EN

25.06.2021, 10:30 Wersja do druku

Katowice. Dziś na Festiwalu „Open The Door”

Od 23 do 27 czerwca Teatr Śląski zaprasza na 4. Edycję Międzynarodowego Festiwalu Open The Door – dzięki przyjętej formule online z bezpłatnych pokazów mogą skorzystać widzowie z całej Polski.

fot. mat. teatru

Zostań w domu, ale zagość w TEATRZE! Dziś rozpoczyna się trzeci dzień festiwalu w Teatrze Śląskim, podczas którego zaplanowano łącznie zaplanowano kilkanaście wydarzeń. Propozycje repertuarowe dostępne są m.in. z audiodeskrypcją, językiem migowym (PJM), napisami dla Głuchych. W programie znaleźli się artyści z Polski, Włoch, Rosji, Niemiec, Izraela, Wielkiej Brytanii.

Czwarta edycja festiwalu realizowana jest w formule online, a wszystkie propozycje prezentowane są widzom po zalogowaniu na platformie openthedoor.teatrslaski.art.pl. Międzynarodowy Festiwal potrwa do 27 czerwca 2021. Wydarzenie jest możliwe dzięki wsparciu zarówno ze strony Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Sportu, Funduszu Wsparcia Kultury ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19, jak i dzięki dofinansowaniu ze środków Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego.

Poniżej program trzeciego dnia festiwalu (pełny program na teatrslaski.art.pl)

24 CZERWCA (PIĄTEK)
Nowe tytuły:
>> ROSYJSKI PAŃSTWOWY TEATR „SATYRYKON” im. ARKADIUSZA RAJKINA (ROSJA)
MEWA
Spektakl dostępny od 24 czerwca godz. 18.00 do 26 czerwca do godz. 18.00 openthedoor.teatrslaski.art.pl | czas trwania spektaklu: 3 h 45’
spektakl grany po rosyjsku z napisami w języku polskim
dostępność: język migowy (PJM)

Moskiewski „Times” po premierze „Mewy” opublikował recenzję określającą spektakl jako niezwykły. Brytyjscy recenzenci chwalili, że tylko Rosjanie mają odwagę zagrać intymną, pełną ciszy sztukę Czechowa z takim teatralnym rozmachem. Bo teatr, artyści i sztuka są głównym motywem w spektaklu Teatru „Satyrykon”. Reżyser przed premierą podkreślał, że jego bohaterowie żyją w fikcyjnym świecie, który determinuje sztuka i teatralność. Teatr jest dla nich ważniejszy niż życie czy miłość, jest substytutem wszystkiego. Przynosi im jednak ból i czechowowską samotność. Szalony spektakl Butusova obfituje w niesamowite zwroty akcji i sceniczne obrazy prezentujące wir twórczości artystycznej i udrękę artysty, który usiłuje znaleźć własny artystyczny język. W obsadzie gwiazdy rosyjskiej sceny: Timofiej Tribuncew czy Agrippina Stieklowa.

>> CENTRUM REZYDENCJI TEATRALNEJ SCENA ROBOCZA (POLSKA)
DZIECI SATURNA – spotkanie z twórczyniami i dyskusja o samobójstwach wśród dzieci i młodzieży
25 czerwca (piątek) godz. 16.30
spotkanie z twórczyniami projektu, Lucyną Kicińską i dyskusja online na platformie zoom
Spotkanie będzie transmitowane na profilu Teatru Śląskiego na Facebooku
www.facebook.com/TeatrSlaski
czas trwania spotkania: 60’
Zachęcamy do eksploracji hipertekstu umieszczonego w sieci pt. Dzieci Saturna (dziecisaturna.pl), odtworzenia słuchowiska oraz zapraszamy na dyskusję online 25 czerwca o godz. 16.30. Udział w niej wezmą twórczynie projektu oraz Lucyna Kicińska – pedagożka i trenerka, koordynatorka Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży. Tematem będą kryzys zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży oraz samobójstwa, które nasiliły się w czasie pandemii.

