Teatr Miniatura postanowił się zająć jednym z najbardziej kontrowersyjnych budynków w Gdańsku. 24 i 25 listopada odbędą się premiery wydarzeń inspirowanych historią i teraźniejszością falowca na Przymorzu: debaty i spektaklu „Beton” w reżyserii Michała Derlatki, dyrektora teatru.
- „Beton” to fikcja sceniczna o inżynierze, twórcy gdańskiego falowca. Ten orędownik komunizmu, megaloman-donosiciel i oportunista odkrywa zadziwiającą właściwość własnego dzieła: falowiec zakrzywia czas, pozwalając na podróże w przyszłość. Tragizm losu inżyniera polega na tym, że niezależnie od wysiłków, które podejmuje, by wpłynąć na kształt przyszłości swojej i świata – nie jest on nigdy w stanie przewidzieć konsekwencji swoich działań, które często, mimo jego dobrych intencji, odnoszą skutek przeciwny do zamierzonego – opowiada reżyser spektaklu Michał Derlatka, dyrektor Miniatury.
Premiera odbywa się w ramach Sceny Inicjatyw Aktorskich z pomysłu aktora Wojciecha Stachury, cenionego za liczne role w spektaklach Miniatury (m.in. Zbyszka w „Krzyżakach” i Androida Boui w „Kosmitach”), pomysłodawcy Rodziny Papetów, która z powodzeniem występuje w serialu „Papety: z ostatniej chwili”. „Beton” jest także kolejnym przedsięwzięciem w ramach sceny Laboratorium Formy dla młodzieży i dorosłych. Do artystycznej współpracy zostali zaproszeni specjalista od animacji i nowych technologii wizualnych Sebastian Łukaszuk oraz Michał i Mateusz Sarapata, czyli Sarapata Sound Workers, którzy mają na swoim koncie współpracę z wytwórniami takimi jak Fonobo, Asfalt Records i Kayax.
Premierę spektaklu w środę 25 listopada o 19.00 na Facebooku i 20.30 na YouTubie teatru poprzedzi debata „Falowiec: historia, architektura i relacje społeczne”, która odbędzie się we wtorek 24 listopada o 19.00 na Facebooku i 20.30 na YouTubie. Wzięli w niej udział architekci Jacek Dominiczak i Kacper Ludwiczak oraz historyk specjalizujący się w okresie PRL-u Piotr Perkowski, a poprowadziła ją Malgorzata Fijas, jedna z liderek gdańskiego programu Kreatywna Pedagogika. Uczestnicy analizują historię i teraźniejszość falowca w kontekście trendów architektonicznych i ważnych historycznych wydarzeń, jednocześnie odwołując się do doświadczeń i wspomnień jego mieszkańców.
Dostęp bezpłatny w mediach społecznościowych Teatru Miniatura: Facebooku i YouTubie.
LINKI DO WYDARZEŃ NA FACEBOOKUdebata
spektaklO artystach
Monika Milewska
Doktor historii, eseistka,
poetka, dramatopisarka, adiunkt w Zakładzie Etnologii i Antropologii
Kulturowej Uniwersytetu Gdańskiego. Ukończyła Uniwersytet Warszawski,
Szkołę Nauk Społecznych w Warszawie i EHESS w Paryżu. Stypendystka m.in.
Ministra Kultury, Fundacji na rzecz Nauki Polskiej, Rządu Francuskiego,
Rządu Włoskiego, Akademii Amerykańskiej w Rzymie, Centrów Pisarzy w
Rodos i Visby. Laureatka licznych konkursów poetyckich i
dramaturgicznych nominacja do Nagrody Nike i stypendium „Polityki”.
Laureatka Pomorskiej Nagrody Literackiej za książkę „Latawiec z betonu”
2019.
Michał Derlatka
Reżyser teatralny, aktor,
lalkarz, od września 2019 r. dyrektor naczelny i artystyczny Teatru
Miniatura. Pochodzi z Trójmiasta. Ukończył wydziały: aktorski (PWST
Wrocław) oraz reżyserii teatralnej (PWST Kraków/Wrocław), studiował też
reżyserię i dramaturgię w Hiszpanii (Institut del Teatre, Barcelona).
Specjalizuje się w przedstawieniach teatru formy i teatru młodego widza.
Stypendysta MKiDN, wyróżniany i nagradzany lokalnie i ogólnopolsko. Ma
na koncie ponad czterdzieści realizacji teatralnych (nie licząc
realizacji niemal trzydziestu udramatyzowanych lektur) w Polsce,
Hiszpanii, Czechach i na Słowacji.
