EN

1.08.2023, 11:59 Wersja do druku

Kraków. W Nowohuckim Centrum Kultury ruszył Krakowski Festiwal Tańca „Kto tańczy?”

Zapiszcie w swoich kalendarzach datę 31 lipca–6 sierpnia 2023 r., bo właśnie na ten czas Krakowskie Centrum Choreograficzne – Nowohuckie Centrum Kultury szykuje dla Was wyjątkowe międzynarodowe wydarzenie.

fot. mat. organizatora

W programie 3. edycji Krakowskiego Festiwalu Tańca oddajemy choreograficzny głos polskim i zagranicznym artystom_tkom, ale również obiektom, roślinom i materii nieożywionej. Odkryj sztukę tańca w jej zaskakujących odsłonach!

W programie głównym festiwalu (31.07-6.08) znajdą się polskie i zagraniczne (Belgia, Dania, Włochy, Niemcy, Czechy) spektakle/performanse, premiera Rezydencji KCC, warsztaty ruchowe dla osób początkujących i zaawansowanych, warsztaty krytyczne, konkurs choreograficzny 3…2…1…TANIEC! oraz wydarzenia towarzyszące. Odkryj sztukę tańca w jej zaskakujących odsłonach!

Zagraniczni goście zaprezentują wielokrotnie nagradzane prace w Europie i na świecie, dwa spektakle z pogranicza współczesnej choreografii i nowego cyrku „Through the Grapevine” (Belgia) Alexandra Vantournhout’a oraz włoskiego „Materia” (Włochy, Niemcy) Andrea Salustri, wieczór słynnej, duńskiej kompanii tanecznej Granhøj Dans Company z pracami „An Eve and An Adam” oraz „Stone.Face.Book”, a także spektakl „Prima” czeskiego twórcy Viktora Černický, który do współtworzenia spektaklu zaprosi lokalnych amatorów/miłośników tańca.

Ideą festiwalu jest pokazanie potencjału tańca współczesnego, występującego samodzielnie, jak i w relacjach z innymi dziedzinami sztuki, a także uwalnianie energii twórczej tancerzy_ek, choreografów_ek, performerów_ek oraz innych artystów_ek.

***

Prawdopodobnie przywykliśmy_łyśmy do łączenia choreografii z ruchem ciała w porozumieniu z czasem i przestrzenią. Jednak choreografia ma nieprzewidywalną i inkluzywną naturę. W programie 3. edycji Krakowskiego Festiwalu Tańca oddajemy choreograficzny głos osobom, które profesjonalnie zajmują się tańcem, amatorom_kom, ale również obiektom, roślinom i materii nieożywionej. Zaledwie częściowo odpowiadamy tym programem na puszczone w eter pytanie: „Kto tańczy?”. Jednocześnie chcemy wymknąć się jednocznacznym odpowiedziom, bo ostatecznie to Wy, my - widzowie_dzki - odbieracie_my coś za taniec lub nie. 

Zapraszamy Was do pochylenia się nad pozornie prostym pytaniem „Kto tańczy?” będącym hasłem przewodnim Krakowskiego Festiwalu Tańca w 2023 roku. Pytanie to kieruje naszą i Waszą uwagę na artystów_tki twórców_czynie spektakli tańca, co oczywiste, ale również upodmiotawia obiekty nieożywione, rośliny i inne elementy obecne w choreografii współczesnej.

Jeśli siła tkwi w prostocie, to pytamy „Kto tańczy?”, a potencjał tego pytania daje nam moc nieoczywistych odpowiedzi. Niektóre z nich uwidaczniają się w programie festiwalu, będącym bogatą propozycją spektakli polskich i zagranicznych, innych dostarczyła pierwsza w historii Interdyscyplinarna konferencja naukowa - preludium KFT 2023, a jeszcze inne wyklarują się w terminie 31 lipca – 6 sierpnia, kiedy to spotkamy się w Nowohuckim Centrum Kultury, aby wspólnie oglądać, rozmawiać i oczywiście tańczyć.

