Rok 2021, w teatrach do maja online, eksplodował przed wakacjami dziesiątkami premier i pozwolił na organizację letnich oraz jesiennych festiwali, dzięki czemu dla teatromanów był lepszym niż ten poprzedni. I choć wielu nie uznaje teatru w Internecie, to mieszkającym z dala od dużych miast również i w tym roku pozwolono na oglądanie w tej formie wybitnych spektakli, których nie mieliby oni możliwości obejrzeć na żywo.
Nowe online’owe oblicze teatru okrzepło na tyle, że zaczęło przenikać się na scenie z tym offline, ale niestety samorządowcom władającym funduszami instytucji teatralnych zaczęła wyraźnie przeszkadzać wolność i swoboda twórcza ludzi teatru, z definicji niekontrolowalna. Do czego to prowadzi, strach pomyśleć…
Wśród dziewięćdziesięciu obejrzanych w tym roku spektakli, tylko w porządku alfabetycznym, zwrócili baczną uwagę na żywo (tłustym drukiem) oraz online:
A jak AKTORKA
• Małgorzata Abramowicz, Warwara Pietrowna Stawrogin w „Biesach” (2021), reż. Damian Josef Neć, Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu;
• Karolina Adamczyk, Karin w „Twarzą w twarz” (2021), reż. Maja Kleczewska, Teatr Powszechny w Warszawie / Teatr Polski w Bydgoszczy;
• Kamila Banasiak, Zuzanna Czerniejewska, Martyna Rozwadowska, Joanna Żurawska – Śmierć, „Krótka rozmowa ze Śmiercią” (2020), reż. Marcin Liber, Teatr im Aleksandra Fredry w Gnieźnie;
• Klara Bielawka, Sprzątaczka, „Dobrobyt” (2020), reż. Árpád Schilling; Ronja w „Ronja, córka zbójnika” (2020), reż. Anna Ilczuk, Teatr Powszechny w Warszawie;
• Dominika Bednarczyk, Daria w „Spóźnione odwiedziny” (2021), reż. Iwona Kempa / Goplana w „Balladynie” (2020), reż. Paweł Świątek, Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie;
• Iwona Bielska, Matka Księdza w „Jeńczynie” (2020), reż. Monika Strzępka, Narodowy Teatr Stary w Krakowie;
• Aleksandra Bożek, Estera w „Twarzą w twarz” (2021), reż. Maja Kleczewska, Teatr Powszechny w Warszawie / Teatr Polski w Bydgoszczy;
• Hanka Brulińska, Jadwiga Domuntówna w „Nad Niemnem” (2020), reż. Jędrzej Piaskowski, Teatr im. Juliusza Osterwy w Lublinie;
• Sara Celler-Jezierska, Teresa, w „Maszynie” (2021), reż. Jagoda Szelc, Teatr Polski w Bydgoszczy;
• Antonina Choroszy, Matka w „Matce” (2020), reż. Radek Stępień, Teatr Nowy im. Tadeusza Łomnickiego w Poznaniu;
• Alex Freiheit, Kaspar w spektaklu „Kaspar Hauser” (2019), reż. Jakub Skrzywanek, Teatr Współczesny w Szczecinie;
• Ewa Dałkowska, Jadwiga w spektaklu „Wstyd” (2021), reż. Małgorzata Wdowik, Nowy Teatr w Warszawie;
• Maria Dąbrowska, Pani Behold w spektaklu „Kaspar Hauser” (2019), reż. Jakub Skrzywanek, Teatr Współczesny w Szczecinie;
• Joanna Gonschorek, Fanny w „Fanny i Aleksander” (2020), reż. Łukasz Kos, Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy;
• Katarzyna Herman, Matka w „Kruku z Tower” (2021), reż. Aldona Figura, Teatr Dramatyczny m. st. Warszawy;
• Kateřina Hoferová, Gertruda w spektaklu „Hamlet on the road” (2021), reż. Joanna Zdrada, Divadlo Radost z Brna;
• Emilia Nagórka, Mirabella, w „Metafizyce dwugłowego cielęcia” (2015), reż. Andrzej St. Dziuk, Teatr im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Zakopanem;
• Marta Konarska, Oriana Fallaci w spektaklu „Tysiąc nocy i jedna. Szeherezada 1979” (2021), reż. Wojciech Faruga // Wdowa w „Balladynie” (2020), reż. Paweł Świątek, Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie;
• Justyna Janowska, Justyna Orzelska w „Nad Niemnem” (2020), reż. Jędrzej Piaskowski, Teatr im. Juliusza Osterwy w Lublinie;
• Adrianna Janowska-Moniuszko, Kobieta, która odsuwa od siebie nieszczęście w „Królu Potworów” (2020), reż. Marcin Liber, Teatr Współczesny w Szczecinie;
• Wioleta Komar, Nadzieja Tupalska w monodramie „Przy dziewczyno przyj…” (2007), reż. Stanisław Miedziewski, Teatr Rondo w Słupsku;
• Weronika Kowalska, Krysia w „Gdy przyjdzie sen” (2018), reż. Małgorzata Bogajewska, Teatr Ludowy w Krakowie;
• Marta Ledwoń jako Marta Korczyńska w „Nad Niemnem” (2020), reż. Jędrzej Piaskowski, Teatr im. Juliusza Osterwy w Lublinie;
• Mariola Łabno-Flaumenhaft, Lubow Raniewska w „Wiśniowym sadzie” (2021), reż. Andro Enukidze, Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie;
• Natalia Łągiewczyk, Wera w spektaklu „Dobrobyt” (2020), reż. Árpád Schilling, Teatr Powszechny w Warszawie;
• Maria Maj, Babcia w „Mojej Walce” (2017), reż. Michał Borczuch, TR Warszawa;
• Anna Magalska, Ania w spektaklu „Biblia: Próba” (2021), reż. Jernej Lorenci, Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu;
• Dagny Mikoś jako Ania / Waria / Szarlotta w „Wiśniowym sadzie” (2021), reż. Andro Enukidze, Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie;
• Anna Makowska-Kowalczyk, Ojeja w „Ojeja! albo o dziewczynce, która nie znała własnego imienia” (2021), reż. wojtyszko/krofta, Wrocławski Teatr Lalek;
• Katarzyna Z. Michalska, Iza Iwanowna w „Śmierci Iwana Ilicza” (2020), reż. Franciszek Szumiński, Teatr Wybrzeże w Gdańsku;
