Nowy, 171. numer „Didaskaliów. Gazety Teatralnej” otwiera dział „Artywizm” z tekstem Agaty Siwiak By móc podać komuś maskę tlenową, sam/a musisz z niej korzystać. Autorka pisze w nim o konieczności wdrożenia profesjonalnego systemu wsparcia dla artywistek i artywistów pracujących w obszarze zaangażowanej sztuki społecznej.
Drugi dział tematyczny numeru (zainicjowany przez Wiktorię Tabak, której artykuł Męskości w teatrze: mapowanie pola otwiera ów blok) poświęcony jest „Męskościom”. W ramach call for papers wyłoniono teksty rozpatrujące męskość w kontekście dramaturgicznym, tanecznym i historyczno-teatralnym: Z czaszką mu do twarzy: refleksje nad posthumanistyczną tożsamością Hamleta Moniki Sosnowskiej, Męski tancerz i jego rola w widowiskach teatralnych XVI-XVIII wieku Anny Reglińskiej-Jemioł oraz For a feminist gender horizon in productions and studies on men and masculinities in the performing arts, którego autorami są Chavannes Procopio Péclat i Renato Ferracini.
Kolejny blok, poświęcony Jerzemu Grzegorzewskiemu, zawiera trzy artykuły, które zostały przedstawione na konferencji naukowej Grzegorzewski. Wrażliwość. Wyobraźnia (Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, 16–17 maja 2022). Są to: Grzegorzewski i Beuys. Awangardowa matematyka autorstwaAntoniny Grzegorzewskiej; zapis doświadczeń Oli Bratkowskiej z tworzenia audiodeskrypcji do spektaklu Giacomo Joyce Grzegorzewskiego oraz tekst Wojciecha Śledzińskiego, który na przykładzie Duszyczki sprawdza teoretyczne ramy filmowej rejestracji spektaklu. Dział dopełnia artykuł Anny R. Burzyńskiej o książce Legenda Grzegorzewskiego Ewy Bułhak, która daje wgląd w twórczy proces i teatr artysty.
W bloku „Teatr w PRL” publikujemy tekst Pawła Płoskiego Wyposażenie kulturalnego miasta. Teatry i reforma administracyjna w roku 1975 o powoływaniu nowych teatrów w Polsce w latach siedemdziesiątych w kontekście polityki kulturalnej i reform administracyjnych.
W bloku poświęconym Ukrainie znajdują się: wystąpienie Daszy Bogdan, Wasyłyny Marceniuk i Sofiji Oniszczenko z konferencji The International Federation for Theatre Research w Reykjaviku o spektaklu Historia Ukrainy / Історія України, który zrealizowały w Akademii Sztuk Teatralnych we Wrocławiu, oraz wywiad Natalii Jakubowej z ukraińską dramaturżką, reżyserką, scenarzystką i kuratorką Natalią Worożbyt. Blok zamyka recenzja Pism teatralnych Łesia Kurbasa autorstwa Bartosza Cudaka.
W dziale „Repertuar” Justyna Drath recenzuje spektakl Odpowiedzialność w reżyserii Michała Zadary, Magdalena Hasiuk Libido romantico Justyny Wielgus z Teatru 21; Katarzyna Lemańska Łatwe rzeczy Anny Karasińskiej; Tomasz Raczkowski Toma na wsi Wojtka Rodaka, a Jan Karow najnowszą premierę Jagody Szelc – Uśmiechniętego.
W dziale „Festiwale” Bartosz Cudak pisze o prezentowanej na Malta Festival Poland trylogii Cały smutek Belgii Luka Percevala,
Dział „Taniec” otwiera Ada Ruszkiewicz tekstem Bałtyckie interakcje, poświęconym Bałtyckiej Platformie Tańca w Tallinie. Michalina Spychała recenzuje spektakl zespołu ICK Dans Amsterdam We, The Breath prezentowany w ramach festiwalu Julidans w Amsterdamie, a Pamela Bosak w artykule Trwaj w ruchu, bądź relacjonuje Krakowski Festiwal Tańca „Tu i teraz w nieskończoność”, który odbył się w sierpniu 2022 roku.
Na koniec przenosimy się za granicę. Witold Mrozek pisze o lipcowym Festiwalu Santarcangelo dei Teatri we Włoszech, podkreślając różnorodność formalnych poszukiwań. Justyna Landorf analizuje spektakl Mordet på Marat w reżyserii Jana Klaty, który premierę miał w lutym w Göteborgs Stadsteater, a Magdalena Rewerenda opisuje Croatian Theatre Showcase w Zagrzebiu, wskazując na główne cechy prezentowanych tam spektakli: odpolitycznienie i próby poszukiwania artystycznej indywidualności.
Od 2020 roku numery „Didaskaliów. Gazety Teatralnej” publikowane są tylko w Internecie: www.didaskalia.pl. Dostęp do wszystkich artykułów jest bezpłatny.