FINANSOWANIE:

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Taniec”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Miasto Kraków

ORGANIZATOR: NOWOHUCKIE CENTRUM KULTURY – KRAKOWSKIE CENTRUM CHOREOGRAFICZNE

***

Przedsprzedaż pojedynczych biletów oraz karnetów na spektakle ruszy 20.06.

Bilety będą dostępne na biletyna.pl

Więcej informacji:

krakowskifestiwaltanca.pl

PROGRAM
31.07-6.08.2023

1. PONIEDZIAŁEK 31.07

a). Tytuł: MATERIA – Andrea Salustri (Włochy, Niemcy)
godzina: 20:00
miejsce: Scena NCK
po spektaklu: PO SPEKTAKLU rozmowa z artystami_tkami

TWÓRCY
Kreacja i wykonanie: Andrea Salustri
Projekt oświetlenia i kierownictwo techniczne: Michele Piazzi
Managment: Valentina Barone
Zespół techniczny: Michele Piazzi, Chamsedine Madec, Ivan Bartsch, Andrea Parolin,
Andreasa Hardera
Projekt dźwiękowy: Federico Coderoni
Oryginalna muzyka: Ach! Kosmos, Federico Coderoni
Doradcy kreatywni: Kalle Nio, Roman Müller, Darragh McLoughlin, Alex Lempert, Benjamin
Richter, Matthias Buhrow, Mariagiulia Serantoni
Produkcja, eksploatacja: Lisa Laubner - Aurora Nova (cały świat), Niamh Moroney (Belgia, Irlandia), Valentina Barone (Włochy)
Rezydencje: Chamäleon Theatre, space Périphérique – La Villette, La Maison des Jonglages, Cirqu'Aarau, Katapult, Zirkusquartier Zürich, La Briqueterie CDCN du Val-de-
Marne, kunstencentrum BUDA, PERPLX
Wsparcie: Europejska Platforma Circusnext współfinansowana przez Creative Europe
(Program Unii Europejskiej), Chamäleon Productions, Cirqu'Aarau, Cyrk
Re:searched, Departament Senatu Berlina ds. Kultury i Europy, program TelepART
-Instytut Fiński w Niemczech

O SPEKTAKLU:
Choreografia na kilka styropianowych kształtów i jednego człowieka.

MATERIA bada możliwości jednego materiału, polistyrenu, do tego stopnia staje się żywym bohaterem wydarzeń na scenie. Zmienia się rola wykonawcy w stronę facylitatora, a punkt ciężkości jest stale negocjowany między obiektem, a manipulacją.

Ścieżka spektaklu prowadzi i podąża, od niepewnej jakości delikatnego ruchu do spotkania z głośnym pejzażem dźwiękowym - samowystarczalnej aparatury. Dryfując między spokojem i ciemnością, odkryciem a zniszczeniem. Spektakl stara się nie narzucać narracji, ale raczej pozwala widzom projektować własne narracje w relacji z obrazami tworzonymi na scenie. W ramach ustalonych konfiguracji i  ustawień obiekty mogą swobodnie działać i podejmować inicjatywę.

b). Tytuł: Lil – Marta Wołowiec (Polska) PREMIERA
SPEKTAKL DLA WIDZÓW_EK DOROSŁYCH
godzina: 22:00
miejsce: studio KCC
po spektaklu: PO SPEKTAKLU rozmowa z artystami

TWÓRCY_CZYNIE
Choreografia, performans: Marta Wołowiec
Współpraca artystyczna/dramaturgia: Konrad Kurowski
Produkcja: Krakowskie Centrum Choreograficzne - Nowohuckie Centrum Kultury

O SPEKTAKLU:
Premiera artystki Marty Wołowiec związanej z Krakowskim Centrum Choreograficznym. Performansu można doświadczyć o dwóch różnych porach dnia, na początku festiwalu w poniedziałek wieczorem o godzinie 22:00 oraz w niedzielę rano o godzinie 10:00 w ostatni dzień Krakowskiego Festiwalu Tańca. 

