Tydzień i spektakle z różnych zakątków Europy, w tym antyrasistowski performance z elementami street dance czy spektakl o przemocy domowej Teatru Lalka i Centrum Sztuki Włączającej/ Teatru 21. Tak nastoletnich widzów chce poruszać S·PLOT – Międzynarodowy Festiwal Sztuk Performatywnych dla Dzieci i Młodzieży, który już 6 października startuje w Teatrze Pinokio w Łodzi. Do współpracy zaprosił też Martę Frej, a stworzona przez artystkę grafika to ukłon w stronę festiwalowego ducha i jego publiczności.
S·PLOT – Międzynarodowy Festiwal Sztuk Performatywnych dla Dzieci i Młodzieży odbędzie się między 6 a 12 października w Teatrze Pinokio w Łodzi. Na jego program złoży się ponad 60 wydarzeń: warsztaty twórczego pisania, rozmowy z zaproszonymi gościmy, koncert zespołu Współgłosy, a przede wszystkim – repertuar stworzony z myślą o młodym, wymagającym widzu.
– Pierwsza edycja S·PLOTU to aż jedenaście spektakli z różnych zakątków Europy, w tym pięć skierowanych do nastolatków i młodych dorosłych. To publiczność, która potrzebuje poczuć, że jest traktowana serio – tłumaczy Bartosz Kurowski, kurator festiwalu. – Dlatego chcemy podejmować z nią dialog na tematy angażujące, społecznie istotne, a jednocześnie jej bliskie – dodaje i podkreśla, że program dla młodzieży wypełnią mocne, ale i różnorodne propozycje.
Pierwsza z nich to stworzony przez street dancera Oulouy’a taneczny „Black”. Performance jest manifestem hiszpańskiego artysty przeciwko dyskryminacji na tle rasowym. W temat wojny i narodowej tożsamości wprowadzi „About Srđan: Which Nationality is the Truth?” Teleport Teatar. To historia bośniackiego Serba, który podczas wojny w byłej Jugosławii oddał życie za Bośniaka.
Dla widzów powyżej 16. roku życia organizatorzy polecają „The Making of Pinocchio” duetu Cade&MacAskill z Wielkiej Brytanii. Produkcja w nowoczesny sposób przekształca klasyczną opowieść Carla Collodiego w osobiste wyznanie o transpłciowości.
Na festiwalu nie zabraknie też tytułów z Polski: „28 dni z życia dziewczyny” Miejskiego Teatru Miniatura łączy popkulturę ze szczyptą humoru, odważnie weryfikując obiegowe przekonania związane z dorastaniem i menstruacją.
Z kolei „Widok z okna” – owoc współpracy Teatru Lalka z Centrum Sztuki Włączającej/Teatrem 21 – przez pryzmat historii siostry i brata z niepełnosprawnością intelektualną porusza temat relacji, społecznej odpowiedzialności i konieczności reagowania na przemoc domową.
– Ideą S·PLOTU jest różnorodność – co widać w formach, tytułach, ale i odbiorcach, którzy mogą tych produkcji doświadczać – mówi Bartosz Kurowski. – Chcieliśmy, żeby zostało to podkreślone także w warstwie wizualnej, dlatego zwróciliśmy się do fenomenalnej artystki, Marty Frej. Zaproponowana przez nią koncepcja bardzo koreluje z jej stylem, a jednocześnie oddaje nasz zamysł i pozwala podążać za młodzieżowymi trendami, mówić do młodego widza jego własnym językiem. Grafika stworzona przez artystkę pojawi się w przestrzeni S·PLOTU w kilku formach.
W teatralnej kasie kupić będzie można torby z nadrukowaną ilustracją, a w Festiwalowym Biurze na wszystkich chętnych czekać będą wlepki. W programie S·PLOTU nie zabraknie też repertuaru dla młodszych i najmłodszych teatralnych widzów, tzw. „najnajów”.
Szczegóły dostępne na stronach internetowych www.teatrpinokio.pl oraz www.bilety24.pl, gdzie dostępne są bilety na poszczególne wydarzenia.