EN

3.01.2024, 10:10 Wersja do druku

Kielce. „Syrenka Ariel” w styczniu w Kieleckim Teatrze Tańca

Kielecki Teatr Tańca zaprasza na familijny spektakl pt. „Syrenka Ariel” w dniu 20 stycznia 2024 r. o godz. 17:00.

fot. mat. teatru

Słowo wstępne od autorów:

Szanowni Państwo,

Przedstawiamy Państwu autorską, taneczną adaptację baśni pt. Mała Syrenka Hansa Christiana Andersena. Jako liderzy prowadzący teatr tańca od wielu lat mamy przekonanie (poparte wysoką frekwencją publiczności), iż tego typu familijne spektakle stanowią ważny dla naszych mieszkańców sposób na atrakcyjne spędzanie czasu i wspólną, wielopokoleniową edukację artystyczną. Zachowując przyjętą koncepcję utrzymywania różnorodnego repertuaru w instytucji Kielecki Teatr Tańca, w którym na stałe obecne są także duże widowiska taneczno-muzyczne, podjęliśmy decyzję o wyprodukowaniu kolejnego autorskiego spektaklu o baśniowej tematyce zatytułowanego Syrenka Ariel. .

Tym razem językiem tańca opowiadana jest historia wzajemnej miłości syreny – Ariel i człowieka – Księcia Eryka. Dzięki miłości przezwyciężają oni przeciwności losu i działania podstępnej Wiedźmy morskiej Ursuli. Król Tryton po wielu perypetiach, przekonując się o sile uczuć zakochanych, ostatecznie ofiarowuje syreniej córce ludzką postać i zgadza się na poślubienie przez nią Księcia Eryka. Ariel i Eryk pozostają na zawsze razem. Akcja rozgrywa się w podwodnym świecie, w którym spotykamy oprócz tytułowej Ariel, jej przyjaciółkę Rybkę Florkę, Kraba Sebastiana oraz wiele podwodnych postaci. Spektakl ukazuje żywotność oraz piękno podwodnego świata dzięki zastosowaniu ciekawych kompozycji choreograficznych, hybrydowych kostiumów, wielowymiarowych projekcji, dynamicznej scenografii oraz kolorowych świateł.

Sceny taneczne zrealizowane są w stylach tańca jazzowego, współczesnego i klasycznego. Postaci morskie tańczą np. swing, charleston, mambo, jazz, modern jazz wykazują się głębią różnych interpretacji i wprawną techniką wykonania. Postaci takie jak np.: Kraby, Jeżowce i Ryby kreowane w ciekawych, inspirowanych światem morskim kostiumach, brawurowo wykonują skomplikowane sekwencje ruchowe. Poruszający się po scenie statek tworzy iluzję płynięcia, a dodatkowym walorem spektaklu jest wykorzystanie w nim trików iluzjonistycznych.

Realizowanie obsady całego widowiska w formule dołączania do artystów zawodowych przygotowanej tanecznie młodzieży kształconej w Szkole Kieleckiego Teatru Tańca wynika z misji edukacyjnej KTT. Pozwala to młodym adeptom sztuki tanecznej na zdobycie praktyki scenicznej oraz spełnianie marzeń artystycznych. Tancerki i tancerze zawodowego zespołu KTT, we współpracy z amatoram,i mają szansę stawać się wzorem rozwoju tanecznej ścieżki zawodowej dla młodych adeptów sztuki. Pasja do tańca i talent są dla obu grup wspaniałym polem spotkania i kreacji, gdzie sztuka tańca i produkcja widowiska. stają się wspólną drogą I celem.

Spektakl skierowany jest do wszystkich pokoleń. Mamy nadzieję, że spotkanie publiczności z tańcem i muzyką pozostawi niezapomniane wrażenia.

Premiera spektaklu odbyła się 15 września 2023 r. w ramach III edycji organizowanego przez Urząd Miasta Kielce „Festiwalu Wiatru”.

AUTORZY:

opracowanie libretta na podstawie baśni J. Ch. Andersena pt. „Mała Syrenka”– Elżbieta Pańtak
choreografia – Elżbieta Pańtak, Grzegorz Pańtak
choreografia na szarfach – Ewelina Pokrzywka
kostiumy – Małgorzata Słoniowska
scenografia, reżyseria światła – Grzegorz Pańtak
projekcje multimedialne – Tadeusz Nowakowski

muzyka – collage muzyczny (utwory twórców: Joe Hisaishi, Felix Mendelssohn, John Rowcroft, Al Hoffmann, Jerry Livingston, Mack David, George Frideric Handel, Duke Ellington, Cy Coleman,Dorothy Fields, Ottorino Respighi, Jacek Kasprowy, Wolfgang Amadeus Mozart, Ludwig Van Beethoven, Dario Marianelli, Guy Farley ,,African Children’s Choir, Alan Menken, Howard Ashman /Dubbing: Emilian Kamiński/, Aaron James Sapp, Danny Elfman, Bob Timmons, Charlie Chaplin, Alfredo Mazzucchi, Giovanni Capurro, Beatamines & David Jach, Abel Korzeniowski, Kevin Rix, John Barry, Johann Sebastian Bach)

