Co czeka nas w Przestrzeniach Sztuki Teatr w październiku? Premiery i pokazy spektakli, festiwale, dyskusje, spotkania, wernisaż wystawy – o szczegółach najciekawszych inicjatyw informujemy poniżej. Wydarzenia organizowane są przez ośrodki w pięciu miastach: Łodzi, Krakowie, Olsztynie, Rzeszowie i Zielonej Górze.
Priorytetem programu Przestrzenie Sztuki Teatr jest umożliwienie pracy artystom nieposiadającym stałego miejsca do pracy twórczej i prezentacji swoich dokonań, pozbawionym stałego dostępu do infrastruktury kultury. Wydarzenia projektowane są również z myślą o lokalnym środowisku, aby móc odpowiadać na potrzeby nie tylko artystów, ale i publiczności regionu.
W trzeciej edycji programu, która będzie trwać do końca tego roku, bierze udział pięć ośrodków teatralnych rozsianych po całej Polsce: Fabryka Sztuki w Łodzi, Teatr Figur Kraków, Fundacja Działań Twórczych w Krakowie, Teatr im. Stefana Jaracza w Olsztynie, Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie i Teatr Lubuski w Zielonej Górze. Więcej można przeczytać tutaj
Fabryka Sztuki w Łodzi
We wrześniu w Fabryce Sztuki w Łodzi odbyła
się premiera spektaklu „Z babki prababki” – jednego
z dwóch projektów wyłonionych w V edycji konkursu Szklarnia
– Inkubator Teatralny. Spektakl przygotowały trzy twórczynie:
Katarzyna Regulska, Anna Maria Kosik i Katarzyna Myrda. Ich praca nad
projektem była procesem zarówno artystycznym, jak i wspólnotowym –
obejmowała spotkania z łodziankami, kręgi międzypokoleniowe i rozmowy
o kobiecym dziedzictwie. Twórczynie sięgnęły po historie rodzinne –
te przekazywane wprost i te zaszyfrowane w codziennych
gestach – i połączyły je z własnymi doświadczeniami, tworząc
wielowarstwową opowieść o pamięci, sile i przemianie. „Z babki
prababki” to spektakl, w którym ruch, słowo i śpiew przeplatają
się, tworząc przestrzeń rytuału i spotkania. W centrum znalazły się
pytania o to, co dziedziczymy po poprzednich pokoleniach
i jak świadomie możemy to przekształcać. Publiczność wypełniła salę Fabryki
Sztuki do ostatniego miejsca, a atmosfera premiery była równie
intymna, co wspólnotowa. Każdy z projektów realizowanych
w ramach rezydencji Szklarnia otrzymuje kompleksowe wsparcie:
dofinansowanie w wysokości 20 tys. zł, przestrzeń na próby
i premiery, pomoc mentorską, produkcyjną i promocyjną, a także
profesjonalną dokumentację spektaklu. Dzięki temu młodzi twórcy
i twórczynie niezależnego teatru mogą pracować w warunkach zbliżonych
do tych, jakie oferują sceny repertuarowe.
Kolejna premiera w ramach tegorocznych rezydencji odbyła się 5 października. Widzowie zobaczyli monodram Wojciecha Wójcika „HE/HIS/HIM”, podejmujący refleksję nad współczesną męskością. W połowie października czeka nas Field Improvisation Festival, który w całości skupia się na sztuce dźwięku. Będzie to połączenie muzyki, nagrań terenowych i improwizacji w wykonaniu artystów-specjalistów, który tworzą utwory w oparciu o field recording. 16 października w ramach cyklu #przepraszamy, że w czwartek odbędzie się koncert Product May Contain.
Teatr Figur Kraków, Fundacja Działań Twórczych
w Krakowie
We wrześniu odbyły się premiery trzech spektakli laureatów
konkursu na produkcję przedstawienia dla dorosłych i dla młodzieży.
5 września Anna Kończal-Bochenek zaprezentowała swój spektakl dla
dorosłych „Rozkład jazdy” na podstawie tekstu Petra Zelenki,
w reżyserii Filipa Bochenka; 17 września duet reżyserski Great Oto
zaprezentował przedstawienie dla młodzieży „Tape”, a 26 września
odbyła się premiera spektaklu „Frogshop” w reżyserii Dominika Setlaka.
Wszystkie pokazy, przy komplecie widowni, zostały zaprezentowane na scenie
Teatru Figur.
W październiku odbędą się pokazy dwóch spektakli: „Frogshop” w reż. Dominika Setlaka (10-11.10) oraz „Rozkład jazdy” w reż. Filipa Bochenka (17-18.10).
Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie
W dniach 19–21 września odbyły się V Podkarpackie
Konfrontacje Teatralne, które zapraszały wszystkie zespoły miłośnicze –
niezależnie od formy i doświadczenia – do wspólnego świętowania
teatru. Na uczestników Konfrontacji czekały prezentacje spektakli oceniane
przez profesjonalne jury, inspirujące warsztaty aktorskie, wokalne
i ruchowe prowadzone przez doświadczonych twórców oraz spotkania
i rozmowy, które pozwoliły na wymianę doświadczeń i integrację
środowiska teatralnego Podkarpacia – zarówno grup niezależnych, jak
i artystów zawodowych. Na tegorocznym PKT zaprezentowały się: Teatr
Fredreum ze spektaklem „Uszatek”, Teatr S.A.N ze spektaklem
„Dziewczyna, która chciała być mapą”, Andrzej Wilgosz ze spektaklem
„Kadisz”, Teatr Blagier ze spektaklem „Pestki”, Teatr Kąt
ze spektaklem „Myszy i ludzie”, Teatr Baccalaureus ze spektaklem
„Serenada”, Grupa (Nie)wyrafinowani ze spektaklem „Koperek/Copernicus”,
Niezależna Grupa Teatralna Wariates ze spektaklem „Як мі бьіло перше (Jak
mi było persze)”, Teatr Mojra ze spektaklem „Mojry”, Barbara
Gembrowicz ze spektaklem „Urodziny” oraz Grupa GAFA ze spektaklem
„Sylwia”.
Na początku października odbędzie się 3. (Podkarpacki) Flisz Poetycki im. Jerzego Pleśniarowicza – Literacki Festiwal Teatru Siemaszkowej „Międzysłów Karpat”. W ramach wydarzenia odbędzie się pokaz spektaklu „Niebieski wóz według Stanisławy Kopiec” w reżyserii Janusza Pokrywki, a po nim dyskusja prowadzona przez dyrektorów festiwalu: Jakuba Pacześniaka oraz Jadwigę Jagodę Skowron. Udział w rozmowie wezmą profesorowie Jan Wolski i Janusz Pasterski, a także obecni na wydarzeniu poeci z regionu oraz wszyscy zainteresowani uczestnicy.
Teatr im. Stefana Jaracza w Olsztynie
We wrześniu na Scenach Margines i Kameralnej
Teatru Jaracza w Olsztynie odbyło się wyjątkowe spotkanie lokalnych grup
teatralnych. Wydarzenie zgromadziło uczestników z różnych miejscowości
regionu – od młodzieżowych zespołów szkolnych, przez amatorskie grupy
pasjonatów, aż po teatry seniorów. Dzięki Festiwalowi Teatrów
Miłośniczych sceny ożyły barwnymi opowieściami. Spotkania nie
ograniczały się jedynie do prezentacji spektakli – odbywały się również
dyskusje, warsztaty i kuluarowe rozmowy. Połączyła nas wspólna fascynacja
teatrem, a także trafne i czasem bolesne refleksje, śmiałe żarty,
ciekawość wobec historii drugiego człowieka, a nawet tajemnicza obecność
duchów, które – i co chyba nikogo nie dziwi – mają w teatrze
swoje specjalne miejsce. Wydarzenie pokazało, że teatr może łączyć pokolenia,
miasta i różnorodne doświadczenia. To nie tylko scena
i przedstawienia, ale przede wszystkim ludzie – pełni pasji, ciekawości
i otwartości, gotowi dzielić się swoją energią i inspiracjami.
10 i 11 października odbędą się dwa pokazy spektaklu „Jak płakać w miejscach publicznych” w reżyserii Pameli Leończyk. Jest on oparty na głośnej książce Emilii Dłużewskiej, która w zabawny (i tym bardziej przejmujący) sposób rozprawia się z tematem depresji. Mieszkańcy i mieszkanki Olsztyna zostaną zaproszeni także na trzy spotkania w ramach Dialogu międzypokoleniowego.
Teatr Lubuski w Zielonej Górze
We wrześniu w Zielonej Górze odbył się II Festiwal Niezależnych Teatrów Lalkowych i Teatrów Formy. Zaproszone zespoły teatralne mogły zaprezentować się trzykrotnie. Najpierw podczas Małego Korowodu Winobraniowego, następnie ich występy były częścią Wielkiego Korowodu Winobraniowego. Podczas finału mogliśmy zobaczyć spektakle zaproszonych zespołów, natomiast Teatr Wagabunda przeprowadził dwudniowe warsztaty i zabawy dla całych rodzin: „Stara Zagroda”, „Remiza retro” oraz zaprezentował mini-spektakl Aleksandra Makagona „Cyrk to ja”. W sobotni wieczór obejrzeliśmy „GO!” Teatru Terminus A Quo – artystyczną wypowiedź grupy, wobec zjawiska powszechnej komercjalizacji życia artystycznego w ogóle: katastroficzny obraz cyberprzestrzeni. Drugim spektaklem była „Siła patyny” Interaktywnej Grupy Teatralnej Asocjacja 2006 z Poznania – widowisko plenerowe, poświęcone prof. Jarosławowi Maszewskiemu (który był m.in. scenografem, aranżerem wystaw, animatorem kultury). Na koniec Teatr Karmazyn zaprezentował „Orient” – niezwykły pokaz imponującego tańca z ogniem w stylu orientalnym.
W pierwszych dniach października otworzymy wystawę „Halina Lubicz: o początkach teatru lalkowego w Zielonej Górze”, która będzie miała swoją część plenerową oraz ekspozycję wewnątrz budynku teatru.