• Edyta Ostojak, Emilia Korczyńska w „Nad Niemnem” (2020), reż. Jędrzej Piaskowski, Teatr im. Juliusza Osterwy w Lublinie;
• Maja Pankiewicz, Alex Snaut w „Solaris” (2020), reż. Marcin Wierzchowski, Teatr Ludowy w Krakowie;
• Katarzyna Pawłowska, Matka Boska Kozielska / Janina Lewandowska w spektaklu „Katyń. Teoria barw” (2021), reż. Wojciech Faruga, Teatr Polski w Bydgoszczy;
• Agnieszka Podsiadlik, Linda w „Mojej Walce” (2017), reż. Michał Borczuch, TR Warszawa;
• Agnieszka Przepiórska w monodramie „Ginczanka. Przepis na prostotę życia” (2020), reż. Anna Gryszkówna, Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie / Teatr na Plaży w Sopocie;
• Halina Rasiakówna, Matka w „Mojej Walce” (2017), reż. Michał Borczuch, TR Warszawa;
• Katarzyna Romańska, wróżka Fatamorgana w „Miłości do trzech pomarańczy” (2019), reż. Paweł Aigner, Teatr Animacji w Poznaniu;
• Joanna Rozkosz, Alicja w „#FollowTheRabbit”, (2021), reż. Wojciech Jaworski, Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu;
• Grażyna Rutkowska-Kusa w spektaklu „Lalki śpiewają” (2021), reż. zbiorowa w ramach Sceny Inicjatyw Aktorskich, Teatr „Baj Pomorski” w Toruniu;
• Dorota Segda, Lwica Prawicy, w „Jeńczynie” (2020), reż. Monika Strzępka, Narodowy Teatr Stary w Krakowie;
• Iwona Sitkowska, Basia w „Gdy przyjdzie sen” (2018), reż. Małgorzata Bogajewska, Teatr Ludowy w Krakowie;
• Julia Sobiesiak-Borucka, Klara w „Zemście” (2021), reż. Paweł Paszta // Panna Tradycja w spektaklu „Bareja wieczorową porą” (2021), reż. Łukasz Czuj, Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu;
• Lisa Stiegler w monodramie „100 razy Lenz – próba” (2020), reż. Gernot Grünewald, Residenztheater w Monachium,
• Małgorzata Trofimiuk, Maria Antonina w spektaklach: „Maria Antonina. Cień królowej” (2018), reż. Wojciech Faruga // Szamanka w „Trump i pole kukurydzy” (2019), reż. Paweł Łysak, Teatr Polski w Bydgoszczy // Inżynierka w „Maszynie” (2021), reż. Jagoda Szelc // Wielka Kłamczucha Katyńska w przedstawieniu „Katyń. Teoria barw” (2021), reż. Wojciech Faruga, Teatr Polski w Bydgoszczy;
• Chris Thys, Marija w „Żółty – cierpienia Belgii II: Rex” (2020), reż. Luk Perceval, NT Gent w Gandawie;
• Katarzyna Wolak-Gąsowska, Dziewica w „Nie-Boskiej komedii” (2021), reż. Piotr Tomaszuk, Teatr Wierszalin w Supraślu;
• Barbara Wysocka, Olga Tokarczuk/Anuszka w „Biegunach” (2021), reż. Michał Zadara, Teatr Powszechny w Warszawie;
• Marta Waldera, Grabiec w „Balladynie” (2020), reż. Paweł Świątek, Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie;
• Małgorzata Witkowska, Charlotta w spektaklach: „Twarzą w twarz” (2021), reż. Maja Kleczewska, Teatr Powszechny w Warszawie & Teatr Polski w Bydgoszczy // Ceres w „Przemianach” (2021), reż. Michał Borczuch, Teatr Polski w Bydgoszczy;
• Magdalena Wrani-Stachowska, Kobieta, Która Świdruje Premiera Wzrokiem w „Królu Potworów” (2020), reż. Marcin Liber, Teatr Współczesny w Szczecinie;
• Karolina Staniec (gościnnie), jako Barbara Zdunk w „I tak nikt mi nie uwierzy” (2020), reż. Wojciech Rubin, Teatr im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie;
• Agnieszka Wawrzkiewicz, Agnieszka w spektaklu „Biblia: Próba” (2021), reż. Jernej Lorenci, Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu;
• Katarzyna Zawiślak-Dolny, rola tytułowa w „Balladynie” (2020), reż. Paweł Świątek, Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie;
• Beata Zygarlicka, Karolina Szymonowa „Olgierdowa” Gradowa w „Królu Potworów” (2020), reż. Marcin Liber, Teatr Współczesny w Szczecinie;
• Joanna Żurawska, Wąsowska w „Lalce” (2021), reż. Radosław Rychcik, Teatr im. A. Fredry w Gnieźnie;
A jak AKTOR
• Łukasz Batko, rola tytułowa w „Piotrusiu Panu” (2019), reż. Konrad Dworakowski, Teatr Pinokio w Łodzi;
• Mateusz Barta, komediant Truffaldin w „Miłości do trzech pomarańczy” (2019), reż. Paweł Aigner, Teatr Animacji w Poznaniu;
• Konrad Beta, Kot-Krytyk / Chłopiec, Który Widział Gniew Boga, w „Królu Potworów” (2020), reż. Marcin Liber, Teatr Współczesny w Szczecinie;
• Arkadiusz Buszko, Breja, Kolega z Branży / Mężczyzna, Którego Popierdoliło w „Królu Potworów” (2020), reż. Marcin Liber, Teatr Współczesny w Szczecinie;
• Paweł Dobek, Mistrz, Kmotr młody, w „Krótkiej rozmowie ze Śmiercią” (2020), reż. Marcin Liber / Ochocki, Starski w „Lalce” (2021), reż. Radosław Rychcik, Teatr im. A. Fredry w Gnieźnie;
• Jan Dravnel, Karl Ove w „Mojej Walce” (2017), reż. Michał Borczuch, TR Warszawa;
• Dalibor Dufek, Horacjio w „Hamlet on the road” (2021), reż. Joanna Zdrada, Divadlo Radost z Brna;
• Andrzej Kłak, Birk w „Ronja, córka zbójnika” (2020), reż. Anna Ilczuk, Teatr Powszechny w Warszawie;
• Jarosław Felczykowski, Cześnik Maciej Raptusiewicz w „Zemście” (2021), reż. Paweł Paszta, Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu;
• Piotr Franasowicz, Kris Kelvin w „Solaris” (2020), reż. Marcin Wierzchowski, Teatr Ludowy w Krakowie;