Tygodniowo dwoje lub nawet troje nastolatków i młodych dorosłych ginie w wyniku podjętej, skutecznej próby samobójczej. „Dzieci Saturna” to artystyczny projekt dokumentalny o zaostrzającym się kryzysie zdrowia psychicznego wśród młodych ludzi. Celem było zrozumienie, co ich pcha w otchłań, z której – jak im się zdaje – jedynym ratunkiem jest rezygnacja z życia. Inspiracją dla projektu jest figura Saturna – w zachodniej astrologii utożsamiana z melancholią i stanami depresyjnymi, w mitologii Saturn jest natomiast patronem cierpiących na utratę chęci do życia. Dzisiejsza rzeczywistość, którą współtworzymy, niczym Saturn pożera własne dzieci. Jak możemy je uratować?

fot. mat. organizatora

Wydarzenia w trakcie:
>> DV8 PHYSICAL THEATRE (WIELKA BRYTANIA)
ENTER ACHILLES
dostępne do 26 czerwca godz. 19.00
openthedoor.teatrslaski.art.pl | czas trwania filmu: 48'
film bez słów | dostępność: audiodeskrypcja

Tuż po wyprzedanej trasie po Europie spektakl „Enter Achilles” (1995) został także zrealizowany w formie filmowej (1996). Lloyd Newson we współpracy z wykonawcami podjął temat stereotypów związanych z męskością. Opierając się na obserwacjach i doświadczeniach, stworzył choreografię, w której klasyczna męska mowa ciała, zachowania i gesty przeradzają się w niemal hipnotyczny taniec. Obserwujemy „zwyczajną sytuację”: kilku mężczyzn w pubie, słuchają hitów z szafy grającej, oglądają mecz, żartują z kuflami w rękach. Ich głupie zabawy podszyte są jednak sporą dawką brutalności oraz przemocy i z każdą minutą bohaterowie ujawniają coraz bardziej mroczne strony męskiej psychiki.

>> DV8 PHYSICAL THEATRE (WIELKA BRYTANIA)
DEAD DREAMS OF MONOCHROME
dostępne do 26 czerwca godz. 20.00
openthedoor.teatrslaski.art.pl | czas trwania filmu: 50'
film bez słów | dostępność: audiodeskrypcja

„Dead Dreams of Monochrome Men” to pierwsze tak obsypane nagrodami przedstawienie budzącej kontrowersje w świecie teatru tańca formacji DV8 Physical Theatre. Punktem wyjścia dla twórców stała się historia Dennisa Nilsena, seryjnego mordercy młodych mężczyzn. U podstaw pracy nad spektaklem leżało również przekonanie, że społeczna homofobia musi pociągać za sobą tragiczne konsekwencje. DV8 wiele swoich spektakli przygotowuje zarówno w wersji scenicznej, jak i filmowej, dlatego też podczas tegorocznej edycji festiwalu zobaczymy dwie spośród ich produkcji przeniesionych na ekran.

fot. mat. teatru

>> COMPAGNIA PIPPO DELBONO (WŁOCHY)
TEN OKRUTNY MROK (QUESTO BUIO FEROCE)

Dostępne do 25 czerwca do godz.19.00
openthedoor.teatrslaski.art.pl
czas trwania spektaklu: 1 h 15'
spektakl w języku włoskim z napisami w języku polskim
dostępność: audiodeskrypcja | język migowy (PJM)

