Inne aktualności
- Radom. Wkrótce premiera spektaklu „Café Luna” w Teatrze Powszechnym 21.01.2025 15:03
- Rzeszów. Promocja książki Andrzeja Piątka „Szajna. Dom wyobraźni artysty” 21.01.2025 14:56
- Nowy Sącz. XXI Międzynarodowy Konkurs Sztuki Wokalnej im. Ady Sari – w maju 21.01.2025 14:46
- Białystok. 30 twórców ze stypendiami artystycznymi prezydenta miasta 21.01.2025 14:43
- Bydgoszcz. „Zemsta” na Dzikim Zachodzie. Teatr Polski zaprezentował plakat z kaktusem i rewolwerem 21.01.2025 14:09
- Katowice. Za tydzień premiera spektaklu „Mianujom mie Hanka” w Teatrze Telewizji 21.01.2025 13:56
- Katowice. Gala wręczenia Nagrody im. Kazimierza Kutza w Teatrze Śląskim – 16 lutego 21.01.2025 13:28
- Gdańsk. Najbliższe wydarzenia w Teatrze Wybrzeże 21.01.2025 12:26
- Bydgoszcz. Opera ku pokrzepieniu serc. Weekend z „Napojem miłosnym” w Operze Nova 21.01.2025 12:20
- Płock. Zmarł aktor Zbigniew Płoszaj 21.01.2025 12:09
- Wrocław. Podsumowanie roku 2024 we Wrocławskim Teatrze Lalek 21.01.2025 12:07
- Zabrze. Teatr Nowy przyłącza się do Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy 21.01.2025 11:32
- Wrocław. Pięć pytań do Jakuba Zalasy przed premierą „Moby Dicka” we Wrocławskiej Pantomimie 21.01.2025 11:31
- Wrocław. Teatralne ferie we Wrocławskim Teatrze Lalek 21.01.2025 11:07
Czy kantorowska idea myślenia o sztuce wciąż jest aktualna? W jaki sposób współcześni artyści czerpią z Kantora i czego możemy się nauczyć od krakowskiego mistrza teatru? Na te pytania próbowali odpowiedzieć goście Cricoteki.
W tym roku mamy aż trzy okazje do przywołania Tadeusza Kantora: 30. rocznica śmierci artysty, 105. rocznica jego urodzin oraz 40-lecie Cricoteki. Potrójny jubileusz Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora celebrował 8 grudnia. Jego gośćmi byli wybitni kuratorzy sztuki współczesnej: Anda Rottenberg i Jarosław Suchan. W dyskusji "Gdzie jest Kantor?", którą poprowadziła Agnieszka Obszańska, wzięła też udział dyrektorka Cricoteki Natalia Zarzecka.
Jarosław Suchan nie ma wątpliwości, że Kantor był mistrzem wyczulonym na to, co się dzieje tu i teraz. - Był oskarżany o to, że był komiwojażerem cudzych pomysłów. To wynikało z kompletnego niezrozumienia jego pomysłów. Mówił, że nieważne, od kogo się bierze, ważne, co się z tym robi. Zrywał z mitem XIX-wiecznego artysty geniusza. Z jednej strony tworzył na wzór artysty młodopolskiego, ale idee były jak najbardziej aktualne. Na tym polegała perwersja Kantora.