• Rafał Gąsowski, Hrabia Henryk w „Nie-Boskiej komedii” (2021), reż. Piotr Tomaszuk, Teatr Wierszalin;
• Ozren Grabarić, Mistrz ceremonii w „Hinkemannie“ (2015), reż. Igor Vuk Torbica, Teatr Młodych w Zagrzebiu;
• Robert Gulaczyk, Aleksander w spektaklu „Fanny i Aleksander” (2020), reż. Łukasz Kos, Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy;
• Maciej Hanczewski, Stanisław Wokulski w „Lalce” (2021), reż. Radosław Rychcik, Teatr im. A. Fredry w Gnieźnie;
• František Herz, Hamlet w „Hamlet on the road” (2021), reż. Joanna Zdrada, Divadlo Radost z Brna;
• Łukasz Ignasiński, Romuald Wesoły w spektaklu „Bareja wieczorową porą” (2021), reż. Łukasz Czuj, Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu;
• Damian Kwiatkowski, Demon w „Twarzą w twarz” (2021), reż. Maja Kleczewska, Teatr Powszechny w Warszawie & Teatr Polski w Bydgoszczy // Józef Czapski w „Katyń. Teoria barw” (2021), reż. Wojciech Faruga, // Laborant w „Maszynie” (2021), reż. Jagoda Szelc, Teatr Polski w Bydgoszczy;
• Paweł Kowalski, Józef Papkin w „Zemście” (2021), reż. Paweł Paszta, Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu;
• Adam Kuzycz-Berezowski, Poeta / Mężczyzna, Im Gorzej Tym Lepiej w „Królu Potworów” (2020), reż. Marcin Liber, Teatr Współczesny w Szczecinie;
• Wojciech Lato, Jasiek w „Gdy przyjdzie sen” (2018), reż. Małgorzata Bogajewska, Teatr Ludowy w Krakowie;
• Michał Lewandowski, Mężczyzna, Który Przeżył Swoje w „Królu Potworów” (2020), reż. Marcin Liber, Teatr Współczesny w Szczecinie;
• Wiktor Loga-Skarczewski, Jakub w spektaklu „Dobrobyt” (2020), reż. Árpád Schilling, Teatr Powszechny w Warszawie;
• Piotr Łakomik, Karmazyniello (młodszy) w „Metafizyce dwugłowego cielęcia” (2015), reż. Andrzej St. Dziuk, Teatr im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Zakopanem;
• Krzysztof Matuszewski, Iwan Iljicz Gołowin w „Śmierci Iwana Ilicza” (2020), reż. Franciszek Szumiński, Teatr Wybrzeże w Gdańsku;
• Marcin Marzec w „O dwóch takich – puppets szoł” (2021), adaptacja Tomasz Man, Teatr Barnaby w Gdańsku;
• Franek Nowiński, Akteon w „Przemianach” (2021), reż. Michał Borczuch, Teatr Polski w Bydgoszczy / Teatr Studio & Teatr Łaźnia Nowa;
• Paweł Palcat, Biskup Edvard Vergérus w „Fanny i Aleksander” (2020), reż. Łukasz Kos, Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy;
• Krzysztof Parda, Pan Inwentaryzator w spektaklu Sceny Inicjatyw Aktorskich „Lalki śpiewają” (2021), reż. zbiorowa, Teatr „Baj Pomorski” w Toruniu;
• Piotr Piliotowski, Andre Berton w „Solaris” (2020), reż. Marcin Wierzchowski, Teatr Ludowy w Krakowie;
• Maciej Raniszewski, Piotr Stiepanowicz Wierchowieński w „Biesach” (2021), reż. Damian Josef Neć, Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu;
• Artur Romański, Olbrzymka w „Miłości do trzech pomarańczy”, reż. Paweł Aigner, Teatr Animacji w Poznaniu;
• Rakan Rushaidat, Eugen Hinkemann w „Hinkemannie“ (2015), reż. Igor Vuk Torbica, Teatr Młodych w Zagrzebiu;
• Tomasz B. Rynkowski, Judasz Iskariota w „Pasji” (2015), reż. Wiesław Hejno, Teatr Laki i Aktora w Łomży;
• Julian Świeżewski, Bergman w „Twarzą w twarz” (2021), reż. Maja Kleczewska, Teatr Powszechny w Warszawie / Teatr Polski w Bydgoszczy;
• Artur Święs, Führer w „On wrócił” (2019), Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach;
• Wojciech Stachura w monodramie „Beton” (2020), reż. Michał Derlatka, Teatr Miniatura w Gdańsku;
• Piotr Stramowski, Tomasz w „Twarzą w twarz” (2021), reż. Maja Kleczewska, Teatr Powszechny w Warszawie / Teatr Polski w Bydgoszczy;
• Michał Surówka, Wielki Artysta / Jeden z Tysięcy w spektaklu „Katyń. Teoria barw” (2021), reż. Wojciech Faruga, Teatr Polski w Bydgoszczy;
• Paweł Tchórzelski, Hiob w spektaklu „Biblia: Próba” (2021), reż. Jernej Lorenci, Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu;
• Michał Marek Ubysz, Michał w spektaklu „Biblia: Próba” (2021), reż. Jernej Lorenci, Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu;
• Liudas Vyšniauskas, Michelangelo Caravaggio w „Między nogami Leny, czyli Zaśnięcie Najświętszej Marii Panny według Michelangela Caravaggia” (2021), reż. Agata Duda Gracz, Teatr Dramatyczny w Kłajpedzie;
• Paweł Wolak, Gustav Adolf Ekdahl, w spektaklu „Fanny i Aleksander” (2020), reż. Łukasz Kos, Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy;
• Mariusz Wójtowicz, Aktor Szekspirowski w „Lalki śpiewają” (2021), reż. zbiorowa w ramach Sceny Inicjatyw Aktorskich, Teatr „Baj Pomorski” w Toruniu;
• Mariusz Zaniewski, Leon w „Matce” (2020), reż. Radek Stępień, Teatr Nowy im. Tadeusza Łomnickiego w Poznaniu;
• Robert Żurek, Jermołaj Łopachin w „Wiśniowym sadzie” (2021), reż. Andro Enukidze, Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie;
A jak ANIMACJA
• „Bezimienny/Nieznany” (2021), reż. Łukasz Batko, Grupa Gra/nice we współpracy z Teatrem Pinokio w Łodzi;
• „Pasja” (2015), reż. Wiesław Hejno, Teatr Lalki i Aktora w Łomży;
