Od 34 lat, nieprzerwanie każdego lata krakowski Rynek, jego place i uliczki na kilka dni zamieniają się w wielką scenę. Przyjeżdżają grupy teatralne z całej Polski i ze świata, by prezentować swoje spektakle. Mowa oczywiście o ULICA Festival – festiwalu teatrów ulicznych organizowanym przez Teatr KTO i dyrektora Jerzego Zonia.
34. ULICA Festival
Dziwne zdarzenia. Reaktywacja
9–11.07 | 4, 5.09
2021
Kraków | Tarnów
Dyrektor artystyczny - Jerzy Zoń
Organizacja - Teatr KTO
wstęp wolny
W tym roku po raz pierwszy ULICA Festival odbędzie się w dwóch edycjach. Podczas lipcowej zobaczymy aż 15 teatrów z Polski, Hiszpanii, Holandii, Wielkiej Brytanii i z Włoch. Kolejnych
7 zagranicznych grup (Francja, Hiszpania, Belgia, Czechy, Wielka Brytania) wystąpi
we wrześniu.
· ULICA Festival to wielkoformatowe widowiska plenerowe, spektakle teatralne, happeningi i improwizacje
· ULICA Festival prezentuje różnorodny repertuar teatrów ruchowych, ulicznych
i performatywnych z Polski i ze świata
· ULICA Festival jest otwarty na każdego widza. Wszystkie SPEKTAKLE SĄ DARMOWE,
a koordynatorzy w szczególny sposób zatroszczą się o dzieci, seniorów i osoby niepełnosprawne
Chcemy, aby 34 ULICA dostarczyła widzom nie tylko wzruszeń, ale również uprzytomniła
z całą siłą, że w teatrze nic nie zastąpi żywego kontaktu aktora z widzem, człowieka z drugim człowiekiem.
Festiwal przypomni publiczności nieuczęszczane ostatnio ulice i place Krakowa. Pokaże je
w nowych, niespotykanych i dziwnych kontekstach. Zapraszam na „Dziwne zdarzenia. Reaktywacja” 34 ULICY.
Dyrektor Jerzy Zoń
Teatr w przestrzeni miejskiej chce mówić o rzeczach istotnych
Teatr Akt pokaże widowisko ogniowe. Ogień to symbol miłości i nienawiści, kreacji
i destrukcji, walki i oczyszczenia. Ta pierwotna i tajemnicza energia stanie się kołem napędowym spektaklu Ja gore.
Teatr Biuro Podróży to obok Teatru KTO jeden z najważniejszych polskich teatrów ulicznych znanych na całym świecie. W Krakowie pokaże premierowe przedstawienie Eurydyka odwołujące się do ponadczasowych losów Orfeusza i Eurydyki, których miłość była mocniejsza niż śmierć. Niepokój i konieczność izolacji od najbliższych stały się nieoczekiwanie powszechnym doświadczeniem podczas pandemii. Dlatego najnowszy spektakl Teatru Biuro Podróży jest artystyczną reakcją na zagrożenie rozłąką z ukochaną osobą.
Teatr HoM pokaże m.in. spektakl Monsier Charlie - utrzymany w konwencji pantomimy
i stylizacji kina niemego hołd dla twórczości Charliego Chaplina.
Teatr Migro, którego domem są uliczki, place i skwery zaprezentuje 2 widowiska bez słów, oparte na ruchu i tańcu: DROM – ścieżkami Romów, czyli barwną opowieść o społeczności cygańskiej oraz Ławkę – spektakl taneczny, który z przymrużeniem oka pokazuje „uroki” codzienności.
Pjoter, czyli Piotr Chlipalski w 40-minutowym performansie Kawaler przyjrzy się funkcjonowaniu „na–swój–sposób–inteligentnego” i całkiem przystojnego jegomościa, który jest całkowicie nieprzygotowany do wspólnego życia z drugą osobą.
