Pierwszy w historii legnickiego teatru sceniczny serial w reżyserii Piotra Ratajczaka to dystopia pełna niepokoju o losy świata nieodległej przyszłości. Grany na Scenie Gadzickiego jest na żywo transmitowany bezpłatnie na platformie wirtualnamodrzejewska.pl Premiera trzeciego odcinka pt. "Rage Room" w sobotę 23 stycznia o godz. 19.
Powstający w ekspresowym tempie pięcioodcinkowy serial "5.0" w założeniu miał być prezentowany na scenie w obecności teatralnej publiczności. Pandemiczne ograniczenia przekreśliły te plany. Mimo to, kolejne godzinne odcinki, transmitowane na żywo do sieci, realizowane są przy zastosowaniu wszelkich teatralnych środków inscenizacji. Powstają spektakle gotowe to tego, by - po zniesieniu kwarantanny od widzów - powrócić do normalnej eksploatacji.
Luźną inspiracją dla twórców "5.0" jest brytyjski satyryczny serial fantastycznonaukowy Netflixa "Czarne lustro" ("Black Mirror") stworzony przez Charliego Brookera wobec rzeczywistości, gdy w każdym domu, na każdym biurku i w każdej dłoni można zobaczyć telewizyjny ekran, monitor lub smartfon - czarne lustro odbijające codzienność naszego wieku. Źródeł inspiracji jest jednak więcej, zarówno literackich (Karel Čapek, Aldous Huxley, George Orwell, Stanisław Lem i inni), jak i tych zawartych w analizach i przepowiedniach futurologów. Już pierwsze dwa odcinki serialu dowiodły, że prognozy Magdy Drab dla świata dają powody do niepokoju. Tym bardziej, że prezentowana przez autorkę scenariusza przyszłość ma już wiele z teraźniejszości.
W pierwszym odcinku pt. "Horyzont zdarzeń/Osobliwości" (premiera 19 grudnia 2020) jego bohaterowie odbyli pionierską wyprawę na Marsa w czasach podemokratycznych, gdy władzę na Ziemi sprawują komputerowe algorytmy, media służą wyłącznie rozrywce, trudno odróżnić prawdę od wirtualnej kreacji, a ludzkie narządy można wyprodukować i wymienić. Rzecz jednak w tym, że rozwiązań problemów (przeludnienie, wyczerpywanie się zasobów) władcy planety poszukują na sposób właściwy totalitarnym dyktaturom, dopuszczając nawet planowe ludobójstwo.
Odcinek drugi pt. "Przeznaczenie" (premiera 9 stycznia 2021) podjął problem przekroczenia norm etycznych i potencjalnego wykluczenia genetycznego w sytuacji, gdy przyszłość jednostki można precyzyjnie przewidzieć poprzez analizę genomu. To sytuacja, w której część populacji może zostać uznana za "ludzi śmieci", a władza totalna jest reprezentowana przez humanoidalnego robota, który staje się czymś więcej niż człowiek.
W trzecim odcinku pt. "Rage Room" powędrujemy do roku 2063, gdy niewymagające, wygodne życie, dziejące się głównie w przestrzeni wirtualnej, skutkuje u ludzi rozdrażnieniem, bezsennością i napływem złych emocji. Aby ich erupcja nie rozsadziła społeczeństwa, wyładowuje się je w tzw. rage roomach, zwanych także pokojami furii lub pokojami gniewu, a przy tym jedynymi pomieszczeniami na planecie wolnymi od powszechnej inwigilacji (służące rozrywce rage roomy już dziś znajdziemy m.in. we Wrocławiu, Warszawie, Łodzi, Katowicach i Poznaniu).
"Po okresach walki o wodę, która doprowadziła do wyludnienia znacznych obszarów Ziemi, zapanował względny spokój. Na planecie pozostali tylko najsilniejsi, najlepsi genetycznie. Społeczeństwo smuci tragedia zbiorowych transportów na Marsa, które okazały się ludobójstwem, ale na szczęście przeszły one do historii. Inwalidzi genetyczni dostali szansę na leczenie. Jest dobrze. Ludzie są piękni, zdrowi i nieliczni" - czytamy w autorskim, scenariuszowym wprowadzeniu do tej części serialu. Młodzi bohaterowie zbuntują się jednak przeciw rzeczywistości, która na siłę próbuje przerobić ludzi w aniołów karząc wszelkie odstępstwa od nakazanej poprawności i życzliwości. Czy jednak ten bunt nie okaże się tylko efektem kolejnej manipulacji służącej dalszemu ograniczeniu wolności?
Teatr Modrzejewskiej w Legnicy. Magda Drab "5.0" odcinek III ""Rage Room". Reżyseria: Piotr Ratajczak, scenografia: Marcin Chlanda, kostiumy: Grupa Mixer, muzyka: Tomasz Lewandowski, ruch sceniczny: Arkadiusz Buszko. Występują: Ewa Galusińska, Aleksandra Listwan, Małgorzata Urbańska, Bogdan Grzeszczak, Mateusz Krzyk. Premiera na Scenie Gadzickiego w sobotę 23 stycznia o godz. 19.00. Streaming na wirtualnamodrzejewska.pl