• Natalia Sakowicz w monodramie „Romans” (2021), pomysł i wykonanie: Natalia Sakowicz, Lalka: Olga Ryl-Krystianowska;
A jak AUTORKA/AUTOR
• Magdalena Drab i Marcin Wierzchowski, „Solaris” na podst. Stanisława Lema, (2020), reż. Marcin Wierzchowski, Teatr Ludowy w Krakowie;
• Magdalena Fertacz, „Tysiąc nocy i jedna. Szeherezada 1979.” (2021), reż. Wojciech Faruga, Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie;
• Marta Guśniowska, „Wielkie mi coś” (2020), reż. własna, Opolski Teatr Lalki i Aktora;
• Julia Holewińska, „Katyń. Teoria barw” (2021), reż. Wojciech Faruga, Teatr Polski w Bydgoszczy;
• Piotr Rowicki, „Ginczanka. Przepis na prostotę życia” (2020), reż. Anna Gryszkówna, Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie / Teatr na Plaży w Sopocie;
• Jakub Roszkowski, „Smok” (2019), reż. własna, Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie;
• Jordan Tannahill, „Spóźnione odwiedziny” (2021), reż. Iwona Kempa, Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie;
• wojtyszko/krofta (Maria Wojtyszko, Jakub Krofta), „Ojeja! albo o dziewczynce, która nie znała własnego imienia” (2021), reż. własna, Wrocławski Teatr Lalek;
B jak BAREJA
• Komedia muzyczna z orkiestrą na żywo „Bareja wieczorową porą” – pierwszą premierą nowej dyrekcji Teatru im. Wilama Horzycy w Toruniu: Renaty Derejczyk i Łukasza Czuja;
B jak BUDOWA
• rozpoczęcie budowy nowej siedziby TR Warszawa u stóp Pałacu Kultury i Nauki;
• zbliżający się finał (kwiecień 2022) modernizacji Dużej Sceny Teatru Wybrzeże w Gdańsku;
• rozbudowa Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach i konflikty z sąsiadami, którzy zaspawali wjazd na teren budowy;
• postoje na rozbudowie Teatru Polskiego w Szczecinie i budowie nowej siedziby Kujawsko-Pomorskiego Teatru Muzycznego w dawnym kino-teatrze „Grunwald” w Toruniu;
• świeżo otwarta jesienią 2020 roku Scena Szekspirowska przy Teatrze „Baj Pomorski” w Toruniu zamknięta od początku lipca 2021 po uszkodzeniach spowodowanych burzą (nie Szekspirowską);
C jak CHOREOGRAFIA
• Hashimotowiksa, (Paulina Jaksim i Katarzyna Kulmińska), w „Królu Potworów” (2020), reż. Marcin Liber, Teatr Współczesny w Szczecinie // w „Krótkiej rozmowie ze Śmiercią” (2020), reż. Marcin Liber, Teatr im Aleksandra Fredry w Gnieźnie;
• Blaženka Kovač Carić, w „Hinkemannie” (2015), reż. Igor Vuk Torbica, Teatr Młodych w Zagrzebiu;
• Gregor Luštek, w „Biblii: Próbie” (2021), reż. Jernej Lorenci, Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu;
• Barbara Olech, w „Historii podwodnej” (2021), reż. Wojciech Kościelniak, spektaklu dyplomowym studentów PWSFT i T im. Leona Schillera w Łodzi;
• Adrian Wilk w „Become Human” (2021), reż. własna, Teatr „Baj Pomorski” w Toruniu;
C jak CZŁOWIEK (TEATRU)
Robert Talarczyk „Człowiekiem teatru 2021”. Reżyser i aktor, dramaturg oraz autor piosenek, dyrektor Teatru Śląskiego w Katowicach odebrał nagrodę im. Zygmunta Hübnera przyznawaną twórcom ze szczególnym słuchem społecznym;
D jak DŹWIĘK
• Jan Moszumański, realizacja dźwięku na scenie i w materiałach filmowych w spektaklu „Twarzą w twarz” (2021), reż. Maja Kleczewska, Teatr Powszechny w Warszawie & Teatr Polski w Bydgoszczy;
E jak EPIZOD
• Arkadiusz Pyć w spektaklu „Twarzą w twarz” (2021), reż. Maja Kleczewska, Teatr Powszechny w Warszawie & Teatr Polski w Bydgoszczy;
F jak FESTWIAL
• 35. Toruńskie Spotkania Teatrów Jednego Aktora, Teatr „Baj Pomorski” w Toruniu (7-9 maja 2021);
• 25. Międzynarodowy Festiwal Teatralny KONTAKT, Teatr im. W. Horzycy w Toruniu (22-29 maja 2021);
• 41. Warszawskie Spotkania Teatralne, Teatr Dramatyczny w Warszawie, (6-21 czerwca 2021);
• 25. Festiwal Szekspirowski, Teatr Szekspirowski w Gdańsku, (30 lipca – 8 sierpnia 2021);
• Międzynarodowy Festiwal Sztuk TRANS/MISJE – TRÓJMORZE, Teatr im. W. Siemaszkowej w Rzeszowie (20-22 i 26-29 sierpnia 2021);
• 29. Alternatywne Spotkania Teatralne KLAMRA, Akademickie Centrum Kultury i Sztuki „Od Nowa” (2-8 października 2021);
• 20. Festiwal Prapremier, Teatr Polski w Bydgoszczy (1 października – 4 grudnia 2021);
• 27. Międzynarodowy Festiwal Teatrów Lalek SPOTKANIA, Teatr „Baj Pomorski” w Toruniu (8-15 października 2021);
• 39. Festiwal Szkół Teatralnych, Szkoła Filmowa w Łodzi (18-24 października 2021);
• 25. Międzynarodowy Festiwal Teatrów dla Dzieci KORCZAK DZISIAJ, Teatr Ochoty w Warszawie, (14 listopada – 16 grudnia 2021);
• 14. Międzynarodowy Festiwal Teatralny BOSKA KOMEDIA, Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie, (3-12 grudnia 2021);
G jak (JACEK) GŁOMB
• Jacek Głomb będzie przez kolejną kadencję dyrektorem Teatru Heleny Modrzejewskiej w Legnicy – taką decyzję podjął zarząd województwa dolnośląskiego, któremu scena podlega, zatwierdzając tym samym wynik konkursu ogłoszonego na to stanowisko. W konkursie wystartował tylko dotychczasowy dyrektor Teatru, stąd to on wbrew pomysłom władz województwa pozostanie na tym stanowisku przez kolejne pięć sezonów.