Propozycjami dla dzieci będą pełne śmiechu przedstawienia Teatru Szczęście, Teatru Pinezka, Teatru Scena 96 i Teatru Wagabunda. Uwaga! Śmiech jest zaraźliwy! Można śmiać się od ucha do ucha, a nawet umrzeć ze śmiechu. Nie zapominajmy jednak, że śmiech to najlepsze lekarstwo na wszelkie smutki!
Holenderska grupa Hendrick-Jan de Stuntman meets Merel Kamp pokaże pełne ekspresji, żartobliwe przedstawienie bez słów, w stylu tradycyjnego niemego kina, adresowane
do publiczności w każdym wieku. Kobieta i mężczyzna zwisają nad ziemią na zardzewiałych metalowych sprężynach. Ich swoboda jest ograniczona, ruchy niezdarne a przez
to karykaturalne. Okazuje się jednak, że mimo to przed parą bohaterów otwierają się nieograniczone możliwości… Ukazane w spektaklu damsko-męskie stereotypy urastają
do wymiaru tragikomicznej opowieści o miłości: od chwili spotkania, do nieuniknionego „i żyli długo, i szczęśliwie”.
Kolejnym zagranicznym gościem będzie Imre Bernath – niezwykły klaun i akrobata z Wielkiej Brytanii.
Hiszpan Joan Català przedstawi widowiskoPelat, w który przekracza granice pomiędzy tańcem, cyrkiem, teatrem i sztuką performansu, a także między publicznością i sceną. Opierając się na relacji performera, przedmiotu i gestu, artysta tworzy w nim przestrzeń dla wyobraźni oraz angażuje publiczność do udziału w ulotnym rytuale zbiorowego przeżycia
i współodpowiedzialności. Stworzony w 2013 roku spektakl otrzymał szereg prestiżowych nagród i od tej pory stale podróżuje po całym świecie.
Hold on! to wirtuozerski spektakl Włocha – Stefano Di Renzo, w którym artysta poddaje grawitację, przeciwwagę i siłę odśrodkową ekstremalnym testom. Wiadra wirują, kubki i piłki fruwają w powietrzu, a deski zamieniają się w katapulty.
Jak co roku warto również wybrać się na 3 spektakle gospodarza festiwalu - Teatru KTO.
Teatr KTO zainaugurował swoją działalność w 1977 roku. Od tamtej pory zespół gościł w ponad 250 miastach w przeszło 40 krajach na 5 kontynentach. Niezmiennie od 44 lat jego dyrektorem jest Jerzy Zoń.
9.07 o godz. 22:00 zaprezentuje Zapach czasu - jedną z najbardziej spektakularnych plenerowych inscenizacji Jerzego Zonia, w której reżyser przywołuje zaczarowany, wypełniony nadziejami i lękami świat dzieciństwa.
10.07 o godz. 22:00 odbędzie się monumentalne widowisko plenerowe Ślepcy. 11 lat po premierze – w roku, w którym pandemia koronawirusa dotyka ludzkość, jest ono tym bardziej gorzką diagnozą mechanizmów rządzących współczesnym światem, nieracjonalnych wyborów, strachu, nieuczciwości i dezinformacji. Coś, co wczoraj wydawało się fikcją, dzisiaj może okazać się rzeczywistością...
11.07 o godz. 15:00 Teatr KTO pokaże wędrujący spektakl uliczny Peregrinus, będący wycinkiem z jednego dnia współczesnego everymana. W efektownej wizualno-choreograficznej formie, z groteskowym przymrużeniem oka Jerzy Zoń dotkliwie obnaża pułapki współczesnego świata, w które masowo dajemy się łapać, tracąc bezrefleksyjnie linie papilarne naszych dusz.
