EN

5.07.2024, 10:26 Wersja do druku

Łódź. Teatr Jaracza podsumowuje jubileuszowy sezon teatralny i zapowiada kolejny

12 premierowych spektakli, ponad 36 tysięcy widzów na widowniach, nagrody dla pracowników i sukcesy na festiwalach – Teatr im. Stefana Jaracza podsumowuje jubileuszowy 135. sezon teatralny.

Popremierze „Horsztyńskiego”, fort. Marcin nowak / mat. teatru

– To był niezwykle intensywny, ale i owocny sezon teatralny zarówno dla aktorów jak i dla wszystkich pracowników teatru. Cieszę się, że tak zacny jubileusz udało nam się świętować z rozmachem, który przyniósł teatrowi nagrody, wyróżnienia i zwrócił uwagę krytyków w całej Polsce – mówi Michał Chorosiński, dyrektor Teatru im. Stefana Jaracza w Łodzi.

Sezon 2023/2024 przypadał na jubileusz 135-lecia istnienia Teatru im. Stefana Jaracza w Łodzi. Tak ważną rocznicę teatr celebrował dwunastoma premierami teatralnymi: polską prapremierą spektaklu „Ifigenia ze Splott” Gary’ego Owena w reżyserii Filipa Gieldona, „Karoteka” Tadeusza Różewicza w reżyserii Rolfa Alme, jubileuszową „Burzą” Wiliama Szekspira w reżyserii Ivana Krejčí, komedią Aleksandra Fredry „Gwałtu, co się dzieje!” w reżyserii Grzegorza Kempinsky’ego, „Dniem Walentego” Iwana Wyrypajewa w reżyserii Justyny Celedy, przygotowanym na Dni Pamięci spektaklem „Dwoje” Rona Elishyw reżyserii Artura Hofmana, spektaklem „Horsztyński” Juliusza Słowackiego w reżyserii Krzysztofa Prusa (zakwalifikowany do Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej i Europejskiej „Klasyka Żywa”), komedią „Kasta la vista” Sebastiena Thiery w reżyserii Jacka Bończyka, bajką dla dzieci Martina Beltschaita w reżyserii Izabeli Noszczyk i Sebastiana Nowickiego, „Rodzeństwem” Thomasa Bernharda w reżyserii Artura Urbańskiego (zakwalifikowany do Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej i Europejskiej „Klasyka Żywa”), inicjatywą „Tańce w Ballybeg” Briana Friela w reżyserii Ewy Kustusz-Warwas we współpracy z Wyższą Szkołą Sztuki i Projektowania w Łodzi oraz superprodukcją „Amadeusz” Petera Shaffera w reżyserii Anny Wieczur.

Otwierający sezon monodram Agnieszki Skrzypczak „Ifigenia ze Splott” Gary’ego Owena w reżyserii Filipa Gieldona zgromadził do tej pory same pozytywne recenzje od wpływowych portali i magazynów branżowych i lokalnych recenzentów. Przyniósł teatrowi nagrodę oraz tytuł spektaklu roku w plebiscycie Plaster Kultury oraz wyróżnienie aktorskie na 2. Festiwalu Sztuki Aktorskiej TEATROPOLIS w łódzkim Monopolis, gdzie aktorka została doceniona przez komisję, w skład której wchodziły wybitne osobowości ze świata kultury i sztuki – Andrzej Seweryn, Anna Seniuk, Danuta Stenka czy Łukasz Maciejewski. „Ifigenia ze Splott” zakwalifikowała się także do programu Teatr Polska organizowanego przez Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego w Warszawie i jesienią spektakl ruszy w trasę po całej Polsce. Aktorka otrzymała także nominację w plebiscycie Osobowości Roku organizowanym przez Dziennik Łódzki i Express Ilustrowany.

Do zrealizowania różewiczowskiej „Kartoteki” został zaproszony wybitny reżyser, pochodzący z Norwegii – Rolf Alme. Jego spojrzenie na jeden z ważniejszych dramatów literatury polskiej zachwyciło publiczność w Radomsku podczas Festiwalu Różewiczowskiego 3xRóżewicz.