H jak (nie)HETERONORMATYWNOŚĆ
• „Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale” (2020), reż. Cezary Tomaszewski, Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie;
I jak INNOWACJA
• smutna innowacja lockdownu: spektakle prezentowane na platformie ZOOM podczas 25. Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego KONTAKT, przez Teatr im. W. Horzycy w Toruniu (22-29 maja 2021);
• „angaż” do „głównej roli” ośmiornicy Sète, w „Świątyni teraźniejszości – solo dla ośmiornicy” (2021), reż. Stefan Kaegi, Théâtre Vidy w Lozannie;
J jak JUBILEUSZ
• 25. hybrydowa edycja Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego KONTAKT, Teatr im. W. Horzycy w Toruniu na granicy online i offline;
• 25. Festiwal Szekspirowski. Jubileusz i to po raz pierwszy bez jego twórcy – prof. Jerzego Limona;
K jak KONSTERNACJA
• mobbing i molestowanie w szkołach teatralnych oraz teatrach, ujawniane masowo wiosną przez ofiary;
• awantura wywołana przez nauczycielkę jednego z poznańskich liceów katolickich, która wyciągała na siłę z widowni swoje uczennice i uczniów ze spektaklu „Śluby panieńskie” (reż. Andrzej Błażewicz) oraz wtargnęła do garderoby, krzycząc na aktorów Teatru Polskiego w Poznaniu;
• mina Dyrektor Kujawsko-Pomorskiego Teatru Muzycznego w Toruniu, Anny Wołek, gdy podczas premiery spektaklu „Bareja wieczorową porą” w Teatrze im. Wilama Horzycy, ze sceny padły słowa: „(…) żadnego Grunwaldu nie będzie (…)” (patrz: B jak BUDOWA);
• wypowiedź Marka Smoczyka – sekretarza zarządu województwa kujawsko-pomorskiego, a jednocześnie jednego z członków komisji konkursowej ds. wyboru dyrektora Teatru im. Wilama Horzycy w Toruniu, w której stwierdził, „że wybór pani Renaty Derejczyk przyjęty został również przez zasiadających w komisji przedstawicieli Teatru bardzo otwarcie i z dużą nadzieją, że ten Teatr odzyska swoje dawne i dobre imię”.
Tymczasem za pięcioletniej kadencji dyrektorów: naczelnego, Andrzeja Churskiego, i artystycznego, Pawła Paszty (przerwanej rokiem pandemii), Teatr Horzycy w Toruniu nie tylko nie utracił dobrego imienia, ale w opinii wielu widzów oraz fanów rozsławił go nie tylko w Polsce. Świadczą o tym tak ambitne spektakle, jak choćby ,,Mullholand Drive” (2018) wg filmu Davida Lyncha w reż. Katarzyny Trzaski, Edyty Wróblewskiej i Macieja Marczewskiego czy „Biblia. Próba.” (2021) w reż. Jerneja Lorenciego (1202 punkty = Nagroda Publiczności na 07. Festiwalu Nowego Teatru w Rzeszowie).
Cóż, po obejrzeniu pierwszej premiery nowej dyrekcji TWH, która kieruje repertuar jedynej sceny dramatycznej w uniwersyteckim mieście w stronę lekką, łatwą i przyjemną, pozostaje mi zakończyć te KONSTERNACJE cytatem z recenzji Jarosława Iwaszkiewicza: „(…) Jestem człowiekiem teatru. Żądam, aby teatry dawały nam naprawdę teatr, nie cyrk, nie music-hall! (…)”.
