Letni Festiwal Opery Krakowskiej powraca po pandemicznej przerwie. Wyjątkowe spektakle i koncerty zobaczymy m.in. w gmachu przy ul. Lubicz, Ogrodzie Botanicznym UJ i Bazylice na Skałce.
Inne aktualności
- Kraków. „Skóra po dziadku” Mateusza Pakuły. Trzecia premiera Łaźni Nowej w tym roku 07.04.2025 18:26
- Opole. „Negatyw” w Teatrze im. J. Kochanowskiego 07.04.2025 17:21
- Bytom. Kwiecień w Teatrze Rozbark 07.04.2025 17:16
- Warszawa. Spotkanie ministrów kultury UE; jednym z tematów sytuacja młodych artystów i artystek 07.04.2025 16:33
-
Warszawa. W teatrze odwracanie wzroku nie zawsze oznacza niechęć – nowe recenzje Komisji 31. OKNWPSW 07.04.2025 15:31
- Poznań. Malta Festival – święto otwartości! Z Broadwayu na Malta Festival 07.04.2025 15:08
-
Wrocław. Pożegnanie spektaklu „Wyszedł z domu. Tak zwana komedia” w T. Współczesnym 07.04.2025 14:37
-
Bielsko-Biała. Teatr Polski wystawi pierwszy dramat Gombrowicza 07.04.2025 14:28
- Gdańsk. Stypendia Kulturalne wręczone. Finansowe wsparcie dla 105 osób 07.04.2025 13:58
- Kraków/Szczecin. Andrzej Mikosz „Webber” z Fryderykiem za album z muzyką do musicalu „1989” 07.04.2025 13:21
- Warszawa. 15 lat z Portnoyem, czyli celebracja 15-lecia spektaklu „Kompleks Portnoya” Teatru WARSawy 07.04.2025 13:02
- Bielsko-Biała. Centrum Bajki i Animacji OKO docenione przez „Politykę” 07.04.2025 12:59
- Gdynia. Kwiecień w Teatrze Gdynia Główna 07.04.2025 12:54
- Warszawa. Wielka Symfonia Beethovena i muzyka kameralna na początek festiwalu 07.04.2025 12:29
Tegoroczna, 24. edycja Festiwalu celebruje bogaty dorobek wybitnego duetu realizatorów, obchodzących obecnie 50-lecie pracy artystycznej – reżysera Laco Adamika oraz scenografki Barbary Kędzierskiej, od lat związanych z Operą Krakowską. Spektakle stworzone przez nich dla krakowskiej sceny cieszą się uznaniem krytyków i niesłabnącą popularnością wśród widzów, o czym świadczy wieloletnia obecność owych tytułów na afiszu. Festiwal inauguruje jedno z największych arcydzieł opery buffa – „Wesele Figara” W.A. Mozarta (3 i 5 czerwca). Spektaklowi – po raz pierwszy w Krakowie – towarzyszyć będzie poetycki przekład libretta autorstwa Stanisława Barańczaka. Aby lepiej podkreślić strukturę i literackie walory tekstu, tłumaczenie będzie wyświetlane w czterowierszu, na specjalnie ustawionych po bokach sceny ekranach. W gmachu Opery zobaczymy także „Carmen” G. Bizeta (10 i 12 czerwca), „Toskę” G. Pucciniego (15 czerwca) czy „Trubadura” G. Verdiego (28 i 30 czerwca) – z udziałem Mikołaja Zalasińskiego w roli Hrabiego di Luny, w inscenizacji stworzonej specjalnie na okoliczność Festiwalu. „Strasznym dworem” S. Moniuszki(19 czerwca) uczcimy kolejnego Jubilata – spektakl poprowadzi maestro Tadeusz Kozłowski, który również obchodzi obecnie 50 lat pracy artystycznej.