Wojciech Stachura
Aktor-lalkarz,
absolwent Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza na Wydziale
Sztuki Lalkarskiej, od 2014 r. w zespole Teatru Miniatura w Gdańsku. Ma
na swoim koncie wiele wyróżnianych przez krytyków i widzów ról, m.in.
Zbyszka w nagradzanych wielokrotnie „Krzyżakach” H. Sienkiewicza i Świni
w „Buncie” W. Reymonta w reż. J. Roszkowskiego, Androida Boui w
„Kosmitach” M. Wojtyszko w reż. J. Krofty, Kota w „Pinokiu” C.
Collodiego w reż. P. Szkotaka, Ruska w „Wielorybie” J. Limona w reż. J.
Głomba. Aktywnie uczestniczy w życiu kulturalnym Gdańska, współ-pracując
z różnymi instytucjami, m.in. Filharmonią Bałtycką, Operą Bałtycką,
Instytutem Teatralnym im. Z. Raszewskiego. Jest wiceprezesem Fundacji
KonglomeArt. W 2019 r. powstały z jego inicjatywy i pomysłu spektakl
„Papety po raz pierwszy w Polsce” w reż. M. Derlatki zdobył główną
nagrodę nurtu off 40. Festiwalu Polskiej Piosenki Aktorskiej. Wojciech
Stachura gra tam rolę Dziadka Ryszarda Papeta. W 2020 r. w Teatrze
Miniatura powstał serial dla dzieci „Papety: z ostatniej chwili”, w
którym stworzone przez niego Papety zaznajamiały dzieci z zasadami
panującymi podczas pandemii. Do tej pory seria ma ponad 100 tysięcy
wyświetleń na Facebooku. W 2020 r. Wojciech Stachura otrzymał Nagrodę
Prezydent Miasta Gdańska
w Dziedzinie Kultury.
Sebastian Łukaszuk
Urodzony
w 1988 r. w Białymstoku. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu
na kierunku Komunikacja Wizualna ze specjalnością animacji, która jest
jego pasją. Fan nowych technologii wizualnych, a także niebanalnych
koncepcji i form poruszania obrazem. Swoje interdyscyplinarne
zainteresowania wykorzystuje reżyserując krótkie spoty promocyjne oraz
projektując scenografie teatralne często zawierające w sobie elementy
cyfrowych multimediów. Od 2014 r. prowadzi MUMA Studio, które zajmuje
się tworzeniem, realizacją, produkcją i postprodukcją materiałów
animowanych oraz filmowych, takich jak: spoty reklamowe i wizerunkowe,
prezentacje i pokazy multimedialne, wizualne efekty specjalne.
Sarapata Sound Workers, czyli Michał i Mateusz Sarapata
Bracia
producenci tworzą muzykę ilustracyjną, współpracują z artystami,
pracują nad autorską elektroniką. Mają na koncie współpracę z
wytwórniami takimi jak Fonobo, Asfalt Records i Kayax. Występowali na
najważniejszych polskich festiwalach (Opener, Off Festival, Soundrive). W
2018 roku zagrali kilka koncertów na Islandii.
Maciej Iwańczyk
Profesjonalny
reżyser światła. Pracował jako oświetleniowiec w teatrach Fundacji
Krystyny Jandy (Och-Teatr, Teatr Polonia) w Warszawie, wcześniej w
Białostockim Teatrze Lalek oraz na Wydziale Sztuki Lalkarskiej Akademii
Teatralnej w Białymstoku. Na stałe współpracuje z niezależnym Teatrem
PAPAHEMA oraz grupą FairplayCrew. Jako reżyser światła współtworzył
spektakle z takimi reżyserami jak Agata Biziuk, Michael Vogel, Piotr
Domalewski, Hendrik Mannes, Przemysław Jaszczak, Piotr Waligórski,
Marcin Wierzchowski czy Tomasz Mann. Pochodzi z teatralnej rodziny –
scena nie ma przed nim tajemnic, jest jego naturalnym środowiskiem i
pasją. Chętnie pracuje również na planach filmowych, gdzie współpracując
z reżyserami, scenografami i operatorami tworzy koncepcje oświetlenia.
Pracowity, wrażliwy, kontaktowy, lubi wyzwania i eksperymenty,
nieustannie poszukuje inspiracji, uwielbia poznawać nowinki techniczne
pozwalające tworzyć oryginalne środki wyrazu.