EN

9.01.2023, 15:09 Wersja do druku

Katowice. Premiery w Teatrze Śląskim do końca sezonu 2022/2023

Nowe spektakle w reżyserii Gosi Dębskiej, Marcina Wierzchowskiego, Krzysztofa Garbaczewskiego, Justyny Łagowskiej i Roberta Talarczyka oraz 6. edycję Międzynarodowego Festiwalu OPEN THE DOOR zapowiada Teatr Śląski w Katowicach.

KOBIETA I ŻYCIE
prem. 14 stycznia 2023, Scena w Malarni, Teatr Śląski
tekst: Malina Prześluga
reżyseria: Gosia Dębska
scenografia: Anita Piotrowska
choreografia: Tomasz Graczyk
muzyka: Ignacy Zalewski
reżyseria świateł: Emil Lipski

występują: Alina Chechelska, Antoni Milancej, Anna Lemieszek, Agnieszka Przepiórska

Bądź miła. Bądź grzeczna. Uśmiechaj się. Nie podnoś głosu. Stój w szeregu. Przytakuj. Nie odzywaj się. Bo mężczyźni są od kary, a kobiety są od ciszy. To zaledwie niektóre z lekcji, które odbiera główna bohaterka tekstu Maliny Prześlugi – pieśni o współczesnej kobiecie, która próbuje zrozumieć swoje miejsce w społeczeństwie. Jak my wszyscy. Bo to właśnie opowieść o każdej z nas. O codzienności, wyzwaniach, wymaganiach, zależnościach, nierównościach, wstydzie, bólu, strachu. Ale też o walce o siebie, która wypływa właśnie ze wspólnych doświadczeń. I o miłości. Tej najważniejszej – siostrzanej.

Dramat „Kobieta i życie” został nagrodzony w IV Konkursie Dramaturgicznym STREFY KONTAKTU 2021 organizowanym przez Wrocławski Teatr Współczesny oraz Miasto Wrocław.

Koprodukcja Teatru Śląskiego im. St. Wyspiańskiego w Katowicach oraz Teatru im. J. Słowackiego w Krakowie.

ZANURZENI
prem. 24 lutego 2023, Scena Kameralna, Teatr Śląski

tekst: Marcin Wierzchowski i Michael Rubenfeld
reżyseria: Marcin Wierzchowski
scenografia, kostiumy: Magda Mucha
dramaturgia ruchu: Aneta Jankowska
muzyka: Marta Zalewska
światło: Szymon Kluz
współpraca dramaturgiczna: Stanisław Chludziński

występują: Karina Grabowska, Dawid Kobiela (gościnnie), Grzegorz Przybył, Agnieszka Radzikowska, Michael Rubenfeld (gościnnie), Violetta Smolińska, Kateryna Vasiukova, Nina Zakharova

Gdy 15 lat temu życie pewnej przeciętnej rodziny zatrzymało się z powodu tragicznego zdarzenia, nikt nie przewidywał, że konsekwencje mogą być aż tak dalekosiężne. Trauma została przecież szybko zamieciona pod dywan, a codzienność pozornie toczyła się dalej. A jednak, z czasem, członkowie rodziny tracą kontrolę nad własną sprawczością, a ich życie rozpada się na kawałki. Zanurzają się w sobie i swoich problemach… Co tak naprawdę stało się tamtego dnia? W jaki sposób rozwikłać tajemnicę sprzed lat? Jak spłacić niedostrzegalny dług i doprowadzić do uzdrowienia zbłąkanych dusz? I kim tak naprawdę jest tajemniczy przybysz, który zaczyna dzielić się wiedzą o zdarzeniu z przeszłości?

„” jest pierwszą realizacją Marcina Wierzchowskiego w Teatrze Śląskim. Reżyser kontynuuje w spektaklu dotychczas podejmowaną tematykę, która dotyczy psychologii rodziny, kategorii winy i odkupienia czy badania relacji między oprawcą i ofiarą. W procesie twórczym korzysta również z terapeutycznej metody ustawień hellingerowskich. Marcin Wierzchowski jest laureatem Grand Prix X Międzynarodowego Festiwalu Boska Komedia w Krakowie, a w tym roku wspólnie z Michaelem Rubenfeldem (który jest również współtwórcą naszego przedstawienia) otrzymał nagrodę specjalną na 15. edycji tego Festiwalu za spektakl „Alte Hajm / Stary Dom” z Teatru Nowego w Poznaniu.

GERMINAL
prem. 3 marca 2023, Duża Scena, Teatr Śląski

reżyseria: Krzysztof Garbaczewski
scenografia: Aleksandra Wasilkowska
kostiumy: Sławek Blaszewski
video i  światło: Robert Mleczko
muzyka: Jakub Janicki
dramaturgia: Artur Pałyga, Miłosz Markiewicz

występują: Katarzyna Brzoska, Andrzej Dopierała, Marcin Gaweł, Antoni Gryzik, Natalia Jesionowska, Anna Kadulska, Mirosław Książek (gościnnie), Ewa Kutynia, Arkadiusz Machel, Ewa Leśniak, Barbara Lubos, Marek Rachoń, Paweł Smagała (gościnnie), Kamil Suszczyk, Dawid Ściupidło, Zbigniew Wróbel, Nina Zakharova

Gdy pod koniec XIX wieku Emil Zola publikuje naturalistyczną powieść Germinal okazuje się, że jest dosadnym, lecz prawdziwym portretem środowiska robotniczego we Francji, które doświadcza ogromnej opresji ze strony klas posiadających. Krzysztof Garbaczewski inspirując się powieścią Zoli zadaje pytanie o status współczesnych górników na Śląsku.

