Inne aktualności
-
Nowy RAPTULARZ: Misterium Wielkiej Nocy 18.04.2025 15:18
-
E-teatr życzy radosnej i spokojnej Wielkanocy! 18.04.2025 09:00
-
Warszawa. Michał Merczyński dyrektorem Nowego Teatru 17.04.2025 18:58
- Łódź. Stypendia artystyczne Miasta Łodzi dla 16 laureatów 17.04.2025 18:03
- Warszawa. Maraton spektakli z nutką ekologii na urodziny Teatru Bohema House 17.04.2025 17:05
- Katowice. Ruszył nabór ofert do XX edycji programu „Lokal na kulturę” 17.04.2025 16:24
-
Kielce. Jacek Jabrzyk wygrał konkurs na dyrektora Teatru im. Stefana Żeromskiego 17.04.2025 16:13
- Dolny Śląsk. Miejski Ośrodek Kultury i Sztuki w Oleśnicy oraz Teatr Tańca MOMENTUM zapraszają do udziału w konkursie 17.04.2025 15:48
- Warszawa. II Festiwal Musica Sacra w stolicy od 27 kwietnia do 4 maja 17.04.2025 14:51
- Pomorskie. Spotkanie z Krzysztofem Zanussim i spektakl „Być jak Charlie Chaplin” w Kębłowie 17.04.2025 14:21
- Gdańsk. Misterium Krzyża w Wielki Piątek. Organizuje je Bractwo św. Pawła 17.04.2025 13:49
- Warszawa. W Operze Narodowej – warsztat choreograficzny „Kreacje 17” 17.04.2025 13:46
- Pogrzeb Jadwigi Jankowskiej-Cieślak – w środę w Józefowie pod Warszawą 17.04.2025 13:30
- Katowice. Adam Balas zarekomendowany na dyrektora NOSPR 17.04.2025 13:02
„Po polsku i po kozacku” zatańczą w piątek 29 kwietnia na Rynku Głównym tancerze baletu Cracovia Danza w ramach obchodów Międzynarodowego Dnia Tańca. Wydarzenie jest częścią ogólnopolskiej akcji TańczMY organizowanej od 2019 roku przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Tegoroczny repertuar akcji zrzeszającej środowisko taneczne skupiony jest na temacie wojny na Ukrainie. Akcje organizowane w ramach TańczMY mają pokazać solidarność z narodem ukraińskim. Pisze Anna Piątkowska w „Dzienniku Polskim”.
„Po polsku i po kozacku” to program taneczny prezentujący polski repertuar balowy końca XIX wieku. Jest to niezwykle różnorodny i istotny okres dla sztuki tańca, kiedy na tanecznych salonach królowały galopy, kadryle, polki a także kozaki.
Ten typowy ukraiński taniec, dziś zaliczany do tańców narodowych Ukrainy, przywędrował z kresów na salony całej XIX-wiecznej Europy. Moda na Kozaki sprawiła, że mistrzowie tańca tworzyli nowe formy zawierające elementy skocznego, żywiołowego Kozaka stanowiące popisy sprawności ruchowej młodzieży uczęszczającej na salonowe bale. Kozak zaistniał też w repertuarze baletów tamtych czasów. Już od końca XVIII wieku Kozak stanowił oryginalną, pełną wirtuozerii formę tańca charakterystycznego obecnego w ówczesnych pozycjach baletowych w Polsce.