Teatr Telewizji zaprasza na kolejną porcję premier. W bogatej i różnorodnej ofercie znajdą się zarówno oryginalne produkcje TVP, jak i docenione przez krytyków przedstawienia przeniesione z desek polskich teatrów.
Wśród propozycji Teatru Telewizji jesienią widzowie zobaczą m.in.: spektakl „Wiara, nadzieja, miłość” w reżyserii powracającej do współpracy z TVP Agnieszki Glińskiej, sztukę „Pełna powaga. Komedia dla ludzi bez poczucia humoru” z debiutującym, jako reżyser Tadeuszem Kabiczem, dramat Friedricha Dürrenmatta „Wizyta starszej pani”, „Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję” autorstwa i w reżyserii Mateusza Pakuły czy „Piękną Zośkę” w reżyserii Marcina Wierzchowskiego. Teatr Telewizji jesienią zaprezentuje również wciągającą i pełną zwrotów akcji sztukę Juliusza Słowackiego „Sen srebrny Salomei” w reżyserii Piotra Cieplaka, która ukaże się także na antenie TVP Kultura, „Nie ma” według Mariusza Szczygła i z jego udziałem w reżyserii Agnieszki Lipiec-Wróblewskiej, „Wyjeżdżamy” Hanocha Levina w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego oraz na żywo z Teatru Współczesnego w Szczecinie spektakl „Spartakus. Miłość w czasach zarazy” w reżyserii Jakuba Skrzywanka.
W związku z tym, że rok 2024 został ogłoszony Rokiem Witolda Gombrowicza, Teatr Telewizji zaprasza na premiery dwóch sztuk teatralnych, których bohaterem jest autor „Ferdydurke”. W rolę Witolda Gombrowicza wcielą się: Jan Englert – „Dowód na istnienie drugiego” i Andrzej Seweryn – „Deprawator”.
Przedstawienia te wyreżyseruje Maciej Wojtyszko. W sztuce swojego autorstwa „ADHD i inne cudowne zjawiska” wystąpi Joanna Szczepkowska. Kolejna propozycja to spektakl „Miłość” młodego dramaturga Benjamina Marii Bukowskiego – aktorski popis Anny Polony i Jana Peszka. Specjalnym wydarzeniem tej jesieni w Teatrze TV będzie transmisja głośnego przedstawienia „Powrót do Reims” Didiera Eribona w reżyserii Katarzyny Kalwat.
Jesienią planowane są produkcje spektakli „W imię Jakuba S.” w reżyserii Pawła Demirskiego i „Cząstki kobiety” w reżyserii Kornéla Mundruczó, które przygotują Wojciech Smarzowski oraz Piotr Domalewski.
Teatr Telewizji nie zapomina również o swoim bogatym archiwum, dlatego przypomni spektakle z rolami Janusza Gajosa: „Bigda idzie!” według Juliusza Kadena-Bandrowskiego oraz „Msza za miasto Arras” według Andrzeja Szczypiorskiego. Po dłuższej przerwie powróci słynny spektakl Złotej Setki Teatru Telewizji – „Czarownice z Salem” Artura Millera w reżyserii Zygmunta Hübnera.
Sezon jesienny Teatru Telewizji otworzy – na życzenie widzów – powtórka spektaklu „1989”, który zdobył Grand Prix tegorocznego Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej „Dwa Teatry”.
Premiery wszystkich spektakli Teatru Telewizji w poniedziałki o godz. 20:30 w TVP1 i we wtorki o godz. 20.00 w TVP Kultura.