Dokładny program ULICA Festival: teatrkto.pl/ulica-festival
W sobotę 10.07 i w niedzielę 11.07 na Rynku Podgórskim ULICA Festival zaprosi na niezwykłe wydarzenia, które odbędą się w ramach projektu EOG „Cztery odcienie teatru” – Bogumiła Delimata La Bogusha & Cristo Osorio oraz Tatarski Zespół Buńczuk.
Bogumiła Delimata La Bogusha to malarka i tancerka flamenco urodzona we Wrocławiu w cygańskiej rodzinie o tradycjach muzycznych. Od kilkunastu lat mieszka w Granadzie. Cristobal Osorio – pochodzący z Barcelony jeden z najwybitniejszych śpiewaków flamenco. Para artystów spotyka się na scenie, by zabrać widzów w wyjątkową muzyczną podróż
po krainach wypełnionych flamenco, muzyką cygańską, ognistą rumbą i rytmicznym bolero.
Przepiękne stroje, tradycyjne pieśni i tańce oraz autentyczne brzmienie tatarskiego języka –
to wszystko zachwyci uczestników jedynego w swoim rodzaju koncertu Tatarskiego Zespołu Taneczno-Wokalnego Buńczuk 10 lipca o godz. 19:00 na Rynku Podgórskim. Założona w 1999 roku w Białymstoku grupa skupia w swoich szeregach dzieci, młodzież i osoby dorosłe pochodzenia tatarskiego oraz z mieszanych rodzin tatarskich. Ich artystyczna praca opiera się przede wszystkim na pielęgnacji kultury przodków społeczności tatarskiej mieszkającej
w większości na Podlasiu. Buńczuk aktywnie promuje kulturę tatarską w kraju i za granicą,
a tym samym – wielokulturowość i wielobarwność Podlasia.
teatrkto.pl/2021/04/21/cztery-odcienie-teatru/
ULICA Festival – miejsce dostępne dla każdego
Podczas ULICY zatroszczymy się o seniorów i osoby z niepełnosprawnościami. Stworzymy specjalnie dla nich wydzielone strefy oraz zapewnimy asystentów, którzy pomogą
w przemieszczaniu się i zajmowaniu wygodnych miejsc z najlepszą widocznością.
ULICA Festival finansuje Miasto Kraków.
Weekendy 9-11.07 (a później 4, 5.09) sprawią, że Kraków na chwilę oderwie się
od codzienności.
Wrócą bajki nieuchronnie. Tak. Niebawem będą bądź już są, już się dzieją. Na ulicy Szewskiej lub u wylotu Grodzkiej na Rynek Główny. Albo w rogu Małego Rynku, przy Mikołajskiej.
Albo na gigantycznej płycie przed strzelistym jak Dolomity kościołem w Podgórzu. Albo przed fontanną na Placu Szczepańskim (...) W jednym z tych miejsc bądź w kilku naraz – ktoś wędruje na rękach, podbijając stopami kolorową piłkę, ktoś nieludzko elastyczny sam siebie zmienia
w gordyjski węzeł, ktoś z czerwoną piłką na nosie żongluje piętnastoma bananami, ktoś
z wysokości szczudeł patrzy na Kraków litościwie i czule niczym Guliwer na krainę Liliputów, ktoś do niewidzialnych lin przyczepiony tańczy na ścianie Wieży Ratuszowej jak w „Burzy” Szekspira duszek Ariel pląsał w powietrzu nad wyspą Prospera. I wielu, wielu innych wędrownych cudaków inne bajki snuje przy pomocy kilku niecodziennych gestów – więc ludzie zatrzymują się na chwilę i stoją, patrzą, słuchają. Bo jak się nie zatrzymać, jeśli to wydarzenie cudaczne uwierać wyobraźnię zaczyna, nęci ją, budzi mózg z drzemki, z obojętności i skłania do dociekań, do snucia własnej opowieści?