Jubileuszową „Burzę” Williama Szekspira wyreżyserował natomiast uznany i wielokrotnie nagradzany reżyser pochodzący z Czech Ivan Krejčí. Podczas jubileuszowej gali aktorzy i pracownicy teatru zostali nagrodzeni odznaczeniami Za Długoletnią Służbę, Gloria Artis oraz Zasłużony dla Kultury Polskiej. 60 pracownikomzostały wręczone także nagrody Dyrektora Teatru im. Stefana Jaracza w Łodzi.

We wrześniu zaproszenie do Teatru Jaracza przyjął profesor Andrzej Nowak, który wygłosił specjalnie przygotowany wykład „Życie nasze jest poezją”. A w grudniu, przy okazji premiery spektaklu „Gwałtu, co się dzieje!” i kończącego się roku fredrowskiego został zorganizowany panel dyskusyjny „Fredro - ze śmiechu do płaczu", w którym udział wzięli profesor Wiesław Rzońca i profesor Karol Samsel. W kończącym się sezonie Teatr świętował także 100 spektakl kultowego przedstawienia „Umrzeć z tęsknoty”.

Spektakle i wydarzenia odbywające się w Teatrze zgromadziły w jubileuszowym sezonie ponad 36 tysięcy widzów. Dyrektor Michał Chorosiński został laureatem pierwszego i drugiego etapu plebiscytu Osobowości Roku 2023 organizowanego przez Dziennik Łódzki i Express Ilustrowany, tym samym uzyskując kwalifikację do etapu ogólnopolskiego.

Sezon 2023/2024 obfitował także w liczne zaproszenia spektakli Teatru Jaracza poza granice kraju. W grudniu 2023 roku spektakl w reżyserii dyrektora Michała Chorosińskiego „Rozmowy z katem” Kazimierza Moczarskiego został zagrany na Litwie – w Wilnie i Solecznikach. W kwietniu 2024 natomiast monodram Matyldy Paszczenko „Bileterka” został zaproszony na Dni Kultury Polskiej w Czechach.

Końcówka jubileuszowego sezonu to premiera superprodukcji – „Amadeusz” Petera Shaffera w reżyserii Anny Wieczur. Był to hołd złożony nieśmiertelnemu pięknu muzyki Mozarta. Wykonywana na żywo przez specjalnie w tym celu skompletowaną, czterdziestoosobową orkiestrę w towarzystwie starannie dobranego chóru zachwycała i wzruszała. W tak spektakularnej formie „Amadeusz” był wcześniej wystawiany tylko w kilku miejscach na świecie. Między innymi w Los Angeles i Londynie. Teraz, z sukcesem, dołączyła do nich Łódź. Rodzinne miasto tak wspaniałych artystów, jak Artur Rubinstein czy Konstanty Kulka, miasto, w którym nauczał Krzysztof Penderecki, zobaczyło porywające widowisko o zniewalającej i urzekającej sile muzyki oraz jednym z jej największych twórców – niepokornym, przebojowym, bezczelnym, lekkomyślnym i genialnym Mozarcie, w którego wcielają się na zmianę Krzysztof Szczepaniak i Wiktor Piechowski. Spektakl od samej premiery kończyły długie owacje na stojąco, a bilety wyprzedają się na kilka miesięcy do przodu.

Konkurs Dramaturgiczny im. Łucjana Kościeleckiego

W marcu 2024 teatr ogłosił Konkurs Dramaturgiczny im. Łucjana Kościeleckiego, który ma na celu propagowanie współczesnej literatury. Do komisji oceniającej nadesłane teksty zostały zaproszone autorytety ze świata teatru, filmu i nauk humanistycznych: reżyserka teatralna, operowa, filmowa i scenarzystka Anna Wieczur, aktorka filmowa, teatralna i dubbingowa Lidia Sadowa, była szefowa Teatru Telewizji i dyrektor artystyczna z ramienia Telewizji Festiwalu Dwa Teatry Ewa Millies-Lacroix, dr nauk humanistycznych w dziedzinie literaturoznawstwa, historyk teatru i krytyk teatralny Barbara Osterloff, dr hab., profesor w Instytucie Sztuki PAN w Warszawie, dramaturg Jagoda Hernik Spalińska. Nadesłano blisko 200 utworów konkursowych, z których komisja wybierze najlepszy dramat, który zostanie realizowany na deskach Teatru Jaracza w następnym sezonie teatralnym.

