EN

10.03.2025, 16:18 Wersja do druku

Gietrzwałd. Wspaniały Teatr Bez Nazwy w trasie po Warmii i Mazurach

Wspaniały Teatr bez Nazwy z Gietrzwałdu zaprasza mieszkańców Warmii i Mazur na kolejne spektakle „Wesela u drobnomieszczan” Bertolta Brechta w reżyserii Andrzeja Fabisiaka w następujących terminach i miejscowościach:

fot. mat. teatru

15 marca 2025 w Miejsko-Gminnym Ośrodku Kultury w Lidzbarku Welskim, 23 marca 2025 w Gminnym Ośrodku Kultury w Lasecznie, 29 marca 2025 z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru w Centrum Kulturalno-Bibliotecznym w Gietrzwałdzie, 30 marca 2025 w Gminnym Ośrodku Kultury w Dywitach i 12 kwietnia 2025 w Centrum Kultury, Sportu i Turystyki w Biskupcu. To kolejne doświadczenia zespołu w 32. historii Teatru w kontakcie z widzami oczekującymi pretekstów przeżyć duchowych, estetycznych, intelektualnych.

Teatr świadomie wpisuje się w tradycje gietrzwałdzkiej sceny teatralnej, sięgającej do pierwszych premier w 1893 roku: „Błażek opętany” Władysława Ludwika Anczyca i „Dziesięć tysięcy marek” Piotra Kołodzieja, przygotowanych przez warmińskich działaczy – Martę i Andrzeja Samulowskich. W roku 1928 wydarzeniem była premiera sztuki Anny Karwatowej „Złote pantofelki” przygotowana przez Marię Zientarównę z kompozycjami Feliksa Nowowiejskiego. Po 132. latach od inauguracji sceny gietrzwałdzkiej Wspaniały Teatr bez Nazwy przygotował premierę „Wesela u drobnomieszczan” Bertolta Brechta, komedii społecznej z postaciami Baala, Matki Courage i songami. Obraz drobnomieszczańskiej obłudy, która każe wypełniać puste rytuały, kłamać najbliższym, ukrywać to, co niewygodne. Brecht powiedział, że nie ma historii poza wojną i przemocą. Goście weselni wpisani w konwencjonalną zabawę weselną są świadkami rozpadających się mebli stworzonych przez Pana Młodego. Przywołany przez biesiadników Baal, poeta, śpiewak, samolubny i bezwzględny, jest uosobieniem natury ludzkiej, przeciwstawiony hipokryzji społecznej. To obraz sprzeczności rządzącej człowiekiem. Odwiedzająca gości Matka Courage, markietanka obdarzona sprytem, umiejętnością radzenia sobie i przedsiębiorczości jest symboliczną figurą ucieleśniającą traumy oraz zbrodnie reżimów totalitarnych. Ideą dominującą w konwencji spektaklu jest negacja przedstawionej fałszywej naturalności, a dzięki brechtowskiemu teatrowi obcości – odsłonięcie „prawdy” sytuacji, wydarzeń i procesów społecznych. Upadku norm i wartości.

B e r t o l t B r e c h t, Wesele u drobnomieszczan, s c e n o g r a f i a i r e ż y s e r i a : Andrzej Fabisiak o b s a d a : Ojciec panny młodej – Marek Gardzielewski, Matka pana młodego – Anna Paprota, Panna młoda – Małgorzata Sendela, Jej siostra – Joanna Zubel, Pan młody – Tomasz Czerwiński, Jego przyjaciel – Adam Kochanowski, Żona – Jolanta Kłoczewska, Jej mąż – Krzysztof Biadała, Młody człowiek – Janusz Sendela, Baal – Michał Kozłowski, Matka Courage – Anna Paprota, sufler, inspicjent: Rowena Warmińska, realizator świateł: Andrzej Kłoczewski

Źródło:

Materiał nadesłany