PRZEŁAMUJĄC FALE
prem. 21 kwietnia 2023, Scena Kameralna, Teatr Śląski

reżyseria i scenografia: Justyna Łagowska
adaptacja i dramaturgia: Miłosz Markiewicz
muzyka: Hanna Raniszewska
choreografia: Milena Czarnik
wideo: Tomek Michalczewski

występują: Dariusz Chojnacki i Aleksandra Przybył

Znalezienie idealnej miłości to podświadome marzenie prawie każdego człowieka. Ale czy taka relacja może naprawdę istnieć? Wiara w ten fantazmat często prowadzi do zagubienia, upokorzenia, obsesji, a ludzka naiwność jest chętnie wykorzystywana przez złych ludzi. Ich ofiarą staje się także Bess, główna bohaterka spektaklu, kobieta żyjąca w hermetycznej społeczności, gdy zakochuje się bez opamiętania w Janie, pracowniku platformy wiertniczej. Bezgraniczna miłość powoduje, że Bess godzi się na społeczny ostracyzm czy spełnianie perwersyjnych zachcianek męża. Z czasem zacznie słyszeć głosy, które ostatecznie doprowadzą dobrą, młodą kobietę do szaleństwa. Przełamując fale to historia o kobiecie, która „została stworzona do miłości, tyle że przyszła na świat w nieodpowiednim dla miłości miejscu”.

Spektakl jest teatralną adaptacją kultowego filmu Larsa von Triera pod tym samym tytułem, który zdobył Grand Prix Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Cannes w 1996 roku. Reżyserka przedstawienia, Justyna Łagowska, przenosi filmową opowieść do teatru, by zbadać granice ludzkiej wytrzymałości na patriarchalne mechanizmy przemocy, które rządzą światem oraz zadać pytanie o status figury innego w dzisiejszej rzeczywistości.

EMPUZJON
prem. 12 maja 2023, Duża Scena, Teatr Śląski

reżyseria i adaptacja: Robert Talarczyk, na podstawie tekstu Olgi Tokarczuk

To nie będzie męska opowieść, choć przecież właśnie przedstawiciele płci brzydszej odgrywają w niej główną rolę. Ale czy na pewno? U stóp dolnośląskich gór leży uzdrowisko, a w tamtejszym Pensjonacie dla Panów mieszkają kuracjusze, którzy – niczym u Tomasza Manna w „Czarodziejskiej górze” – mają coś do powiedzenia na najważniejsze tematy, którymi żyje świat. Chociaż może tak im się tylko wydaje… W ich rozmowach, suto zakrapianych nalewką Schwärmerei, wszystko – sztuka, wojna, literatura, historia, polityka, teologia – w ostatecznym rozrachunku sprowadza się u nich przecież do kwestii kobiet i ich niższości wobec mężczyzn. Czy to wyłącznie przejaw mizoginii, czy może ich poglądy posiadają drugie dno?

Teatralna adaptacja pierwszej po Nagrodzie Nobla powieści Olgi Tokarczuk to doskonała okazja do przyjrzenia się temu, co tak naprawdę wiemy o świecie, a co pozostaje przed nami w ukryciu. To nie tylko opowieść postawiona na osi kobiety–mężczyźni, ale pytająca również o poszukiwania własnej tożsamości w rzeczywistości rządzonej przez bezmyślnie powielane poglądy i uprzedzenia.
Premiera na podstawie najnowszej książki Olgi Tokarczyk powstaje w koprodukcji z Teatrem Studio z Warszawy i Instytutem im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu

6 edycja Międzynarodowego Festiwalu OPEN THE DOOR – czerwiec 2023

Dzięki swej otwartości i inkluzywności OPEN THE DOOR jest jednym z najbardziej wyjątkowych festiwali w południowej Polsce. Jego program obejmuje m.in. prace artystów z niepełnosprawnością oraz twórców z defaworyzowanych grup społecznych. Prezentujemy projekty dotykające ważnych kwestii społecznych, wydarzenia otwarte dla osób, które być może nie miały wcześniej kontaktu ze sztuką teatru. Program festiwalu obejmuje istotne realizacje teatralne powstające w różnych krajach, to szansa na kontakt z najciekawszymi zjawiskami współczesnego teatru.
Za sprawą festiwalu  OTD oddajemy głos tym, których okoliczności, społeczeństwo, choroba, brak środków, uwarunkowania społeczne i socjalne, niepełnosprawność, zepchnęły na margines, ludziom, których problemy zwykle ignorujemy; pokazujemy i oswajamy świat – skomplikowany, niejednoznaczny, na przekór pokusom uproszczeń i skrótów. Pokazujemy teatr, który może jednoczyć, budować porozumienie, który ma odwagę znaczyć.
Otwieramy też – w myśl samej nazwy festiwalu – drzwi teatru, organizując wydarzenia w przestrzeni otwartej, aby przyciągnąć nowych widzów.
Międzynarodowy Festiwal OPEN THE DOOR jest wydarzeniem otwartym na różne formy teatralne i artystyczne, ma łączyć, zderzać, konfrontować, prezentować różne metody pracy, sposoby myślenia o teatrze i o świecie. Na festiwal składa się międzynarodowy program, który pozwala polskim widzom na kontakt z najciekawszymi zjawiskami sztuki.
Festiwal organizowany jest co roku. Jego pierwsza edycja odbyła się w 2018 r.
Gośćmi Festiwalu dotychczas byli artyści z Francji, Hiszpanii, Meksyku, Wielkiej Brytanii, Czech, Izraela, Białorusi, Ukrainy, Chile, Kosowa, Belgii, Islandii oraz oczywiście Polski.

Źródło:

Materiał nadesłany

Wątki tematyczne