Ponieważ za pośrednictwem internetu można doświadczać teatru tylko połowicznie, proponujemy siedem zarejestrowanych specjalnie dla Was spektakli teatralnych (i niesztampowo-świątecznego koncertu!) na zakończenie czternastego sezonu ChTO – mówi Naczelny Ogrodnik, Sergiusz Brożek.
Startujemy 24 grudnia o 12:00: Widzowie będą mogli nieodpłatnie obejrzeć gwiazdorskie spektakle dla dorosłych: SEKS POLSKI Rafała Rutkowskiego, KOLEGĘ MELA GIBSONA oraz MIANUJOM MIE HANKA Teatru Korez, OSKARA I RUTH Teatru Bez Sceny, LILKĘ, CUD MIŁOŚCI (Paulina Holz, Krystyna Tkacz, Magdalena Zawadzka, Joanna Żółkowska). Do tego spektakl-niespodziankę w sylwestra, a także wydarzenia dla najmłodszych (w tym – spektaklowe).
Wszystkie wydarzenia online będą dostępne do 31 grudnia do godziny 12:00.
Start: 24 grudnia o 12:00
Finał: 31 grudnia o 12:00
Widzom Chorzowskiego Teatru Ogrodowego nieodpłatnie udostępnione zostaną:
- spektakle dla dorosłych: SEKS POLSKI (Rafał Rutkowski, Warszawa), KOLEGA MELA GIBSONA (Teatr Korez, Katowice), MIANUJOM MIE HANKA (Teatr Korez, Katowice), OSKAR I RUTH (Teatr Bez Sceny, Katowice), LILKA, CUD MIŁOŚCI (Paulina Holz, Krystyna Tkacz, Magdalena Zawadzka, Joanna Żółkowska)
- koncert (Jola Literska, Andrzej Rusek, Jacek Dzwonowski, czyli Rudokapela)
- linki do spektakli i słuchowisk dla dzieci
informacje o poszczególnych spektaklach:
SEKS POLSKI (Rafał Rutkowski)
tekst: Michał Łubieński
na scenie: Rafał Rutkowski
Rafał Rutkowski. Prawie ćwierć wieku na scenie. Prawie ćwierć wieku w trasie. Festiwale, benefisy, każdy wieczór w innym łóżku – Rutkowski o seksie wie wszystko. Dowiemy się, jak kochają Polacy i co z Dobrawą wyczyniał Mieszko I. Seks a patriotyzm, seks a komunizm? Nie zabraknie praktycznych i przydatnych porad. Rutkowski wyjaśni, nazwie i pokaże.
KOLEGA MELA GIBSONA (Teatr Korez)
tekst: Tomasz Jachimek
reżyseria: Waldemar Patlewicz
światło i dźwięk: Sergiusz Brożek
Tekściarz, satyryk i konferansjer Tomasz Jachimek napisał Kolegę Mela Gibsona na pohybel artystom - aktorom, których śmiesznostki bezprzykładnie i z rozbrajającą niefrasobliwością zdradza szerokiej widowni. Feliks Rzepka, ukazany w niecodziennej dla artysty sytuacji (przesłuchanie na komisariacie) jest egzemplifikacją "wybitnego" aktora, który ze szczytów sławy i popularności za sprawą jednej decyzji dyrektora teatru stacza się na samo dno scenicznego niebytu. W składanych zeznaniach, upajając się poświęconą mu uwagą komisarza, odsłania kulisy apogeum swojej sławy, blaski i cienie artystycznego żywota, niedowierzanie wobec przełomu w jego karierze i chaotyczne posunięcia, do jakich ów zawodowy zakręt go pchnął.
Mirosław Neinert, grający Rzepkę, w poczuciu pełnej bezkarności podrwiwa sobie z aktorów - chałturników, co za polonijne dolary są skłonni i Majteczki w kropeczki zaśpiewać i striptiz zrobić, obnaża sekrety osobistego życia artystów i ich rodzin (które za zasługi cierpliwości i codziennego męczeństwa winny być natychmiast kanonizowane); po piórach obrywają też krytycy - ci przychylni pospołu z przychylnymi inaczej; cięty język aktora nie oszczędza nawet sponsora przedstawienia...