K jak KOSTIUMY
Pavel Hubička w „Hamlet on the road” (2021), reż. Joanna Zdrada, Divadlo Radost z Brna;
• Łukasz Błażejewski w „Lalce” (2021), reż. Radosław Rychcik, Teatr im. A. Fredry w Gnieźnie;
• Julia Kornacka i Kornelia Dzikowska, w spektaklu „Bieguni” (2021), reż. Michał Zadara, Teatr Powszechny w Warszawie;
• Matylda Kotlińska, w przedstawieniu „Ojeja! albo o dziewczynce, która nie znała własnego imienia” (2021), reż. wojtyszko/krofta, Wrocławski Teatr Lalek;
L jak (Jerzy) LIMON
Wielka, koronawirusowa strata dla świata teatru – 3 marca 2021 roku zmarł prof. Jerzy Limon, dyrektor i inicjator Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego;
M jak MULTIMEDIA
• Szymon Felkel / Saymoon Studio, w „Smoku“ (2019), reż. Jakub Roszkowski, Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie;
• Kamil Walesiak, realizacja wideo do spektaklu „Fanny i Aleksander”, reż. Łukasz Kos, Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy;
M jak MUZYKA
• Mateusz Dębski, w spektaklu dyplomowym „Prawiek i inne czasy” (2021), reż. Anna Sroka-Hryń, Dyplom AT w Warszawie;
• Sam Gysel, w przedstawieniu „Żółty – cierpienia Belgii II: Rex” (2020), reż. Luk Perceval, NT Gent w Gandawie;
• Adrian Jakuć-Łukaszewicz, na żywo w „Nie-Boskiej komedii” (2021), reż. Piotr Tomaszuk, Teatr Wierszalin;
• Filip Kaniecki/MNSL, w „Królu Potworów” (2020), reż. Marcin Liber, Teatr Współczesny w Szczecinie;
• Krzysztof Kaliski do spektaklu „I tak nikt mi nie uwierzy” (2020), reż. Wojciech Rubin, Teatr im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie;
• Piotr Klimek do spektakli „Piotruś Pan” (2019), reż. Konrad Dworakowski, Teatr Pinokio w Łodzi // „Miłość do trzech pomarańczy (2019), reż. Paweł Aigner, Teatr Animacji w Poznaniu // „Rutka” (2020), reż. Karolina Maciejaszek, Teatr Lalek Arlekin im. H. Ryla w Łodzi // „Wielkie mi coś” (2020), reż. Marta Guśniowska, Opolski Teatr Lalki i Aktora;
• Tomasz Lewandowski, w „Hamlet on the road” (2021), reż. Joanna Zdrada, Divadlo Radost z Brna;
• Nagrobki, na żywo w „Krótkiej rozmowie ze Śmiercią” (2020), reż. Marcin Liber, Teatr im Aleksandra Fredry w Gnieźnie;
• Branko Rožman, do spektaklu „Biblia: Próba” (2021), reż. Jernej Lorenci, Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu;
• Teoniki Rożynek, do spektaklu „Katyń. Teoria barw” (2021), reż. Wojciech Faruga, Teatr Polski w Bydgoszczy;
• Stéphane Vecchione, w spektaklu „Świątynia teraźniejszości – solo dla ośmiornicy” (2021), reż. Stefan Kaegi, Théâtre Vidy w Lozannie;
• Stefan Wesołowski, w „Smoku“ (2019), reż. Jakub Roszkowski, Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie;
O jak ODKRYCIE
• Michał Darewski, Marek Hochwander w „Bareja wieczorową porą” (2021), reż. Łukasz Czuj, Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu // GLON w „Historii podwodnej” (2021), reż. Wojciech Kościelniak, spektaklu dyplomowym studentów PWSFTiT im. Leona Schillera w Łodzi;
• Pola Dębkowska, Izabela Łęcka w „Lalce” (2021), reż. Radosław Rychcik, Teatr im. A. Fredry w Gnieźnie;
• Aleksander Gałązka (AST), Piotr w „Spóźnionych odwiedzinach” (2021), reż. Iwona Kempa, Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie;
• Maciej Grubich, Jan Bohatyrowicz w „Nad Niemnem” (2020), reż. Jędrzej Piaskowski, Teatr im. Juliusza Osterwy w Lublinie;
• Katarzyna Hołyńska, FISHA w „Historii podwodnej” (2021), reż. Wojciech Kościelniak, spektaklu dyplomowym studentów PWSFTiT im. Leona Schillera w Łodzi;
• Jagoda Jasnowska, Florentynka, Kucmerka, Kobieta ze wsi w „Prawiek i inne czasy” (2021), reż. Anna Sroka-Hryń, Dyplom AT w Warszawie;
• Karolina Kostoń, RAFA w „Historii podwodnej” (2021), reż. Wojciech Kościelniak, spektaklu dyplomowym studentów PWST i T im. Leona Schillera w Łodzi;
• Maciej Kozakoszczak, Izydor w „Prawiek i inne czasy” (2021), reż. Anna Sroka-Hryń, Dyplom AT w Warszawie;
• Anna Kozłowska, Anna Schrecker w „Nocy wśród drzew” (2021), reż. Radek Stępień, Dyplom AST w Krakowie, Wydział Aktorski we Wrocławiu;
• Marianna Linde, sceniczny kameleon w „Jeńczynie” (2020), reż. Monika Strzępka, Narodowy Teatr Stary w Krakowie,
• Aleksandra Perek, Maja Auersbeger w „Nocy wśród drzew” (2021), reż. Radek Stępień, Dyplom AST w Krakowie, Wydział Aktorski we Wrocławiu;
• Jakub Sierenberg, Konstanty Trieplew w „Mewie” (2021), reż. Grzegorz Wiśniewski, Dyplom PWSFTVIT w Łodzi,
• Marta Stalmierska, Irena Arkadina w „Mewie” (2021), reż. Grzegorz Wiśniewski, Dyplom PWSFTVIT w Łodzi;
• Konrad Szymański, Syn w „Kruku z Tower” (2021), reż. Aldona Figura, Teatr Dramatyczny m. st. Warszawy;
P jak PROMOCJA
• radna PiS Małgorzata Jacyna-Witt zaatakowała produkcję teatralną: nie spodobało jej się widowisko „Bałuka – człowiek z W7″, według scenariusza Tomasza Ogonowskiego i Adama Zadwornego w Teatrze Polskim w Szczecinie. Jacyna-Witt napisała na Twitterze: „A w Szczecinie, w 40. rocznicę wprowadzenia stanu wojennego, Platforma Obywatelska organizuje razem z «Gazetą Wyborczą» widowisko multimedialne. Lewak z anarchistą napisał do tego scenariusz o trockiście. Chichot historii”. W Teatrze Polskim szybko zabrakło biletów na historyczne widowisko;
• Małopolska Kurator Oświaty, Barbara Nowak, która pokusiła się o recenzję „Dziadów” w reżyserii Mai Kleczewskiej wystawianych w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. Urzędniczka nie obejrzawszy spektaklu zwróciła się z apelem do szkół, by nie organizowały wyjść na spektakl i ku uciesze internautów sprawiła, że bilety na wszystkie przedstawienia zniknęły w oka mgnieniu. Brawo! Wiara w słowo płynące ze sceny nie gaśnie! Tymczasem zza urzędniczych biurek pogrąża się w ciemnogrodzie.
