Integracja i aktywizacja społeczności lokalnej Gdańska poprzez działania kulturalne to założenia projektu „Wspólna wyspa” realizowanego przez Gdański Teatr Szekspirowski ze specjalistami z Macedonii, Serbii, Wielkiej Brytanii i Czech. W programie m.in. warsztaty, których uczestnicy podczas trzydniowego pobytu w teatrze spróbują stworzyć „nowy porządek”, teatr w klimacie RPG, warsztaty dla nauczycieli dotyczące zrównoważonego rozwoju.
Inspirowany „Burzą” Williama Szekspira projekt – stworzy symboliczne „wyspy” współpracy, kreatywności i społecznej solidarności, w której europejscy twórcy i specjaliści spotykają się z mieszkańcami Gdańska, by dzielić się doświadczeniami i wartościami. W okresie od marca do maja 2025 roku odbędą się warsztaty, wykłady oraz akcje społeczne i artystyczne, skierowane do grup lokalnych, takich jak dzieci, młodzież, seniorzy, nauczyciele oraz liderzy społeczności lokalnej. Zajęcia obejmą m.in. budowanie wspólnoty, dialog międzypokoleniowy, zrównoważony rozwój oraz różnorodność kulturową. Uczestnicy, dzięki bezpośredniemu zaangażowaniu i współpracy z europejskimi specjalistami zyskają narzędzia i konkretne inspiracje, potrzebne do budowania bardziej otwartego, zrównoważonego i inkluzyjnego społeczeństwa. Projekt zakończony zostanie pokazem spektaklu „BURZA. Prequel” Maliny Prześlugi w reż. Joanny Zdrady oraz „giełdą inspiracji”, w której wezmą udział przedstawiciele uczestników wszystkich zorganizowanych w ramach projektu działań. Będzie to okazja nie tylko do podzielenia się swoimi doświadczeniami, ale również wyszukania i nawiązania partnerstw, które mogą pomóc w praktyce zrealizować w przyszłości powstałe w ramach projektu pomysły i inicjatywy.
W programie:
7-9 marca
Społeczność postapokaliptyczna: budowanie wspólnoty
warsztaty
prowadzący: Robert Alagjozovski (Macedonia)
Udział w warsztatach jest bezpłatny, obowiązują zapisy
W podziemiach Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego 12 uczestników weźmie udział w społeczno-edukacyjnym eksperymencie.
Fikcyjna katastrofa niszczy znaną nam rzeczywistość – teraz razem musimy stworzyć nowy porządek społeczny. Pozbawieni telefonu, Internetu i wygód, zmierzymy się z wyzwaniami kryzysu. Warsztaty, oparte na metodach gry fabularnej i gamifikacji, to konfrontacja przekonań i doświadczeń, która uczy, jak przeciwdziałać stereotypom i budować wspólnotę.
14-16 marca
Edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju
warsztaty teatralne dla nauczycielii edukatorów
prowadząca: Sunčica Milosavljević (Serbia)
Udział w warsztatach jest bezpłatny, obowiązują zapisy
Celem programu jest zniwelowanie luki między wiedzą o zrównoważonym rozwoju a działaniami praktycznymi. Warsztaty prowadzone przez jedną z najlepszych specjalistek w dziedzinie zrównoważonego rozwoju: dr Sunčicę Milosavljević.
Program SEED, opracowany przez międzynarodowy zespół artystów, pedagogów sztuki, nauczycieli oraz ekspertów ds. edukacji zrównoważonego rozwoju, wprowadza kreatywne metody pracy z dramatem i sztuką, które rozwijają kluczowe kompetencje w obszarze zrównoważoności.
Szkolenie skierowane jest do WSZYSTKICH nauczycieli (zarówno przedmiotów ścisłych, humanistycznych, nauk społecznych, sztuki, wychowania fizycznego, itd.), a także do bibliotekarzy, pedagogów szkolnych, psychologów i innych pracowników współpracujących z uczniami w wieku 13–19 lat. Celem jest inspirowanie do działania poprzez współpracę uczniów, nauczycieli i kadry kierowniczej szkoły, wzmacniając całościową perspektywę zrównoważonego rozwoju.
20-23 marca
Wyspa. Społeczny teatr w klimacie RPG
warsztaty
prowadzący: Philip Parr (Wielka Brytania)
Udział w warsztatach jest bezpłatny, obowiązują zapisy
Czy kiedykolwiek czułeś się jak rozbitek na bezludnej wyspie? Czy zastanawiałeś się, jak budować mosty między ludźmi i odnajdywać drogę do tych, którzy czują się odizolowani?