Spektakle Teatru Telewizji – jesień 2024
DOWÓD NA ISTNIENIE DRUGIEGO
Maciej Wojtyszko
Premiera: TVP1, 16 września 2024, godz. 20:30
Reżyseria: Maciej Wojtyszko
Scenografia: Paweł Dobrzycki
Kostiumy: Zuzanna Markiewicz
Zdjęcia: Grzegorz Kędzierski PSC
Muzyka: Piotr Moss
Montaż: Beata Barciś PSM
Obsada: Jan Englert (Witold Gombrowicz), Przemysław Stippa (Sławomir Mrożek), Kamilla Baar (Rita Labrosse), Monika Dryl (Maria Paczowska), Grzegorz Kwiecień (Bohdan Paczowski), Dominika Kluźniak (Mara Obremba), Marcin Przybylski (Kazimierz Głaz)
Dziesięć lat temu w Teatrze Narodowym Maciej Wojtyszko z sukcesem wystawił „Dowód na istnienie drugiego”, własną wariację na temat spotkań w 1965 i 1966 r. Witolda Gombrowicza i Sławomira Mrożka na południu Francji. Spektakl w lekkiej formie portretował genialnych autorów polskiej literatury, konfrontował ich strategie twórcze i życiowe. Realizacja telewizyjna sztuki jest nową interpretacją dzieła, które nawiązuje do spektaklu z Teatru Narodowego. Tworząc ciekawe portrety twórców, z których jeden prowokuje swoją ciągłą grą, a drugi wycofaniem i milczeniem, Wojtyszko układa opowieść o zmaganiach z byciem artystą, byciem sobą, wreszcie z polskością i Polską.
Realizacja spektaklu wpisuje się w obchody Roku Witolda Gombrowicza, którym został ustanowiony przez Senat RP 2024 rok.
SEN SREBRNY SALOMEI
Juliusz Słowacki
Premiera: TVP Kultura, 24 września, godz. 20:00
Reżyseria: Piotr Cieplak
Scenografia i kostiumy: Andrzej Witkowski
Muzyka: Paweł Czepułkowski
Konsultacje dramaturgiczne: Robert Urbański
Zdjęcia: Adam Sikora
Obsada: Bogdan Grzeszczak, Bartosz Bulanda, Mateusz Krzyk, Magda Biegańska, Gabriela Fabian, Zuza Motorniuk, Paweł Wolak, Tomasz Lulek, Jakub Stefaniak, Joanna Gonschorek, Ewa Galusińska, Mariusz Sikorski, Łukasz Kucharzewski
Wciągająca i pełna zwrotów akcji sztuka Juliusza Słowackiego prezentuje niezwykłe i skomplikowane osobowości. Mimo że napisana prawie dwieście lat temu, jest dla dzisiejszego widza żywa, ekscytująca i angażująca emocjonalnie.
W 1768 roku na ukraińskich terenach Rzeczypospolitej chłopi podnoszą bunt przeciwko polskim panom. W miastach, miasteczkach i dworach dochodzi do potwornych masakr krwawo mszczonych przez oddziały szlacheckie. Na tym tle Słowacki opowiada poruszającą historię miłości i zdrady, zemsty i walki o godność, zaskakująco nowocześnie zderzając tragizm z komizmem. W sposób głęboki i pozbawiony uprzedzeń spogląda na węzeł gordyjski polsko-ukraińskiej historii.
Wystawiony we wrześniu roku 2022 w Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy Sen srebrny Salomei otrzymał nagrody w Ogólnopolskim Konkursie na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa” oraz na Festiwalu Arcydzieł w Rzeszowie.
POWRÓT DO REIMS
Didier Eribon
Premiera: TVP1, 30 września 2024, godz. 20:30
Przekład: Maryna Ochab
Reżyseria, scenografia i kostiumy: Katarzyna Kalwat
Dramaturgia: Beniamin Bukowski
Muzyka: Wojciech Blecharz, Piotr Pacześniak
Obsada: Jacek Poniedziałek, Jaśmina Polak, Yacine Zmit
Transmisja spektaklu będącego koprodukcją Nowego Teatru z Warszawy oraz Łaźni Nowej w Krakowie. Didier Eribon, pochodzący z przedmieść Reims intelektualista uciekł z rodzinnego miasta, by móc ujawnić swoją homoseksualną orientację i dokonać społecznego awansu. Wyjazd do Paryża umożliwił pisarzowi eksplorację tożsamości, konserwując jednak, mimo wyznawanych lewicowych wartości, wstyd związany z robotniczym pochodzeniem jego rodziny. Dopiero śmierć ojca wywołała w nim potrzebę powrotu w rodzinne strony i zrewidowania swojej tożsamości klasowej. To doświadczenie zainspirowało go do napisania Powrotu do Reims. Książka z miejsca stała się bestsellerem, a polski przekład momentalnie uzyskał status publikacji kultowej, opisującej doświadczenie analogiczne do doświadczenia pokolenia ustrojowej transformacji: osób, które w pierwszym pokoleniu dokonały rzeczywistego lub pozornego awansu społecznego dzięki migracji do dużych miast i ukończeniu studiów wyższych. Pokolenia, dla którego pochodzenie staje się wstydliwą, wypieraną tajemnicą. Spektakl, przyjmujący formę spotkania w telewizyjnym talk-show z Didierem Eribonem, stara się przyjrzeć opisanym w książce mechanizmom i postawić pytanie o ich aktualność.
