EN

22.12.2021, 11:56 Wersja do druku

Kraków. Ukazał się 166 numer „Didaskaliów. Gazety Teatralnej”

Nowy, 166 numer „Didaskaliów. Gazety Teatralnej” rozpoczynamy tekstem Witolda Mrozka Pani Ula i pani prezydent. Cenzura jako mechanizm lokalnego życia teatralnego, przypadek „Nieskończonej historii” Uli Kijak w Teatrze Nowym w Zabrzu. Analiza obejmuje szerokie spektrum cenzury, w tym jej aspekty prawne.

O relacjach teatru i rozpraw sądowych piszą również Magdalena Wasąg w artykule Cień Ameryki. „Zwykła sprawa” Adama Tarna i „Dwunastu gniewnych ludzi” Sidneya Lumeta i Anna Braun w tekście Wpływ performansów dnia codziennego na przebieg procesów sądowych. Sprawa karna Zachariasza Drożyńskiego. Punkt wyjścia obu prac jest podobny, jednak refleksja autorek zmierza w dwóch przeciwnych kierunkach: o ile Wasąg analizuje reprezentację procesów sądowych, o tyle Braun wskazuje na teatralne aspekty sprawy zabójcy Igi Korczyńskiej i ich potencjalny wpływ na wyrok.

W dziale „Modrzejewska” publikujemy artykuł Agnieszki Wanickiej o warszawskim okresie w życiu i twórczości Heleny Modrzejewskiej. Szczególną uwagę autorka poświęca fotografiom aktorki wykonanym przez Jana Mieczkowskiego.

Kolejnym bohaterem numeru jest Boris Juchananow – dyrektor moskiewskiego Elektroteatru Stanisławski. Przybliżająca tego artystę Katarzyna Osińska koncentruje się szczególnie na postmodernistycznej estetyce jego spektakli połączonej z odwołaniami do ezoterycznych nurtów religijno-filozoficznych.

Po raz kolejny przyglądamy się działalności artystycznej, aktywistycznej i instytucjonalnej Milo Raua. Blok rozpoczynamy tekstem Wiktorii Tabak interpretującej film The New Gospel. Następnie publikujemy trzy rozmowy z tegorocznej edycji Malta Festival Poznań: z Milo Rauem, z aktorem Sébastienem Foucault oraz z dramaturgiem Stevenem Heene’em.

W następnym bloku, „Kultury lokalne”, Ewa Bal w artykule Od poddaństwa do poznawczej suwerenności. Perspektywy badań współczesnych praktyk wiedzo-twórczych kultur lokalnych zarysowujeprogram badań w ramach nowo otwartej na Uniwersytecie Jagiellońskim Pracowni badań praktyk wiedzo-twórczych kultur lokalnych.

Pod hasłem „Wiek tańca” publikujemy relację Alicji Müller z festiwalu Ciało/Umysł w Warszawie, którego tematyka oscylowała wokół przeszłości tańca i międzypokoleniowej wymiany oraz zaangażowany esej Łukasza Wójcickiego Starość na scenie tańca: potencjał porażki.

W dziale „Repertuar” polecamy recenzje spektakli: Austerlitz (reż. Krystian Lupa), Bez tytułu 9/21 (reż. Anna Karasińska), Ach, jeżeli przyjdę dać, tak okrutne, moje ostatnie pożegnanie (reż. Klaudia Hartung-Wójciak), Przemiany(reż. Michał Borczuch), Nora (reż. Radosław Rychcik), Twarzą w twarz (reż. Maja Kleczewska). Relacje z 64. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” autorstwa Magdaleny Figzał-Janikowskiej oraz z OFF Opera w Poznaniu Kamili Kuci łączy tytuł bloku „Performatywność muzyki”. Wyjątkowo rozbudowany jest dział „Festiwale”, w którym publikujemy omówienia następujących imprez: 61. Kaliskie Spotkania Teatralne – Festiwal Sztuki Aktorskiej, „Szczeliny. Kobiety w sztukach performatywnych” we Wrocławiu, XIV Spotkania Teatralne Bliscy Nieznajomi w Poznaniu: Wschód, OFF Kontrapunkt w ramach 55. Festiwalu Kontrapunkt w Szczecinie oraz Festiwal „Teatru na faktach” Paragraf/Artykuł we Wrocławiu. Wydarzenia z zagranicy omawiają natomiast Urszula Pysyk w tekście poświęconym InlanDimensions International Arts Festival 2021 oraz Kamila Łapicka recenzująca spektakl z Teatro Español w Madrycie: Edipo (A través de las llamas), reż. Luis Luque. W „Teatrze w książkach” Joanna Targoń recenzuje Kilka słów o Konradzie Swinarskim, a Bartosz Cudak i Urszula Pysyk krótko omawiają Być ze świata. Cztery eseje o etyce posthumanistycznej oraz Krytyka teatralna i krytycy. Studia o krytyce drugiej połowy XIX i początku XX wieku.

Od 2020 roku numery „Didaskaliów. Gazety Teatralnej” publikowane są tylko w internecie: www.didaskalia.pl. Dostęp jest bezpłatny.

Źródło:

Materiał nadesłany