Publiczność w Tokio od 10 grudnia będzie miała okazję zapoznać się z dorobkiem artystycznym jednego z najwybitniejszych polskich reżyserów, zdobywcy Oscara – Andrzeja Wajdy - poinformował w czwartek PAP Grzegorz Niemczyk z Instytutu Adama Mickiewicza.
"Poświęconej reżyserowi monograficznej wystawie Wajda, towarzyszyć będzie przegląd wybranych filmów, który potrwa do 26 grudnia 2024 r. Obydwa wydarzenia odbędą się w Narodowym Archiwum Filmowym Japonii w Tokio i są efektem współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza i Muzeum Manggha w Krakowie" - czytamy w przesłanej informacji.
Jak przypomniano, "Japonia zajmowała ważne miejsce na podróżniczej mapie Andrzeja Wajdy". "Reżyser aż siedmiokrotnie odwiedzał Kraj Kwitnącej Wiśni, nie tylko poszukując twórczych inspiracji, ale też zaznajamiając się z jego wielowiekową tradycją. W efekcie podróży tworzył zapiski i szkice, które widzowie będą mieli okazję zobaczyć na wystawie w Narodowym Archiwum Filmowym Japonii" - napisano w zapowiedzi ekspozycji.
"Widoczny jest w nich zachwyt i refleksja nad życiem mieszkańców Wysp Japońskich. W trakcie rozpoczynających się w grudniu wydarzeń japońska publiczność będzie miała okazję zarówno lepiej poznać twórczość reżysera, jak i dowiedzieć się więcej o wyjątkowej więzi, jaką nawiązał z tym krajem" - wyjaśniono.
Zapowiedziano, że "w trakcie trwającego ponad dwa tygodnie festiwalu zaprezentowanych zostanie 14 filmów podsumowujących okres twórczości reżysera z lat 1954-1994". "Wśród wyselekcjonowanych przez organizatorów wydarzenia dzieł artysty, znajdą się m.in.: Pokolenie (1954), Wszystko na sprzedaż (1968), Człowiek z marmuru (1977) czy Nastazja (1994). Przewidziano łącznie 30 biletowanych seansów" - napisano. Jak dodano, "jeden z pokazów połączony zostanie z prelekcją polskiego historyka filmu dr hab. Rafała Syski, który w 2019 r. był kuratorem wystawy Wajda, odbywającej się wówczas w Muzeum Narodowym w Krakowie".
"Przygotowana przez Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie wystawa (od 10 grudnia do 23 marca 2025) pn. Wajda będzie przestrzenią pełną zakamarków, obrazów i dźwięków, które mają na celu utrzymanie zwiedzających w ciągłym ruchu, nawiązując do twórczości polskiego reżysera, który kończąc jedno dzieło, zaczynał kolejne" - czytamy w zapowiedzi.
Jak wyjaśniono, "na wystawie pojawią się obiekty z Archiwum Andrzeja Wajdy, znajdujące się na co dzień w Muzeum Manggha w Krakowie". "Są one punktem wyjścia podróży do Tokio, na którą składają się pamiątki reżysera: listy, dokumenty produkcyjne, a przede wszystkim notatniki, w których pisał codziennie przez większość swojego życia. W ten sposób Wajda zapisywał uczucia, relacje ze spotkań, pomysły na filmy, ale też swoje radości i irytacje" - napisano. Dodano, że "w notatnikach nie brakuje rysunków i szkiców, którymi wyrażał emocje na różnych etapach życia".
"Jego archiwum w Muzeum Manggha zawiera kilka intrygujących obiektów, wśród nich rekwizyty z filmu Katyń (2007) czy kostium noszony przez Kazię, jedną z głównych bohaterek Panny z Wilka (1979) graną przez Krystynę Zachwatowicz-Wajdę – żonę reżysera" - czytamy o wystawie.
Podkreślono, że "na wystawie znajdą się obiekty pochodzące ze zbiorów z całej Polski: kadry z produkcji i zdjęcia BTS z Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego w Warszawie, plakaty z Muzeum Kinematografii w Łodzi oraz kostiumy z Narodowego Centrum Kultury Filmowej w Łodzi i Wytwórni Filmów Fabularnych we Wrocławiu". "Imponującą kolekcję nagród uzupełnią wypożyczenia z Ossolineum we Wrocławiu i Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie: Honorowy Oscar Wajdy przyznany w uznaniu pięciu dekad niezwykłej reżyserii filmowej oraz Złota Palma z Cannes za Człowieka z żelaza (1981)" - napisano.
"Fragmenty filmów Wajdy przekształcą przestrzeń wystawienniczą w widowisko multimedialne. Poprowadzą widzów od dzieciństwa Wajdy na Suwalszczyźnie i romantycznych mitów z nim związanych; przez sekcję Inferno, skupioną na wojnie, jego eksperymentach nowofalowych i temacie rewolucji; po tematykę nostalgiczną i sekcję japońską" - czytamy w zapowiedzi wydarzenia.
Współorganizatorami retrospektywy są Instytut Adama Mickiewicza i Narodowe Archiwum Filmowe Japonii. Partnerami wydarzenia są Muzeum Narodowe w Krakowie i Instytut Polski w Tokio.