MIANUJOM MIE HANKA (Teatr Korez)
tekst: Alojzy Lysko
reżyseria: Mirosław Neinert
obrazy: Grzegorz Chudy
oprawa muzyczna: Stanisław Szydło
cyfrowe opracowanie i animacja obrazów: Radosław Ragan
realizacja dźwięku i projekcji: Sergiusz Brożek
na scenie: Grażyna Bułka
Tekst Alojzego Lysko poraża i oczyszcza. Jest prosty, szlachetny i prawdziwy.
Mówi o śląskich losach, w których odnajdujemy echa rodzinnych opowieści.
Znakomita Grażyna Bułka przekracza granicę aktorskiej kreacji. Za sprawą jej talentu i znakomitego tekstu znów siedzimy przy kuchennym stole i słuchamy mamy, babci lub ciotki, przełykając łzy.
A w tle Śląsk. Ziemia przeklęta i święta.
OSKAR I RUTH (Teatr Bez Sceny)
scenografia i reżyseria: Ingmar Villqist
muzyka: Olo Walicki
kostiumy: Julia Kornacka
światło: Sergiusz Brożek
na scenie: Anna Kadulska, Andrzej Dopierała
Tragikomiczne dzieje tytułowej pary małżeńskiej są kanwą poetyckiej, pełnej miłości i humoru sztuki, do której autor powrócił jako reżyser w 7 lat po premierze w teatrze Kriket z Królewskiej Huty.
Błyskotliwe, zabawne dialogi, żonglerka konwencjami dramatycznymi i teatralnymi, właściwa tylko Ingmarowi Villqistowi stylistyka teatralna zapewniają intelektualną rozrywkę i stwarzają okazję do przemyśleń i dobrej zabawy.
LILKA, CUD MIŁOŚCI
scenariusz i reżyseria: Waldemar Śmigasiewicz
scenografia i kostiumy: Tatiana Kwiatkowska
muzyka: Urszula Borkowska
głos dziecka: Antonina Nowakowska
na scenie: Paulina Holz, Krystyna Tkacz, Magdalena Zawadzka, Joanna Żółkowska
LILKA, CUD MIŁOŚCI” to zmysłowy, pełen humoru i wzruszeń, oddający klimat dawnych lat portret fascynującej artystki – Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej z Kossaków, zdrobniale nazywanej Lilką. Przedstawienie jest historią o miłości, rozpisaną na cztery aktorki podróżą przez życie tytułowej Lilki. Akcja rozgrywa się w secesyjnym Krakowie i Wiedniu, w Zakopanem, w okupowanej Warszawie. Nie brakuje tu pasji i rozczarowań, ślubów i zdrad, humoru i tęsknoty, a także… wróżb z kart i wywoływania duchów.
PAULINA HOLTZ tworzy wyrazistą postać młodej Marii, JOANNA ŻÓŁKOWSKA to Lilka ironiczna i kokieteryjna, MAGDALENA ZAWADZKA jest Pawlikowską-Jasnorzewską patrzącą na swoje życie z perspektywy czasu, KRYSTYNA TKACZ wnosi w ten obraz dawkę muzyki.
KONCERT
Jacek Dzwonowski: skrzypce, instrumenty elektroniczne, aranżacja, miks
Andrzej Rusek: gitara basowa, aranżacja
Jola Literska: śpiew
Kompozycje autorskie Joli Literskiej i zespołu lub utwory ludowe ze zbioru „Pieśni Ludowe Miasta Katowic” Adolfa Dygacza w autorskich aranżacjach Jacka Dzwonowskiego i Andrzeja Ruska.
Od 24 grudnia (12:00) do 31 grudnia (12:00)