R jak REŻYSERIA
• Michał Borczuch, „Moja Walka” (2017), TR Warszawa;
• Andro Enukidze, „Wiśniowy sad” (2021), Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie;
• Wojciech Faruga, „Maria Antonina. Cień królowej” (2018) // „Katyń. Teoria barw” (2021), Teatr Polski w Bydgoszczy // „Tysiąc nocy i jedna. Szeherezada 1979” (2021), Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie;
• Konrad Dworakowski, „Piotruś Pan” (2019), Teatr Pinokio w Łodzi;
• Anna Gryszkówna, „Ginczanka. Przepis na prostotę życia” (2020), Teatr Łaźnia Nowa / Teatr na Plaży w Sopocie;
Iwona Kempa, „Spóźnione odwiedziny” (2021), Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie;
• Maja Kleczewska, „Twarzą w twarz” (2021), Teatr Powszechny w Warszawie / Teatr Polski w Bydgoszczy;
• Łukasz Kos, „Fanny i Aleksander” (2020), Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy;
• Wojciech Kościelniak, „Historia podwodna” (2021), spektakl dyplomowy studentów PWSFTiT im. Leona Schillera w Łodzi;
• Marcin Liber, „Król Potworów” (2020), Teatr Współczesny w Szczecinie // „Krótka rozmowa ze Śmiercią” (2020), Teatr im Aleksandra Fredry w Gnieźnie;
• Jernej Lorenci, „Biblia: Próba” (2021), Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu;
• Karolina Maciejaszek, „Rutka” (2020), Teatr Lalek Arlekin im. Henryka Ryla w Łodzi;
• Jacek Mikołajczyk, „Bulwar Zachodzącego Słońca” (2021), Opera Nova w Bydgoszczy;
• Jędrzej Piaskowski, „Nad Niemnem” (2020), Teatr im. Juliusza Osterwy w Lublinie;
• Wiktor Rubin, „I tak nikt mi nie uwierzy” (2020), Teatr im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie;
• Jakub Skrzywanek, „Kaspar Hauser” (2019), Teatr Współczesny w Szczecinie;
• Anna Sroka-Hryń, „Prawiek i inne czasy” (2021), Dyplom AT w Warszawie;
• Radek Stępień, „Matka” (2020), Teatr Nowy im. Tadeusza Łomnickiego w Poznaniu;
• Paweł Świątek, „Balladyna” (2020), Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie;
• Monika Strzępka, „Jeńczyna” (2020), Narodowy Teatr Stary w Krakowie;
• Jagoda Szelc, „Maszyna” (2021), Teatr Polski w Bydgoszczy;
• Franciszek Szumiński, „Śmierć Iwana Ilicza” (2020), Teatr Wybrzeże w Gdańsku;
• Piotr Tomaszuk, „Nie-Boska komedia” (2021), Teatr Wierszalin;
• Igor Vuk Torbica „Hinkemann“ (2015), Teatr Młodych w Zagrzebiu;
• Marcin Wierzchowski, „Solaris” (2020), Teatr Ludowy w Krakowie;
• Grzegorz Wiśniewski, „Mewa” (2021), Dyplom PWSFTiT w Łodzi,
• Mikołaj Woubishet, „Piękna nasza Polska cała” (2020), DSM Capitol we Wrocławiu;
• Michał Zadara, „Bieguni” (2021), Teatr Powszechny w Warszawie;
• Joanna Zdrada, „Hamlet on the road” (2021), Divadlo Radost z Brna;
R jak REŻYSERIA ŚWIATŁA
• Marcin Chlanda w „Balladynie” (2020), reż. Paweł Świątek, Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie;
• Piotr Pieczyński w „Twarzą w twarz” (2021), reż. Maja Kleczewska, Teatr Powszechny w Warszawie / Teatr Polski w Bydgoszczy;
• Katarzyna Łuszczyk w „Między nogami Leny lub Zaśnięcie Najświętszej Marii Panny, według Michelangela da Caravaggia” (2021), reż. Agata Duda-Gracz, Teatr Dramatyczny w Kłajpedzie;
R JAK ROZCZAROWANIE
• „Antoniusz i Kleopatra” (2015) z Teatro Nacional D. Maria II, Lizbona, Portugalia – adaptacja Thiago Rodrigues’a, który poetycki dramat Szekspira zredukował do dwojga głównych bohaterów. Wyjątkowo męcząca powtarzalna struktura spektaklu, w której Sofia Dias i Vítor Roriz (również tancerze i choreografowie) grają z humorem do publiczności, jakby byli narratorami opowieści, spowodowała masowe opuszczanie widowni przez skromną publiczność biletowaną i owację na stojąco gości 25. Festiwalu Szekspirowskiego. Czy festiwale są dla widzów, czy tylko dla przyjaciół Królika?;
S jak SCENOGRAFIA
• Łukasz Błażejewski + kostiumy w „Lalce” (2021), reż. Radosław Rychcik, Teatr im. A. Fredry w Gnieźnie;
• Marcin Chlanda + kostiumy w „Balladynie” (2020), reż. Paweł Świątek, Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie;
• Maciej Czuchryta i Marta Wieczorek, scenografia i kostiumy oraz wizualizacje w „Biesach” (2021), reż. Damian Josef Neć, Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu;
• Agata Duda-Gracz + kostiumy w „Między nogami Leny, czyli Zaśnięcie Najświętszej Marii Panny według Michelangela Caravaggia” (2021), reż. Agata Duda-Gracz, Teatr Dramatyczny w Kłąjpedzie;
• Wojciech Faruga, „Katyń. Teoria barw” (2021), Teatr Polski w Bydgoszczy;
• Branko Hojnik; „Biblia: Próba” (2021), Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu;
• Pavel Hubička, „Miłość do trzech pomarańczy” (2019), reż. Paweł Aigner, Teatr Animacji w Poznaniu // „Hamlet on the road” (2021), reż. Joanna Zdrada, Divadlo Radost z Brna // „Wielkie mi coś” (2020), reż. Marta Guśniowska, Opolski Teatr Lalki i Aktora;
