Jury konkursu MONOTEATR #WDOMU zorganizowanego przez Fundację Theatrum Gedanense w ramach programu „Kultura w sieci” w składzie Katarzyna Flader-Rzeszowska, Wiesław Geras i Tomasz Miłkowski wyłoniło ośmiu Laureatów Konkursu spośród 29 nadesłanych projektów.
Do realizacji – zgodnie z regulaminem – jury wybrało następujące projekty:
Monika CZAJKOWSKA autorka, reżyserka /Joanna OSYDA aktorka/ OFELIA. Działanie (nie) będzie potępione
Katarzyna LEWIŃSKA PATRZ NA MNIE – monodram autorski z fragmentami opowiadania Usta Jose Carlosa Somozy
Szymon MAJCHRZAK aktor /Małgorzata (Jakubowska) RACZKOWSKA reżyserka/ PORTRET ARTYSTY WSPÓŁCZESNEGO wg Cierpień młodego Wertera J.W. Goethego
Mariusz ORSKI adaptacja, reżyseria /Joanna OLSZEWSKA aktorka/ PIĘĆ GODZIN Z MARIEM wg Miguela Delibesa
Anna RAKOWSKA PURGATORIUM – adaptacja Króla Leara W. Szekspira, reż. Paweł Pawlik
Jagoda RALL CZTERY POKOJE (na opak wywrócone) – monodram autorski
Bartosz RUŁKA JESTEM wg powieści Yanna Martela Ja, reż., współautorka adaptacji Barbara Napieraj
Piotr RYBAK Bastyl/ JA. SPRAWA ŻYCIA I ŚMIERCI wg Mariana Sworznia
Jury pragnie podkreślić, że uczestnicy konkursu trafnie odczytali intencje organizatorów, skupiając uwagę na tworzeniu projektów blisko związanych z sytuacją izolacji, samotności i poszukiwania odpowiedzi na podstawowe pytania egzystencjalne, nasuwające się w ekstremalnych okolicznościach.
Warto podkreślić, że część projektów czerpała inspiracje z klasyki literackiej, czego dowodem monodramy nawiązujące do dzieł Szekspira, a część do dziel literatury współczesnej. Odnotować też trzeba wiele prób przełożenia doświadczeń „pandemicznych” na język teatru ruchu/ tańca – to wyraźnie rozwijający się rys poszukiwań w teatrze jednoosobowym. Zainteresowanie i nadzieje na przyszłość budzą autorskie projekty monodramów, silnie akcentujące osobiste doświadczenia ich twórców.
Obiecująca różnorodność tematów, form, motywów i kierunków poszukiwań w czasach wymuszonej izolacji znalazły reprezentację w wyłonionych do realizacji projektach. Odpowiedź na pytanie, czy wzbogacą one dotychczasowy repertuar środków i sposobów komunikacji z widzem, przyniesie ich realizacja i konfrontacja z publicznością.
Katarzyna Flader-Rzeszowska, Wiesław Geras, Tomasz Miłkowski