Punktem wyjścia do rozpoczęcia pracy nad projektem była dwutygodniowa rezydencja Marty Wołowiec w Libanie. W ostatnich kilkunastu latach kraj mierzy się z jednym z największych kryzysów gospodarczych i humanitarnych na świecie, spowodowanych m.in. wojną w Syrii, skorumpowanym rządem, pandemią i wybuchem w bejruckim porcie, którego pozostałości stały się wymownym symbolem Libanu. Do dalszej pracy nad rozwinięciem projektu w Polsce i towarzyszeniem w procesie twórczym, artystka zaprosiła dramaturga Konrada Kurowskiego, a praca ta jest ich pierwszą wspólną realizacją.

Performans podejmuje próbę odkrycia i ucieleśnienia mroku, adaptacji do niewiedzy, trwania w upadku. Ciemność widziana jako bezkres i piękno, naznaczona tajemnicą i potencjałem.  

2. WTOREK 1.08

a). Tytuł: STONE - FACE – BOOK - Granhøj Dans Company (Dania)
godzina: 18:00
miejsce: studio KCC
po spektaklu: PO SPEKTAKLU rozmowa z artystami

TWÓRCY_CZYNIE
choreografia: Palle Granhøj
tancerz: Mikołaj Karczewski

O SPEKTAKLU:
Kamień – Twarz – Książka. Mając kamienie jako pasję, przeszkodę i przyjaciół – Mikołaj prowadzi nas przez żywą historię. To dramatyczna i poruszająca opowieść o odwadze i poszukiwaniu pulsu serca w świecie twardej petryfikacji. Ta poetycka perła otwiera moje serce z kamienia.

b). Tytuł: EVE&ADAM – Granhøj Dans Company (Dania)
SPEKTAKL DLA WIDZÓW_EK DOROSŁYCH
godzina: 20:00
miejsce: Scena NCK
po spektaklu: PO SPEKTAKLU rozmowa z artystami

TWÓRCY_CZYNIE
Choreografia: Palle Granhøj
Tancerze: Sofia Pintzou, Mikołaj Karczewski
Muzyka: Maria Eshpay, Peter Hudler
Współproducenci: ODIN TEATRET, TEATRØEN, SPAM! OG TEATR IM DELPHI
Fundatorzy i Wspierający: DANISH ARTS FOUNDATION, AUGUSTINUS FOUNDATION, WILHELM HANSEN FOUNDATION OG BECKETT FOUNDATION

O SPEKTAKLU:
Podczas gdy nagość w internecie normatyzuje się, w prawdziwym w życiu większość osób woli pozostać ubranym. Dlaczego (w szczególności młodzi ludzie) pokazując wirtualnie dużo skóry, unika wspólnych pryszniców w studiach fitness? Dlaczego wstydzimy się odsłonić nasze ciała przed rodzicami lub partnerami, podczas gdy bez wahania pozwalamy na to by zdjąć nasze ubrania w cyfrowym świecie? Te sprzeczności i nasz stosunek do rzekomo najbardziej naturalnego stanu ciała są tematem spektaklu Palle Granhøj Ewa i Adam, inspirowanego rajską nagością.

3. ŚRODA 2.08

a)Tytuł: ZŁE ZIELE – Magda Jędra (Polska)
godzina: 18:30
miejsce: studio KCC
po spektaklu: PO SPEKTAKLU rozmowa z artystką

TWÓRCY_CZYNIE
Koncepcja: Magda Jędra, Anka Herbut 
Choreografia, performans: Magda Jędra 
Tekst, dramaturgia: Anka Herbut 
Muzyka: Justyna Stasiowska 
Kostium, przestrzeń: Marta Szypulska 
Reżyseria światła: Jacqueline Sobiszewski 
Produkcja: Fundacja Ciało/Umysł 
Koprodukcja: Centrum Kultury w Lublinie, Goyki 3 Art Inkubator 
Premiera: 8.10.2021 w ramach Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Tańca i Performansu Ciało/Umysł 

