EN
7.09.2022, 13:40 Wersja do druku

Gdańsk. Wyjątkowa odsłona cyklu „B jak balet" i plany Opery Bałtyckiej na jesień

W piątek, 9 września, o godz. 18 będzie miała miejsce wyjątkowa odsłona spotkań z cyklu B jak balet. Pierwsze w rozpoczynającym się sezonie artystycznym spotkanie połączy na scenie uczniów Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Janiny Jarzynówny-Sobczak w Gdańsku z tancerzami Baletu Opery Bałtyckiej.

fot. mat. teatru

Podczas wieczoru będzie można przyjrzeć się pracy tancerza, które bez względu na wieki i doświadczenie, rozpoczyna się od lekcji opartej na tańcu klasycznym. Wieczór zakończy natomiast prezentacja fragmentów z baletów Płomień Paryża Borisa Asafiewa (zatańczą Mayu Takat i Gento Yoshimoto) i Raymonda Aleksandra Głazunowa (zatańczy Rei Yamamoto), autorskiej choreografii Ruaidhriego Maguire After / Before do muzyki Szymona Brzóski (zatańczą Danila Marzilli, Ruaidhri Maguire) oraz fragmentów choreografii przygotowanej przez pedagogów Szkoły Baletowej w wykonaniu ich uczniów.

Wieczór uświetni wręczenie profesor Irenie Tarasiewicz nagrody specjalnej Marszałka Województwa Pomorskiego w dziedzinie kultury. Irena Tarasiewicz obchodzi w tym roku jubileusz 50-lecia pracy artystycznej i pedagogicznej.

B jak balet
9 września, godz. 18
Opera Bałtycka w Gdańsku

wystąpią: tancerze Baletu Opery Bałtyckiej oraz uczniowie Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Janiny Jarzynówny-Sobczak w Gdańsku
prowadzenie lekcji: Izabela Sokołowska-Boulton
akompaniament: Irena Lewkowicz
przygotowanie uczniów Szkoły Baletowej: Sławomir Gidel
ze specjalnym udziałem i dedykacją dla pani profesor Ireny Tarasiewicz, wieloletniej pedagog gdańskiej Szkoły Baletowej    
czas trwania: ok. 1,5 h (bez przerwy)

fot. Krzysztof Mystkowski/mat. teatru

Aida na rozpoczęcie nowego sezonu Opery Bałtyckiej

Aida Giuseppe Verdiego w reżyserii Anny Wieczur miała premierę w Operze Bałtyckiej  w Gdańsku 23 kwietnia br. Jedna z najwspanialszych oper w dorobku Verdiego jest jedną z najbardziej widowiskowych inscenizacji przygotowanych w ostatnich latach na gdańskiej scenie.

Za stronę muzyczną spektaklu odpowiada George Tchitchinadze, scenografię przygotował Damian Styrna, kostiumy – Anna Chadaj. Realizacja spotkała się z ogromnym zainteresowaniem wśród publiczności. Spektakl zakończył w czerwcu sezon artystyczny 2021/22.  Ze względu na dużą popularność  to właśnie ten tytuł otworzy  także nowy sezon 2022/23.

O popularności spektaklu świadczy też zaproszenie Opery Bałtyckiej do zaprezentowania tej właśnie realizacji podczas XXVIII Festiwal Operowy w Bydgoszczy. Aida zostanie zaprezentowana  w niedzielę, 16 października o godz. 18 na scenie Opery Nova.

Zaledwie dwa tygodnie po wrześniowych prezentacjach Aidy w Gdańsku, w sobotę 1 października Opera Bałtycka pokaże swoją nową produkcję – Króla Rogera Karola Szymanowskiego w reżyserii Romualda Wiczy-Pokojskiego, pod kierownictwem muzycznym niezwykle utalentowanego dyrygenta młodego pokolenia, Yaroslava Shemeta. Scenografię przygotowuje współpracująca od lat z Operą Bałtycką Hanna Wójcickowska-Szymczak, kostiumy natomiast zaprojektowała debiutująca w teatrze projektantka mody Magdalena Brozda.

Jesienią w Operze Bałtyckiej powróci również lubiany przez publiczność spektakl baletowy Sen nocy letniej Feliksa Mendelssohna-Bartholdy’ego (październik), a także opery Fidelio Ludwiga van Beethovena i Straszny dwór Stanisława Moniuszki (oba tytuły w listopadzie). Na grudzień natomiast (sobota, 3 grudnia) zaplanowana jest premiera baletu Ludwika Minkusa Don Kichot w choreografii Izabeli Sokołowskiej-Boulton i Wojciecha Warszawskiego.

Bilety na wszystkie wydarzenia dostępne są w kasie Opery i na www.operabaltycka.pl

Partnerem wydarzeń artystycznych Opery Bałtyckiej w Gdańsku w 2022 roku jest „Ruch Muzyczny”.

Źródło:

Materiał nadesłany

Wątki tematyczne