Zapraszamy na połączenie warsztatów teatralnych, gry fabularnej oraz refleksji nad współczesnymi relacjami społecznymi. Wzorując się na „Burzy” Szekspira umieścimy uczestników w rzeczywistości fikcyjnej wyspy, gdzie wcielą się w postaci znane z dramatu i wspólnie stworzą własną mikrospołeczność.
Przez cztery intensywne dni będziemy pracować w formule teatralnej, ale przypominającej klasyczne RPG. Gra/zabawa będzie prowadzona zarówno z zewnątrz (przez mistrza gry), jak i od wewnątrz (przez facylitatora/wspomagającego). Podczas tworzenia społeczności – niezależnie od jej ostatecznej formy – uczestnicy będą korzystać z wyobraźni, aby tworzyć swoje postaci oraz odkryć możliwości relacji między innymi bohaterami. Na każdym etapie gry uczestnicy będą pisać teksty – refleksje na temat swojej sytuacji i uczuć, bazując na przygotowanych pytaniach i wskazówkach mistrza gry. Każdy dzień będzie zawierał dwa lub trzy kluczowe wydarzenia i interakcje między postaciami, ogłaszane przez mistrza gry. Ostatecznie, każdy uczestnik – odkrywając wyspę – będzie jednocześnie poznawał siebie i analizował reakcje swojej postaci. Podczas finału projektu – uratowania wszystkich z wyspy – te teksty i wydarzenia staną się podstawą publicznej prezentacji w performatywnej (zależnej od chęci i potrzeb uczestników) formie.
26 kwietnia
„DidaDiv” – czeski teatr tańca lalek z kartonu, warsztaty teatralne dla dzieci
prowadzący: Jindrich Krippner (Czechy)
10 maja
Giełda inspiracji
Więcej informacji: teatrszekspirowski.pl
biogramy prowadzących
Robert Alagjozovski (Macedonia) – pisarz, tłumacz, badacz i krytyk literacki, a także działacz społeczny i menedżer kultury. Od 2017 roku współpracował z rządem Macedonii, gdzie pełnił funkcję Ministra Kultury, a następnie koordynatora ds. interkulturalizmu, kreując innowacyjne rozwiązania w sferze kultury i współpracy międzysektorowej. Od 2010 roku kieruje wydawnictwem Goten Publishing, angażując się w międzynarodowe projekty i inicjatywy kulturalne. Brał udział i prowadził liczne szkolenia, seminaria i konferencje (ponad 100 wydarzeń) w dziedzinach facylitacji, zarządzania projektami, współpracy międzykulturowej i zarządzania różnorodnością.
Sunčica Milosavljević (Serbia) – reżyserka teatralna (z doświadczeniem międzynarodowym) w pedagogice dramy oraz zarządzaniu kulturą. Absolwentka Wydziału Dramatu w Belgradzie. Współzałożycielka stowarzyszenia BAZAART, które tworzy krajową platformę rozwoju dramy i teatru w edukacji, w tym metodologię uczenia międzykulturowego, sieć lokalnych ośrodków wsparcia nauczycieli, seminaria szkoleniowe dla pedagogów i konferencje na temat kultury i edukacji. Obecnie pełni funkcję Prezesa sieci Oracle Cultural Network.
Philip Parr (Wielka Brytania) – reżyser teatralny, operowy i festiwalowy, dyrektor artystyczny grupy Parrabbola, która realizuje duże spektakle społecznościowe w Wielkiej Brytanii i całej Europie oraz dyrektor York International Shakespeare Festival. Jest także wykładowcą dramatu i sztuk performatywnych na University of Gloucestershire. Specjalizuje się w teatrze site-specific oraz spektaklach ulicznych, z naciskiem na twórczość Szekspira. Jest jednym z założycieli European Shakespeare Festivals Network, gdzie od 2021 roku pełni funkcję przewodniczącego Rady.
Jindrich Krippner – operator kultury i dyrektor ARCHA+, przestrzeni kulturalnej w Pradze, skupiającej się na młodym pokoleniu i jego tematach. Jest również twórcą projektu DidaDiv we współpracy z grafikiem Janem Horkym. DidaDiv to innowacyjny, kartonowy teatr edukacyjny, który łączy tradycję czeskiego teatru lalkowego z nowoczesnym podejściem. DidaDiv daje możliwość tworzenia teatru dla szerokiego grona odbiorców, w tym dzieci, młodzieży, a także społeczności lokalnych, umożliwiając im wspólne kreowanie historii i dzielenie się nimi.