Performans Złe ziele to próba wykształcenia czułej praktyki bycia z odrzuconymi roślinami, poznawania ich potrzeb i doświadczania ich sprawczej mocy. Od kilku lat Magda Jędra pogłębia wiedzę na temat przyrody, szukając kanałów komunikacji ciała ludzkiego z ciałem rośl-innym. Miejscem, z którego zaczyna towarzyszenie roślinom w ich procesach życiowych, jest to, co na potrzeby projektu nazywa ciałem botanicznym: wpisane w roślinne ekosystemy ciało o porowatych, przepuszczalnych granicach, funkcjonujące w sieci wzajemnych ludzko-nieludzkich splotów i zależności. Tym razem artystka zawęża swoje zainteresowania, skupiając się na roślinności dziko rosnącej, panoszącej się i niemile widzianej – takiej, która zagraża nie tylko ludzkiej potrzebie porządku i kontroli, ale i antropocentrycznej wizji rzeczywistości. Chwasty rosną jak chcą. Zapuszczają korzenie tam, gdzie nie są chciane, są zawsze nie na miejscu. Rozrastają się, choć nie zostały przez nikogo zasadzone. Są wszędzie, mimo, że większość z nas nawet ich nie zauważa. Żaden z nich pożytek – plenią się, zajmują miejsce. Przy okazji ustanawiają jednak modele dla społecznych technik adaptacyjnych, miejskich strategii przetrwania i oporu. Dzisiejsze ruchy polityczne to przecież ruchy na wskroś wegetalne: akefaliczne, zdecentralizowane, o zmiennym kształcie i strukturze. Czerpiąc siłę z odrzucenia rozprzestrzeniają się po powierzchni Ziemi i władzy. W Złym zielu nawiązujemy do idei trzeciego krajobrazu – francuski teoretyk Gilles Clément określił w ten sposób miejsca zaniedbane, bujne i różnorodne biologicznie, ale człowiekowi niepotrzebne, bo niemożliwe do skapitalizowania. Koncepcja trzeciego krajobrazu wywodzi się zaś z pojęcia stanu trzeciego – grupy społecznej opisywanej przez Emmanuela-Josepha Sieysa w 1789 roku w manifeście Rewolucji Francuskiej jako nic, które żąda, żeby stać się czymś. Marginalizowane, słabe ciała ludzi-i-roślin porastają trzecie krajobrazy. Magda Jędra eksploruje strefy kontaktu między własnym ciałem i otoczeniem, sonduje przestrzeń w poszukiwaniu możliwych punktów styku i zakorzenienia – tak na poziomie fizycznym, jak i symbolicznym. Wchodząc w interakcje ze zmieniającym się środowiskiem i inicjując wymianę energii kinetycznej, łączy pracę z bezruchem z elementami parkouru, a za pomocą strategii storytellingowych wchodzi w dyskusję z ludzką roślino-ślepotą (plant blindness), która nie pozwala zauważyć roślin w ich naturalnym środowisku. Pielęgnując relacje ze złym zielem na poziomie jednostkowym, uruchamia wizje społecznego uchwastowienia.


b) Tytuł: REZYDENCJA KCC – Anna (Ana) Szopa (Polska) PREMIERA
godzina: 20:00
miejsce: Scena NCK
po spektaklu: PO SPEKTAKLU rozmowa z artystami_tkami

TWÓRCY_CZYNIE
Koncept, choreografia, wykonanie: Anna (Ana) Szopa
Dramaturgia: Marcin Miętus
Video, reżyseria świateł: Adam Zduńczyk
Reżyseria dźwięku, muzyka: Dawid Tas
Kostiumy, scenografia: Marta Szypulska
Produkcja: Rezydencja KCC, Krakowskie Centrum Choreograficzne-Nowohuckie Centrum Kultury

O SPEKTAKLU:
Jako Krakowskie Centrum Choreograficzne od wielu lat wspieramy artystów_tki tańca w tworzeniu ich autorskich dzieł. Konkurs na rezydencję KCC jest możliwością na realizację spektaklu z obszaru współczesnej choreografii. W ramach tegorocznego konkursu do realizacji autorskiej premiery została zaproszona Anna (Ana) Szopa.

