EN

3.11.2020, 15:57 Wersja do druku

Kraj. Listopad w Polskiej Sieci Tańca

W listopadzie Polska Siec Tańca zawita w
Kielcach, Sopocie i Nowej Soli.

fot. Andrzej Grabowski

„Fabula Rasa” - połączenie prozy Edwarda Stachury, muzyki Stanisława Moniuszki  i tańca.
Polski Teatr Tańca; choreografia, koncepcja: Maciej Kuźmiński; muzyka: Zbigniew Kozub, Stanisław Moniuszko

Ten spektakl nie jest do oglądania. Ten spektakl jest do odkrycia. Co jest w nim do odkrycia?
Między innymi to, że każdy spektakl jest zawsze tylko spektaklem. Spektaklem-opisem – czegoś co jest.
Spektaklem, w którym wszystkie gesty są tylko gestami. I nigdy nie są tym, co – z mniejszym lub większym popisem – usiłują pokazać.

Ten spektakl jest opisem świata-który-powstał,
czyli świata-który-nie-powstał,
bo powstanie świata jest wiecznym powstawaniem świata.

Ja staję się w zetknięciu z Ty; stając się Ja, mówię Ty. Każde prawdziwe życie jest spotkaniem.
Ten spektakl jest spotkaniem.
Od pierwszej sekundy spektaklu wyruszamy w niepokojącą, hipnotyczną podróż w głąb osobowości człowieka, która ulega zagładzie, aby odrodzić się w perspektywie metafizycznej. Punktem zwrotnym jest moment przejścia granicy dwóch światów – doczesności i wieczności. Maciej Kuźmiński – twórca wielokrotnie nagradzany w Polsce i za granicą – odkrywa fascynujące cechy indywidualności scenicznych i artyzmu formalnego tancerzy Polskiego Teatru Tańca. Portretując kondycję jednostki i współczesnego społeczeństwa, sięga po pozornie odległe inspiracje – szkic literacki jednego z polskich „twórców przeklętych” Edwarda Stachury oraz nacechowaną narodowo twórczość muzyczną Stanisława Moniuszki.

***

"tab' Nowy początek" - Sopocki Teatr Tańca

Natura materialna tab' to w psychologii sufich, określenie na sumę zdolności psychicznych, z którymi przychodzimy na świat, a zatem głównie uwarunkowania odziedziczone po rodzicach i związane z przebiegiem ciąży. Cechy natury materialnej wywierają znaczący, ale nie jedyny wpływ na rozwój człowieka. Następne etapy według tej koncepcji, to Nafs, Serce, Duch, Świadomość Wewnętrzna oraz Najgłębsza Wewnętrzna Świadomość. Tab' jest zatem punktem startu w rozwoju każdej jednostki. W spektaklu Sopockiego Teatru Tańca, pełni tę samą rolę - wyjścia do opowieści , czy raczej filozoficzno - fizycznych rozważań o rozwoju świadomości człowieka. Autorka koncepcji spektaklu pracując nad scenariuszem, zintegrowała ze sobą zachodnie i wschodnie systemy filozoficzno - psychologiczne. I tak, obok konceptu sufich, dużą inspiracją była piramida potrzeb Maslowa, czy system czakr - sieci energetycznych ośrodków w ciele, które są skorelowane zarówno z narządami (warstwa fizyczna ciała), jak sferą psychiczną i duchową człowieka. Inspiracją była także huna - tradycja hawajska.

Wizualnym partnerem wydarzenia będą obrazy, związanej z Sopotem niemal całe życie, Gertrudy Kuziemskiej - Wilczopolskiej, które uruchomi wizualnie Katarzyna Teresa Turowska.

Koncept, reżyseria, choreografia: Joanna M. Czajkowska
Obrazy będące bazą wizualizacji: Gertruda Kuziemska - Wilczopolska
Wizualizacje: Katarzyna Teresa Turowska
Muzyka: Mariusz Noskowiak
Śpiew: Magdalena Gruszczyńska (sopran)
Kostiumy i aranżacja sceny: Joanna M. Czajkowska, Jacek Krawczyk
Światła: Mateusz Gierc
Współpraca choreograficzna i wykonanie: Joanna M. Czajkowska, Jan Górczak, Róża Kołoda, Jacenty Krawczyk, Wiktoria Rudnik

***

Real Love  |  Lullaby for the Restless - Teatr Zawirowania / Daniel Abreau  |  Aleksandra Krajewska

Real love

Spektakl porusza tematykę rożnych aspektów miłości. Projekt jest rezultatem rezydencji hiszpańskiego choreografa w Warszawie.

O spektaklu: Real Love to misterium narodzin, przemijania i śmierci w wykonaniu trzech kobiet w różnym wieku. Czym jest dla nich prawdziwa miłość? Być może jest nią uczucie, jakim matka darzy swoje dziecko. Jak czuje się kobieta, będąc matką? Co czuje, kiedy ktoś z jej bliskich umiera? Miłość i śmierć to dwa wątki, które ustawicznie pojawiają się w spektaklu Real Love. Bycie matką i bycie blisko śmierci. Real Love to forma choreograficznego wiersza, przepełnionego poetycką symboliką oraz znaczeniami z pogranicza metafizyki.

Choreografia: Daniel Abreu
Obsada: Ilona Gumowska, Elwira Piorun, Izabela Prokopek
Reżyseria świateł: Witold Kaczkowski

Lullaby for the Restless

Lullaby for the Restless to podróż wątpiącego umysłu, myśli zakłócającej spokój. Tutaj, pomiędzy snem a rzeczywistością, czas płynie inaczej. Brutalna fizyczność spotyka się tu z delikatnością oddając emocje, konflikty, wątpliwości oczekiwania i marzenia które okupują przestrzeń z tyłu głowy.

 

Choreografia i wykonanie: Aleksandra Krajewska

Mentorzy: Alleyne Dance: Kristina and Sadé Alleyne

Muzyka: Tomi Balogh Ambush, alva noto, Ryuichi Sakamoto, Ensemble Modern Attack/Transition, Hassan Zanjirani Farahani Du bist nicht einer von uns... (2014)

******

Nowa Sól  |  08 listopada 18:00  |  Nowosolski Dom Kultury
Fabula Rasa  |  Polski Teatr Tańca / Maciej Kuźmiński

Kielce  |  18 listopada 19:00  |  Kielecki Teatr Tańca
TAB' Nowy Początek  |  Sopocki Teatr Tańca / Joanna Czajkowska

Sopot  |  20 listopada 19:00  |  Teatr na Plaży
Real Love  |  Lullaby for the Restless
Teatr Zawirowania / Daniel Abreau  |  Aleksandra Krajewska

fot. mat. teatru

Źródło:

Materiał nadesłany