Śląski Teatr Lalki i Aktora Ateneum zaprasza w piątek 17 stycznia 2025 o godz.18.00 na wernisaż Kai Renkas „Wycinanki połamanki”, który odbędzie się w Galerii Ateneum przy ul. 3 Maja 25.
Projektantka, plakacistka, artystka działająca zarówno w przestrzeniach grafiki tradycyjnej (sitodruku), jak również eksperymentująca z najnowszymi technologiami cyfrowymi, np. rzeczywistością rozszerzoną. Zdarza jej się również tworzyć scenografie.
Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach, dyplom uzyskała w obszarze grafiki warsztatowej. Swoją edukację kontynuowała na Wydziale Artystycznym Instytutu Sztuki Uniwersytetu Śląskiego, gdzie uzyskała stopień doktora habilitowanego, a obecnie pracuje na stanowisku profesora na kierunku Projektowanie Gier i Przestrzeni Wirtualnej.
Jej prace znajdują się w zbiorach prywatnych i muzealnych w Polsce i zagranicą. Pokazywane były podczas wystaw indywidualnych w wielu znaczących miejscach na świecie, m.in. w Haight Street Art Center, San Francisco, USA; Gallery 215, Northern Illinois University, DeKalb, USA; 2600 Cherokee Street, St. Louis, USA; Galería Luis Nishizawa, Mexico City, Meksyk; Gallery of the Belarusian Academy of Fine Arts, Mińsk, Białoruś; Gallery Zed, Leuven, Belgia; Polish Poster Gallery, Berlin, Niemcy; Gallery Kotlawnia, Koszyce, Słowacja; Dydo Poster Gallery, Kraków Polska.
Jako freelancerka współpracuje z międzynarodowymi instytucjami i organizacjami, m.in. marką modową Wear Medicine, Bankiem PKO S.A, Muzeum Narodowym w Warszawie, Międzynarodowym Festiwalem Jazz&Literatura, firmą Consultor Architekci. Prowadziła również wykłady i warsztaty w wielu krajach Europy i świata. Jest laureatką nagród i wyróżnień, pomysłodawczynią oraz organizatorką Międzynarodowego Festiwalu Plakatu PlakatFest w Chorzowie.
Do Galerii Ateneum Kaja Renkas wraca po 15 latach – w 2009 roku oglądaliśmy jej wystawę pn. „Cyrk”. Warto dodać, że jest także autorką plakatów do spektakli Śląskiego Teatru Lalki i Aktora Ateneum – „Ballad i romansów”, „Piotrusia Pana”, „Czwórki z papieru i sznurka”, „Polonu i Radu”, „Innego” i „(Prawie) ostatnich świąt”.
„Wygenerowane przez Kaję obrazy wytwarzają „wiedzę poprzez montaż”, przypominając nam o dawnej sztuce zbierania, mieszania i odkrywania. Prezentują „przetrwanie przeszłości” nie jako nostalgiczne wspomnienie, lecz jako możliwość.
Procedura montażu jawi się nie jako sztuka informatywna, lecz jako narzędzie dialektyczne, które może proponować nowe, niechronologiczne i złożone odczyty (…).
Ten wizualny wszechświat (…)” – pisze o twórczości artystki profesor Sergio Vega z Boliwii – „przenosi nas w rozdrobnioną rekonstrukcję przeszłości w samym środku XXI wieku, gdzie jesteśmy zalewani obrazami, które uniemożliwiają nam zatrzymanie się, oddychanie i przyswajanie. Ze swoimi okaleczonymi postaciami, zestawieniem różnorodnych elementów i sytuacji zmusza nas do pamiętania, że jesteśmy przede wszystkim pamięcią i refleksją”.