REALIZATORZY:

korepetytorzy artystycznych zespołów dzieci i młodzieży SKTT – Anna Budnicka, Anna Piotrowska
realizacja dźwięku – Dawid Kościuk
realizacja światła – Mirosław Sobczyk
realizacja projekcji – Adam Bakalarz
konsultacja iluzjonistyczna – Damian Spętany
pracownia krawiecka – Jolanta Dudek, Małgorzata Sasak, Iryna Mozer, Henryka Stokowiec, Waldemar Krawczyk, Zhenya Asatryan
pracownia modystyczna – Weronika Kolago, Joanna Misztal, Joanna Biskup-Brykczyńska
pracownia plastyczna – artystyczne malowanie kostiumów – Zbigniew Francuz
wykonanie elementów plastycznych scenografii, rekwizytów – Maciej Miernik, Piotr Fijałkowski, Kamil Dudzic
wykonanie konstrukcyjne scenografii – SPEWEX Marcin Mateja
inspicjent – Katarzyna Dolatowska
kierownik techniczny – Piotr Sarnecki
obsługa techniczna sceny – Stanislav Kaminskyi, Łukasz Masztalerz, Sebastian Malec, Piotr Młynek, Grzegorz Matuszczyk, Mirosław Nieckarz, Jarosław Soczomski

O TWÓRCACH :

CHOREOGRAFIA

dr Elżbieta Pańtak – Dyrektor Kieleckiego Teatru Tańca

Choreograf, pedagog tańca jazzowego. Założyciel i dyrektor zawodowego zespołu Kieleckiego Teatru Tańca (miejskiej instytucji artystycznej). Absolwentka Uniwersytetu Łódzkiego – teatrologia. Odbyła studia podyplomowe – teoria tańca na Uniwersytecie Muzycznym Chopina w Warszawie. Jest autorką ponad 30 spektakli dla zespołu Kieleckiego Teatru Tańca w tym cieszących się wysoką frekwencją spektakli familijnych: Dziadek do orzechów, Alicja w Krainie Czarów, Kopciuszek zrealizowanych w stylach tańca jazzowego i współczesnego. Współrealizowała choreografię do spektaklu taneczno-muzycznego pt. Siedem Bram Jerozolimy, muz. K. Penderecki (Teatr Wielki – Opera Narodowa 2008). Powstały na podstawie spektaklu film otrzymał nominację do International Emmy® Award w 2009 roku w USA.
Współpracowała z Narodową Operą Izraelską, dla której z zespołem Kieleckiego Teatru Tańca jako choreograf współrealizowała mega produkcje: Traviata, Carmina Burana w reżyserii M. Znanieckiego (2014, 2015). Dla Opery Wrocławskiej współtworzyła z Grzegorzem Pańtakiem choreografię do opery Turandot (2008), do Traviaty w Operze na Zamku w Szczecinie (2016) oraz Romeo i Julii w Operze Śląskiej (2017) i operze w Szczecinie (2020) reżyseria M. Znanieckiego. Realizowała jako choreograf Galę sylwestrową dla Opery Bałtyckiej w Gdańsku, reżyseria S. Gonciarz (2017). Wyprodukowała w KTT polską prapremierę baletu Święto wiosny (2013), muz. I. Straviński, chor. A. Preljocaj, a także widowiska taneczne z prawykonaniami na orkiestrę symfoniczną Filharmonii Świętokrzyskiej z muzyką P. Łukowca i K. Dębskiego.
Wykładowca kompozycji tańca oraz tańca jazzowego i modern jazz na wyższych uczelniach w Polsce: AHE w Łodzi, UMFC w Warszawie. Prowadziła master classes w Polsce i Phoenix w USA w Master Ballet Academy.
Otrzymała wiele nagród i wyróżnień m.in. Odznaka honorowa Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Zasłużony dla Kultury Polskiej” (2012).
Współtwórczyni programu Przestrzenie Sztuki prowadzonego przez MKiDN, NIMiT, IT im. Raszewskiego.
W 2022 roku Elżbieta Pańtak uzyskała tytuł doktora na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.