DEPRAWATOR
Maciej Wojtyszko
Premiera: TVP1, 7 października 2024, godz. 20:30
Reżyseria: Maciej Wojtyszko
Scenografia i kostiumy: Paweł Dobrzycki
Zdjęcia: Grzegorz Kędzierski PSC
Muzyka: Piotr Moss
Montaż: Beata Barciś PSM
Obsada: Andrzej Seweryn (Witold Gombrowicz), Wojciech Malajkat (Czesław Miłosz), Paweł Krucz (Zbigniew Herbert), Anna Cieślak (Rita Labrosse), Magdalena Zawadzka (Iza von Neyman), Grażyna Barszczewska (Janina Miłosz), Katarzyna Skarżanka (Charlotte)
Realizacja telewizyjna autorskiego dramatu Macieja Wojtyszki „Deprawator”, który swoją premierę teatralną miał w 2018 roku w stołecznym Teatrze Polskim. Wojtyszko stworzył tekst niebywale tradycyjny w swojej formie: podzielony na wyraźne sceny, niemal pozbawiony akcji, gdzie narracja prowadzona jest wyłącznie przez dialogi dopełnione wierszami, które są swoistym zapisem rozmów i sytuacji towarzyskich. Akcja sztuki rozgrywa się na południu Francji w 1966 roku. Głównymi bohaterami są filary polskiej literatury dwudziestego wieku: Witold Gombrowicz, Czesław Miłosz i Zbigniew Herbert. Spotykamy trzech literatów w willi Gombrowicza w Vence pod Niceą, gdzie przysłuchujemy się ich dysputom na temat literatury, sztuki, jak również na temat Polski i Polaków.
Realizacja spektaklu wpisuje się w obchody Roku Witolda Gombrowicza i Czesława Miłosza, którym został ustanowiony przez Senat RP 2024 rok.
ADHD I INNE CUDOWNE ZJAWISKA
Joanna Szczepkowska
Premiera: TVP1, 14 października 2024, godz. 20:30
Reżyseria: Joanna Szczepkowska
Realizacja tv: Józef Kowalewski
Obsada: Joanna Szczepkowska, Hanna Konarowska
Spektakl jest artystycznym spojrzeniem na tzw. deficyt uwagi. „To zjawisko jednocześnie zabawne, dramatyczne, inspirujące i destrukcyjne, a przede wszystkim malownicze, dlatego scena jest dobrym miejscem na próbę zrozumienia tego zespołu” – komentuje Joanna Szczepkowska – autorka, reżyserka i odtwórczyni głównej roli. Na scenie towarzyszy jej Hanna Konarowska. Sztuka jest momentami zabawną historią, która ma uświadomić, że istnieje zjawisko dające klucz do zrozumienia wielu nietypowych mechanizmów ludzkich. To tym istotniejsze, że lekarze nadal są na ogół sceptyczni wobec ADHD u osób dorosłych. Spektakl, choć sprawia wrażenie improwizacji, jest precyzyjnie wymyśloną formą teatralną. Wielu widzów odnajduje tu „trochę siebie” niezależnie od tego, czy uważają się z ADHD-owców czy nie. Wielu też wychodzi z tego przedstawienia widząc z nowej perspektywy swoje cechy oraz wady najbliższych.
