14.12.2020, 15:55 Wersja do druku

Gdańsk. Ruszył internetowy serwis SzekspirOn//line

SzekspirOn//line to internetowy serwis, poświęcony dorobkowi największego dramaturga wszech czasów. Platforma została stworzona przez Gdański Teatr Szekspirowski w ramach projektu realizowanego z programu MKiDN/NCK „Kultura w sieci”. Teraz wzbogacą ją międzynarodowe wydarzenia oparte o dramat „Romeo i Julia”, a także „Hamleta” i „Burzę”, odbywające się w ramach cyklu Teatry Europy i Świata w GTS.

fot. mat. teatru

Platforma SzekspirOn//line (on.teatrszekspirowski.pl) to prawdziwa kopalnia wiedzy, zarówno dla teatromanów, jak i uczniów oraz nauczycieli, a także wszystkich tych, którzy szukają wartościowej kultury w sieci. Można na niej znaleźć autorskie wykłady, wprowadzenia do sztuk, dyskusje krytyków, konspekty zajęć edukacyjnych i wiele innych materiałów poświęconych pięciu dramatom Szekspira: „Hamlet”, „Sen nocy letniej”, „Makbet”, „Wesołe kumoszki z Windsoru” oraz „Burza”.

W dniach 14 – 28 grudnia 2020 roku strona wzbogacać się będzie o kolejne wydarzenia – spektakle z Chin, Niemiec oraz Polski, a także spacery śladami sztuk Szekspira po brytyjskim Windsorze, duńskim Helsingorze i włoskiej Weronie. Po spektaklach odbędą się spotkania z ich twórcami. Na 27 grudnia planowana jest premiera spektaklu „Romeo i Julia” w reż. Macieja Konopińskiego. W historię, treść i znaczenia zawarte w sztuce Szekspira wprowadzi nas Anna Ratkiewicz, Kierownik Działu Edukacji GTS. A o rzeczywistych ciekawostkach z epoki przez pryzmat potencjalnych zdarzeń z dnia premiery „Romeo i Julii” opowie Prof. Jerzy Limon - teatrolog i szekspirolog, Dyrektor Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego - w ramach cyklu swoich słynnych multimedialnych wykładów, które są elementem projektu SzekspirOn//line.

Międzynarodowe działania odbędą się w ramach realizowanego przez GTS od 2014 roku cyklu Teatry Europy i Świata. Daje on polskiej publiczności możliwość poznania wybranych, najciekawszych elementów współczesnych kultur europejskich i pozaeuropejskich.

Program
wszystkie wydarzenia będą dostępne na stronie: www.on.teatrszekspirowski.pl


14 grudnia 2020, g. 19.00
spektakl „Burza”, reż. Andrew Chan, Alice Theatre Laboratory, Chiny
15 grudnia, g. 19.00
spotkanie z twórcami spektaklu „Burza”
16 grudnia, g. 19.00
spacer site-specific - po Windsorze w Wielkiej Brytanii oprowadza Jessye Bloomfield
17 grudnia, g. 19.00
spektakl „Ja, Kaliban”, reż. Petra-Janina Schultz, Bremer Shakespeare Company, Niemcy
18 grudnia, g. 19.00
spotkanie z twórcami spektaklu „Ja, Kaliban”
19 grudnia, g. 19.00
spacer site-specific - po Helsingorze w Danii oprowadza Anne Sophie Refskou
21 grudnia, g. 9.00
wprowadzenie do „Romeo i Julii” – Anna Ratkiewicz
22 grudnia, g. 19.00
prapremiera „Romeo i Julii” – multimedialny wykład Prof. Jerzego Limona
23 grudnia, g. 19.00
spacer site-specific - po Weronie we Włoszech oprowadza Alessandra Petrina
27 grudnia, g. 19.00
premiera spektaklu „Romeo i Julia”, reż. Maciej Konopiński
produkcja: Gdański Teatr Szekspirowski, Polska
28 grudnia, g. 19.00
spotkanie z twórcami spektaklu „Romeo i Julia”

„William Szekspir zainspirował się kilkoma dziełami, między innymi nowelą Matteo di Bandello, która opowiada o historii włoskich kochanków  - Romeo i Julii. Był też poemat epicki Arthura Brooke’a, który w roku 1562 został opublikowany w Anglii – Tragiczna historia Romeusa i Julii. W roku 1595 sztuka została po raz pierwszy wystawiona publicznie, już 2 lata później została opublikowana. Od samego początku Romeo i Juliatragiczna historia kochanków przez gwiazdy przeklętych – była ogromnie popularna, publiczności elżbietańskiej bardzo podobał się ten spektakl. Do dzisiejszych czasów ta historia porusza naszą wyobraźnię, trafia do naszych serc.” – fragment wprowadzenia autorstwa Anny Ratkiewicz.
***
Premiera „Romeo i Julii” w GTS

Polscy artyści pod kierunkiem reżysera Macieja Konopińskiego wystawią tragedię „Romeo i Julia". Za dramaturgię odpowiada Sandra Szwarc, za scenografię - Piotr Wyrzykowski. W roli Julii wystąpi Anna Przybysz, a Romea zagra Igor Teodorowicz. Spektakl realizowany jest w przestrzeniach Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego.

