizują swoje pomysły. Dotychczas widzowie mieli okazję zobaczyć cztery etiudy zebrane pod wspólnym tytułem „Kto nie ma nic, ten może wszystko”, brawurową „Ludową Historię Polski” w reżyserii Piotra Pacześniaka, osnutą na motywach bestsellerowej książki Adama Leszczyńskiego. której adaptacja została wydana w czasopiśmie „Dialog”, oraz zbierający doskonałe recenzje spektakl inspirowany książką Karoliny Sulej „Wszyscy jesteśmy dziwni” w reżyserii Olgi Ciężkowskiej i z dramaturgią Anny Mazurek.

Próba spektaklu "KARnawał” / mat. teatru

W drugi marcowy weekend Nowy i Młodzi pokażą "KARnawał” duetu twórczego Mai Luxenberg i Wery Makowskx. Muzyczny spektakl o walce karnawału z postem ma nawiązywać do współczesnych fenomenów społecznych. Twórczynie zbudują obraz człowieka stającego w obliczu nawału otaczających kar i plag: katastrofy klimatycznej, pandemii, kryzysu migracyjnego. W rolach Wiary, Nadziei, Miłości i Śmierci – tych z kart Tarota – Jolanta Jackowska, Halszka Lehman, Paulina Walendziak i Damian Sosnowski.

Sezon teatralny zamknie „Trash Story” – ale nie „sztuka nie(pamięci)” Magdaleny Fertacz, a spektakl inspirowany zaplanowanym na marzec literackim debiutem Mateusza Górniaka pod tym samym tytułem.

Tematyka sztuki będzie orbitowała wokół zagadnienia dialogu międzypokoleniowego: sentymentów, pejzaży pamięci i post-pamięci, atmosfery dzieciństwa pokolenia wchodzącego obecnie w dorosłość. Stawką opowieści ma być pytanie o to, czy nadal jesteśmy w stanie funkcjonować w rodzinach, a jeśli nie: jakie patchworkowe wspólnoty pozwolą nam przetrwać w faszyzującym się społeczeństwie katastrofy, w przeddzień migracji klimatycznych, w przestrzeni wymierania. Spektakl wyreżyseruje Jan Kanty Zienko.

Z myślą o wspieraniu szerokiej partycypacji społecznej do zaplanowanego na powakacyjny początek sezonu spektaklu „Teoria widzenia” Wojtka Rodaka Teatr zaangażuje m.in. osoby słabowidzące. Premiera odbędzie się w ramach Festiwalu Łódź Czterech Kultur, z którym Nowy współpracuje od lat.

W końcówce roku powstanie natomiast spektakl „Smoleńsk” Jakuba Zalasy z dramaturgią Piotra Pacześniaka. Sztuka ma być próbą stworzenia portretu polskiego społeczeństwa po katastrofie; studium zbiorowej traumy i młodym spojrzeniem na polityczny wymiar i rolę teatru.

Nowy planuje też kontynuację podejmowanych ostatnio inicjatyw okołoteatralnych, celebrowanie i integrowanie tworzącej się wokół teatru wspólnoty twórców, widzów i mieszkańców Łodzi. W maju, z okazji rocznicy urodzin Kazimierza Dejmka, fragment ulicy Wólczańskiej zmieni się w „Teatralną”, a uczestnicy będą mogli zobaczyć m.in. spektakle przygotowywane w ramach działających od października 2020 roku kół teatralnych dla dzieci i młodzieży oraz studium teatralnego dla dorosłych, wziąć udział w spektaklach impro i kiermaszu kostiumów. Wydarzenie zostanie zrealizowane we współpracy z innymi łódzkimi podmiotami.

Na fali sukcesu zorganizowanej w styczniu Żywej Biblioteki instytucja zaproponuje też inicjatywy angażujące społeczność lokalną, eksplorujące styki teatru i innych dziedzin kreatywnych. Tradycyjnie już odbędzie się w Nowym „Narodowe czytanie”, wspólne kolędowanie ze zbiórką funduszy na Łódzkie Hospicjum dla Dzieci przy ul. Łupkowej oraz teatralne powitanie Nowego Roku 2023.

Źródło:

Materiał nadesłany

Wątki tematyczne