PEŁNA POWAGA. KOMEDIA DLA LUDZI BEZ POCZUCIA HUMORU
Oscar Wilde
Premiera: TVP1, 21 października 2024, godz. 20:30
Przekład: Maciej Stroiński
Reżyseria: Tadeusz Kabicz
Scenografia: Ewa Gdowiok
Kostiumy: Dorota Roqueplo
Muzyka: Szymon Sutor
Zdjęcia: Jakub Stolecki
Obsada: Piotr Trojan (Algernon Moncrieff), Mateusz Więcławek (John Worthing), Danuta Stenka (Lady Augusta Bracknell), Dorota Segda (Letycja Pryzma), Helena Urbańska (Celina), Piotr Cyrwus (Ksiądz Ferdynand Ornat), Adam Biedrzycki (Leon), Jaśmina Polak (Gwendalina), Sławomir Sulej (Felix)
Nowoczesna inscenizacja klasycznej angielskiej komedii odejdzie od Wilde’owskiej satyry społecznej. Widzowie zobaczą aktualną opowieść o młodych ludziach zanurzonych w konwenansach społecznych i poszukujących prawdy o sobie, również poprzez eksplorację własnych „alternatywnych tożsamości”. Pierwszoplanowym tematem jest ich konflikt między idealnym, zwykle niezgodnym z rzeczywistością, wyobrażeniem samego siebie, a krzywym zwierciadłem społecznych oczekiwań oraz potrzebą autokreacji. Główni bohaterowie to osoby z elit, gnębione jednak poczuciem nudy, beznadziei i bezsensu.
Uwspółcześniony w tłumaczeniu język Wilde’a kontrastować będzie z nawiązującą do epoki, estetyką przedstawienia. Jak zapowiada reżyser: Korzystając z charakterystycznej dla Wilde’a kampowości, zabawimy się epoką, wykrzywimy ją, umiejscawiając akcję poza czasem, w świecie nieskończonych możliwości, w którym słowa i gesty straciły swoją wagę.
NIE MA
Mariusz Szczygieł
Premiera: TVP Kultura, 29 października, godz. 20:00
Scenariusz i reżyseria: Agnieszka Lipiec-Wróblewska
Scenariusz i scenografia: Agnieszka Zawadowska
Reżyseria światła i zdjęcia: Jacqueline Sobiszewski
Opracowanie muzyczne: Janek Miklaszewski
Choreografia: Magdalena Fejdasz, Weronika Pelczyńska
Obsada: Mariusz Szczygieł, Daniel „Czacza” Antoniewicz, Marcin Błaszak, Małgorzata Majewska, Joanna Przybyłowska, Jerzy Walczak, Magdalena Fejdasz, Weronika Pelczyńska
Spektakl, który pierwotnie powstał jako projekt internetowy, jest adaptacją fragmentów książki Mariusza Szczygła pod tym samym tytułem. W przedstawionych historiach twórcy dotykają problemu niemożliwości zatrzymania czasu, ale też tego, co minęło, wspomnień osób, które kochamy. Bo to, co dzieje się teraz, jest, ale już za chwilę staje się przeszłością. Każdemu zostaje w głowie ułomny raport pamięci. Dlatego opowiadane historie służą temu, żeby dowiedzieć się, kim jesteśmy, żeby dotrzeć do tego, czego już nie ma, naszego osobistego „nie ma”. Premiera spektaklu odbyła się w 2020 roku w Teatrze Żydowskim w Warszawie.
JAK NIE ZABIŁEM SWOJEGO OJCA I JAK BARDZO TEGO ŻAŁUJĘ
Mateusz Pakuła
Premiera: TVP1, 4 listopada 2024, godz. 20:30
Adaptacja i reżyseria: Mateusz Pakuła
Realizacja TV: Józef Kowalewski
Scenografia i kostiumy: Justyna Elminowska
Muzyka: Zuzanna Skolias-Pakuła, Antonis Skolias, Marcin Pakuła
Partie wokalne: Zuzanna Skolias-Pakuła
Obsada: Andrzej Plata, Jan Jurkowski, Wojciech Niemczyk, Szymon Mysłakowski, Marcin Pakuła
Spektakl jest opartym na osobistych przeżyciach autora, zapisem doświadczenia choroby i procesu umierania ojca. To poruszająca, intymna opowieść o postępie niemożliwej do wyleczenia choroby nowotworowej, która wpływa na funkcjonowanie całej rodziny. To także opowieść o bezradności wobec bezsensu cierpienia i rozczarowania instytucjami państwa, służbą zdrowia oraz Kościołem, które w granicznej sytuacji nie zapewniają potrzebnego wsparcia. Ojciec głównego bohatera w ostatnim etapie choroby prosi o prawo do „godnej śmierci” i zwraca się do syna z prośbą o pomoc w odejściu. Mateusz Pakuła opisuje „współumieranie”, zapraszając widzów do rozmowy na temat eutanazji, którą rozumie jako możliwość decydowania o sobie.