4. CZWARTEK 3.08

finał 12. edycji konkursu choreograficznego 3…2…1…TANIEC!
godzina: 17:00
miejsce: Scena NCK
po spektaklu: PO KONKURSIE feedback jurorów_ek

Konkurs choreograficzny 3…2…1…TANIEC! to wyjątkowe wydarzenie o charakterze międzynarodowym, podczas którego prezentowane są krótkie formy solowe, duety i tria oparte na szeroko rozumianym tańcu współczesnym. Wyróżnikiem konkursu jest system przyznawania nagród – każdy juror bez konsultacji z pozostałymi członkami jury przyznaje dwie indywidualne nagrody dla dwóch prezentacji. Impreza jest otwarta dla publiczności, która również przyznaje swoją nagrodę (kolektywnie, w drodze głosowania). Preselekcja zostanie dokonana przez zespół Krakowskiego Centrum Choreograficznego na podstawie nagrania prezentacji.

Mimo iż 3…2…1…TANIEC! ma charakter konkursowy, podstawowym założeniem wydarzenia jest dialog. Przede wszystkim w postaci rozmowy pokonkursowej, kiedy jurorzy omawiają z uczestnikami i publicznością zaprezentowane prace oraz dyskutują o choreografii w ogóle. Konkurs w KCC jest bliżej formy przeglądu niż konfrontacji. Umożliwiamy kontakt artystów z profesjonalnym jury oraz rozpoczynamy otwartą rozmowę, dzięki czemu inspirujemy się wzajemnie sposobami patrzenia na taniec i konstruowania go.

5. PIĄTEK 4.08

Tytuł: TRANQUILLO – Teatr Klucz im. W. Deneki, reż. Janusz Orlik (Polska)
godzina: 19:00
miejsce: Scena NCK
po spektaklu: PO SPEKTAKLU rozmowa z artystami_tkami

TWÓRCY_CZYNIE:
Reżyseria, choreografia, scenografia: Janusz Orlik
Obsada: Mariusz Józefiak, Jarosław Kubiak, Antek Kurjata, Daniel Laskowski, Lidia Piskorska, Piotr Roszak, Magdalena Szalbierz, Mariusz Sztuba, Karol Solski
Kostiumy: Agnieszka Ostrowska we współpracy z artystami
Reżyseria świateł: Janusz Orlik, Arkadiusz Kuczyński, Jacek Raczkowiak
Opieka terapeutyczna: Hanna Rynowiecka
Tłumaczenie na PJM: Antek Kurjata, Aleksandra Mayer
Premiera: 15.05.2022 r.
Produkcja: Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu

O SPEKTAKLU:
 „Tranquillo z włoskiego znaczy ‘spokojnie’. To termin używany w notacji muzycznej, mający za zadanie pomóc wykonawcy oddać nastrój utworu. W subtelnym i kontemplacyjnym „Tranquillo” artyści trwają, rzeczy się wydarzają, przenikają powoli. Artyści, paradoksalnie spokojni, zapraszają nas do swojego świata i dają nam, widzom, szansę na pobycie z nimi, przyjrzenie się ich (nie)zwykłej codzienności. Tak naprawdę jest to spektakl o nas samych.” (Janusz Orlik)
Stoimy przed Wami. Stajemy blisko Was, bardzo blisko.

Patrzymy Wam w oczy.
Słyszymy Wasz oddech.
Oddychamy Waszymi słowami.
Czekamy.
Nasz sen staje się rzeczywistością.
Nasza codzienność niezrozumiałą normalnością.
Jakimś wewnętrznym, osobistym konfliktem zaufania.
Bądźcie cierpliwi.

Spektakl taneczny z niewielką ilością tekstu dla widzów w każdym wieku, tłumaczony na język ukraiński (ulotki) oraz polski język migowy.

