11 maja, godz. 17:00
Strefa BE, ul. Jagiellońska 1
Ogłaszanie końca towarzyszy nam na co dzień. Co chwilę coś się kończy – system, zasady, sztuka, czy po prostu rzeczywistość, jaką znamy. Koniec przeraża, ciekawi, bywa gwałtowny, ale też niezauważalny. Nie zawsze można wyznaczyć moment, w którym się wydarza. Koniec można też sprowokować, narzucić. Co lub kto może naruszyć status quo – szaleniec, prorok? Co decyduje o sprawczości takiej figury? Czy można się jej oprzeć, pozbawić ją znaczenia? Czy koniec może być doświadczeniem twórczym?
Na te i inne pytania spróbują odpowiedzieć uczestnicy/czki spotkania towarzyszącego premierze spektaklu Salome O. Wilde’a w reżyserii Kuby Kowalskiego:
Zbigniew Mikołejko – filozof religii, eseista, kierownik Zakładu Badań nad Religią i profesor w Instytucie Filozofii i Socjologii PAN w Warszawie, członek Amerykańskiej Akademii w Rzymie (1996) oraz Towarzystwa Naukowego Warszawskiego (2020), autor książek m.in.: Śmierć i tekst. Sytuacja ostateczna w perspektywie słowa, W świecie wszechmogącym. O przemocy, śmierci i Bogu, Między zbawieniem a Smoleńskiem. Studia i szkice o katolicyzmie polskim ostatnich lat,
Mira Marcinów – filozofka i pisarka, laureatka Paszportu Polityki. Autorka Historii polskiego szaleństwa i książki Bezmatek, naruszającej społeczne status quo, którą poświęciła relacji z matką i konfrontacji z jej śmiercią,
Marek Chlanda – artysta łączący praktykę choreograficzną, ruchową i performatywną w twórczości rysunkowo-malarsko-rzeźbiarskiej. Autor cyklu rysunków i grafik Beatyfikacje z 2007 roku poświęconego statusowi wyjątkowości m. in. takich postaci, jak Émile Cioran, Katarzyna Kobro, Mark Rothko, Wanda Boniszewska, Janusz Korczak, Nelly Sachs, Antonin Artaud czy Jerzy Grotowski.
Spotkanie poprowadzi: Marta Bryś – doktor nauk humanistycznych, absolwentka teatrologii na Uniwersytecie Jagiellońskim współpracująca z instytucjami i organizacjami jako kuratorka i producentka (m.in. Krakowskie Reminiscencje Teatralne, Teatr POP-UP, Krakowski Salon Sztuki, CARGO Marka Chlandy w Cricotece). Wykładowczyni Wydziału Aktorskiego AST im. St. Wyspiańskiego w Krakowie, członkini redakcji czasopisma „Didaskalia. Gazeta Teatralna”. Autorka książki Doświadczenie postpamięci w teatrze (2020).