Jednocześnie przedstawienie nie jest pozbawione humoru – powaga choroby przeplata się z komizmem codzienności, rodzinnych sporów i bieżących, przyziemnych problemów.
Spektakl powstał na podstawie zapisków Mateusza Pakuły, wydanych w formie książkowej pod tym samym tytułem, którą autor komentował: Oddałbym wszystkie nominacje i nagrody, żeby żył, albo żeby chociaż umierał bez bólu. Chciałbym nie napisać książki, którą musiałem napisać.
WIARA NADZIEJA MIŁOŚĆ
Ödön von Horváth
Premiera: TVP1, 18 listopada 2024, godz. 20:30
Przekład: Jacek St. Buras
Reżyseria: Agnieszka Glińska
Zdjęcia: Maciej Edelman
Scenografia: Jagna Janicka
Kostiumy: Katarzyna Lewińska
Obsada: Maria Kania (Elżbieta), Krzysztof Stroiński (Nadpreparator oraz Księgowy), Michał Pawlik (Policjant Alfred Klostermeyer), Roman Gancarczyk (Preparator), Anna Moskal (Żona Robotnika), Dorota Pomykała (Irena Prantl), Zbigniew Kaleta (Wicepreparator oraz Inwalida), Łukasz Szczepanowski (Policjant-kolega), Maciej Miszczak (Joachim, brawurowy wybawca), Marcin Sztabiński (Baron w żałobie oraz Nadinspektor), Weronika Krystek (Maria), Barbara Wypych (Żona Radcy Sądu Okręgowego)
Spektakl będzie pierwszą realizacją tekstu von Horvátha w Teatrze Telewizji. To historia oskarżonej o oszustwo kobiety, która zderza się z machiną wymiaru sprawiedliwości i systemem społecznym, w którym pojedyncza osoba łatwo staje się ofiarą, pozostając bez wsparcia. Indywidualny dramat głównej bohaterki zostaje zestawiony z bezdusznością instytucji oraz społecznym brakiem empatii. Dramat tragiczny, ale nie pozbawiony groteski oraz bazującego na absurdzie humoru, okazuje się boleśnie aktualny. Realizacja filmowa utrzymana będzie w teatralnej estetyce, a naturalne przestrzenie potęgują atmosferę zagubienia i bezsilność bohaterki.
MIŁOŚĆ
Beniamin Maria Bukowski
Premiera: TVP1, 25 listopada 2024, godz. 20:30
Reżyseria: Błażej Peszek
Scenografia: Marek Braun
Kostiumy: Jolanta Łagowska-Braun
Muzyka: Wojtek Kiwer
Wideo: Wojciech Kapela
Zdjęcia: Joanna Kakitek
Montaż: Jacek Solakiewicz
Obsada: Anna Polony (Anna), Jan Peszek (Jan)
Opowieść o spotkaniu dwojga ludzi, których łączy podeszły wiek, a także samotność, zwątpienie i lęk przed rodzącym się uczuciem. Ona – pozbawiona wzroku marzycielka, żyjąca obrazem miasta zapamiętanym z dzieciństwa. On – bezdomny, zajmujący się fotografią ekscentryk. Ona – wybitna Anna Polony. On – wspaniały Jan Peszek.
Ta krótka, ale dynamiczna historia przypadkowego spotkania dwojga samotników, która z czasem przeradza się w upragnione, pełne namiętności uczucie – udowadnia, że na miłość nigdy nie jest za późno. Premiera sceniczna odbyła się w 2019 roku w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. Spektakl telewizyjny jest zrealizowany w studiu, w związku z tym powstały nowe rozwiązania granych przez aktorów scen, nowa scenografia stworzona przez Marka Brauna oraz metaforyczne wizualizacje autorstwa Wojciecha Kapeli, które pomogą budować nastrój poszczególnych wydarzeń. Istotny element spektaklu stanowi muzyka, specjalnie skomponowana przez Wojciecha Kiwera.