6. SOBOTA 5.08
Tytuł: THROUGH THE GRAPEVINE - Alexander Vantournhout (Belgia)
godzina: 19:00
miejsce: scena NCK
po spektaklu: PO SPEKTAKLU rozmowa z artystami_tkami

TWÓRCY_CZYNIE
Koncepcja i choreografia: Alexander Vantournhout
Stworzony i wykonany przez: Axel Guérin & Alexander Vantournhout
Asystent choreografa: Emmi Väisänen
Kompozytor: Andrea Belfi
Dramaturgia: Rudi Laermans
Projekt oświetlenia: Caroline Mathieu
Propozycja oświetlenia: Harry Cole
Technika: Rinus Samyn
Kostiumy: Anne-Catherine Kunz
Scenografia koncepcyjna: Bjorn Verlinde
Oko zewnętrzne: Anneleen Keppens, Maria Ferreira Silva
Podziękowania dla: Sébastiena Hendrickxa, Very Tussing, Esse Vanderbruggen
Dystrybucja: Frans Brood Productions
Kierownik kompanii: Esther Maas
Kierownik produkcji: Aïda Gabriëls
Produkcja: not standing
Koprodukcja: Arts Centre VIERNULVIER, PERPLX, CENTQUATRE, Cirque-théâtre, Subsistances, Théâtre de la Ville de Luxembourg , MA scène nationale – Pays de Montbéliard, Les Hivernales CDCN,, Malpertuis, Theater Freiburg, Théâtre des Quatre Saisons, Théâtre de l „Arsenal, Val-de-Reuil
Rezydencje: les ballets C de la B, Arts Centre VIERNULVIER , STUK, Subsistances, Wood Cube, Roeselare, Workspacebrussels
 
O SPEKTAKLU
Through the Grapevine to dziwaczny pas de deux mężczyzn. Performerzy Alexander Vantournhout i Axel Guérin pokazują swoje ciała, odarte z wszelkich ozdobników.

Są wyszkoleni, ale z pewnością niedoskonali. Nie próbują przekonywać wirtuozerskimi ruchami. Stopniowo ich atletyczne ciała zderzają się z ograniczeniami fizycznymi, a ich ruchy prowadzą do odkrywania mocnych i słabych stron ich własnej, specyficznej budowy ciała. Choreografia tworzy wzajemne oddziaływanie między tymi różnicami w proporcjach i sile fizycznej. Wykonawcy z wielkim wysiłkiem i skupieniem poszukują równowagi i harmonii, nie stroniąc przy tym od humoru. Rzucają sobie wyzwania i popychają się do przodu, na przemian prowadząc taniec. Ciągły kontakt fizyczny, synergia między dotykaniem i byciem dotykanym rozwija się jako podstawowa melodia spektaklu.
 
Siódmy spektakl Alexandra Vantournhouta, po La Rose en Céramique (2018) i Raphaelu (2017), jest jego pierwszym prawdziwym duetem i do pewnego stopnia opiera się na tematycznych aspektach ANECKXANDERA (2015). Ciało zostaje przywrócone w bardzo czystej formie, a spektakl zagłębia się w kreatywny, kinetyczny potencjał fizycznych ograniczeń, temat, który znajduje odzwierciedlenie w całej jego twórczości. 

Alexander Vantournhout jest artystą-rezydentem w Centrum Sztuki VIERNULVIER w Gandawie i artystą stowarzyszonym le CENTQUATRE Paris i Ambasadorem Kultury Miasta Roeselare. Alexander Vantournhout jest wspierany przez Fondation BNP Paribas w zakresie rozwoju swoich projektów.

7. NIEDZIELA 6.08

a) Tytuł: Lil – Marta Wołowiec (Polska) PREMIERA
SPEKTAKL DLA WIDZÓW_EK DOROSŁYCH
godzina: 10:00
miejsce: studio KCC
po spektaklu: PO SPEKTAKLU rozmowa z artystami

TWÓRCY_CZYNIE
Choreografia, performans: Marta Wołowiec
Współpraca artystyczna/dramaturgia: Konrad Kurowski
Produkcja: Krakowskie Centrum Choreograficzne - Nowohuckie Centrum Kultury

Premiera artystki Marty Wołowiec związanej z Krakowskim Centrum Choreograficznym – Nowohuckim Centrum Kultury. Performansu można doświadczyć o dwóch różnych porach dnia, na początku festiwalu w poniedziałek wieczorem o godzinie 22:00 oraz w niedzielę rano o godzinie 10:00 w ostatni dzień Krakowskiego Festiwalu Tańca. 