Reżyser Maciej Konopiński: - Większość z nas doskonale zna historię Romea i Julii. Stała się częścią naszej kultury, wręcz figurą popkulturową. Zmiany w naszym świecie - przemiany społeczno-kulturowe, wolna miłość, związki i małżeństwa z miłości, a nie aranżowane - spowodowały, że dramat Romeo i Julia stał się być może banalną historią o miłości, a nie opowieścią o młodych ludziach, którzy znaleźli się w potrzasku oczekiwań i nienawiści dwóch zwaśnionych rodów: Capulettich i Montecchich.
Jednak nacisk świata dorosłych wciąż istnieje, tylko przybrał nowe formy i maski. Przemoc ekonomiczna, oczekiwanie od dzieci wyłącznie sukcesów, hodowanie - nie wychowywanie, negocjacje zamiast miłości, kształtowanie postaw politycznych, ciągły nadzór, ingerencja polityki w nasze codzienne życie. To wszystko staje się narzędziami ucisku świata dorosłych.
Codziennie obserwujemy świat, który opanował media, w którym dorośli są bezrefleksyjni i nie potrafią przyznać się do błędów. Zamiast tego oferują nam nienawiść, pogardę i poszukiwanie wrogów. Nikt tego tak dobrze nie widzi, jak młodzi ludzie, stojący na progu dorosłości. Romeo i Julia stoją na środku Werony, patrzą w niebo i szukają ratunku.
____________________

Na program złożą się też dwie zagraniczne prezentacje sztuk Szekspira – „Ja, Kaliban" wg sztuki Tima Croucha, w reż. Petry-Janiny Schultz, zrealizowany przez Bremer Shakespeare Company z Niemiec – znanego widzom m.in. z Tygodnia Niemieckiego w GTS, oraz „Burza" na podstawie sztuki Williama Szekspira w reż. Andrew Chana, dyrektora artystycznego Alice Theatre Laboratory (ATL) - zespołu z Hong Kongu, którego planowany na ten rok występ w Gdańsku uniemożliwiła pandemia.

Burza prosto z Hong Kongu

Księżna Mediolanu, Prospera, tkwiąc na bezludnej wyspie, tęskni za dniem, w którym jej wrogowie będą zmuszeni stanąć z nią twarzą w twarz. Nagle pojawia się doskonała sposobność. W pobliżu przepływa okręt z księciem Antoniem i królem Alonzem na pokładzie. To oni odebrali Prosperze władztwo na jej księstwem. Korzystając z potęgi czarnoksięskiej magii, Prospera wznieca burzę i prowadzi przybyszów w rejony, w których planuje wymierzyć im sprawiedliwość.

Andrew Chan, wielokrotnie nagradzany reżyser teatralny z Hongkongu oraz dyrektor artystyczny Alice Theatre Laboratory (ATL), opowiada na nowo arcydzieło powstałe w szczytowym okresie twórczości Szekspira, eksperymentując z rodzimym kantońskim przekładem sztuki, który - mimo swej rytmizacji - okazuje się zaskakująco łatwy w odbiorze.

„Kiedy byłem nastolatkiem, obejrzałem film „Księgi Prospera”, którym byłem zafascynowany jako kolażem magicznych obrazów. – mówi reżyser Andrew Chan. - Film Greenawaya uświadomił mi jedną rzecz - reżyserowanie arcydzieła jest jak małżeństwo z dramaturgiem. Tym razem moim partnerem był Szekspir, który stał przy mnie podczas całego procesu reżyserii. Kluczowym elementem sztuk Szekspira są ich słowa, a ja z kolei preferuję obrazy.
Mariaż słowa i obrazu to niezwykle ciekawa sprawa. W rezultacie Szekspir i ja staliśmy się współtwórcami hongkońskiej „Burzy”. – dodaje Chan.  
_________________________

