Najnowszy, podwójny (181/182) numer „Didaskaliów. Gazety Teatralnej” otwiera tekst Katarzyny Niedurny o studenckich latach Konstantego Puzyny na polonistyce UJ oraz jego przyjaźni z kolegami ze studiów: Ludwikiem Flaszenem, Janem Błońskim i Andrzejem Kijowskim.
W bloku „Stanisławski” przedstawiamy artykuły proponujące nowe sposoby odczytywania i analizy metod pracy rosyjskiego reżysera. Agata Dziegieć i Krystian Barzykowski zestawiają wybrane aspekty systemu Stanisławskiego, szczególnie „pamięć emocjonalną”, ze współczesnymi badaniami psychologicznymi, z kolei Katarzyna Osińska polemizuje z tezami zawartymi w najnowszej książce Marii Shevtsovej „Stanisławski na nowo”.
W bloku „Kalekowanie sztuk performatywnych”, który kontynuujemy od kilku numerów, Magdalena Zdrodowska pisze o estetyce horyzontalnej i łóżkowym aktywizmie jako pandemicznej wywrotowej horyzontalności, Katarzyna Biela analizuje spektakl „Madam Eva, Ave Madam” Teatru Zenkasi, przyglądając się jednocześnie funkcjonowaniu niepełnosprawności w polskim teatrze lat 90. Sarah Hopfinger natomiast publikuje score choreograficzny własnego performansu „Pain and I”.
W numerze znajdują się również dwa teksty komentujące polskie pokazy spektaklu „Hamlet” Teatro La Plaza w Limie: recenzja Adrianny Joanny Mickiewicz oraz esej Justyny Lipko-Koniecznej.
Następny blok to „Ekologia”. Publikujemy w nim artykuł Zuzanny Berendt analizujący trzy spektakle Weroniki Szczawińskiej i Piotra Wawra jr: „Rozmowa o drzewach”, „Miejski ptasiarz” i „Grzyby” tworzące trylogię przyrodoznawczą. Na tym przykładzie autorka analizuje kwestię reprezentacji scenicznej obiektów nie-ludzkich w perspektywie teorii trzech ekologii Félixa Guattariego.
W części „Praca w teatrze” Andrzej Błażewicz pisze o efektywności pracy i jakości życia osób pracujących w systemie godzinowym 10:00-14:00 i 18:00-22:00, który niedawno stał się przedmiotem dyskusji osób realizujących spektakle w teatrach repertuarowych. Autor bazuje na wynikach przeprowadzonej przez siebie ankiety.
W bloku „Audialność” Maciej Guzy analizuje możliwe kierunki rozwoju sfery dźwiękowej performansu w tekście „Co poza muzycznością? Kilka uwag o możliwych kierunkach rozwoju polskich studiów nad dźwiękiem teatralnym”. Artykułowi towarzyszy rozmowa Guzego z Teoniki Rożynek i Karolem Nepelskimo relacjach między środowiskami teatralnymi i muzycznymi, performatywności muzyki, podejściu uczelni muzycznych do sztuk scenicznych oraz miejscu kompozytorek i kompozytorów w teatralnych hierarchiach.
Osobny blok poświęcony jest teatrowi dla młodej widowni. Agata Skrzypek recenzuje spektakl „You can fail. Porażka show” Teatru 21 i Teatru Komedia w Warszawie, a Zofia Dąbrowska podsumowuje sezon 2023/2024 niedawno otwartego Teatralnego Instytutu Młodych przy Teatrze Ludowym w Krakowie.
Publikujemy recenzje spektakli „Antygona w Molenbeek”, „Lista uchybień”,„Zemsta”, „Rapeflower”, „Dzieje grzechu”, „Czarodziejska góra”, „Grzybki”, „Don Giovanni’s Inferno”, relacje z festiwali Kontrapunkt w Szczecinie, Kontakt w Toruniu, Mandala Performance Festival we Wrocławiu oraz Polska Platforma Tańca w Łodzi, a także esej o poświęconym Akademii Ruchu projekcie Komuny Warszawa Teatr AR.50: RE/MIXY akcji z lat 70., 80. i 90.
Numer zamykają noty o książkach „Rozmowy o obecności w teatrze/Conversations About Presence in Theatre” pod redakcją Justyny Czarnoty i Katarzyny Piwońskiej, niedawno opublikowanym dramacie Pipsy Lonki „cztery dni bliskości” w przekładzie Marty Orczykowskiej, antologii tekstów Joanny Oparek „Rozczarowanie jest seryjnym mordercą” oraz książce Katarzyny Kalinowskiej, Katarzyny Kułakowskiej, Eweliny Wejbert-Wąsiewicz i Emilii Zimnicy-Kuzioły Teatr bliskiego kontaktu. Studia przypadków grup teatralnych.
Całość dostępna bezpłatnie online: https://didaskalia.pl/pl/numer/didaskalia-181182
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.