Inne aktualności
- Oświadczenie e-teatr.pl w związku z publikacją „Listu otwartego pracowników Teatru im. Juliusza Osterwy w Lublinie” 03.10.2023 17:39
-
Poznań. Reżyser Wojciech Kościelniak laureatem Nagrody im. Maryny Miklaszewskiej 03.10.2023 17:32
- Bydgoszcz. Ogłoszono kapitułę Nagrody AURORA 03.10.2023 17:04
- Lublin. Weekend w Teatrze Osterwy 03.10.2023 16:39
- Gdynia. Katarzyna Waligóra i Stanisław Godlewski laureatami X Konkursu im. A. Żurowskiego 03.10.2023 16:31
- Siedlce. Trwa XI Ogólnopolski Festiwal Teatrów „Sztuka plus Komercja" 03.10.2023 16:24
-
Warszawa. Prapremiera „Ślepego toru" Krzysztofa Meyera w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej 03.10.2023 15:51
- Lublin. Musicalia - I Festiwal Teatrów Muzycznych w Operze Lubelskiej 03.10.2023 15:35
- Warszawa. Kultowa „Taksówka" w nowej odsłonie. Premiera już w tę sobotę 03.10.2023 14:38
-
Warszawa. Zbliża się XVII Międzynarodowy festiwal „Lalka też Człowiek” 03.10.2023 13:13
-
Poznań. Gala Musicalowa na Festiwalu „Czas na teatr". Wojciech Kościelniak z Nagrodą im. M. Miklaszewskiej 03.10.2023 13:05
- Bytom. Teatr Rozbark zaprasza na gościnny pokaz „Café Müller" Dominika Więcka 03.10.2023 12:48
- Warszawa. Wkrótce premiera „Miasta kobiet" w TR Warszawa 03.10.2023 12:42
- Szczecin. Spotkanie z Elżbietą Cherezińską dziś w Książnicy Pomorskiej 03.10.2023 12:38
Zadzwoniła do mnie Emilia Krakowska. Najpierw przypomniała, że jest rodowitą poznanianką i zaraz przystąpiła do rzeczy. Uważa mianowicie, że po ćwierćwieczu od śmierci Antoniny Kaweckiej i zbliżającym się stuleciu jej urodzin (16 stycznia 2023 r.) należy przypomnieć tę postać pośmiertnym przyznaniem jej najwyższej nagrody „Gustawa", jaką Związek Artystów Scen Polskich honoruje osoby, „których dokonania wnoszą znaczący wkład w kultywowanie tradycji i tworzenie nowych wartości kultury narodowej".
Jej laureatami jest grono zarazem zasłużone i ekskluzywne: Adam Kilian, Ignacy Gogolewski, Kazimierz Kutz, Danuta Szaflarska, Janusz Głowacki, Stanisław Radwan, Jan Englert, Anna Polony, Waldemar Dąbrowski, Krystyna Janda, Jerzy Trela i Janusz Gajos. Nazwisko Antoniny Kaweckiej jest niezwykle stosowne, aby dołączyć do tego grona, zwłaszcza że będzie jedynym - jak dotąd - reprezentantem sztuki operowej.
Początki jej kariery sięgają pierwszych lat powojennych, kiedy to po studiach u prof. Stanisława Kazury (Warszawa) i Edwarda Mąkoszy (Częstochowa) została zaangażowana jako mezzosopran przez Adama Didura do Opery Śląskiej, gdzie debiutowała pod nadzorem Stefana Beliny-Skupiewskiego (kierownictwo wokalne), Jerzego Sillicha (kierownictwo muzyczne) i Adama Dobosza (reżyseria). W roku 1947 Walerian Bierdiajew zaangażował ją do Opery Poznańskiej. Tam wkrótce porzuciła swój repertuar mezzosopranowy (Jadwiga w Strasznym dworze, Suzuki w Madama Butterfly, Santuzza w Rycerskości wieśniaczej, Amneris i Carmen), stając się sopranem dramatycznym, dzięki opiece wokalnej Józefa Wolińskiego. W swej długiej karierze zaśpiewała ponad 40 czołowych partii operowych, począwszy od Aidy, Otella, Balu maskowego, Trubadura (Verdi), Toski, Macamy Butterfly (Puccini), Eugeniusza Oniegina, Mazepy, Damy pikowej, Śnieżynki, Kniazia Igora, Borysa Godunowa, Katarzyny Izmajłowej (repertuar rosyjski), Sprzedanej narzeczonej, Pocałunku (Smetana), aż po kreacje Wagnerowskie w Tannhauserze, Lohengrinie oraz Tristanie i Izoldzie. Była jedyną polską Izoldą drugiej połowy XX wieku oraz kreatorką takich rarytasów repertuarowych, jak: Gioconda, Marta w Nizinach, Lady Billows w Albercie Herringu czy wreszcie Moniuszkowska Hrabina i Halka. Z tym ostatnim dziełem związana jest jej wybitna kreacja w tzw. Halce Schillerowskiej, którą dyrygował Walerian Bierdiajew, co zostało uwiecznione w nagraniu płytowym, najlepszym ze wszystkich, jakich dotąd dokonano.