 „Ja, Kaliban” czyli Szekspir przepisany

Nareszcie został sam. Sam ze sobą, ze swoją wyspą, która w końcu ponownie należy do niego, sam ze wspomnieniami o matce-wiedźmie i Prosperze – magu, który go zniewolił i udręczył. Wszystko dlatego, że on, Kaliban, jest potworem! Prospero nigdy mu nie wybaczył, że zbytnio zbliżył się do Mirandy. Z pomocą ducha Ariela zmienił życie Kalibana w piekło. Miranda wkrótce poślubi jednak Ferdynanda – Prospero doskonale wszystko zaplanował. Tak jak i burzę, którą w magiczny sposób rozpętał, by sprowadzić na wyspę swego znienawidzonego brata. Brata, który skradł mu tron Księstwa Mediolanu, a następnie porzucił na morzu na pewną śmierć. Wraz z nim przywiódł tu także przebiegłego króla Neapolu, a zarazem ojca Ferdynanda, wreszcie tych dwóch „bożków”, Stefana i Trinkula, którzy nauczyli Kalibana pić wino. Wszystko minęło! Nareszcie! W końcu potwór Kaliban, bardziej ryba niż człowiek, może urządzić się na wyspie wedle własnego uznania! Będzie wiódł samotniczy żywot, ale nie musi się już niczego obawiać. Niczego poza sobą samym. Wszak jest potworem.  

Reżyserka Petra-Janina Schultz: „Nie można jednoznacznie stwierdzić, czy Kaliban z Szekspirowskiej „Burzy” jest dobry, czy zły. Niemniej jednak przez wieki ludzie próbowali go stygmatyzować. Określić mianem złoczyńcy albo ofiary. Sądzę, że on jest tym wszystkim. Jest ambiwalentny i to właśnie odkryliśmy, podążając za nim. (…) W jednej scenie go kochasz, w następnej wydaje ci się, że mu współczujesz, wreszcie szczerze go nienawidzisz, i tak przez cały czas. Tim Crouch nadał temu szczególny wyraz.”

„Ja, Kaliban” - sztuka Tima Croucha
Bremer Shakespeare Company
Tłumaczenie na język niemiecki: Klaus Chatten
Reżyseria: Petra-Janina Schultz
Scenografia: Heike Neugebauer & Rike Schimitschek
Występuje: Sofie Alice Miller

________________________

Spacery site - specific śladami sztuk Szekspira

Organizatorzy przygotowali też prawdziwą gratkę dla wszystkich, którzy w obecnym czasie tęsknią za podróżami. Znani teatrolodzy, szekspirolodzy i vlogerzy oprowadzą nas po miejscach związanych ze sztukami Williama Szekspira.
William Szekspir, choć sam nie podróżował po świecie, osadzał swoje sztuki w różnych - nieraz najdalszych zakątkach znanego wówczas świata. Z różnych źródeł literackich, z opowieści podróżników - kształtował sobie wyobrażenie o tym, jak wyglądają całe miasta, krajobrazy, atmosfera miejsc. I opisywał je po mistrzowsku. Na kartach jego dzieł ożywały zamki, wrzosowiska, katedry, czy karczmy - całe kultury dalekich krain. Często osadzone w bardzo konkretnych, wielokrotnie podawanych z nazwy miejscach geograficznych.
 
Cykl spacerów, przygotowywanych przez Fundację Theatrum Gedanense i Gdański Teatr Szekspirowski, odwołuje się do tego szekspirowskiego fenomenu. Poprosiliśmy specjalistów z różnych krajów świata, aby pojechali z kamerą w miejsca, w których rozgrywa się akcja sztuk Mistrza ze Stratfordu. Żeby przeszli się z nami – widzami po tych przestrzeniach. I do Szekspirowskiej wyobraźni geograficznej dołożyli szczyptę współczesnej i historycznej prawdy.
 
Wprowadzenie do „Hamleta” z samego zamku Kronborg w duńskim Elsynorze (Helsingør) zrealizuje Dr. Anne Sophie Refskou z Uniwersytetu w Surrey w Wielkiej Brytanii. Jessye Bloomfield - znana brytyjska vlogerka, na co dzień popularyzująca literaturę i sztukę - przeniesie nas z kolei do zamku w urokliwym Windsorze, a Profesor Alessandra Petrina z Uniwersytetu w Padwie przedstawi kontekst historyczno-literacki „Romea i Julii” prosto z… Werony, stojąc tuż obok słynnego balkonu, gdzie tytułowi kochankowie wyznawali sobie miłość.
________________

Wszystkie wydarzenia w ramach projektu są bezpłatne, a powstałe materiały będą tłumaczone na język polski i angielski, z wartościową warstwą dźwiękową, umożliwiając dostęp zarówno odbiorcom ze szczególnymi potrzebami, jak i uczestnikom spoza kraju, zyskując międzynarodowy zasięg.

Szczegóły wszystkich wydarzeń dostępne są na stronie www.teatrszekspirowski.pl oraz na platformie www.on.teatrszekspirowski.pl.





Źródło:

Materiał nadesłany

Tematy w toku