Jak napisał reżyser Błażej Peszek: Każdy z nas, niezależnie od wieku, ma elementarną potrzebę bliskości, dlatego też spektakl ten wydaje mi się być interesujący dla wszystkich, którzy mają czułe, wrażliwe serca i otwarte umysły.
WYJEŻDŻAMY
Hanoch Levin
Premiera: TVP Kultura, 26 listopada, godz. 20:00
Przekład: Jacek Poniedziałek
Reżyseria: Krzysztof Warlikowski
Scenografia, kostiumy: Małgorzata Szczęśniak
Muzyka: Paweł Mykietyn
Reżyseria światła: Felice Ross
Ruch: Claude Bardouil
Animacja i wideo: Kamil Polak
Dramaturgia: Piotr Gruszczyński
Obsada: Magdalena Cielecka, Ewa Dałkowska, Bartosz Gelner, Małgorzata Hajewska-Krzysztofik, Maja Ostaszewska, Jaśmina Polak, Magdalena Popławska, Jacek Poniedziałek, Maciej Stuhr, Wojciech Kalarus, Marek Kalita, Zygmunt Malanowicz, Piotr Polak, Andrzej Chyra, gościnnie: Agata Buzek, Dorota Kolak, Rafał Maćkowiak, Monika Niemczyk
Po kilkunastu latach od premiery Kruma Krzysztof Warlikowski sięgnął ponownie po twórczość wybitnego izraelskiego dramatopisarza Hanocha Levina. Krum wracał do ojczyzny po nieudanej wyprawie za granicę, teraz bohaterowie dramatu Wyjeżdżamy marzą o wielkiej światowej wędrówce. Znajduje ona swoje lokalne oblicze i lokalną skalę, w której odzwierciedlają się wszystkie niepokoje i ruchy w skali makro. Szykuje się rebelia, bunt dojrzałości przeciwko zawłaszczaniu terytorium wolności i wtłaczaniu naszego życia w tryby spokoju, oferowanego w zamian za uległość. W Pakujemy manatki. Komedia na osiem pogrzebów kierunek podróży najczęściej prowadził na tamten świat. Mimo biletu w jedną stronę, ochota na wyjazd nie maleje. Czy naprawdę jednak życie jest gdzie indziej? Czy nie lepiej i mądrzej skoncentrować się na budowie wspólnoty? Czy teraz jest czas romantycznych gestów, czy pozytywistycznej pracy dla wspólnego dobra? Premierę teatralną spektakl miał w 2018 roku w Nowym Teatrze w Warszawie. Emisja telewizyjna odbędzie się dzięki rejestracji dokonanej przez Nowy Teatr.
PIĘKNA ZOŚKA
Justyna Bilik, Marcin Wierzchowski
Premiera: TVP1, cz. I 2 grudnia, cz. II 9 grudnia, poniedziałek, godz. 20:30
Scenariusz: Justyna Bilik, Marcin Wierzchowski
Dramaturgia: Maciej Bogdański
Reżyseria: Marcin Wierzchowski
Realizacja TV: Tomasz Motyl
Scenografia: Magda Mucha
Kostiumy: Magda Mucha
Muzyka: Marta Zalewska
Choreografia: Aneta Jankowska
Światło: Szymon Kluz
Obsada: Karolina Kowalska (Zofia Paluchowa), Piotr Biedroń (Maciej Paluch), Marzena Nieczuja-Urbańska (Marianna, matka Zofii), Justyna Bartoszewicz (Oskarżycielka/Kaśka), Grzegorz Otrębski (Obrońca/Ksiądz), Marek Tynda (Piotr Stachiewicz), Maciej Konopiński (Kasper Szczupak), Katarzyna Dałek (Aniela Szczupak)
Spektakl opowiada o głośnym morderstwie, które rozegrało się niemal 100 lat temu na jednej z podkrakowskiej wsi. Zginęła wówczas młoda chłopka, Zofia – muza krakowskich artystów – zabita przez zazdrosnego męża. To niejednoznaczna, wstrząsająca historia oddalania się małżonków od siebie, braku zrozumienia i wspólnych celów, która stopniowo prowadzi do spirali przemocy, której nikt nie może zatrzymać. To jeden z najlepszych spektakli Teatru Wybrzeże ostatnich sezonów, który zdobył m.in. Grand Prix 64. Kaliskich Spotkań Teatralnych dla Karoliny Kowalskiej i Piotra Biedronia za role małżeństwa Paluchów.