dr Grzegorz Pańtak – Zastępca Dyrektora Kieleckiego Teatru Tańca

Tancerz, pedagog tańca, choreograf. Wspólnie z Elżbietą Pańtak współtworzył i prowadzi instytucjonalny zespół – Kielecki Teatr Tańca. Współtworzył choreografię i był solistą w spektaklu taneczno-muzycznym Siedem Bram Jerozolimy muz. K. Penderecki (Opera Narodowa 2008). Powstały na jego podstawie film TVP otrzymał nominację do International Emmy® Award w USA (2009). W 2013 wyprodukował w KTT i tańczył w polskiej prapremierze Święta wiosny, muz. Strawiński, chor. A. Preljocaj – emisja TVP 2.
Realizował widowiska taneczne z prawykonaniami na orkiestrę symfoniczną Filharmonii Świętokrzyskiej z muz. P. Łukowca i K. Dębskiego. Z okazji roku Chopinowskiego współtworzył choreografię do programu TVP 2 Chopin4 z opracowaniem muzycznym Włodka Pawlika (2010). Współpracował z Narodową Operą Izraelską, dla której choreograficznie zrealizował Traviatę, Carminę Buranę reż. M. Znanieckiego (2014, 2015). Dla Opery Wrocławskiej realizował wspólnie z E. Pańtak choreografię do opery Turandot (2008), Traviata w Operze na Zamku w Szczecinie (2016), Romeo i Julia dla Opery Śląskiej (2017) i opery w Szczecinie (2020).
Realizował jako choreograf Galę sylwestrową dla Opery Bałtyckiej w Gdańsku, reż. S. Gonciarz (2017). Dla Festiwalu Bartokowskiego w Miszkolc/Węgry zrealizował balet Cudowny Mandaryn (2018).
Tańczył w większości produkcji KTT oraz gościnnie: Opera Wrocławska: opera Raj Utracony K. Penderecki (2008), Turandot G. Puccini (2010); Teatr Maryjski w Petersburgu Król Roger muz. K. Szymanowski (2009); Narodowa Opera Izraelska Traviata, Carmina Burana.
Laureat nagrody „Zasłużony dla Kultury Polskiej” 2019 (odznaka honorowa Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego). Współtwórca programu Przestrzenie Sztuki prowadzonego przez MKiDN, NIMiT, IT im. Raszewskiego. W 2022 roku Grzegorz Pańtak uzyskał tytuł doktora na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.

KOSTIUMY

Małgorzata Słoniowska

Absolwentka Wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych, kostiumolog, scenograf i malarka.
Od 1988 r. związana zawodowo z Operą Wrocławską. Brała udział w ponad 120 realizacjach operowych i baletowych w kraju i za granicą, dla których projektowała kostiumy i dekoracje. We wrocławskim Muzeum Sztuki Mieszczańskiej w 2008 r. odbyła się wystawa, Kostiumeria Małgorzaty Słoniowskiej. Stroje M. Słoniowskiej pokazywane są na festiwalach mody – w latach 2008, 2009 i 2012 r. prezentowane były na Gali Off Fashion w Kielcach. W 2008 r. w Centrum Scenografii Polskiej w Katowicach, prezentowano kostiumy zaprojektowane przez artystkę do wrocławskiej inscenizacji Raju utraconego K. Pendereckiego. W zbiorach Muzeum Śląskiego w Katowicach znajdują się kostiumy autorstwa M. Słoniowskiej do Kantaty o kawie i Kantaty chłopskiej J. S. Bacha, wystawionych w Operze Wrocławskiej. Inspiracje światem operowym, scenografią teatralną i kostiumami znajdują odzwierciedlenie w różnorodności i barokowym stylu dzieł malarskich artystki. Zarówno gotowe stroje, jak i obrazy, są fantastycznymi wariacjami na temat elementów rzeczywistości. Artystka została odznaczona Brązowym i Srebrnym Krzyżem Zasługi oraz uhonorowana Brązowym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis. Współpraca M. Słoniowskiej z Kieleckim Teatrem Tańca rozpoczęła się już w 2012 r., przy produkcji spektaklu Dziadek do orzechów. .

PROJEKCJE MULTIMEDIALNE

Tadeusz Nowakowski

Z wykształcenia architekt urbanista, który porzucił koncepcje wielkopowierzchniowych obiektów użytkowych na rzecz sztuki, szczególnie w obrębie X i XI muzy. Od 2012 roku zajmuje się szeroko pojętym projektowaniem przestrzeni, prezentacji informacji i animacji, zarówno w ujęciu kulturalnym, społecznym, jak i komercyjnym. Zgłębia arkana komunikacji wizualnej, od wystaw muzealnych, przez infograficzne animacje i scenografie, po show łączące taniec z dynamicznymi projekcjami, nie bojąc się zboczyć na tory scenariuszy i reżyserii reklam, czy opraw komercyjnych programów telewizyjnych. Hobbystycznie zagorzały futurysta, stara się w swoją pracę wplatać wszelkie nowe rozwiązania na styku technologii, humanizmu i sztuki. Szuka nowoczesnych rozwiązań, będących odpowiedzią na coraz bardziej wizualny świat XXI w. Nie ma dla niego rzeczy niemożliwych, każde nowe wyzwanie to okazja do poszerzenia wiedzy i umiejętności. Uwielbia pracować z muzyką. Jego głównym obszarem zainteresowań jest ludzka percepcja, jej ograniczenia i możliwości.

Źródło:

Materiał nadesłany