Cały numer dostępny bezpłatnie online: https://didaskalia.pl/pl/numer/didaskalia-185.
Lutowy numer „Didaskaliów. Gazety Teatralnej” otwiera artykuł Witolda Mrozka i Marii Jasińskiej, zatytułowany „Nuda cudzego cierpienia. Teatr w Polsce wobec Ukrainy, Ukraińców i Ukrainek u progu czwartego roku pełnoskalowej inwazji”, w którym autorzy analizują reakcje polskiego środowiska teatralnego na wojnę w Ukrainie i sytuację ukraińskich artystów w Polsce. Na kolejny dział, zatytułowany „Rozliczenia”, składają się dwa artykuły: „Krytyka i nostalgia. O problematyczności przełomu w rosyjskiej kulturze lat dziewięćdziesiątych” Katarzyny Osińskiej oraz „I byłoby to wszystko śmieszne, gdyby nie było takie smutne. «Sprawa teatralna» w Rosji” Julii Głębockiej.
W części „Wolna Republika Wiedeńska” publikujemy materiały dotyczące festiwalu Wiener Festwochen pod dyrekcją Milo Raua: omówienie edycji z 2024 roku (tekst „Dzieci wolnej republiki” Justyny Landorf) oraz tłumaczenie dokumentu programowego „Deklaracja Wiedeńska”.
Kolejny dział poświęcony jest twórczości Åsy Sonjasdotter. Jej działalność artystyczną i badawczą przybliża Martyna Dziadek w artykule „Kultywowanie sprzeciwu. Analiza wystaw Åsy Sonjasdotter w kontekście plantacjocenu”.
Kolejne dwa teksty, połączone wspólnym hasłem „Psujzabawy”, dotyczą kwestionowania patriarchalnych narracji: Wiktoria Krzywonos analizuje dramat Jolanty Janiczak „I tak mi nikt nie uwierzy”, a Zofia Dąbrowska recenzuje spektakl grupy Teraz Poliż „Przewodnik feministycznej psujzabawy” w reżyserii Miry Mańki.
W „Repertuarze” możemy przeczytać recenzje: Stanisława Godlewskiego z „Orfeusza” w reżyserii Anny Smolar w TR Warszawa, Moniki Świerkosz z „Amoroso” Janusza Orlika w Teatrze Klucz w Poznaniu, Marceliny Obarskiej z „Susan Sontag” Agnieszki Jakimiak i Mateusza Atmana w Teatrze im. Stefana Jaracza w Olsztynie, Jowity Mazurkiewicz z „Przetrwają silniejsi? Filoktet survival” Centrum Sztuki Włączającej/Teatru21, Zuzanny Piekarskiej z „Laguny” Pawła Sakowicza w TR Warszawa i Szymona Golca z „Australii” Tadeusza Pyrczaka w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie.
W dziale „Festiwale” znajduje się jeden tekst „Wyznania” Pawła Schreibera, będący relacją z 23. Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy.
W dziale „Zagranica” możemy przeczytać dwa teksty. Pierwszy, „Trylogia z oblężenia” autorstwa Magdaleny Hasiuk, to omówienie spektaklu na podstawie tragedii Sofoklesa i Ajschylosa, wyreżyserowanego przez Stefano Tè we współpracującym z zakładami karnymi Teatro dei Venti w Modenie. Drugi tekst, „Frank Castorf i demony Hansa Fallady” Marka Podlasiaka, traktuje o „Kleiner Mann – was nun?” na podstawie powieści Hansa Fallady w reżyserii Franka Castorfa, wystawionym w Berliner Ensemble.
Numer kończymy, jak zwykle, „Teatrem w książkach”. Antoni Michnik omawia antologię tekstów Emila Františka Buriana „Teatr dynamiczny”, Joanna Walaszek recenzuje „Teatr niepokornej myśli i wyobraźni. Jestem Zamkow” Ewy Łubieniewskiej, a Marta Bryś pisze o publikacji „Szajna. Szajnisko. Portret zakulisowy” Agnieszki Berlińskiej. W „Notach o książkach” Szymon Golec pisze o „Performansach plastycznych Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej, a Zuzanna Piekarska recenzuje „POV: masz kilka(naście) lat i… Antologię polskich sztuk dla młodej widowni”.