WIZYTA STARSZEJ PANI
Friedrich Dürrenmatt
Przekład: Irena Naganowska, Egon Naganowski
Reżyseria: Małgorzata Bogajewska
Scenografia: Alicja Kaźmierczak
Kostiumy: Matylda Kotlińska
Charakteryzacja: Katarzyna Twardoch
Zdjęcia: Piotr Pawlus
Muzyka: Bartłomiej Woźniak
Obsada: Małgorzata Hajewska-Krzysztofik (Klara Zachanassian), Andrzej Grabowski (Alfred Ill), Dorota Kolak (Żona Illa), Jan Peszek (Burmistrz), Cezary Pazura (Nauczyciel), Jan Englert (Ksiądz), Michał Czernecki (Mecenas), Ewelina Starejki (Dziennikarka), Beata Schimscheiner (Pierwsza), Piotr Pilitowski (Pierwszy), Małgorzata Kochan (Druga), Tadeusz Łomnicki (Drugi), Dominika Kluźniak (Trzecia), Paweł Kumięga (Trzeci), Julian Świeżewski (Policjant), Kajetan Wolniewicz (Ludwik), Antoni Gryzik (Jakub), Marcin Troński (Lekarz), Elżbieta Ziajko (Córka Illa), Mateusz Rusin (Syn Illa), Helena Kijewska (Dziewczynka), Aleksander Sułek (Chłopiec) i in.
Dramat Friedricha Dürrenmatta to ostre i celne oskarżenie natury ludzkiej, pełnej przewrotności, obłudy i chciwości. Miasteczko Güllen podupada z powodu kryzysu gospodarczego. Szans na poprawę sytuacji władze upatrują w wizycie dawnej mieszkanki miasteczka Klary Zachanassian. Znana z hojności miliarderka gotowa jest wesprzeć miasteczko, ale stawia warunek – oczekuje w zamian zabicia niewiernego kochanka sprzed lat.
SPARTAKUS. MIŁOŚĆ W CZASACH ZARAZY
Jakub Skrzywanek
Premiera „na żywo”: TVP Kultura, 17 grudnia, godz. 20:00
Scenariusz: Weronika Murek, Jakub Skrzywanek
Reżyseria: Jakub Skrzywanek
Dramaturgia: Weronika Murek
Scenografia: Daniel Rycharski
Kostiumy: Natalia Mleczak
Muzyka: Karol Nepelski
Choreografia: Agnieszka Kryst
Reżyseria światła: Aleksandr Prowaliński
Obsada: Maria Dąbrowska, Adrianna Janowska-Moniuszko, Anna Januszewska, Krystyna Maksymowicz, Ewa Sobczak, Helena Urbańska, Beata Zygarlicka, Arkadiusz Buszko, Robert Gondek, Adam Kuzycz-Berezowski, Michał Lewandowski, Maciej Litkowski (Wiesław Orłowski), Paweł Adamski, Przemysław Walich
Szerokim echem odbiły się reportaże Janusza Schwertnera, który wstrząsnął opinią publiczną opowieściami o nastoletnich pacjentach i ich rodzicach uwikłanych w system dziecięcej opieki psychiatrycznej. Te materiały, poszerzone o własną pracę dokumentalną, stanowiły punkt wyjścia do tworzenia spektaklu. To jednak nie tylko opowieść o konkretnej grupie i gałęzi medycyny, ale próba przyjrzenia się temu, w jaki sposób w dzisiejszej Polsce opiekujemy się sobą nawzajem. Spektakl miał sceniczną premierę w 2022 roku w Teatrze Współczesnym w Szczecinie.