• Mirek Kaczmarek, „Król Potworów” (2020), reż. Marcin Liber, Teatr Współczesny w Szczecinie / „Krótka rozmowa ze Śmiercią” (2020), reż. Marcin Liber, Teatr im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie;
• Zbigniew Libera, „Twarzą w twarz” (2021), reż. Maja Kleczewska, Teatr Powszechny w Warszawie & Teatr Polski w Bydgoszczy;
• Anna Met + kostiumy, „Nad Niemnem” (2020), reż. Jędrzej Piaskowski, Teatr im. Juliusza Osterwy w Lublinie;
• Mariusz Napierała, „Bulwar Zachodzącego Słońca” (2021), reż. Jacek Mikołajczyk, Opera Nova w Bydgoszczy;
• Robert Rumas, „Bieguni” (2021), reż. Michał Zadara, Teatr Powszechny w Warszawie;
• Agata Skwarczyńska, „Kaspar Hauser” (2019), reż. Jakub Skrzywanek, Teatr Współczesny w Szczecinie;
• Łukasz Surowiec, „I tak nikt mi nie uwierzy” (2020), reż. Wojciech Rubin, Teatr im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie;
• Rafał Zawistowski, „Metafizyka dwugłowego cielęcia” (2015), reż. Andrzej St. Dziuk, Teatr im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Zakopanem;
S jak SPEKTAKL (najlepsza 10 – alfabetycznie)
• „Biblia: Próba” (2021), reż. Jernej Lorenci, Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu;
• „Fanny i Aleksander” (2020), reż. Łukasz Kos, Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy;
• „Ginczanka. Przepis na prostotę życia” (2020), reż. Anna Gryszkówna, Teatr Łaźnia Nowa / Teatr na Plaży w Sopocie;
• „Hamlet on the road” (2021), reż. Joanna Zdrada, Divadlo Radost w Brnie;
• „Katyń. Teoria barw” (2021), reż. Wojciech Faruga, Teatr Polski w Bydgoszczy;
• „Krótka rozmowa ze Śmiercią” (2020), reż. Marcin Liber, Teatr im A. Fredry w Gnieźnie;
• „Lalka” (2021), reż. Radosław Rychcik, Teatr im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie;
• „Maszyna” (2021), reż. Jagoda Szelc, Teatr Polski w Bydgoszczy;
• „Twarzą w twarz” (2021), reż. Maja Kleczewska, Teatr Powszechny w Warszawie & Teatr Polski w Bydgoszczy;
• „Wiśniowy sad” (2021), reż. Andro Enukidze, Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie;
T jak TAKI TEATR
Pięknie wydany picture book „Taki Teatr” z tekstami toruńskiego aktora Pawła Kowalskiego oraz ilustracjami Iwony Chmielewskiej, (Wydany przez Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu, 2020);
T jak TAKSIARZ
• Premiera filmu „Taksiarz” w reżyserii Ryszarda Kruka z Janem Nowickim w roli głównej, na otwarcie 27. Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Lalek SPOTKANIA w Teatrze „Baj Pomorski” w Toruniu;
U jak UCHODŹCY
• Nagroda Publiczności 29. Alternatywnych Spotkań Teatralnych KLAMRA w Toruniu dla GRUPY GRA/NICE za spektakl „Bezimienny /Nieznany” (2021), przyznana w czasie, gdy na polsko-białoruskiej granicy w lasach umierali pierwsi uchodźcy…
W jak WYDARZENIE
• zmiany na stanowiskach dyrektorów naczelnych: Agata Grenda pokieruje Gdańskim Teatrem Szekspirowskim, Renata Derejczyk Teatrem im. W. Horzycy w Toruniu, Michał Walczak Teatrem Rampa w Warszawie,
• Jakub Skrzywanek jeszcze przed 30-tką został nowym dyrektorem artystycznym Teatru Współczesnego w Szczecinie. Po trzydziestu latach dyrekcji artystycznej, 13 grudnia 2021 roku, (w trzydziestą rocznicę swojej pierwszej premiery przy Wałach Chrobrego – „Klątwy” Stanisława Wyspiańskiego) – Anna Augustynowicz wyreżyserowała „Odlot” Zenona Fajfera, którym pożegnała się ze stanowiskiem dyrektora artystycznego;
• Wojtek Szabelski zdobył III nagrodę w kategorii „zestaw dokumentujący przedstawienie” za zestaw zdjęć ze spektaklu „Biblia. Próba” (reż. Jernej Lorenci) z Teatru im. Wilama Horzycy w Toruniu;
Z jak ZESPÓŁ
• Teatru Animacji w Poznaniu w „Miłości do trzech pomarańczy” (2019), reż. Paweł Aigner;
• Teatru Polskiego w Bydgoszczy w „Maszynie” (2021), reż. Jagoda Szelc oraz w „Katyń. Teoria barw” (2021), reż. Wojciech Faruga;
• Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy w „Fanny i Aleksander” (2020), reż. Łukasz Kos;
• Teatru im. Wilama Horzycy w Toruniu w „Biblii: Próbie” (2021), reż. Jernej Lorenci;
Z jak ZMIANY
• od sezonu 2021/22 – barwy klubowe zmieniło dwóch świetnych aktorów Teatru im. Wilama Horzycy: po 17 latach w Toruniu do Teatru Nowego w Poznaniu przeszedł Tomasz Mycan. Bartosz Woźny po 6 latach na deskach Horzycy dołączył do zespołu Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu.
Z jak ZWIERZĘ NA SCENIE
• Sète, ośmiornica w „Świątyni teraźniejszości – solo dla ośmiornicy” (2021), reż. Stefan Kaegi, Théâtre Vidy w Lozannie;
• Mania, suczka w monodramie Pawła Palcata „Mój niepokój jest Twoim niepokojem” (2021), reż. Paweł Palcat, Teatr Zakład Krawiecki oraz suczka złowrogiego Biskupa w „Fanny i Aleksander” (2020), reż. Łukasz Kos, Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy;
Z jak ZAGADKA
• Jak długo jeszcze online – offline?