Spektakle spod reżyserskiego szyldu Pippo Delbono to gwarancja nie tylko doskonałego teatru od strony artystycznej, ale to przede wszystkim przedstawienia, które budzą niezwykłe emocje. Włoski wizjoner należy do grona najważniejszych teatralnych reżyserów światowych scen. Niegdyś współpracował z Piną Bausch, dziś znany jest przede wszystkim z autorskich spektakli z własnym zespołem. Do współpracy często zaprasza ludzi wykluczonych i bez profesjonalnego aktorskiego przygotowania. Najważniejszym z nich był m.in. głuchoniemy i chory na mikrocefalię Bobo, który spędził wiele lat zamknięty w szpitalu psychiatrycznym (aktor zmarł w 2019 r.). Inspiracją do prezentowanego podczas festiwalu spektaklu była przeczytana przez reżysera autobiografia umierającego na AIDS amerykańskiego pisarza Harolda Brodkaya. Autor opisuje ostatnie lata swojego życia, od momentu poznania diagnozy aż po śmierć. Delbono dzięki tej lekturze postanowił nie tyle zrobić spektakl o śmierci, co o umieraniu – o odważnym, świadomym odchodzeniu w kierunku ostateczności. Jego przedstawienie paradoksalnie jest jednak także niezwykłym hymnem na cześć życia.

>> TEATR USTA USTA REPUBLIKA (POLSKA)
ALICJA 0700
21–27 czerwca
dostęp do interaktywnego słuchowiska online: www.alicja.sos.pl
Chcąc pokazać oryginalne zjawiska z pogranicza działań teatralnych realizowanych w sieci, sięgamy do projektu „Alicja 0700” z 2005 roku. Na wiele lat wcześniej, zanim pandemia wywołała erupcję projektów online dla widzów, powstał pierwszy polski spektakl odbywający się w wirtualnej przestrzeni sieci telefonicznej, udostępniony następnie w 2008 r. w wersji internetowej. Inspiracją „Alicji 0700” była „Tybetańska księga umarłych”, zbiór porad szeptanych do ucha osobie zmarłej, której dusza wędruje w zaświatach, narażona na możliwość ponownych narodzin.
Historia Alicji, jej Brata i pana Doktora (postaci interaktywnego słuchowiska) to łamigłówka – jedna z wielu, jakich możemy się stać uczestnikami, a proces jej rozwiązywania to złudzenie podejmowania logicznych decyzji. Odbiorca przedstawienia wirtualnie „łączy się” ze spektaklem pod wskazanym przez teatr adresem i słuchając historii, za pomocą klawiatury numerycznej podejmuje w imieniu bohaterów decyzje, od których zależy przebieg akcji.

>> NOAH JONES (WIELKA BRYTANIA)
BACKGROUND_BOB
międzynarodowy charytatywny projekt artystyczny
Co łączy 12-latka chorującego na porażenie czterokończynowe z ponad 240 artystami na świecie? Przyjaźń, empatia i wspólne dzieła sztuki. Kiedy ojciec Noaha, zwanego Bobem, podczas pierwszego lockdownu w Wielkiej Brytanii znalazł w garażu kawałki kartonów i postanowił, że zainteresuje syna malowaniem na nich, nie przypuszczał, że ich wspólne życie mocno się zmieni, a projekt „Background Bob” stanie się tak popularny, że z trudem będą nadążali z tworzeniem kolejnych prac.
Na kartonach A4 młody Background Bob maluje abstrakcyjne tło, wybierając podsunięty przez ojca kolor farby. Tak przygotowane prace ojciec wysyła do chętnych artystów, którzy kończą obrazki i odsyłają do rodziny. Ta organizuje aukcje prac i aktywnie prowadzi profil projektu na Instagramie. Zebrane fundusze przeznaczone są na wsparcie oddziału dziecięcego w Essex, który odegrał ogromną rolę w życiu i opiece nad chłopcem. Akcja stała się tak popularna, że młodemu artyście i jego ojcu poświęcono specjalną wystawę i książkę.
Na prośbę Festiwalu „Open The Door” Bob przygotował tła, które już dotarły do Katowic. Zgodnie z ideą projektu zamierzamy zaprosić do dokończenia prac artystów z Polski. Zachęcamy do śledzenia efektów tej akcji w naszych mediach społecznościowych, a także do zaglądania na profil @Background_Bob.

Źródło:

Materiał nadesłany

Wątki tematyczne