Mała Boska Komedia to przegląd spektakli dla dzieci, młodzieży i rodzin z całej Polski. Jako „młodsza” siostra Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Boska Komedia – również szuka tego, co najciekawsze, najlepsze, najbardziej zaskakujące. Tegoroczna edycja odbędzie się w dniach 24-29 września 2024 roku i stanie się okazją do przyjrzenia się zmianom tendencji na polskiej mapie teatru dla młodej widowni.
Program obejmuje spektakle dla publiczności w każdym wieku – od najnajowej do młodzieżowej. Przedstawienia będą grane głównie popołudniami oraz w weekendy, dzięki czemu będą mogły w nich wziąć udział dzieci i młodzież z bliskimi im dorosłymi. Pojawią się nowe propozycje artystów świetnie znanych krakowskiej publiczności – jak Jakub Krofta czy choreografka Ania Wańtuch, artystek do tej pory incydentalnie pojawiających się w Krakowie – jak Justyna Sobczyk czy Alicja Morawska-Rubczak. Całości będą towarzyszyć liczne warsztaty oraz dwa panele dyskusyjne. Na zakończenie Ekipa Jurorska złożona z kilkunastu osób zainteresowanych teatrem i edukacją młodych osób wręczy nagrodę dla najbardziej inspirującego spektaklu.
Mała Boska Komedia organizowana jest przez nowohucki Teatr Łaźnia Nowa. Partnerami tegorocznej edycji są również Teatr Groteska, Teatr Ludowy oraz Nowohuckie Centrum Kultury.
Justyna Czarnota, kuratorka tegorocznej edycji Festiwalu:
– Zaproszone artystki i artyści korzystają z różnorodnych form wyrazu, tworząc spektakle o wysokiej jakości artystycznej. Mam nadzieję, że lokalna publiczność doceni te propozycje. Marzę również o tym, by ten program – obecność jednych, a brak innych spektakli, zastosowane środki i podejmowane tematy – wywoływał gorące dyskusje w środowisku teatralnym.
Przyglądając się najciekawszym spektaklom ostatnich sezonów szukałam tendencji – tego, co je łączy i co jednocześnie wyróżnia spośród innych wydarzeń dla młodej widowni. Zauważyłam kilka obszarów, które wydały mi się szczególnie istotne.
Pierwszym jest pojawianie się spektakli tworzonych przez osoby, które w bliskich ze sobą relacjach – przede wszystkim przez rodziców i dzieci. Czy bliskość osób współtworzących jest w stanie kreować nową jakość w relacjach z międzypokoleniową widownią?
Drugą prawidłowością jest dominacja klasycznych tekstów – szczególnie lekturowych – i tradycyjnych baśniowych motywów. Po co dziś sięga się po taką literaturę i w jaki sposób sprawia, że jest wciąż żywa i bliska młodym ludziom?
Chcę zwrócić również uwagę na ruch i taniec jako język wyrazu coraz popularniejszy w przedstawieniach dla dzieci i młodzieży – to odbicie tendencji widocznej w ogóle w polskim teatrze ostatnich lat. Abstrakcyjne i niedosłowne ujęcia tematów pobudzają publiczność do aktywnego, bardziej kreatywnego odbioru i mogą stać się okazją niekończących się rozmów po wyjściu z teatru.
Bardzo ważnym celem tegorocznego programu jest oświetlenie aktualnego krajobrazu krakowskiego teatru dla dzieci, młodzieży i rodzin – w ostatnich sezonach wyraźnie zwiększyła się liczba spektakli dla młodej widowni, dokonały się też istotne zmiany w instytucjach, które w związku z tym zostały teatrami partnerskimi festiwalu. Mowa o uruchomieniu Teatralnego Instytutu Młodych w Teatrze Ludowym, nowej dyrekcji w Teatrze Groteska oraz otwarciu stałej siedziby Teatru Figur Kraków przy ul. Sławkowskiej 14. W całym mieście zostaną również zrealizowane warsztaty – w ich programowaniu szczególnie zależało mi na podkreśleniu, jak bardzo krakowski program edukacji teatralnej jest dostosowany do osób z różnorodnymi potrzebami.
Spektakle w programie:
„Dziewczyny”, reż. Gosia Wdowik (Komuna Warszawa)
„Dzikie harce”, reż. Wojtek Ziemilski (Teatr Lalek Guliwer w Warszawie)
„Krabat. Uczeń czarnoksiężnika”, reż. Marek Zákostelecký (Teatr Animacji w Poznaniu)
„Kruk z Tower”, reż. Daria Kopiec (Teatr Ludowy w Krakowie)
„Niewidoczne”, koncepcja i choreografia: Izabela Chlewińska (Teatr Miniatura w Gdańsku)
„non inclusive”, twórcy: Tosia Brzozowska / Marcin Brzozowski / Kacper Stich Pawlicki (Teatr Szwalnia w Łodzi)
„Pan Twardowski”, reż. Dagmara Żabska (Teatr Figur w Krakowie)
„Perfekty i Ambaras”, reż. Jakub Krofta (Teatr Lalek Pleciuga w Szczecinie)
„Pies, który jeździł koleją”, reż. Aniela Kokosza i Paulina Giwer-Kowalewska (Teatr Mały w Tychach)
„Rośnie, rośnie i…”, koncepcja i choreografia: Anna Wańtuch (Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu)
„Tajemniczy ogród”, reż. Justyna Sobczyk (Teatr Zagłebia w Sosnowcu)
„Tu mieszkamy”, reż. Alicja Morawska-Rubczak (Teatr Animacji w Poznaniu)
„Wszechświaty mojego taty”, reż. Gosia Dębska (Teatr Groteska w Krakowie)
Pełen szczegółowy program tegorocznej edycji Festiwalu, na który złożą się również spotkania i panele dyskusyjne, opublikujemy 6 sierpnia. Wówczas rozpocznie się również sprzedaż biletów.