EN

15.03.2022, 14:11 Wersja do druku

Gdynia. 40 sztuk w półfinale 15. Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej

Teatr Miejski im. Witolda Gombrowicza w Gdyni informuje, że dnia 14 marca 2022 roku, na posiedzeniu w Gdyni, Komisja Artystyczna Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej w składzie: Anna Zalewska-Uberman, Mirosław Baran, Wojciech Owczarski, po przeczytaniu 210 sztuk zgłoszonych do piętnastej edycji konkursu, dokonała wyboru spośród nich 40 tytułów, które zostały zakwalifikowane do drugiego etapu.

W porządku alfabetycznym (niezhierarchizowanym) są to:

fot. Roman Jocher

Achilleis. 2021 Tomasza Kaczorowskiego;

Are you happy? Beslan 2004 Moniki Siary-Bramory;

Arianie Beniamina M. Bukowskiego;

Atlas nieba Aleksandry Zielińskiej;

Auschwitz tour Elżbiety Depty;

Autokorekta Jakuba Skrzywanka i współautorów: Ostapa Junko, Amelii Karwackiej, Jagody Klimkowskiej, Kai Sienkiewicz, Natalii Wrońskiej, Aleks Ślązak, Zosi Mińkowskiej;

Boleścinki polskie. Śpiewnik Lidii Amejko;

Czy wiesz, kto mieszka pod ósemką? Szymona Jachimka;

Dialogi o gwałcie Bartosza Żurawieckiego;

Dzikie dzieci Magdy Żarneckiej i Przemysława Jaszczaka;

Edukacja seksualna Michała Buszewicza;

Hermaszewski. Ballada kosmiczna Jarosława Jakubowskiego;

INKA. Zakazany owoc Michała Lachmana;

Jeszcze nikt nie umarł Michała Kaźmierczaka;

Jeszcze tu jesteś Maliny Prześlugi;

List do Eileen Marcina Teodorczyka;

Ludowa historia Polski Wery Makowskx i Piotra Pacześniaka;

Madagaskar. Horror metafizyczny Magdaleny Drab;

Michał Michała Kurkowskiego;

Musicale kwantowe Mateusza Pakuły;

Nie jestem twoją córką, Mieszko Zuzanny Bojdy;

Niemęski. Dramat na (nie)jednego aktora Darii Kubisiak;

Nikt. Trening pamięci Agnieszki Charkot;

Oczy motyla Karoliny Fortuny;

pieśni piekarzy polskich Mariusza Gołosza;

Przytul mnie Marka Branda;

rEwolucja Katarzyny Dworak i Pawła Wolaka;

Ruiny Europy Marzeny Sadochy;

Samotność przestrzeni: Because I could not stop for Death Pauliny Eryki Masy;

Sandwichman Artura Pałygi;

Stalowy Wilk Katarzyny Matwiejczuk;

Szkieletanny Katarzyny Mazur-Lejman;

TARGOWICA święto narodowe Andrzeja Błażewicza i Pawła Sablika;

To nie jest twoje miejsce. Przypadek Rywki Profitkier Piotra Rowickiego;

Tysiąc nocy i jedna. Szeherezada 1979 Magdy Fertacz;

W patriarchacie krwawię na niebiesko Lidii Karbowskiej;

Wagony, wagony Łukasza Staniszewskiego;

walentyna, czyli death on Mars Łukasza Zaleskiego;

Z jednej tkaniny Darii Sobik i Mariusza Gołosza;

Zdjęcie rodzinne Zofii Szewczyk Miłosza Mieszkalskiego.

Spośród powyższych tytułów Kapituła GND w składzie: Justyna Jaworska, Piotr Dobrowolski, Jacek Kopciński, Grzegorz Niziołek i Jerzy Stuhr,  wybierze maksymalnie pięć tytułów, nominowanych do finału. Nazwiska finalistów poznamy w drugiej połowie maja.  

Rozstrzygnięcie konkursu przez wyłonienie laureata 15. Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej planowane jest na 1 października 2022 roku. Podczas uroczystej gali do rąk zwycięzcy trafi statuetka oraz 50 tysięcy złotych.

W tygodniu poprzedzającym galę planowane są czytania/pokazy warsztatowe sztuk nominowanych do finału konkursu oraz  rozmowy z autorami sztuk, prowadzone przez Łukasza Drewniaka.

W ubiegłym roku Gdyńska Nagroda Dramaturgiczna przyznana została sztuce „I tak nikt mi nie uwierzy” Jolanty Janiczak.

Wszelkie informacje o wynikach kolejnych etapów konkursu będą publikowane na stronie  www.gnd.art.pl, a także na stronie Teatru Miejskiego im. Witolda Gombrowicza w Gdyni - www.teatrgombrowicza.art.pl.

Ogólnopolski konkurs o Gdyńską Nagrodę Dramaturgiczną został powołany przez prezydenta Gdyni w 2007 roku, jako rozwinięcie i uzupełnienie powołanego dwa lata wcześniej Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@Port. Gdyńska Nagroda Dramaturgiczna jest konkursowym przeglądem najnowszych tekstów, które są pisane specjalnie dla teatru. Oba przedsięwzięcia są elementami jednego, wspólnego, najbardziej prestiżowego w Polsce projektu promocji i popularyzacji polskiej dramaturgii współczesnej.
Oba podejmują próbę zdiagnozowania współczesnego dramatu polskiego i odpowiedzi  na pytania:- Jaką wizję świata odsłania nam dzisiejszy teatr, jakich dotyka problemów, jaki obraz Polski i jej mieszkańców prezentuje widzom i jakimi środkami to czyni?

***

Rozstrzygnięcie konkursu i wyłonienie laureata GND odbędzie się w dniach:   27 września – 1 października 2022, a nie jak planowano w maju. Powodem przesunięcia terminu są  poszukiwania przez organizatora dodatkowych źródeł finansowania, będące konsekwencją ograniczenia dotacji na realizację GND i związanego z nią Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@Port. Jako organizatorzy, liczymy bardzo na pozytywne rozstrzygnięcie odwołania, złożonego do MKiDN. Uzyskanie dodatkowych źródeł dofinansowania przez organizatora jest warunkiem koniecznym, aby obie imprezy mogły odbyć się w sprawdzonej, dotychczasowej formule.

Źródło:

Materiał nadesłany

Wątki tematyczne