Inne aktualności
- Wrocław. „Szeol” Seans teatralny Studia WACHOWICZ/FRET 13.03.2025 18:37
- Jelenia Góra. Premiera „Obcego w lesie” w Zdrojowym Teatrze Animacji 13.03.2025 18:34
- Warszawa. MKiDN: 189 projektów otrzymało dofinansowanie w ramach programu „Muzyka” 13.03.2025 15:57
- Kraków. „Magiczna rana” Masłowskiej premierowo w Teatrze Słowackiego 13.03.2025 15:48
-
Kraków. Remigiusz Brzyk reżyseruje spektakl „Saga rodu Szyców” w Teatrze Ludowym 13.03.2025 15:09
-
Warszawa. Muzyczny spektakl „Alibajda Bis” w ramach Otwartej Sceny IT 13.03.2025 14:39
- Sopot. Energa sponsorem tytularnym Opery Leśnej 13.03.2025 14:34
-
Kraj. „Fidelio” po raz pierwszy w cyklu The Met: Live in HD 13.03.2025 13:39
- Bielsko-Biała. Prace bielskich artystów na przystankach autobusowych 13.03.2025 13:04
- Warszawa. Związek Kompozytorów Polskich przyznał doroczne nagrody trzem osobom 13.03.2025 12:49
- Bydgoszcz. Marcowe pokazy „Stelli Walsh. Najszybszej osoby świata” w Teatrze Polskim 13.03.2025 12:32
- Bytom. Teatr Tańca i Ruchu Rozbark zaprasza na Red Carpet Concerts # 1 13.03.2025 12:21
-
Londyn. Portrety Stanisława Wyspiańskiego po raz pierwszy w Wielkiej Brytanii 13.03.2025 11:45
-
Wrocław. Sam na deskach! Zgłoś monodram i wygraj 7 tys. zł 13.03.2025 11:27
„Po polsku i po kozacku” zatańczą w piątek 29 kwietnia na Rynku Głównym tancerze baletu Cracovia Danza w ramach obchodów Międzynarodowego Dnia Tańca. Wydarzenie jest częścią ogólnopolskiej akcji TańczMY organizowanej od 2019 roku przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Tegoroczny repertuar akcji zrzeszającej środowisko taneczne skupiony jest na temacie wojny na Ukrainie. Akcje organizowane w ramach TańczMY mają pokazać solidarność z narodem ukraińskim. Pisze Anna Piątkowska w „Dzienniku Polskim”.
„Po polsku i po kozacku” to program taneczny prezentujący polski repertuar balowy końca XIX wieku. Jest to niezwykle różnorodny i istotny okres dla sztuki tańca, kiedy na tanecznych salonach królowały galopy, kadryle, polki a także kozaki.
Ten typowy ukraiński taniec, dziś zaliczany do tańców narodowych Ukrainy, przywędrował z kresów na salony całej XIX-wiecznej Europy. Moda na Kozaki sprawiła, że mistrzowie tańca tworzyli nowe formy zawierające elementy skocznego, żywiołowego Kozaka stanowiące popisy sprawności ruchowej młodzieży uczęszczającej na salonowe bale. Kozak zaistniał też w repertuarze baletów tamtych czasów. Już od końca XVIII wieku Kozak stanowił oryginalną, pełną wirtuozerii formę tańca charakterystycznego obecnego w ówczesnych pozycjach baletowych w Polsce.