Inne aktualności
- Rudka. XVII Ogólnopolski Festiwal Teatrów i Monodramistów „Wyżyna Teatralna” 26.07.2024 17:26
-
Nowy RAPTULARZ: Dramaty z probówki 26.07.2024 16:50
- Lublin/ Akrobaci, klowni, cyrkowcy na ulicach miasta podczas Carnavalu Sztukmistrzów 26.07.2024 16:00
-
Podlaskie. Rozpoczyna się wędrowny teatralny „Wertep” 26.07.2024 14:02
- Sopot. Teatr Atelier dla dorosłych i dla dzieci 26.07.2024 13:42
- Warszawa. Sebastian Fabijański wyreżyserował bajkę dla dorosłych 26.07.2024 11:34
- Zakopane. Teatr „Witkacy” zaczyna 40. sezon artystyczny 26.07.2024 09:45
- Busko-Zdrój. „Związek otwarty” kolejny raz na scenie Buskiego Samorządowego Centrum Kultury 26.07.2024 09:40
- Pińczów. Spektakl komediowy za kilkanaście dni na wirydarzu Belwederu 26.07.2024 09:33
- Łódź. W Teatrze Pinokio będzie sklep i kawiarnia 26.07.2024 09:23
-
Gdańsk. Wraca projekt Metropolitalnej Opery Bałtyckiej 26.07.2024 09:09
-
Kraków. Przełom. Dyrektor Głuchowski ma zostać w Teatrze im Słowackiego 26.07.2024 09:00
- Warszawa. 45 lat temu zmarł Stefan Wiechecki „Wiech” zwany Homerem warszawskiej ulicy 26.07.2024 08:35
- Warszawa. Rzecznik MSZ: ogłosimy konkurs na ponad 20 stanowisk dyrektorów lub zastępców dyrektorów Instytutów Polskich 26.07.2024 08:25
Czy kantorowska idea myślenia o sztuce wciąż jest aktualna? W jaki sposób współcześni artyści czerpią z Kantora i czego możemy się nauczyć od krakowskiego mistrza teatru? Na te pytania próbowali odpowiedzieć goście Cricoteki.
W tym roku mamy aż trzy okazje do przywołania Tadeusza Kantora: 30. rocznica śmierci artysty, 105. rocznica jego urodzin oraz 40-lecie Cricoteki. Potrójny jubileusz Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora celebrował 8 grudnia. Jego gośćmi byli wybitni kuratorzy sztuki współczesnej: Anda Rottenberg i Jarosław Suchan. W dyskusji "Gdzie jest Kantor?", którą poprowadziła Agnieszka Obszańska, wzięła też udział dyrektorka Cricoteki Natalia Zarzecka.
Jarosław Suchan nie ma wątpliwości, że Kantor był mistrzem wyczulonym na to, co się dzieje tu i teraz. - Był oskarżany o to, że był komiwojażerem cudzych pomysłów. To wynikało z kompletnego niezrozumienia jego pomysłów. Mówił, że nieważne, od kogo się bierze, ważne, co się z tym robi. Zrywał z mitem XIX-wiecznego artysty geniusza. Z jednej strony tworzył na wzór artysty młodopolskiego, ale idee były jak najbardziej aktualne. Na tym polegała perwersja Kantora.