Teatr Miejski im. Witolda Gombrowicza w Gdyni informuje, że Kapituła Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej w składzie: Piotr Dobrowolski, Beata Guczalska (przewodnicząca), Ewa Hevelke oraz Jacek Kopciński, na posiedzeniu w dniu 4 października br., postanowiła przyznać nagrodę główną 18. edycji Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej, w wysokości 50 tysięcy złotych dramatowi „Kiedy stopnieje śnieg” Katarzyny Minkowskiej i Tomasza Walesiaka za wnikliwy portret rodziny stającej w obliczu kryzysu wywołanego tragedią, w którym może rozpoznać się współczesna widownia.
Społeczny problem samobójstwa zyskuje wymiar tajemnicy nie pozwalając na jednoznaczność ocen. Kapituła docenia umiejętność kreacji pełnowymiarowych postaci i relacji za pomocą oszczędnych środków dramatycznych. Sztuka Minkowskiej i Walesiaka ma potencjał na wiele możliwych interpretacji teatralnych.
Kapituła pragnie zwrócić uwagę na wysoki poziom artystyczny wszystkich dramatów, które znalazły się w tegorocznym finale Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej, zauważając, że stanowią one istotne propozycje teatralne, tak pod względem poruszanych tematów, jak i użytych narzędzi dramatycznych.
Kapituła pragnie zachęcić do zapoznania się z całą finałową piątką z myślą o możliwych realizacjach.
Do I etapu konkursu wpłynęło 159 sztuk, następnie komisja artystyczna GND wybrała spośród nich 40 tytułów. Z tymi utworami zapoznała się kapituła GND i wybrała pięć tekstów. Poza zwycięską sztuką były to: „Biedermannowie” Anny Wakulik, „Paraskewa” Olgi Maciupy, „Porwanie Roberta Lewandowskiego przez tchórzliwego Łukasza Pawłowskiego” Łukasza Pawłowskiego i „Wyjątko” Beniamina Marii Bukowskiego.
Laureatem poprzedniej, 17. Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej, został Radosław Maciąg za tekst „Tęsknię za domem”.
Ogólnopolski konkurs o Gdyńską Nagrodę Dramaturgiczną został powołany przez prezydenta Gdyni w 2007 roku jako rozwinięcie i uzupełnienie powołanego dwa lata wcześniej Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@Port. Gdyńska Nagroda Dramaturgiczna jest konkursowym przeglądem najnowszych tekstów, które są pisane specjalnie dla teatru. Oba przedsięwzięcia były w założeniu elementami jednego, wspólnego projektu mającego na celu promocję i popularyzację polskiej dramaturgii współczesnej.