Szczególne miejsce w repertuarze Festiwalu zajmie koncert „Te Deum Laudamus” na dziedzińcu Bazyliki św. Michała Archanioła i św. Stanisława Biskupa i Męczennika na Skałce, wpisujący się w obchody 550 lat nieprzerwanej obecności oo. paulinów w tym wyjątkowym miejscu. W programie znajdą się słynne fragmenty operowe nawiązujące do muzyki sakralnej (jak chociażby Te Deum z „Toski” czy Regina Coeli z „Rycerskości wieśniaczej” P. Mascagniego), ale i fragmenty o charakterze modlitewnym niezwiązane z katolicką liturgią (m.in. „Casta diva” z „Normy” V. Belliniego, „Va, pensiero” z „Nabucco” G. Verdiego). Wystąpią: Katarzyna Oleś-Blacha, Monika Korybalska, Tomasz Kuk i Adam Szerszeń; towarzyszyć im będą Orkiestra i Chór Opery Krakowskiej pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka. Patronat honorowy nad koncertem objął marszałek województwa małopolskiego Witold Kozłowski. Wstęp wolny – wejście na miejsca siedzące na dziedzińcu za okazaniem zaproszeń.
Malownicza sceneria Ogrodu Botanicznego UJ będzie tłem perypetii bohaterów „Barona cygańskiego” (2 i 3 lipca), jednej z najsłynniejszych operetek J. Straussa II. W spektaklach wystąpią m.in. Iwona Socha (Saffi), Adam Sobierajski (Sandor), Jarosław Bielecki (Ottokar) i Katarzyna Oleś-Blacha (Arsena). Tydzień później (8 i 9 lipca) zachłyśniemy się pełnią lata i radością życia, oglądając taneczno-muzyczne widowisko „Carmina Burana” C. Orffa w inscenizacji Bogusława Nowaka i choreografii Emila Wesołowskiego, które od swej premiery w 2013 roku budzi niesłabnący zachwyt publiczności i krytyków. „Emilowi Wesołowskiemu udało się wyczarować widowisko pełne życia, ruchu, tętniące namiętnością, radością samego istnienia. Oczywiście, te wszystkie emocje narzucała muzyka Orffa”, pisała redaktor Anna Woźniakowska dla portalu Polska Muza.
24. Letni Festiwal Opery Krakowskiej zwieńczy… premiera. Po raz pierwszy w Krakowie zobaczymy realizację jednoaktowego singspielu W.A. Mozarta „Dyrektor teatru” (15 i 16 lipca), przedstawiającego perypetie impresaria, kompletującego zespół artystyczny nowego teatru. Spektakl wyreżyseruje Beata Redo-Dobber według pomysłu inscenizacyjnego Bogusława Nowaka; kierownictwo muzyczne obejmie Tomasz Tokarczyk, zaś scenografię i kostiumy opracuje Ryszard Melliwa.
Festiwalowi towarzyszyć będzie wystawa „Opera – cytaty”, która zaprezentuje wybór fotografii z najgłośniejszych spektakli Opery Krakowskiej wystawianych w obecnej siedzibie instytucji. Ekspozycja pozwoli prześledzić historię gmachu przy ul. Lubicz – od inscenizacji „Diabłów z Loudun” Krzysztofa Pendereckiego (2008) zrealizowanej przez Laco Adamika (reżyseria), Andrzeja Straszyńskiego (kierownictwo muzyczne) i Barbarę Kędzierską (scenografia) po tegoroczną realizację „Turandot” G. Pucciniego w reżyserii Karoliny Sofulak i pod kierownictwem muzycznym Tomasza Tokarczyka. Fotografie, niczym swego rodzaju mottami, opatrzone będą wyimkami z operowych librett. Wernisaż odbędzie się 3 czerwca, w przerwie spektaklu „Wesele Figara”. Wystawę można będzie oglądać na Antresoli Opery, na godzinę przed spektaklami oraz w trakcie antraktów.