Nowa strona internetowa

W 2024 roku teatr uruchomił także nową stronę internetową teatru. Szata graficzna została odświeżona, wszystkie zakładki zaktualizowane i dostosowane do potrzeb publiczności. Widzowie pochwalają jej czytelność i przejrzystość. Dzięki zmianom zakup biletów przez internet stał się dużo prostszy, widz wchodząc na stronę bez problemu może zobaczyć co w najbliższym czasie dzieje się na scenach teatru, wyeksponowane są najważniejsze tytuły z repertuaru teatru i zespół aktorski.

Wojewódzkie Jaracza Wędrówki

Obecnie Teatr współpracuje z sześcioma ośrodkami – w Bełchatowie, Skierniewicach, Sieradzu, Tomaszowie Mazowieckim, Piotrkowie Trybunalskim i Radomsku, ale nieustannie oferta jest poszerzana. W 2024 roku teatr pokazał gościnnie swoje spektakle między innymi w Bolesławcu w województwie łódzkim. Publiczność w województwie mogła zobaczyć takie tytuły z repertuaru Teatru Jaracza jak „Kruk z Tower”, „Bileterka”, „Sztuka”, „Ifigenia ze Splott”, „Gwałtu, co się dzieje!”, „Kartoteka” czy „Aszkenazy, menel z Łodzi”. Za każdym razem na widowni zasiada duża liczba widzów zaciekawionych propozycjami repertuarowymi Teatru Jaracza. Po każdym ze spektakli publiczność chętnie dzieliła się swoimi refleksjami na temat sztuki i nagradzała artystów gromkimi owacjami.

136 sezon teatralny

W nowym sezonie Teatr im. Stefana Jaracza w Łodzi zapowiada 7 premier. Pierwszą zaprezentuje już 21 września na Scenie Kameralnej. Będzie to spektakl według dramatu Augusta Strindberga „Silniejsza” w reżyserii debiutującego w teatrze dramatycznym Piotra Sułkowskiego. Na scenie zobaczymy Agnieszkę Kowalską i Grażynę Walasek, dla których spektakl będzie podsumowaniem kariery artystycznej w teatrze. Szwedzki pisarz, autor takich arcydzieł jak „Panna Julia”, „Do Damaszku” czy „Sonata widm”, szkicuje w „Silniejszej” przejmujący portret psychologiczny skrzywdzonej kobiety. Pozują mu do niego Pani X i Panna Y, ukazując niejako dwa profile tej samej jaźni. Pani X cały czas mówi, Panna Y zachowuje niewzruszone milczenie. Z niezwykłego napięcia, jakie wytwarza się między mnogością słów a odpowiadającą im ciszą, wyłania się obraz tragicznego splotu namiętności, pretensji, żalu, bólu, zazdrości, strachu, w którym postacie sztuki są zakleszczone. Wyjście z tej matni wiedzie przez katharsis. Finał „Silniejszej” daje na nie nadzieję. Nieoczywistą i niełatwą, jak to u Strindberga, tym bardziej jednak wstrząsającą, jeśli uda się ją odnaleźć. „Silniejsza” to podróż po zakamarkach ludzkiej duszy i tajemnicach serca. Wzruszająca, ale nie sentymentalna, fascynująca, prowadząca do zaskakującego zakończenia. Premiera odbędzie się 21 września o 19.00 i zainauguruje 136 sezon teatralny Jaracza. Dzień wcześniej można będzie zobaczyć pokaz przedpremierowy.

Do końca roku widzowie zobaczą także prapremierę polską spektaklu „Liv Stein” Nino Haratischwili w reżyserii Mateusza Olszewskiego (druga połowa października). W planach także realizacja klasycznej greckiej tragedii – „Antygona” Sofoklesa w reżyserii Magdy Piekorz.

Biuro Obsługi Widzów i kasa biletowa obecnie są nieczynne. Biuro Obsługi Widzów wznawia pracę od 23 sierpnia, kasy natomiast 2 września. Na stronie internetowej przez całe wakacje będzie można kupić bilety na spektakle grane we wrześniu i październiku. W repertuarze znalazły się między innymi jubileuszowa „Burza”, fredrowska klasyka jak „Zemsta” czy komedia „Gwałtu, co się dzieje!”. Nie zabraknie propozycji dla młodszej widowni – bajki „Tylko jeden dzień” i „Hobbita”. Na scenę powrócą dawno niewidziane tytuły jak „Pamięć wody”, „Finisaż” czy „Orkiestra Titanic”.

Źródło:

Materiał nadesłany

Wątki tematyczne