Paweł Głowacki
ULICA Festival – korzenie i historia
Całodzienne widowiska odgrywane na placach miast i zboczach gór podczas Dionizji, przedstawienia średniowiecznych jarmarcznych trup, moralitety, spektakle spod znaku commedii dell’arte, happeningi, improwizacje, a wreszcie kameralne i wielkoformatowe realizacje plenerowe Bread and Puppet stanowią korzenie współczesnego teatru ulicznego.
Od lat sześćdziesiątychubiegłego stulecia (pierwsze widowiska Petera Schumanna w Bread and Puppet) rośnie na nowo popularność sztuki ulicznej we wszystkich jej odsłonach – spektakle teatralne i taneczne, koncerty, pokazy iluzjonistyczne i akrobatyczne stają się, jak dawniej pożądanym elementem pejzażu kulturowego miast, miasteczek i wsi poprzez coraz intensywniejszą obecność w otwartych przestrzeniach.Język teatru ulicznego ewoluował
i wzbogacał się o nowe środki wyrazu zdolne dostarczyć nie tylko rozrywkę (często niewybredną), ale i kreować przekaz opisujący skomplikowane relacje międzyludzkie
i diagnozować problemy społeczne.Prawdziwy rozkwit teatru ulicznego obserwujemy
w latach osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku. To wtedy europejskie festiwale teatralne z impetem zdobyte zostały przez ulicznych artystów teatrów francuskich – m.in.: Royal de Luxe, Jo Bithume, Générik Vapeur, Cosmos Kolej, Le Prato; hiszpańskich – m.in.: Semola, Xarxa; włoskich – m.in.: Leo Bassi, Les Colombaioni, Nucleo; rosyjskich – Licedei. Przedstawienia uliczne i widowiska plenerowe tych teatrów cieszyły się olbrzymim zainteresowaniem publiczności i uznaniem krytyki, wyznaczały kierunki estetyczne
i ustanawiały bardzo wysoki poziom realizacji. Z wolna otwierała się „żelazna kurtyna”, aby
w końcu pokazać szare, smutne i pustawe ulice i place miast środkowej i wschodniej Europy. Do tej otwartej i wolnej nareszcie przestrzeni zaczęli ściągać artyści uliczni z całej Europy.
Po jeleniogórskim, pierwszym w Polsce festiwalu teatrów ulicznych (pionierskie dzieło Aliny Obidniak) powstał w Krakowie, z inicjatywy Jerzego Zonia, w roku 1987 Międzynarodowy Festiwal Teatrów Ulicznych, obecnie pod nazwą ULICA. Ponad trzydzieści edycji festiwalu zgromadziło dwuipółmilionową widownię, która oklaskiwała najwybitniejsze zespoły z całego świata, wśród nich polskie teatry uliczne: Teatr Ósmego Dnia, Akademia Ruchu, Teatr KTO, Teatr Snów, Teatr Pinezka, Teatr Biuro Podróży, Teatr A Part, Teatr Strefa Ciszy, Teatr Akt.
JERZY ZOŃ - Dyrektor i założyciel Teatru KTO oraz ULICA Festival
Jeden z prekursorów teatru ruchu. Autor monumentalnych widowisk plenerowych, które obejrzało ponad 3 000 000 widzów w ponad 40 krajach na całym świecie. Twórca charakterystycznego pozawerbalnego języka teatralnego, który jest znakiem rozpoznawczym Teatru KTO i źródłem jego międzynarodowych sukcesów.
Kreator i dyrektor ULICA Festival, realizowanego od 1988 roku.
Reżyser, scenarzysta i producent wielkich widowisk plenerowych i międzynarodowych projektów teatralnych.
Jerzy Zoń został uhonorowany za szczególne osiągnięcia w dziedzinie teatru m.in.:
Nagrodą Teatralną im. Stanisława Wyspiańskiego, Złotym Krzyżem Zasługi, Srebrnym Krzyżem Zasługi, Medalem Gloria Artis, Medalem Honoris Gratia, Odznaką Zasłużony Działacz Kultury