Punktem wyjścia do rozpoczęcia pracy nad projektem była dwutygodniowa rezydencja Marty Wołowiec w Libanie. W ostatnich kilkunastu latach kraj mierzy się z jednym z największych kryzysów gospodarczych i humanitarnych na świecie, spowodowanych m.in. wojną w Syrii, skorumpowanym rządem, pandemią i wybuchem w bejruckim porcie, którego pozostałości stały się wymownym symbolem Libanu. Do dalszej pracy nad rozwinięciem projektu w Polsce i towarzyszeniem w procesie twórczym, artystka zaprosiła dramaturga Konrada Kurowskiego, a praca ta jest ich pierwszą wspólną realizacją.

Performans podejmuje próbę odkrycia i ucieleśnienia mroku, adaptacji do niewiedzy, trwania w upadku. Ciemność widziana jako bezkres i piękno, naznaczona tajemnicą i potencjałem.  

b)Tytuł: PRIMA - Viktor Černický (Czechy) PREMIERA
godzina: 19:00
miejsce: Scena NCK
po spektaklu: PO SPEKTAKLU rozmowa z artystami_tkami

TWÓRCY_CZYNIE
Koncepcja / choreografia: Viktor Černický
Wykonawcy: Tinka Avramova, Tomáš Janypka, Lukáš Karásek, Jaro Ondruš i grupa z lokalnej społeczności
Projekt oświetlenia: Zuzana Režná
Dramaturgia: Sodja Lotker
Doradca kostiumowy: Kasia Pol
Produkcja: ZDRUHESTRANY & Petra Hanzlíková, Tanec Praha, z.ú.
Główny koproducent: TANEC PRAHA / PONEC 
Koprodukcja: Tanec Praha z.ú. / TANEC PRAHA Festival, Cafè de las Artes Teatro, Teatrul national RaduStanca, CapoTrave/Kilowat 

O SPEKTAKLU
Schodząc po raz pierwszy ze sceny, Viktor Černický wciela się w choreografa i otwiera przestrzeń dla lokalnych społeczności. Heterogeniczna grupa nieprofesjonalistów, w dialogu z tancerzami o zróżnicowanym pochodzeniu i doświadczeniu, bada granice między jednostką a zbiorowością. Odchodząc radykalnie od koncepcji choreografii jako skończonej kompozycji PRIMA jest dziełem tanecznym, które wyzwala ruch, sprzyja zmienności i rozwija się na nowo za każdym razem, gdy na nią patrzymy: tu i teraz.
W dzisiejszych czasach, czasach wzajemnej separacji, PRIMA oferuje sposób na dotarcie do tego co nieznane jak również do relacji. Jest równaniem, grą, w której wspólny rytm i indywidualne gesty stają się kolektywnym mianownikiem zmiany. Wykonawcy jeden po drugim zanurzają się w oceanie ruchu, który wykracza poza świat tańca i staje się falą informacji, raz po raz obmywając brzegi naszej percepcji. Tak jak przypływ i odpływ są drugimi krańcami tego samego zjawiska fizycznego, bycie sobą i bycie częścią całości ma sens tylko w interakcji. Jesteśmy społeczeństwem, które tworzymy.

PRIMA to wielowarstwowy spektakl taneczny, w którym doświadczenie życia i ekspresja sztuki spotykają się w jednym elektryzującym momencie. Z ciszy wyłania się skromna ścieżka dźwiękowa: puls własnego oddechu, rezonans kroków, tarcie dłoni. Dla grupy ludzi, którzy w ciągu trzech dni prób tworzą wyjątkową społeczność, każdy spektakl jest ich pierwszym, premierowym.

Źródło:

Materiał nadesłany