EN

3.10.2024, 14:37 Wersja do druku

Kielce. Spektakl „Czuły" wg Olgi Tokarczuk w Kieleckim Teatrze Tańca

26 października na Dużej Scenie Kieleckiego Teatru Tańca odbędzie się premiera spektaklu pt. „Czuły” w choreografii Anny Nowak, który został wyłoniony podczas otwartego konkursu, zorganizowanego w KTT, w ramach Programu pn. Przestrzenie Sztuki – Taniec 2024.

fot. mat. teatru

Słowo od autorki spektaklu, choreograf pani Anny Nowak:

Olga Tokarczuk pisze o sobie samej jako „rzemieślniczce” pisarstwa.

Jest to stanowisko bardzo mi bliskie, z którym utożsamiam się jako twórczyni. O procesie kreatywnym myślę jako o drodze, na której co rusz napotykamy zadania/problemy do rozwiązania. Interesuje mnie sposób w jaki choreograf postrzega owe problemy, jak „rozplątuje” nitki a potem łączy ze sobą poszczególne wątki, aby utkać spójną nić dramaturgii.

 Fascynuje mnie tendencja ludzkiego umysłu do tworzenia narracji z abstrakcyjnych form, proces, w którym receptory w mózgu tworzą połączenia, czasem zupełnie nowe a czasem w oparciu o już wcześniej wypracowane relacje.  Interesuje mnie rola widza w spektaklu, jego aktywne uczestniczenie w dziele choreograficznym, odbieranie go poprzez swój indywidualny procesor złożony z oryginalnych doświadczeń, przeczuć, asocjacji. Dlatego też pracę choreograficzną chciałabym oprzeć na zbiorze esejów i wykładów autorstwa Olgi Tokarczuk zatytułowanym „Czuły Narrator”.

Autorka pisze:

„Poczucie skończoności wszystko banalizuje, ponieważ tylko to, co nie poddaje się naszemu poznaniu, może wzbudzać nasz entuzjazm i zachować cudowny status tajemnicy”.

„Kim/czym jest właściwie to mówiące ‘ja’, ów głos, który znajduje sobie tylko wiadome punkty oparcia tak, ze historia brzmi pewnie i budzi zaufanie?”

Struktura choreografii byłaby zbudowana wokół zagadnień poruszanych przez Olgę Tokarczuk w „Czułym Narratorze”, zarówno tych opisywanych przez autorkę jako jej osobiste doświadczenie jak i tych z dziedziny metodyki, wspomnianego przez nią rzemiosła.

W procesie kreatywnym chciałabym się skupić na zbudowaniu poszczególnych „zdarzeń”, jak np. solo, duet, trio, kwartet, kwintet, sextet etc., a następnie skomponowaniu ich w taki sposób, który stworzy dramaturgię niedokończoną, brzmiącą pewnie, budzącą zaufanie i jednocześnie posiadającą status tajemnicy.

Poszczególne sekcje będą różnej długości, będą poddane „tłumaczeniu”, czyli zabiegowi nakładania filtrów generujących znaczenia z pozornie abstrakcyjnej formy materiału choreograficznego.

Jedną z części spektaklu stanowiłby materiał video, nagrany wcześniej z tancerzami fragment choreografii oferujący inną optykę niż szeroki plan widziany z widowni w teatrze.

Rzemiosło czy rzemieślnictwo wspomniane przeze mnie we wstępie odnosi się zarówno do choreografa, tancerzy jak i widza. Odnosi się do sprawności operowania środkami wyrazu jak materiał ruchowy, dźwięk, światło oraz dostępną dla indywidualnego odbiorcy percepcją, które podczas spektaklu na żywo będą budować całość dramaturgii w czasie rzeczywistym, a będzie ona równomiernie zależna od twórców, wykonawców jak i odbiorców.

Spektakl pt. „Czuły”

Choreografia: Anna Nowak
Asystent choreografa: Paulin Jaksim
Scenografia, Kostiumy: Dominika Soszka
Scenografia autowizualna: Paweł Madaliński
Muzyka: Maciej Zakrzewski
Reżyseria światła: Grzegorz Pańtak

wystąpią:
Artyści Kieleckiego Teatru Tańca oraz Tancerze gościnni w ramach programu MKIDN i NIMIT.

Źródło:

Materiał nadesłany

Wątki tematyczne